Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#215388
Poeh hee!

Je hoort mij trouwens niet zeggen dat je je honden MOET vasten. Dat is iets wat je zelf uit moet maken. Ik vast mijn honden ook (nog) niet.

Nee maar je beweert wel dat het gezond is, en dat onze bullen het ook kunnen leren. Een bull is wel iets heel anders dan een basset of een dalmaat

Jij kunt dan wel niet zien wat er gezond aan is om je hond te vasten, maar misschien moet je je eerst in dit onderwerp verdiepen. Dan zie je misschien wel wat er zo gezond aan is. Het is overigens niet alleen voor de hond gezond: ook voor de mens.

Ik heb jaren in het ziekenhuis gelopen, omdat ik problemen had met darmen, misselijkheid en diaree.
Daardoor heb ik mij goed verdiept in het verteringsproces van darmen maagsappen en gal.
Ik weet waar ik over praat.

En dat gal spugen: jaha, ik weet wat je bedoelt. Ik heb zelf ook een hond gehad die 'gal' spuugde. Maar dit heeft een oorzaak. En misschien moet je je toch eens in "vasten" en "op verschillende tijden eten geven" verdiepen. Dan snap je namelijk WAAROM ze gal spuugt en dan snap je ook HOE je daar iets aan moet doen om het te voorkomen.

Belfi heeft het zo erg dat ze tegen het flauwfallen aanzit. Ze had als pupje al last van gal spugen.
Ze krijgen ook niet altijd op het zelfde tijdstip eten, dat wisselt nog wel eens hier.
Dat kun je niet voorkomen met vasten, alleen door licht verteerbaar voedsel waardoor de galblaas niet te erg geprikkelt word.
Volgens mij is een Bull net zoveel hond als een basset, dalmaat,of cocker alleen met wat meer moeite om adem te halen, en daar komt dat bijna flauwvallen denk ik eerder vandaan, dat zou ze dus ook hebben als ze gewoon moet spugen. Ik ben geen bul maar ik steek ook de moord als ik moet overgeven omdat mijn neus niet geheel is zoals tie hoort te zijn.

Ik denk ook niet dat je je eigen verteringsproblemen automatisch kunt vertalen naar de hond, die heeft toch een wat ander systeem dan de mens.
Door *Max*
#215391
sylvia schreef: Mijn honden hebben ooit ook tijden op een vaste tijd hun eten gekregen en toen was het vaste gewoonte om ze voor het naar bed gaan een plakje brood te geven tegen het gal spugen want ik had er meerdere die dit deden, vasten ging toen ook niet want een nacht zonder eten was al niet te doen. Sinds ze onregelmatig te eten krijgen hebben ze er geen last meer van in het begin werd het even erger maar daarna was het over.
Ik voer al jaren onregelmatig (1 x per dag is altijd al zo geweest) en de vastendag is ook onregelmatig, de ene keer is het omdat ik vergeten ben het voer uit de vriezer te halen en de andere keer is het bewust, het is niet op een vaste dag en ook niet perse 1 x per week.
Dus dan ben ik een dierenbeul, so be it
Nee dat zeg ik niet!

Maar als wij dat bij Belfi zouden doen dan zouden wij dierenbeulen zijn!

Als je hond erg moeilijk kan spugen en het uit de tenen moet komen, is het risico op een hersenbloeding ook veel groter!
Door Lizzy
#215394
Nou Robbie of Max, dan heb je toch niet goed gelezen en wat mij betreft je ook niet voldoende in de materie verdiept.

Om te beginnen schrijf ik dat het gezond is om met een gezonde hond te vasten (hoewel het overigens bij sommige zieke honden ook zeer genezend werkt, maar dat is een ander verhaal).

Ten tweede kun je het spijsverteringssysteem van de hond niet vergelijken met die van de mens. En bullen hebben hetzelfde spijsverteringssysteem als een Basset of een Dalmaat dus ik zie niet in waarom ik deze niet zou kunnen vergelijken. Overigens was mijn Basset ook ziek als een hond hoor, wanneer ze gal spuugde op een lege maag. Bij haar durfde ik het ook niet aan, om te vasten. Maar ja, zij was dan ook niet 100% gezond.

Maar ik begrijp alleen niet waarom ik zo'n agressieve ondertoon lees..... Ik denk niet dat dat ergens voor nodig is.
Door *Max*
#215401
sylvia schreef: Volgens mij is een Bull net zoveel hond als een basset, dalmaat,of cocker alleen met wat meer moeite om adem te halen, en daar komt dat bijna flauwvallen denk ik eerder vandaan, dat zou ze dus ook hebben als ze gewoon moet spugen. Ik ben geen bul maar ik steek ook de moord als ik moet overgeven omdat mijn neus niet geheel is zoals tie hoort te zijn.

Ik denk ook niet dat je je eigen verteringsproblemen automatisch kunt vertalen naar de hond, die heeft toch een wat ander systeem dan de mens.
Juist een bull heeft een korte snuit, dus word het met gal spugen een heel ander verhaal, als bij een basset of wat voor hond ook maar.

Lizzy zegt dat het vasten voor een mens ook goed is, en ik ben het daar niet mee eens.

Ingrid liet mij laatst een stuk lezen over vasten voor mensen, en daar stond dat het ook helpt tegen migraine, dat is dus de grootste onzin die er is.
Ik ben zelf migrainepatient en Ingrid ook, en juist dan gaat het lichaam om eten vragen.

Eten wij niet, word de migraine erger.

Ingrid is een slechte eter, en eet ook zo een hele dag niet. Maar heeft aan het einde van de dag hoofdpijn, dus is in mijn ogen vasten niet goed, en is dat ook niet te leren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#215405
Er zit een groot verschil tussen systematisch niet eten wat Ingrid doet en een vastendag laten we dat voorop zetten. Als ik de kans krijg sla ik ook over maar dat is geen vasten dat is een ongezond eet patroon.
Vasten is voor mensen ook gezond maar dan met name als ze normaal gewoon gezond en geregeld eten.
Door *Max*
#215407
Lizzy schreef: Nou Robbie of Max, dan heb je toch niet goed gelezen en wat mij betreft je ook niet voldoende in de materie verdiept.

Om te beginnen schrijf ik dat het gezond is om met een gezonde hond te vasten (hoewel het overigens bij sommige zieke honden ook zeer genezend werkt, maar dat is een ander verhaal).

Ten tweede kun je het spijsverteringssysteem van de hond niet vergelijken met die van de mens. En bullen hebben hetzelfde spijsverteringssysteem als een Basset of een Dalmaat dus ik zie niet in waarom ik deze niet zou kunnen vergelijken. Overigens was mijn Basset ook ziek als een hond hoor, wanneer ze gal spuugde op een lege maag. Bij haar durfde ik het ook niet aan, om te vasten. Maar ja, zij was dan ook niet 100% gezond.

Maar ik begrijp alleen niet waarom ik zo'n agressieve ondertoon lees..... Ik denk niet dat dat ergens voor nodig is.
Lees mijn verhaal hierboven.
En het was niet de bedoeling dat het agressief zou overkomen maar ik ken Belfi door en door, we hebben haar vanaf dag 1 groot gebracht dus weet heel goed hoe ze in elkaar steekt.
Het spijsverteringssysteem is van elke hond gelijk, maar het gaat er om dat een kortneuzige meer problemen kan hebben met overgeven als een hond met een langere snuit.
Door Ollie
#215415
sylvia schreef: Er zit een groot verschil tussen systematisch niet eten wat Ingrid doet en een vastendag laten we dat voorop zetten. Als ik de kans krijg sla ik ook over maar dat is geen vasten dat is een ongezond eet patroon.
Vasten is voor mensen ook gezond maar dan met name als ze normaal gewoon gezond en geregeld eten.
Ja maar op internet stond zoiets als je migraine hebt wil vasten ook nog wel eens helpen.
Dat is dus niet waar, juist dan vraagt mijn lichaam en die van Max ook om eten. Het vervelende is juist, dat je dan de hele dag met een hongergevoel loopt.

Aangezien ik niet zo'n eter ben is dat erg lastig, want je hebt net je eten op en een kwartier laten zit je weer met een hongergevoel.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#215418
Max en Ingrid, het is duidelijk dat jullie je honden niet WILLEN laten vasten, da's jullie goed recht, maar dat betekend niet dat vasten slecht is voor een hond.
Als je ze maar op de juiste manier daarop voorbereid (en dat zou dus ook met jullie bullen kunnen), Mogens Eliasen heeft daar een heel duidelijk stuk over geschreven en als je je honden daar langzaam aan laat wennen kun je een gezonde hond laten vasten.
Maar natuurlijk niet tegen een hond die elke morgen gal spuugt zeggen, vandaag krijgen je geen eten, dat kan niet. Daar moet je zo'n hond op 'trainen' over een periode van enkele maanden.
Tenminste zo zie ik dat, en ik denk dat Lizzy dat ook bedoeld, ga je eerst eens in die materie verdiepen, lees dat stuk van Mogens Eliasen voordat je roept dat vasten dieren beulen is.
Ik las ook geen vastendagen in, omdat ik dat niet WIL, niet omdat dat slecht zou zijn voor mijn hond.
En de spijsvertering van een hond kun je natuurlijk niet vergelijken met een mens ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 01 dec 2004, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#215421
Ollie schreef: Ja maar op internet stond zoiets als je migraine hebt wil vasten ook nog wel eens helpen.
Dat is dus niet waar, juist dan vraagt mijn lichaam en die van Max ook om eten. Het vervelende is juist, dat je dan de hele dag met een hongergevoel loopt.

Aangezien ik niet zo'n eter ben is dat erg lastig, want je hebt net je eten op en een kwartier laten zit je weer met een hongergevoel.
Mijn ex heeft ook Migraine en dat is ook een onregelmatige niet eter, maar als hij migraine heeft eet hij dus helemaal niet meer. En hij heeft het erg, hij is al verschillende keren bewusteloos geraakt terwijl hij auto reed, door de lichten in de tunnel werd een aanval getriggerd en dan werd hij Uren later wakker net uit de tunnel langs de kant van de weg. Maar daarna at hij dagen niet

En dan nog vind ik dat je niet de dingen van jezelf automatisch moet doortrekken naar je honden, honden zijn geen mensen.

En of je wilt vasten of niet dat moet je natuurlijk zelf weten.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 01 dec 2004, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#215432
sylvia schreef: Mijn ex heeft ook Migraine en dat is ook een onregelmatige niet eter, maar als hij migraine heeft eet hij dus helemaal niet meer. En hij heeft het erg, hij is al verschillende keren bewusteloos geraakt terwijl hij auto reed, door de lichten in de tunnel werd een aanval getriggerd en dan werd hij Uren later wakker net uit de tunnel langs de kant van de weg. Maar daarna at hij dagen niet


Ik kan een aanval aan voelen komen dan heb ik de hele dag vreetbuien, heel veel moeten plassen, en ik word hyperactief.

Dus je zal wel meerdere soorten migraine hebben, we hebben het ook wel eens pijnloos en dan slaat het op het gezichtsvermogen, dus bijna niks meer kunnen zien en flikkeringen voor de ogen.
Door Lizzy
#215438
Ja dank je Anne Marie. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Natuurlijk is het ieders recht om zijn hond niet te laten vasten. Persoonlijk zal het mij ook echt een bietje wezen of mensen hun hond wel of niet laten vasten! Tis geen must ofzo!

Maar inderdaad: iedere hond (zelfs een galspugende hond - Whoofer vaste ik niet omdat Whoofer niet 100% gezond was - zij heeft ook ternauwenood een maagtorsie overleeft) kan leren om te vasten en op onregelmatige tijdstippen te eten. Zonder gal te spugen. En nee, dat doe je niet van vandaag op morgen want dan heb je inderdaad een zieke hond. Maar hoe je je hond hier langzaam aan kunt wennen: dat staat inderdaad beschreven door Mogens Eliasen. Je hebt best kans dat je er met jullie bullen 10 maanden over doet om ze te wennen, maar wennen zullen ze.

En laten we nou inderdaad ophouden de mens te vergelijken met een hond want dat is werkelijk appels met bananen vergelijken.

(trouwens: ik ben zelf migraine patient van het zuiverste water. Ik vrees dat ik migraine heb uitgevonden. Weet je: stoppen met roken, stoppen met medicatie, stoppen met koffie, een FLINKE vasten en reinigingskuur is DE manier om van je migraine af te komen. Hoewel sommige mensen ook nog 'even' naar hun geestelijke/emotionele bagage moeten kijken. Maar goed, da's een heeeeel ander onderwerp voor een ander forum).
Door Ollie
#215439
Nitus schreef: Max en Ingrid, het is duidelijk dat jullie je honden niet WILLEN laten vasten, da's jullie goed recht, maar dat betekend niet dat vasten slecht is voor een hond.
Als je ze maar op de juiste manier daarop voorbereid (en dat zou dus ook met jullie bullen kunnen), Mogens Eliasen heeft daar een heel duidelijk stuk over geschreven en als je je honden daar langzaam aan laat wennen kun je een gezonde hond laten vasten.
Maar natuurlijk niet tegen een hond die elke morgen gal spuugt zeggen, vandaag krijgen je geen eten, dat kan niet. Daar moet je zo'n hond op 'trainen' over een periode van enkele maanden.
Tenminste zo zie ik dat, en ik denk dat Lizzy dat ook bedoeld, ga je eerst eens in die materie verdiepen, lees dat stuk van Mogens Eliasen voordat je roept dat vasten dieren beulen is.
Ik las ook geen vastendagen in, omdat ik dat niet WIL, niet omdat dat slecht zou zijn voor mijn hond.
En de spijsvertering van een hond kun je natuurlijk niet vergelijken met een mens ;).
Wat we net ook al zeiden Belfi had het als puppie al.
En nee wij zijn er niet voor om onze bullen te laten vasten, omdat het in onze ogen voor HUN niet gezond is. Wij kennen onze bullen goed genoeg daarvoor.

Ik stop met deze discussie, want we gaan het toch niet eens worden wat vasten betreft van onze bullen. ;)
Door Lizzy
#215441
Ollie schreef: Ik stop met deze discussie
Strak plan ;)! We gaan het inderdaad niet eens worden. Geeft ook niet. Hoeft ook niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 01 dec 2004, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#215445
Lizzy schreef: Strak plan ;)! We gaan het inderdaad niet eens worden. Geeft ook niet. Hoeft ook niet.
Vind ik ook! ;D

En dat vind ik nou zo leuk. Gewoon ieder z'n mening! ;)
Door An
#218148
Nog op brokken spuggde Shaggy al gal als er meer dan 8 uur tussen maaltijden zat. Nu eet hij 1 keer om de 24 uur zonder enig probleem. Dat is natuurlijk niet vandaag op morgen gedaan dat hebben op de loop van een jaar rustig opgebouwd.

Meneer is ook wel is kieskeurig hoor ;D En dat is dan jammer maar helaas, dan krijgt na een kwartier de aap met zijn voedsel spelen, Holmes alles en dan moet Shaggy wachten tot de dag erna. Dat heeft hij 3 keer gedaan en nu let die wel op dat hij alles keurig opeet. Ook van galspuwen geen last meer, maar ik geef ze heel onregelmatig eten zodat die maag geen gewoonte kweekt van ah 8 uur tijd om mezelf klaar te maken want dan kan je er wel donder op zeggend at ze gal gaan spuwen.

Ik laat ze niet bewust vasten, maar als ik aan Shaggy toegeef eet hij kip, kip en nog is kip en ik haal me dat probleem liever niet op de hals door aan hem toe te geven. Er zijn dingen die hij echt niet lust en dat vind ik best, ik lust ook niet alles maar ik wil wel dat hij gewoon 90 procent van wat de pot schaft eet, wil hij niet dan is dat pech ;)
Laatst gewijzigd door An op zo 05 dec 2004, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door