Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1826535
Ik heb konijnenlevertjes gekregen ipv kalkoenlever :)
Maar op een deel van deze levertjes zitten gele vlekken, sommige voel je (je voeld een soort schijfje) en anderen hebben in de vlek een donkere vlek.

Nou weet ik niet wat dit is...maar op de eens of andere manier heb ik het gevoel alsof die gelige vlekken mijn honden ziek kunnen maken ::)
Iemand die me kan vertellen wat het is en of het kwaad kan? ???
Door **Jolanda**
#1826545
Nee het is geen vet of vriesbrand.

De een had 1 mooi geel rondje met daarin een donkere vlek en een ander had enkele gele vlekken in een niet te noemen vorm. En zo waren er dus enkele die zulke rare gele vlekken hadden :-\ Er zaten ook levertjes bij die geen gele vlekken hadden.
Ik heb de vlekken nooit eerder bij de kalkoenlevertjes gezien.
Door sella
#1826550
Ik vermoedt ook vervetting van de lever, en daardoor het begin van cystes(de harde schijfjes)
Dat zie je humaan ook weleens nl.
Door yuri
#1826595
aangezien de lever onder andere een opslagplaats is voor giftige stoffen
zou ik toch het risico niet nemen om ze te voeren aan mijn hond... :-\
Vlekken op de lever zelf wijzen in mijn ogen toch op een ongezond dier...

misschien kun je best ook even een mail zenden naar je verdeler en om uitleg vragen.
Door Lizzy
#1826635
Ik heb dit ook wel eens een paar keer gezien Jol. En het gekke was, het was er niet toen ik het vers verpakte en invroor. Het lijkt te zijn ontstaan in de vriezer. Ik heb het op lamsniertjes en lamslever gezien.

Tja... Weggooien of niet.... Lastig. Ik heb het zelf wel gevoerd aan mijn honden, omdat ik zeker wist dat het er niet zat toen ik het verpakte. En ze leven nog. Aan de andere kant heb ik ook wel zoiets "geen risico nemen".
Door orinake
#1826638
ik zou het niet durven geven.... Als het e op kwam nadat je het zelf invroor ok, maar als het zo van de leverancier komt...
Even in vraag stellen bij de leverancier.
Door Lizzy
#1826645
orinake schreef: ik zou het niet durven geven.... Als het e op kwam nadat je het zelf invroor ok, maar als het zo van de leverancier komt...
Even in vraag stellen bij de leverancier.
Ik moet zeggen dat als ik het zo zou hebben gekregen, ik het ook weg zou hebben geknikkerd :-\. Neem liever geen risico. Sec gezien zouden er bij de slachterij geen zieke dieren door de keuring hebben mogen komen. Dus als dit een nette leverancier is, die uitsluitend op keurige wijze aan zijn producten komt, dan mag je er vanuit gaan dat je geen levers van zieke dieren hebt gekregen... Maar ja, we weten allemaal hoe dat in werkelijkheid gaat......
Door **Jolanda**
#1826675
De levertjes waren keurig per 5kg verpakt en bevroren. Ik heb ze laten ontdooien om te portioneren en toen zag ik die vlekken al.
En dan ook niet op plekken waarvan je denkt 'dat ligt tegen elkaar op of die delen lagen juist nergens tegenop waardoor het verkleurd' (zo'n idee als met lappen vlees die wat verkleuren als ze op elkaar in een pakje zitten en het vleesvocht er uit loopt, dat dus niet)

Ik ga toch maar eens kijken dat als ik ze wil voeren er een foto van gemaakt krijg.

Heel stom maar ik dacht zelf aan kanker oid wat die (misschien wel doorgefokte) konijntjes hadden ::) Maar ja, het is het levertje echt zelf en geen bultje oid :-\ Ik heb ook al geocht op 'leveraandoening' om te kijken of ik misschien ergens iets kon herkennen, maar dat dus ook niet. Wazig :-\
Door Anne in Zweden
#1826700
Hm. De lever kwam bevroren van de leverancier, zeg je. Lizzy vertelt dat ze die vlekjes heeft gezien op lever die er goed uitzag toen ze hem invroor, maar die na het vriezen (en ontdooien) was veranderd. Zou dat dan toch niet hetzelfde kunnen zijn als "jouw" lever? Dat die er misschien normaal uitzag toen de leverancier hem invroor (lees: een gezond ogende lever van een niet-ziek dier), en dat ie die vlekjes heeft ontwikkeld tijdens/door het vriezen?

Wat niet wegneemt dat ik geloof ik ook geen risico zou nemen. Wel zonde van 5 kilo voer, maar ja.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door