Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1817131
Deze kleuterjes...
Afbeelding

11 in totaal, zijn vandaag alweer 4 weken en dus is het tijd voor hun eerste vleesballetjes. Ik lees vaak dat men begint met tartaar of bijvoorbeeld gemalen kopvlees. Ik dacht tartaar omdat het misschien weinig vet is?
Nu kan ik natuurlijk een mensentartaartje uit de vriezer halen, maar ik heb ik heb ook gemalen schapen/lamsvlees liggen en hert.
Is er iets op tegen om met schapenvleesballetjes te beginnen? Het is niet erg vet, maar vetter dan tartaar denk ik.
Kopvlees lijkt me ook nogal vet?
Laatst gewijzigd door Madelief. op ma 08 nov 2010, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#1817141
Ik ben hier ook begonnen met  bolletjes tartaar en bolletjes lamsgehakt.
Ging erin als koek :dribble:.
Inmiddels eten ze hier al wat grovere vleesstukjes en platgeslagen kippenekken
Veel succes .. het is zo mooi als je die smakgeluidjes  dan hoort :).

Trouwens .. wat een dotjes :smitten:
Door tessa
#1817167
Met schapenvlees zou ik niet beginnen, dat is echt te vet.
Hert zou wel kunnen maar voor de eerste paar keer moet het wel fijn gemalen zijn.
Na een paar keer hebben ze door dat ze moeten happen in plaats van zuigen en kun je de stukjes steeds grover maken
Door Parelridder
#1817451
Ik ben begonnen met tartaar, dus kan niet zeggen of het net zo goed met vetter vlees kan. De tartaar is wel bere goed bevallen. Prachtige keuteltjes! :)
Wat kun je dán blij zijn met mooie hondendrollen in je woonkamer :biggrin2:
Geniet lekker van je mooie frustels!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1817461
Bedankt voor de reacties. Ik heb nu beiden ontdooid. Lamsvlees en hert.

Ik vind het hert er vetter uitzien dan het schapenvlees eigenlijk. Het schapenvlees dat ik gebruikt heb (ik heb het eigenhandig door de vleesmolen gedaan) was mooi spiervlees met maar weinig tot geen vet (stukken vlees van de poten...dijen en dergelijke). Het is inderdaad heel fijn gemalen. Ze knagen al flink op speelgoed (en in de vingers) en de puppenmelk die ze sinds een paar dagen krijgen (moeders had een rijke fabriek, die pas sinds eergisteren niet meer aan de vraag kon voldoen ;-)) lijken ze ook meer te happen dan te zuigen....ik ben dus benieuwd. Hert heb ik ook zelf gemalen en ik kan me niet veel vet herinneren, maar dat waren meer snippers en ribvleesstukken, dus daar kan wel wat vet aangezeten hebben.

Ik ga de ene helft schapenvlees geven en de andere hert. Klein vergelijkend warenonderzoekje. Natuurlijk las ik net weer ergens dat iemand bijna de pups verloren was aan vlees met bacteriën, dus ik vind het toch maar weer spannend en neig naar het meer steriele tartaar, haha. Maarja, dat heb ik niet ontdooid  ::)

Stiekem wel spannend hoor. Het moet nog even op kamertemperatuur komen en dan is het smullen geblazen.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1817467
Parelridder schreef: Ik ben begonnen met tartaar, dus kan niet zeggen of het net zo goed met vetter vlees kan. De tartaar is wel bere goed bevallen. Prachtige keuteltjes! :)
Wat kun je dán blij zijn met mooie hondendrollen in je woonkamer :biggrin2:
Geniet lekker van je mooie frustels!
Aaaah, dan ga ik weer twijfelen....misschien toch teruggooien en tartaar ontdooien voor de eerste hap?
Maar goed te horen dat dat bevallen is.

Schapenspiervlees zal toch niet veel vetter zijn dan lamsgehakt? (wat bij Sweet Duchess ook goed bevallen is toch)
Hopelijk bij een volgende nest kijk ik met plezier terug op al deze onzekerheden ;-)
Door tessa
#1817603
Je hoeft niet te twijfelen hoor, ik gaf de shih tzu pups hooguit twee dagen tartaar en daarna gelijk carnibest oid.
Ik deed het meer omdat tartaar zo fijn gemalen is en ze het zo naar binnen kunnen slurpen
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1817606
Wel. 6 pupjes schapenspiervlees en 5 pupjes hert. Als ke-tel-lap-per  :biggrin2:
Hap slik weg en mijn vingers erbij op  ;D

Alleen jammer dat mama nu de keuteltjes niet meer op zal ruimen ;-) want dat doet ze zó secuur dat het een grote zeldzaamheid is dat we een keutel zien..........tot nog toe ;)
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1817610
tessa schreef: Je hoeft niet te twijfelen hoor, ik gaf de shih tzu pups hooguit twee dagen tartaar en daarna gelijk carnibest oid.
Ik deed het meer omdat tartaar zo fijn gemalen is en ze het zo naar binnen kunnen slurpen
Dankje. Al die kleine weetjes helpen! Ik post toevallig net dat ik ze inmiddels gevoerd heb en dat ging helemaal voortreffelijk. Er was er trouwens wel één van de 11 die inderdaad nog slurpte...heel schattig, want het klonk ook zo.
Door Lizzy
#1817690
Ohh, ze zijn geboren!!!!!!!!!!!!! Sterker nog, het zijn al grote baby's! Wat leuk, gefeliciteerd! Is alles goed gegaan, met de bevalling enzo? Moeders ook blij?

Zie je verschil tussen hert en schaap? De meeste beginnen inderdaad met iets minder vets. Maar ach, moedermelk is ook super vet dus het zal wel loslopen.

Tartaar is trouwens ook niet steriel hoor. Niet meer of minder steriel dan ander goed gekeurd vlees!
Door Parelridder
#1817700
Toen ze hier aan hun 1e vleeshapje toe waren, was de ontlasting wat minder mooi. De dierenarts met wie ik hierover overleg had gehad, zei dan vooral niet op andere voeding over te gaan, maar te wachten met het vaste voedsel tot de ontlasting goed was. Hij legde uit dat het kon veroorzaakt worden door de vette moedermelk, dat kwam vaker voor. Op zeker moment wordt dat té vet voor ze, als volledige voeding. "Bedankt!" dacht ik en gaf ze tartaar, want die info spreekt het advies toch tegen? :biggrin2: 'k Was súper blij dat ik dat gedaan had, want het resultaat was perfect:l alemaal keurige keutels, probleem opgelost.

Heerlijk dat ze met zo veel smaak hebben gesmakt en gesabbeld. Wat een feest he?!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1817706
Ik maal het spiervlees altijd zelf en dat is tot nu toe ook altijd goed gegaan ondanks (of dankzij) dat het geen tartaar was.  BARFmama's melk is ook net slagroom, dus van een beetje vet ligt zo'n pupje ook niet wakker. Bang voor vet en bacterietjes vind ik meer iets voor brokkenvoerders.

Laat je nog even weten of ze het lekker vonden :biggrin2:

Edit: zie dat ze het al op hebben!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door