Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1875091
Wij hebben een Laradog van acht maanden.
Een prachtige hond en heel energiek.
Helaas sukkelt hij al van pup af aan met zijn ontlasting.
Deze is altijd vrij dun geweest. Van breiig dun tot waterdun tot puur bloed.
Al meerdere malen bij de DA geweest, meerdere malen zware AB kuren gehad waarvoor een keer voor een Giardia infectie.
Verder krijgt hij probiotica van orthica, een supplement aan vitaminen en mineralen en indien nodig okugest van VSM.
Eerst kreeg hij brokken maar op een geven moment ben ik overgestapt naar KVV/BARf en dit beviel beter.
Maar toch blijft zijn ontlasting twijfelachtig zacht/dun.
Iemand zei dat hij ws. te veel eiwit binnenkrijgt en dat ik dat moet aanpassen.
Kan ik nu het beste meer botvlees gaan voeren (hij krijgt nu 40% botvlees) en minder spiervlees (nu 30%)?
Kan ik hem wel KVV blijven voeren en welke is dan het beste?
Hij reageert erg goed op kipprodukten maar ik kan natuurlijk geen menu maken met alleen maar, of overwegend kip of wel?
Hij poept nu zo'n 6 keer per dag, 's ochtends redelijk vast maar in de loop van de dag wordt het dunner...
Door Lizzy
#1875145
KVV en BARF bevat niet teveel eiwit. Dus laat maar kletsen. Kijk, vlees en vleesbot en orgaanvlees bevat allemaal ergens tussen de 16% en 22% eiwit in natte vorm. Dat kan dus nooit meer worden, ook al voer je dat 100%. Al voer je 100% dierlijk spul (hoewel ik aanraad ook plantaardig spul te voeren), kun je qua eiwitpercentage niet uit komen boven die 16% a 22%. Ik weet niet wat je naast die 40% vleesbot en 30% spiervlees nog meer voert? Ik neem aan orgaanvlees en wat groenten? Dat is namelijk prima en daar hoef je niks aan aan te passen.

Maar, op zich wel raar dat zijn ontlasting niet goed is... En op zich is het wel de moeite waard om je vleesbot eens naar 50% te doen om te kijken of dat beter gaat. En anders moeten we toch eens kritischer naar je menu gaan kijken. Om te zien of er misschien dingen zijn die de oorzaak kunnen zijn.

Hoe is de ontlasting, naast dun en veelvuldig? Ik bedoel, is het waterdun, vla-dun? Hoe dun is dun? Is het elke dag dun? Welke kleur is het? Stinkt de ontlasting? Heb je al eens verteringsenzymen gegeven?

Alleen kip is niet voldoende nee. Je hebt echt wel wat afwisseling nodig. Reageert hij vooral op vet vlees slecht?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1875155
Had hij Giardia? omdat hij daar medicijnen voor gekregen heeft?
En is dat nu weg?
Je kunt daar behoorlijk lang last van hebben, vandaar de vraag of het zeker is of het weg is.
Zoniet dan ben ik bang dat je het niet gaat oplossen met alleen voeding veranderen.
Door BbvDoerak
#1875214
Giardia laat ik regelmatig testen maar dat blijft gelukkig negatief.
Zodra ik bij de DA kom en zeg dat hij dun poept, zet hij voor 50 euro spuiten en krijg ik voor 50 euro AB mee, gaat dan even iets beter maar niet voor lang.
De DA houdt het op een chronische darminfectie en vindt verder onderoek (buiten de giardia) niet noodzakelijk.
Om hem nu steeds maar AB te geven lijkt me niet de oplossing dus zoek ik het meer in het voer en eventuele supplementen.
Hij krijgt nu 40% botvlees (kippekakrkas, kippenek, eenderug, lamsrib en konijnerug)
30% spiervlees (kopvlees, paardesnippers, lam, kip)
10% orgaan (lever, hart en nier van kip en konijn)
10% groenten (sperziebonen, wortel, pompoen, broccoli, alfalfa etc.)
10% vis (1 keer per week sardientjes met visfilet en groenten).
Zoals gezegd poept hij soms normaal (kleine maar vaste keutels), soms half/half (half vast met wat vla achtige poep), soms breiig en heel soms waterdun (gelukkig niet meer zo vaak).
Heb het idee dat hij iets niet goed opneemt/verteert of dat hij gewoon heel gevoelige darmen heeft?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door