Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1841881
Dan mag je hem het volgende voorleggen, dan kan hij het op de manier uitleggen wat voor jou goed te begrijpen is:
Richtlijnen:
Hoeveelheid voer in totaal: 2% van het lichaamsgewicht (per dag) voor 22kg is dat 440gr per dag en voor 19kg is dat 380gr per dag.
Hoeveelheid vleesbot: tussen 40% en 50% van de hoeveelheid voer. Dus tussen de 176gr en 220gr en tussen de 152gr en 190gr per dag.
Hoeveelheid spiervlees: tussen 15% en 25% van de hoeveelheid voer. Dus tussen de 66gr en 110gr en tussen de 57gr en 95gr per dag.
Hoeveelheid orgaan: tussen de 10% en 20% van de hoeveelheid voer. De helft hiervan mag uit pens bestaan, de rest verdeel je over hart, lever, nier) hart/lever/nier mag tussen de 22gr en 44gr en tussen de 19gr en 38gr per dag zijn (in totaal voor alle 3) en pens mag tussen de 22gr en 44gr per dag zijn en tussen de 19gr en 38gr per dag zijn.
Hoeveelheid groenten: tussen de 5% en 15% van de hoeveelheid voer. Mag per dag tussen de 22gr en 66gr zijn en tussen 19gr en 57gr per dag zijn.


Uiteraard moet je even puzzelen (optellen) of je percentages samen 100% zijn ;) EN of je hoeveelheid uiteindelijk overeenkomt met de hoeveelheid per dag.
Vermenigvuldig de totale daghoeveelheid maal de aantal dagen dat je wilt barfen (op 1 week) en maak aan de hand daarvan een menu.
Geef je een heel prooidier of een hele vis moet dit eerst van de totale hoeveelheid voer afgetrokken worden vóórdat je de overige procenten uiterekent.

Voor Edwin zal dit overzicht makkelijker uit te leggen zijn denk ik (als hij een beetje wiskunde kent ;))
En anders gewoon opnieuw vragen. ;)
Door Nadia
#1841999
Ik vind het wel makkelijk om een menu te kunnen samenstellen ZONDER de rekenhulp. Mij werd het dan allemaal NET iets duidelijker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door