Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door old school
#1881248
allereerst aan allen een gelukkig nieuwjaar
dan even voorstellen; wij zijn silke en johny en trotse baasjes van een alaskan malamute(kenzo); een kruising cocker spaniel x berner sennen (kyra) en een dwergkees (kasper)
mijn interesse in rauw is begonnen na problemen met kenzo die 'uit wijsheid' heeft besloten om geen brokvoeding meer te eten. hebben verschillende brok gegeven meerdere controles laten uitvoeren van de dierenarts (dewelke niets kon vinden) en dan op een ander forum terecht gekomen en mijn vraag gesteld , zij zeiden dat ik eens kon proberen met kvv , wat nu uitstekend lukt (dag 4 vandaag) ben me hierdoor wel meer gaan verdiepen in hond en eten en ben uitgekomen op rauw.
ik zou dus graag de overstap maken maar weet niet hoe ik dit best doe:
kan ik gewoon als begin enkele kippennekken geven bij het KVV of moet ik direct kippennekken + rauw geven? 
wat zijn de benodigdheden zowat om een menu te maken?
kan iemand me helpen met het opstellen van een winkellijstje voor het vlees enzo?
is veel te vinden bij de slager of moet je specifiek bestellen via online winkels?
en zijn er nog enkele extra tips?
Door Deesje
#1881282
hallo sike en johny, welkom hier..

wat monique al schreef er staat hier een heleboel over hoe het best te beginnen.. je voert nu kvv en dat is een goede basis, van daaruit kun je jezelf gaan verdiepen in het hoe en wat van het barfen en de tijd nemen om het te begrijpen en in de praktijk te brengen..
Door Lizzy
#1881285
old school schreef: allereerst aan allen een gelukkig nieuwjaar
dan even voorstellen; wij zijn silke en johny en trotse baasjes van een alaskan malamute(kenzo); een kruising cocker spaniel x berner sennen (kyra) en een dwergkees (kasper)
mijn interesse in rauw is begonnen na problemen met kenzo die 'uit wijsheid' heeft besloten om geen brokvoeding meer te eten. hebben verschillende brok gegeven meerdere controles laten uitvoeren van de dierenarts (dewelke niets kon vinden) en dan op een ander forum terecht gekomen en mijn vraag gesteld , zij zeiden dat ik eens kon proberen met kvv , wat nu uitstekend lukt (dag 4 vandaag) ben me hierdoor wel meer gaan verdiepen in hond en eten en ben uitgekomen op rauw.
ik zou dus graag de overstap maken maar weet niet hoe ik dit best doe:
kan ik gewoon als begin enkele kippennekken geven bij het KVV of moet ik direct kippennekken + rauw geven? 
wat zijn de benodigdheden zowat om een menu te maken?
kan iemand me helpen met het opstellen van een winkellijstje voor het vlees enzo?
is veel te vinden bij de slager of moet je specifiek bestellen via online winkels?
en zijn er nog enkele extra tips?
Welkom op Barfplaats. Jij ook een gelukkig nieuwjaar!

Je wilt overstappen van KVV naar zelf samengestelde voeding? Helemaal zelf samenstellen bedoel je of wil je deels KVV en deels BARF gaan voeren?

Op zich kun je prima gelijk overstappen naar zelf samengestelde voeding. Wat je moet doen is je eerst inlezen in de materie en een menu maken met spullen waar jij kaan kunt komen.

Hier staat meer over hoe je zelf moet samenstellen en hoe je een menu moet maken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En hier kun je adressen van leveranciers bij jou in de buurt vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html.

Wat je dus nodig hebt is een leverancier voor vleesbot. Te beginnen bij beginners vleesbotten. Ik denk dat het heel verstandig is (mocht je dat nog niet gedaan hebben) om meer te lezen over vleesbotten. Dat kan hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html. En je begint dus inderdaad met vleesbot zoals kippennek, eendennek. En daarna parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnkarkas, etc. Goed bevleesd. Dus je zult even rond moeten shoppen waar je goede vleesbotten kunt krijgen. Bij sommige poeliers kun je al wel aan kippennek komen maar meer kans maak je bij Islamitische slagers.

Je hebt dus een leverancier nodig voor spiervlees. Bij de slager of supermarkt verkopen ze natuurlijk zat spiervlees maar dat is zo duur dat dit eigenlijk niet te betalen is. Dus je moet op zoek naar een leverancier die jou goed kopvlees en vlees snijdsels kan leveren. Als je niet in de Randstad woont, kun je nog wel eens mazzel hebben met kleine slachterijtjes bij jou in de buurt.

Idem voor orgaanvlees.

Vis kun je bij je plaatselijke visboer wel scoren. In eerste instantie zijn visjes als sardien prima. En later dingen als zalmkop.

Nou, groenten haal je bij de groentenwinkel of supermarkt of biologische winkel.

Hier: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=67 kun je de diverse rekenhulpen downloaden. Dat maakt het berekenen van je menu heel makkelijk. Je kunt dan bijv. eens beginnen met 40% a 50% geschikte beginnersvleesbotten zoals kippennek en eendennek, met bijv. 20% orgaanvlees zoals runder of lams of geitenpens en hart, nier en lever, 10% groentenmix en de rest spiervlees. Daarnaast kun je extra's geven zoals bijv. ei. Hele visjes reken ik overigens zelf niet mee, viskoppen reken ik tot vleesbot.

Je kunt natuurlijk langzaam zelf samengestelde maaltijden introduceren. Door bijv. 1 keer per week 1 maaltijd met wat beginnersvleesbot + spiervlees of orgaanvlees en wat groenten te geven. Maak nou niet de fout om een maaltijd KVV te geven en daarnaast een bak kippennekken te geven. Dat is veel te veel bot. Geef sowieso geen maaltijd met alleen vleesbot maar geef daar gewoon voor de zekerheid altijd wat spier of orgaanvlees bij. Zeker voor een hond die nog niet gewend is bot te verteren, moet je wat voorzichtigheid betrachten en niet een hele bak met alleen vleesbotten geven.

Zo. Kun je hier alvast wat mee?
Door old school
#1881669
mijn winkellijstje voor deze week of morgen is als volgt:

vleeshamer
kippennekken,
eendenekken
hart
nieren
leveren (niet van koe)
vleessnijdsels (restanten)(niet van varken)



ik neem aan dat een kippennek ook vlees heeft, rekenen jullie dit mee als volledig bot of deels bot deels vlees?
mis ik nog iets op de lijst? en moet ik grote brokken vlees fijnsnijden?
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1881679
old school schreef: ik neem aan dat een kippennek ook vlees heeft, rekenen jullie dit mee als volledig bot of deels bot deels vlees?
mis ik nog iets op de lijst? en moet ik grote brokken vlees fijnsnijden?
Vleesbot (zoals dus kippennekken) reken je gewoon onder het percentage vleesbot dat je geeft. Dus als je 40% vleesbot geeft reken je het daar onder. Wel moet je er op letten dat wanneer je vleesbot geeft hetgene wat je geeft niet te kaal is. (Ongeveer 50% bot / 50% vlees). Anders kun je wat extra spiervlees bij geven.
Ik snij grotere lappen vlees wel altijd wat kleiner. Maar dat is aan je zelf en je hond.. ;)
Als ik het bij Raiko een grote lap laat, laat ie het zo naar binnen glijden, en komt het er daardoor soms ook zo weer uit. Vandaar dat ik het wel kleiner maak. Maar goed, dat is een kwestie van uitproberen dus.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1882162
old school schreef: mijn winkellijstje voor deze week of morgen is als volgt:

vleeshamer
kippennekken,
eendenekken
hart
nieren
leveren
(niet van koe)
vleessnijdsels (restanten)(niet van varken)



ik neem aan dat een kippennek ook vlees heeft, rekenen jullie dit mee als volledig bot of deels bot deels vlees?
mis ik nog iets op de lijst? en moet ik grote brokken vlees fijnsnijden?
Maar gaat hier je menu uit bestaan?
Dat is wel erg eenzijdig :-[
Door old school
#1882926
had gedacht hiermee beginnen en dan eens de hond rauw gewend is verder uit te breiden, natuurlijk zijn alle toevoegbare suggesties welkom
en er komen natuurlijk groenten bij, maar dat heb ik zowiezo in huis
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1882931
voor zover een beetje eenzijdig , .....wat voor soorten spiervlees ga je erbij geven?
de nekken bevatten ook niet zo veel natuurlijke calsium
Door old school
#1882950
ik weet wel welk soort andere botten ik mag geven, maar jammer genoeg de naam niet om te vragen bij de slager, daarom dat ik hier een beetje hulp vraag
Door Too
#1883857
Welkom!!

Bij een gewone slager kom je, helaas, niet zo heel ver  als je vleesbot zoekt en meestal zijn ze aardig aan de prijs. Eigenlijk alle botten van een koe en schaap zijn te hard
Voor de ervaren barfhond zijn ribben van jonge lammeren [schaap en geit] wel eetbaar
Wat je zoekt zijn bv kippenruggen, -karkassen, idem voor eend, konijn, parelhoen ed
Daarvoor zou je kunnen informeren bij poelier, wildslager/slachter, de [internet-thuisbezorgende-]barfleveranciers en natuurlijk op t forum de -verzamelplaats- en -vraag en aanbod- topics in de gaten houden.
De visboer heeft vaak prachtige zalmkarkassen [=graat met nog veel vlees], als je wat verder bent [je honden dan  ;)] zou je ook een zalmkop kunnen voeren; verse sardien, panharing en bv makreel zijn overigens ook prachtige, gezonde onderdelen van een menu

T allermooiste is t als je tenminste 4-5 verschillende diersoorten voert
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door