Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eberhardje
#883
Hallo ! zeer interressant stuk
ik ga morgen naar de apotheek om
Ascorbate Mineral C (NOW) te bestellen . tenminste ik neem aan dat dat in belgie ook te krijgen is.
Hoeveel tabletten per dag moet ik mijn bullmastiff teefje geven?
en tijdens de maaltijd of nuchter?
ze weegt precies 60 kilo.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke dosering ik moet aanhouden..
Alvast bedankt!!
Door Ink
#884
19 augustus 2002
© Ortho Institute / Ortho Communications & Science

Opname en uitscheiding ester-C en ascorbinezuur zelfde

Onderzoek aan de universiteit van Oslo heeft uitgewezen dat het simpele ascorbinezuur bij honden net zo effectief werkt als het duurdere ester-C. De kans is groot dat dit voor mensen ook opgaat.
In het onderzoek met twintig honden werd de farmacokinetiek van kristallijn ascorbinezuur en ester-C in twee doseringshoogten, 15 en 50 mg per kilo lichaamsgewicht, met elkaar vergeleken. Na inname werd het verloop van de vitamine C-spiegel in het bloed in de tijd gevolgd.
In tegenstelling tot de mens zijn honden zelf in staat vitamine C aan te maken. Na toediening van het supplement trad er een snelle toename in de concentratie vitamine C in het bloed op. Dit duidt erop dat er bij honden een actief transportmechanisme in de ingewanden bestaat. De twee verschillende toedieningsvormen van vitamine C veroorzaakten geen verschillen in het verloop van de vitamine-C-spiegel. Het goedkopere ascorbinezuur heeft dus dezelfde effecten als het duurdere vitamine C-preparaat.

http://www.orthoeurope.com/nieuws0208b.php
Door eberhardje
#885
Oeps, iklees hier dat Dr Geir Erik Berge
3 x daags 30 mg per kilo verstrekt.
= 1800 mg per keer voor mijn hond... ± 2 tabletten...
5 a 6 tabletten per dag

kan dat kloppen jongens of is dit ietwat veel??
Door eberhardje
#886
is polyascorbaat hetzelfde als Ester-C?
Door Ink
#887
Volgens mij heb je zuur en niet zuur. In dit stukje tekst staat dat er bij honden onderzocht is hoe de opname van zowel het een als het ander verloopt. De onderzoekers hebben, i.t.t. de algemene opvatting tot nu toe dat je het best de niet-zure vorm kan toedienen als je daarvoor kiest, vastgesteld dat het niet uitmaakt of je de goedkope zure of de dure niet-zure gebruikt.
Dus lijkt het me handig de goedkope, suikervrije van het Belgische Kruidvat te nemen i.p.v. bijvoorbeeld de Solgars van dik een piek (een halve euro) per stuk.
Hoeveel je moet geven? Als je hond aan de slinger gaat geef je te veel.
Door eberhardje
#888
( knip) In tegenstelling tot ascorbinezuur zijn mineraalascorbaten in vet oplosbaar ( knip)

brugklas biologie.. in vetoplosbare vitamines kun je overdoseren i.t.t in wateroplosbare vitamines ( c)
dus...... vind je niet dat ik rustig moet beginnen of knal ik er gewoon 5 per dag in? Ordell gaf geloof ik 1000 mg per dag?
jaaaaa sorry voor het feit dat ik blijf doorzeuren....maarrrre mijn apotheker kan ik het ook niet vragen ;-)
Door Ink
#889
( knip) In tegenstelling  tot ascorbinezuur zijn mineraalascorbaten in vet oplosbaar ( knip)

brugklas biologie.. in vetoplosbare vitamines kun je overdoseren i.t.t in wateroplosbare vitamines ( c)
dus......  vind je niet dat ik rustig moet beginnen of knal ik er gewoon 5 per dag in? Ordell gaf geloof ik 1000 mg per dag?
jaaaaa sorry voor het feit dat ik blijf doorzeuren....maarrrre mijn apotheker  kan ik het ook niet vragen ;-)
Yup. Dat is het verschil. Het ging mij even om het prijsverschil tussen zuur en niet-zuur en de volgens deze onderzoeker zelfde werking.
Over de hoeveelheid ... zo veel mensen, zo veel honden, zo veel hoeveelheden ... ik waag me er niet aan. Ik heb maaaaaanden geleden een pot 500 mg ester-c van Solgar gekocht. Daar krijgt Sam er 1 per dag van. Als ik het niet vergeet ... En als het op is denk ik dat ik ermee stop.
Door eberhardje
#890
Tja..ik ga er eens een nachtje over slapen, het stuk heb ik al uitgeprint voor mijn DA... maar ik ga beginnen denk ik met 2 tabletjes p/d....
ze heeft nog nergens last van..puur preventief dus...
en die hoeveelheden van Berge waren voor honden met zichtbare gewrichtsaandoeningen...
Door Hutsje
#891
Tja..ik ga er eens een nachtje over slapen, het stuk heb ik al uitgeprint voor mijn DA... maar ik ga beginnen denk ik met 2 tabletjes p/d....
ze heeft nog nergens last van..puur preventief dus...
en die hoeveelheden van Berge waren voor honden met zichtbare gewrichtsaandoeningen...
Ik geef mijn Bullen zo'n 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Een van mijn zelfgefokte pups was toch mooi hd-a, norbergwaarde 37 en botafwijking 0. Moeders krijgt het, en zij heeft het vanaf een week of 6 gekregen. Zij kreeg ze zure. De pup die ik nu heb krijgt wel de ester-c.
Door SHIVA
#892

Ik geef mijn Bullen zo'n 30 gram per kilo lichaamsgewicht. Een van mijn zelfgefokte pups was toch mooi hd-a, norbergwaarde 37 en botafwijking 0. Moeders krijgt het, en zij heeft het vanaf een week of 6 gekregen. Zij kreeg ze zure. De pup die ik nu heb krijgt wel de ester-c.
hallo iedereen een tijdje niet geweest dochter lief achter de pc
ik heb mijnpups ook vit c gevoerd de calsium ascorbaat
hondjes met a heupen en tc norbergwaarde 38 en 40 botafwijking o
na een jaar mee gestopt en vanaf hun 8e jaar ga ik het weer geven
ooit gehoord dat ervan
af die leeftijd de afname van vit c iets hoger is
of dat waar is durf ik niet te b4eweren maar mijn oude golden had er goed baat bij plus vit b
gr shiva
Gebruikersavatar
Door chooky
#893
waar kan ik info vinden over HD enal die termen die altijd gebruikt worden? (a / nor...waarde etc.)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door