Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bassoui
#1858910
lijkt dit dan beter

Vleesbotten  50%  2100    gram 
Spiervlees  28%  1176    gram   
Orgaanvlees  15%    630    gram  Hart, nier, lever & pens 
Vis  7%    294  gram




maandag 300 gram kippennek + 300 gram hertenvlees
dinsdag 300 gram eendennek + 150 gram eendenlever + 150 gram kippenhart
woensdag 300 gram kippennek + 300 gram sardientjes
donderdag 300 gram eendennek + 300 gram paardenvlees
vrijdag 300 gram kippennek + 150 gram lamsnier + 150 gram kippenmaagjes
zaterdag 300 gram eendennek + 300 gram rundvlees
zondag 300 gram kippennek + 300 gram kalkoendijvlees

en dan misschien maar soms een ei buiten ofzo haha
Door Nadia
#1858939
Je kunt je ei ook mengen onder het vlees. Dan merk je er niks van.

Gewoon punten en komma's op zijn plaats. Een zin beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt maakt het voor ons een stuk leesbaarder.

Je bent niet verplicht groente/zuivel/ei te voeren. Maar omdat wij veel voeren uit de bio industrie waar dus de beesten snel grootgefokt worden, vind ik het zelf wel prettig om groente/fuit/noten etc. te voeren. Een eendje uit het wild bevat meer voedingsstoffen dan uit de bioindustrie.
Door **Jolanda**
#1858979
Ik mis de pens in je menu ;) Pens mag de helft van je totale hoeveelheid orgaan zijn. In jouw geval mag je 315gr pens per week geven.
Dan kun je de overige 315gr delen door de organen die je hebt, in jouw geval 4, dus dan word het 80gr van elk ;)
En je hebt 5 dagen spiervlees, maar de hoeveelheid per dag wat je zou geven als je het 4 dagen zou voeren (dus voer je nu 300gr spiervlees te veel per week)


Je krijgt dan ongeveer het volgende (voorbeeld, je mag het natuurlijk aanpassen naar hoe jij het zelf wilt)

Vleesbotten  50%  2100    gram  (gedeeld door 7 dagen = 300gr per dag)
Spiervlees  28%  1176    gram    (gedeeld door 4dagen = 294 per dag, word 300gr per dag)
Orgaanvlees  15%    630    gram  Hart, nier, lever & pens  (315gr pens, 80gr van hart, lever, maag en nier, geef je geen maagjes word het 100gr van hart, lever en nier)
Vis  7%    294  gram


maandag 300 gram kippennek + 300 gram hertenvlees
dinsdag 300 gram eendennek + 80 gram eendenlever + 80 gram kippenhart
woensdag 300 gram kippennek + 300 gram sardientjes
donderdag 300 gram eendennek + 300 gram paardenvlees
vrijdag 300 gram kippennek + 80 gram lamsnier + 80 gram kippenmaagjes
zaterdag 300 gram eendennek + 300 gram rundvlees
zondag 300 gram kippennek + 300 gram pens

Je hebt met dit menu 6 diersoorten + vis en dat is op zich mooi. Kun je aan meer variatie komen (vooral vleesbot) is dat zeker aan te bevelen! Hoe meer variatie hoe mooier! Denk om te beginnen aan parelhoenkarkas, kwartelkarkas, konijnenruggen.
Door bassoui
#1859014
ik heb 4 dagen spiervlees gedaan hoor
hert paard rund en die kalkoen kalkoen
en 2 dagen orgaan en 1 dag vis.
pens wil ik niet geven dat is groen en stinkt bah.
en met die karkassen denk ik niet dat hij dat wegkrijgt daarom had ik alleen die nekken
Door **Jolanda**
#1859026
bassoui schreef: ik heb 4 dagen spiervlees gedaan hoor
hert paard rund en die kalkoen kalkoen
en 2 dagen orgaan en 1 dag vis.
pens wil ik niet geven dat is groen en stinkt bah.
en met die karkassen denk ik niet dat hij dat wegkrijgt daarom had ik alleen die nekken
Oke, jammer dat je geen pens wilt voeren. Echte verse pens stinkt niet, ruikt alleen naar pens en ruikt minder dan de gedroogde pensstaafjes in de winkel. ;)

Hij zal heus wel wat meer weg krijgen dan alleen die nekken hoor ;) Er zijn genoeg bulldogachtigen die barfen en meer vleesbot dan alleen nekken krijgen. Er zijn zelfs katten en mini-hondjes die barfen ;)
Zie mijn onderschrift, de sint heeft piepkleine tanden (omdat ze versleten zijn) en ook behoorlijke lippen...zij ligt nu al bijna een half uur op een geitenkop te knagen :D
Door bassoui
#1859031
oke kan het natuurlijk altijd is een keer proberen
maar eerst maar is kijken of die nekken goed gaan.
maar dat menu zonder die pens kan ik dus gaan doen en dan mist hij niks?
Door Nadia
#1859061
Het kan.. Maar is niet aan te raden. Er zitten goede bacterien in welke je hond eigenlijk wel moet hebben. Wat Jol zegt, zo erg stinkt het niet. Je went eraan. Daarnaast heb je toch alles voor je hondje over ;)
Gebruikersavatar
Door Else
#1859145
Ik vind pens ook stinken hoor... :-X Maar verse pens stinkt wel veel minder hard dan die pensburgers uit de supermarkt die zijn niet te harden.
Ondertussen snij ik de pens wel zelf ('t went toch in de loop van de tijd) maar eerder bestelde ik altijd schapenpens bij herby, dat was 800 gram en precies de hoeveelheid die 1 maal per week gegeven moest worden. Die kieper je dan even snel in zijn bak (is het enige ruft-momentje) en dan zet je snel de bak buiten neer.
En weer een stinkprobleempje minder!

Tav groente daar wordt verschillende over gedacht. Als je in de bien groente als terfwoord intikt komen er veel verschillende verhalen/ meningen over naar voren. Waar jij je het prettigste bij voelt zou ik doen. Ik gooi altijd gemalen sardientjes (afgespoeld uit blik) door de groentemix heen waardoor onze hond het opeet.
Je hebt voor het maken van die mixen wel een keukenmachine/ blender/ sapmachine oid nodig.

Veel succes ermee!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door