Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sander
#211400
tigger schreef: ...daar komen mijn menselijke emoties bij kijken ;)...vind ik een beetje zielig voor Beau :-[
Het is een hond, geen mens ;) Honden zitten nu eenmaal anders in elkaar dan mensen. Ik merk als m'n honden 2 dagen niet gegeten hebben dat ze meer energie hebben dan anders. Dat is ook wel logisch, want een wolf die een week niet heeft gegeten moet nog steeds in staat zijn om een prooi te vangen.
Door Lizzy
#211448
Blijft dan interessant om te weten wat een wolf op dagen eet wanneer hij al lange tijd geen grote prooi heeft kunnen bemachtigen. Mogens Eliasen geeft zelf voorbeelden van wolvenmenu's. Daarbij schrijft hij "zes muizen". Moet iemand mij uitleggen hoe een wolf in 1 hap 6 muizen verobert!

(begrijp me goed, ik heb niks tegen Eliasen! Sterker nog, ik vind dat hij zeer veel zeer interessante en nuttige dingen schrijft! Ik ben absoluut geen tegenstander van 1 maal per dag voeren, een keer of 4 per week. Ben dus ook een voorstander van vasten. Maar ik ben het er niet mee eens dat de conclusie wordt getrokken dat een wolf altijd alleen maar grote maaltijden zou eten. Een wolf eet niet alleen grote maaltijden. En een wolf eet ook niet altijd 4 dagen per week 1 maal per dag. Dus als je persee de hond te eten wil geven als een wolf, dan denk ik dat je best nog meer mag afwisselen. Je hoeft je bijv. ook niet stringent aan 4 maaltijden per week te houden, dat doet de wolf in de natuur ook niet).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 nov 2004, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#211477
Oh, en ik geloof er niks van dat een wolf 90% van zijn tijd niks doet. Ja, misschien in gebieden/perdiodes waarbij hij op grote regelmaat grote prooidieren kan vangen. Maar nogmaals, wanneer er slechte tijden voor hem zijn aangebroken, dan denk ik dat hij wel langer bezig met het bij elkaar sprokkelen van voedsel. Ik geloof ook niet dat een zeer hongerige wolf de hele dag alleen maar gaat liggen pitten. Hij zal zijn krachten natuurlijk sparen en zijn energie goed proberen te verdelen, maar hij zal ook op zoek gaan naar eetbaars.

Ik denk dat veel wolven helemaal niet zo'n luxe leventje hebben, met prooidieren in overvloed.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 25 nov 2004, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cattystyle
#211722
**...zegt dat wolven 90% van de tijd helemaal geen zak doen. Slapen en rusten. 10% van de tijd doen ze maar iets (jagen, eten, spelen, paren, etc.). Als dat waar is (maar een wolf is geen hond!) **

zucht, je kunt ook beter niet gaan slapen als je hersens nog wakker zijn. Ik wilde hier nog aan toevoegen dat Stephen zegt dat honden dáárom zo goed passen bij het ritme van mensen. Omdat mensen (MEESTAL) overdag werken (dus de hond doet niet veel) en 's avonds thuis zijn. Hij zegt dat de hond zich van een nachtdier (wolf) heeft aangepast naar een dagdier, omdat het ritme van de mens nu eenmaal zo is.

Hij zegt dat de hond zich makkelijk heeft aan kunnen passen aan de mens, omdat de wolf in wezen een "lui dier" is dat niet veel doet, en een huishond doet ook niet bijzonder veel. Ik zie het aan Tess, ik ga haar expres om de drie uur uitlaten. Sommige mensen vinden dat idioot veel. Maar ik doe dat omdat ze in huis zo rustig is, en mijn mensenmind zegt dan dat het leven voor haar zo saai is. Buiten gebeuren er díngen, daar speelt ze met honden, snuffelt ze, etc. Nikki was heel anders, die kon zich punt 1. zelf vermaken en punt 2. ook binnen vermaken. Tess is niet zo, en daarom heb ik mijn "regels" aangepast om het leven voor haar wat leuker te maken.

Als er visite-honden zijn, dan vermaakt mevrouw zich binnen opperbest, dan wordt er gespeeld e.d. Op visite gáán vindt ze ook heerlijk, is weer spannend, een nieuw huis met nieuwe "ruikjes". Dit om mijn quote te illustreren. Stephen Budiansky is echt mijn held, hij heeft ook het boek "Het karakter van katten" geschreven, hij haalt er de nieuwste onderzoeken bij om zijn mening te bevestigen (hij is onderzoeksjournalist), en sommige van zijn denkbeelden stroken totaal niet met wat de massa denkt (en dát spreekt me zo aan ;D).

Hij zegt bijv. ook dat mènsen het zo vies vinden als een hond ergens in een dood beest of stront rolt, maar het is wèl natuurlijk hondengedrag. En dat spreekt me aan in die man, hij bekijkt het vanuit een hond/wolf. En dat maakt voor een mens (met emoties) heel veel duidelijk en acceptabeler. Begrijp me goed, Tess mag nog steeds niet in de stront rollen, maar ik begrijp wel dat het natuurlijk gedrag is, en dat is iets wat ze je op cursus (tenminste op die van mij!) niet leren, daar beschouwen ze het als ongewenst gedrag c.q. gedragsprobleem (zelfs) waartegen opgetreden moet worden. Ik zeg altijd maar dat kennis macht is, en als je veel weet van het WAAROM van een dier, dan heb je er meer begrip voor. Maar dat betekent niet dat je het GOED hoef te vinden, uiteraard. Zucht, ik dwaal weer af. Dit was ter illustratie.

**1 maaltijd per dag of 1 vastendag dat zie ik niet zitten....daar komen mijn menselijke emoties bij kijken ...vind ik een beetje zielig voor Beau **

Geloof me, dat begrijp ik heel goed. Vandaag moest de hond van mijn vriendin vasten. Mijn vriendin is een lief gevoelsmens, haar man is heel nuchter. Ik moet daar vreselijk om lachen, om de dingen die hij zegt, maar hij heeft wel gelijk. Ze zei bijvoorbeeld: "arme hond, ze kijkt me zo zielig aan, zo van: ik krijg niks te eten en jullie eten zo lekker" (vrije vertaling!!!). Hij zei: "dat is PROJECTIE". En dat IS ook zo. Je KUNT niet invullen voor een hond wat hij denkt, je vult dat zèlf in, en zoveel mensen doen dat, ik ook, dus ik ben geen heilige, maar het is gewoon niet zielig! Sterker nog, als dat het de gezondheid van je dier ten goede komt...die zielige blikken moet je negeren, hmf, Tess kijkt ook zo zielig als ze net een pond hart met GF-mix en een megabot op heeft, dus wat dat betreft... Tess vindt het NOOIT eerlijk als ik loop te snekken en zij het máár met een kilo vlees moest doen, hahaha. ;D

**Maar ik ben het er niet mee eens dat de conclusie wordt getrokken dat een wolf altijd alleen maar grote maaltijden zou eten.**

Dat is helemaal waar, misschien heb ik me niet goed uitgedrukt, ook een wolf foerageert wel degelijk als hij honger heeft, daar ben ik van overtuigd.

**Een wolf eet niet alleen grote maaltijden. En een wolf eet ook niet altijd 4 dagen per week 1 maal per dag. Dus als je persee de hond te eten wil geven als een wolf, dan denk ik dat je best nog meer mag afwisselen. Je hoeft je bijv. ook niet stringent aan 4 maaltijden per week te houden, dat doet de wolf in de natuur ook niet).**

Dat zeg je helemaal goed, Liz, maar ja, sorry, dan kom ik weer terug op Mogens: dat doet hij ook niet per se.

Misschien is jouw manier van uitdrukken duidelijker dan die van Mogens, vond jouw verhaal heel helder: de ene dag heel veel, de andere dag heel weinig, en dan eens een keer vasten. Dat vind ik heel natuurlijk. Ik ben er bepaald geen voorstander van om je hond een aantal dagen per week vol te proppen en vervolgens te vasten. Kijk, een hond KAN het dan wel, maar je eet ZELF toch ook niet tot je barst? Dat is toch niet prèttig?Ja, onze maag kan ook heel veel hebben, maar wij verteren het binnen een paar uur. Maar mij zul je niet horen zeggen dat ik me LEKKER voel als ik me vol heb lopen bunkeren in een restaurant (dat is eigenlijk het enige moment dat ik me gruwelijk over-eet). God, ik vind het zo moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel, maar laat ik het zo zeggen: wat KAN en MOGELIJK IS, is niet altijd gelijk aan WENSELIJK. Is dat misschien duidelijk? Ik kan mezelf ook helemaal volproppen, omdat het met mijn gestel best mogelijk is ;D Maar voel ik me dan LEKKER? Ga ik daarna nog een fijne wandeling maken met Tess? Nee, liever niet, als ik me over-eten heb, ga ik liever op de bank liggen en in slaap vallen met die volle buuk. Ik vergelijk honden hier niet met mensen (dat slaat als een TUUT op een drumstel), maar om duidelijk te maken hoe het voelt, dat werkt voor mensen vaak wel...Tuurlijk, de ene dag mag het wat meer zijn dan de andere, krijg net 5 kilo botten en mevrouw jat er gewoon een uit de emmer. Die moet ze terugleggen. Maar met al die verleiding mag ze best een extra stukkie vet wat ze NORMAALGESPROKEN niet gekregen had. Dus vandaag zit ze vol, en dan zou morgen best een vastendagje (mits Tess al op gewicht was) kunnen zijn, omdat ik daar psychisch geen moeite mee heb.

Ik ben echt een trut, ik projecteer ook vaak emoties op mijn hond, ik weet dat het gewoon niet bestaat, dat zij zo denkt, in die termen, ik geef ook wel eens een knuf terwijl ze het niet verdiend heeft, maar gewoon omdat ik haar een superhond vind, en ik geef ook wel eens iets lekkers omdat ik haar een drolleke vind. Dit om duidelijk te maken dat ik geen heilige ben! Maar ik heb er AAN DE ANDERE KANT totaal geen moeite mee om haar te laten vasten. Omdat ik weet dat een hond het kán, dat hun spijsverteringssysteem daarop is ingesteld, en omdat ik weet dat het bij hen past. Laat een mens vasten met alleen water, terwijl hij/zij de vorige dag frietje hachée gegeten heeft. Kun je lachen...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#211991
Ik moet zeggen dat ik inderdaad een beetje moet lachen om het zielig vinden van een vastenperiode of van het 1 x per dag voeden van de hond.
Je hoort inderdaad vaak van ja maar dan loopt hij de hele dag te vragen, dit zijn vaak ook de honden die gewend zijn op een vaste tijd hun eten te krijgen.
Hier krijgen ze ongeregeld te eten de ene keer komt het me s'middags beter uit dan s'avonds dan aan het begin van de avond maar het kan net zo goed aan het eind van de avond en soms slaan we gewoon een dagje over. En spaniels zijn echte vreetzakken maar er is geen enkel probleem met honden die het aanrecht zitten te hypnotiseren, het is maar net hoe je er zelf op reageerd.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 26 nov 2004, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cattystyle
#213409
**Ik moet zeggen dat ik inderdaad een beetje moet lachen om het zielig vinden van een vastenperiode of van het 1 x per dag voeden van de hond.
Je hoort inderdaad vaak van ja maar dan loopt hij de hele dag te vragen, dit zijn vaak ook de honden die gewend zijn op een vaste tijd hun eten te krijgen.
Hier krijgen ze ongeregeld te eten de ene keer komt het me s'middags beter uit dan s'avonds dan aan het begin van de avond maar het kan net zo goed aan het eind van de avond en soms slaan we gewoon een dagje over. En spaniels zijn echte vreetzakken maar er is geen enkel probleem met honden die het aanrecht zitten te hypnotiseren, het is maar net hoe je er zelf op reageerd. **

Ik ben het hier roerend mee eens. Ik láát Tess niet schooien, omdat ik er een hekel aan heb. Zo zijn er meer. Maar sommige dingen zijn zo makkelijk op te lossen! Iemand hier uit de buurt deed de vleesschijven (volgens mij hebben ze geen naam, het is van een DSZ in Nijmegen die de Ark van Noach heet) in de magnetron. Mijn haren gingen natuurlijk overeind. Ja, ze wilde dat de kou er even af was. Ging maar héél eventjes in de magnetron! Ik dus mijn magnetron-preek gehouden en toen zei ik: waarom laat je het dan niet op kamertemperatuur ontdooien, ik zet het 's morgens uit de ijskast en 's middags of 's avonds krijgt ze het pas!

Toen zei ze: ja, maar dan staat de hond de hele tijd te kwijlen en te kijken in de keuken.

Ik zeg: je hebt toch een inpandige schuur? Zet je het daar toch neer?

Was ze nog niet op gekomen....tja, dan denk ik: pffff, zoiets simpels!!!! Heb je ook geen geschooi, erger je je er ook niet aan, opgelost.

Ik heb dat probleem niet echt. Tess' eten was nogal bevroren, maar dat staat hier nu doodleuk in de huiskamer en ze geeft er niet veel om...Zou ze wel schooien, dan zet ik het ergens anders neer!
Door jeanne
#213413
hier krijgen ze smorgens wel op een vast tidjstip eten, als de kids naar school zijn, dus tegen 9 uur.
Savonds ligt het meestal tussen 7 en 10 uur, net wanneer het ontdooid is, of wát het is. Grote dingen, zoals pens of hele kip, krijgen ze vroeger op de avond.
Bes die vraagt niet om eten, die hebben we dus vanaf pup. Maar het is Sil, die om een uur of zes al begint te ijsberen om eten, die is het denk ik gewend om regelmatig eten te krijgen. Als het hem te lang af duurt gaat ie tegen me staan knorren, en kwispelen, en op en neer naar het aanrecht lopen. Ik reageer daar niet op. Maar ik merk wel dat ie dan van de planten begint te eten, en als ik dan nog langer wacht, gaat ie kotsen.
Door Ollie
#213637
tieneke schreef: Hier ook op vaste tijden eten,gaat niet anders met mijn winkel etc...
Ze hebben in ieder geval een ingebouwde klok,staan dan gewoon te bleren ::) ::)
Ja hier kunnen ze ook klok kijken :P ;D
Door tieneke
#213639
Vanmiddag kregen ze een klein half uur later hun eten omdat Jaco en ik in de stromende regen de paarden moesten verzorgen.
Ze mauwden werkelijk alles bij elkaar...trutten >:(
De kippennekken werden in een paar seconden tijd naar binnen geschoven ::) ::)
Door Ollie
#213648
tieneke schreef: Vanmiddag kregen ze een klein half uur later hun eten omdat Jaco en ik in de stromende regen de paarden moesten verzorgen.
Ze mauwden werkelijk alles bij elkaar...trutten >:(
De kippennekken werden in een paar seconden tijd naar binnen geschoven ::) ::)
Hahaha nou ze mekkeren hier niet. Maar als het etenstijd is lopen ze steeds de keuken in, en dan weer naar de kamer waar wij zitten, en hup weer naar de keuken! Zo van schiet eens op we hebben nu wel hele erge honger! ;D
Door Lizzy
#213898
tieneke schreef: Hier ook op vaste tijden eten,gaat niet anders met mijn winkel etc...
Ze hebben in ieder geval een ingebouwde klok,staan dan gewoon te bleren ::) ::)
En om DAT nou te voorkomen en om te voorkomen dat honden ziek worden wanneer ze niet op tijd eten krijgen: daarom kun je ze dus beter niet op gezette tijden eten geven (als het mogelijk is.... ik vind dat hier ook moeilijk want ik zit met mijn werk).
Door Eidos
#214869
Heb deze topic nu meerdere keren doorgelezen en eigenlijk ben ik het wel met Lizzy eens.. 1 dag meer, weer een dag minder of een keer vasten, maar geen vast patroon zou het beste zijn. Heb hier dus een hond die gal gaat spugen van 2 keer eten per dag, waardoor hij nog steeds 3 keer per dag krijgt, maar ben dit toch langzamerhand aan het veranderen. Niet meer rond dezelfde tijden eten ( nu ook wel eens om half 5 ipv altijd rond 6 uur ) .
Door Nelly
#214969
Mijn honden krijgen 2x per dag èn elke dag eten, Andor natuurlijk nog 3 keer, maar niet op vaste tijden, da's ook een beetje moeilijk als je in ploegen werkt. Heb één keer meegemaakt dat een DH van me een maagtorsie kreeg; deze hond kreeg 1x per dag eten en 1 dag per week niets, doe het nóóit meer, echt niet :(
Door Ordell
#214976
Nelly schreef: Mijn honden krijgen 2x per dag èn elke dag eten, Andor natuurlijk nog 3 keer, maar niet op vaste tijden, da's ook een beetje moeilijk als je in ploegen werkt. Heb één keer meegemaakt dat een DH van me een maagtorsie kreeg; deze hond kreeg 1x per dag eten en 1 dag per week niets, doe het nóóit meer, echt niet :(
Kreeg die rauw of brokken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door