Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1872040
2x in de week geef ik een klein handje gemalen noten......vraag is of ik de noten ook voor langere tijd gemalen kan bewaren (dus een voorraadje malen) of droogt dit dan heel erg uit en kan ik het beter per keer ff door de blender gooien
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1872109
in een luchtdichte pot bewaren kan goed ...en ik denk dat uitdrogen bij noten niet zo kwaad kan  :)
hier maal ik eens in de 5 a 6 weken ,ik geef om de dag een theelepeltje...
Door 202Spots
#1872212
jara schreef: 2x in de week geef ik een klein handje gemalen noten......vraag is of ik de noten ook voor langere tijd gemalen kan bewaren (dus een voorraadje malen) of droogt dit dan heel erg uit en kan ik het beter per keer ff door de blender gooien
Je kan wel grotere hoeveelheid malen,ik doe het altijd in glazen potje met goed sluitende deksel( oud jampot werkt goed)
Ik bewaar het 6-8 weken in de koelkast. Uitdrogen is niet zo heel erg,maar gemalen (buiten de koelkast bewaren) word het vlugger "ranzig" dan ongemalen vind ik.
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 24 dec 2010, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mixxy
#1872734
Malen en dan in bakjes in de vriezer. één in de koelkast voor gebruik. Gaat prima zo.
Door 202Spots
#1872766
Mixxy schreef: Malen en dan in bakjes in de vriezer. één in de koelkast voor gebruik. Gaat prima zo.
Ik heb 't ook wel in de vriezer bewaard, de noten vriezen toch niet aan elkaar,en kan ook makkelijk gelijk uit de vriezer gebruikt worden
Door jara
#1872968
thnx voor de reactie...heb nog een plekje gevonden in de vriezer voor een bakje  ;)
Door Lizzy
#1873421
Zolang je geen macademia's gebruikt zit je goed. Macademia's zijn giftig voor honden. Maar walnoten, hazelnoten, amandelen, pecannoten paranoten: allemaal prima. Let wel op dat ze rauw en ongezouten zijn.
Door Kemi
#1876242
Met rauw bedoel je ongebrand? Geef je dat ook op 'gewicht' of is dat gewoon een beetje op de gok? En waar is het voor? :-[
Door Lizzy
#1876249
Ja, ongebrand/ongebakken/ongefrituurd. Ik geef af en toe een eetlepel gemalen noten. Maar weeg dat niet af ofzo. Noten bevatten veel goede stoffen. Zoals vitamine E. En paranoten bijv. bevatten heel veel zink en selenium. Veel noten bevatten veel magnesium. 
Door jara
#1876252
Kemi schreef: Met rauw bedoel je ongebrand? Geef je dat ook op 'gewicht' of is dat gewoon een beetje op de gok? En waar is het voor? :-[
Amandelen bijv., bevatten zink, magnesium, kalium, calcium en ijzer. Verder bevatten ze vitamines uit de B groep. Zonnebloempitten bevatten vrij veel vitamine E maar ook vrij veel omega 6 vetzuren en daarom geef ik ze niet. Ze bevatten trouwens ook ijzer, zink, kalium en seleen. Sesamzaad bevat veel vitamine E en ijzer en foliumzuur en vooral veel calcium. Hazelnoten bevatten ook veel vitamine E en ijzer en zink. Pompoenzaden bevatten zeer veel zink. En ze werken wormafdrijvend. Walnoten bevatten vitamine E en wat omega 3 vetzuren en foliumzuur.
(met dank aan Lizzy vwb de uitleg...knip en plak)

Rauw is idd ongebrand EN ongezouten.
Ik geef 2x in de week een eetlepel en af en toe als beloning soms wat hele noten, maar dan worden ze (denk ik) minder goed opgenomen dan gemalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door