Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#220189
Het is gewoon super gegaan. 's Morgens heeft ze helemaal niets gehad, behalve de leverbouillon na de wandeling.

's Avonds ben ik bij een vriend gaan eten, dat was wel een goede tip van een vriendin van mij, vasten als je de dagelijkse routine doorbreekt. Aangezien hij hele enge katten heeft (een ervan heeft Tess een keer het huis uitgemept, en is dus superinteressant), was ze zo bezig met die katten dat ze niet eens in de gaten had dat ze nog steeds niks te bikken had gehad.

Toen ik naar bed ging, heeft ze een leverkoekje gehad, want die routine ga ik niet doorbreken. Dat weet ze dat ze dat krijgt.

's Morgens (dinsdagmorgen dus) wilde ik haar haar homeopathische druppels geven (voorgeschreven door de dierenarts omdat haar vacht zo slecht was). Of dat nou een trigger was dat ze associeerde met eten? Ze begon heel zwaar te ademen, en ik denk: wat is dit nou? Buik werd heel dik en weer dun. Toen ineens wilde ze gaan kotsen, je had het moeten zien, was wel komisch, ik zei: KOM TESS! en allebei rennen we naar buiten. Daar begon ze te kotsen. Ik verwachtte heel wat toen ik terugkwam met een stuk keukenrol. Kon in eerste instantie niets vinden, totdat ik een minuscuul plasje gal ontdekte. Dat viel dus echt reuze mee!!!!

Het stelde niets voor. Ze wilde haar yoghurt niet hebben 's morgens (dat is weer de nieuwste tendens), 's avonds heeft ze vis gegeten en als toetje wilde ze toch wel haar yoghurt. Alles helemaal goed gegaan, ik was er nog op bedacht dat ze het misschien zou uitkotsen. Botje gegeten, allemaal niks aan de hand!

Ze heeft niet geschooid en taalde niet naar mijn eigen eten.

Zeker voor herhaling vatbaar (elke week!!!).
Door tieneke
#220221
cattystyle schreef: Of dat nou een trigger was dat ze associeerde met eten? Ze begon heel zwaar te ademen, en ik denk: wat is dit nou? Buik werd heel dik en weer dun. Toen ineens wilde ze gaan kotsen, je had het moeten zien, was wel komisch, ik zei: KOM TESS! en allebei rennen we naar buiten. Daar begon ze te kotsen. Ik verwachtte heel wat toen ik terugkwam met een stuk keukenrol. Kon in eerste instantie niets vinden, totdat ik een minuscuul plasje gal ontdekte. Dat viel dus echt reuze mee!!!!

Ik had al een halve verzakking gehad,gelukkig zette de dikke buik niet door.
Vind het knap dat je Tess laat vasten ;)
Door cattystyle
#222054
**Ik had al een halve verzakking gehad,gelukkig zette de dikke buik niet door.
Vind het knap dat je Tess laat vasten**

Dank je wel, maar geef Tess dat complimentje maar dat ze het zo goed gedaan heeft! Het zag er heel raar uit in ieder geval, maar dat plasje gal stelde niks voor. Volgende week mag ze weer, hahaha.
Door cattystyle
#223879
Jaaaa, Tess heeft vandaag voor de tweede keer gevast. Of gisteren bedoel ik. Het is werkelijk probleemloos gegaan. Nu was ik gewoon thuis, ze keek wel vol verwachting als ik de kamer inliep, en dat ik haar eten voor vandaag stond te bereiden vond ze ook geen strakke actie (lees: ik hoor mijn bak rammelen en ik krijg niks), maar van constant schooien was zeker geen sprake en ze heeft niet gegald, hoera!

Nu doen we het dus zeker te weten elke week!

Wat me opvalt, en wat ik ook wel eens had gehoord, is dat ze barsten van de energie als ze vasten. Logisch natuurlijk, bij mij komt er ook niet veel muziek meer uit als ik me vadsig gegeten heb. Ze heeft de hele avond lopen spelen en spoken, terwijl ze normaal gesproken maar 5 minuten per dag "dolle uurtje" heeft. Ik heb ooit eens gehoord dat mensen de hond op de trainingsdag lieten vasten...nu begrijp ik zeker waarom. Ze barsten van de energie. Lijkt me allemaal heel gezond als ik het zo bekijk.

Mogens zegt wel dat je de vastendagen zo onverwacht en onregelmatig mogelijk moet doen, zodat ze het niet kunnen raden dat het weer zover is (het niet zien aankomen, en dan dus ziek worden, vrije vertaling ;D). Ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Tess zou het kunnen raden als ze de avond ervoor iets meer eten krijgt dan normaal (extra lapje pens), als het vaak genoeg gebeurt zou ze kunnen weten dat het de dag erna weer zover is. Toen ik het las, klonk het heel logisch, hoor, maar nu ik haar zelf laat vasten, vind ik het eigenlijk helemaal niet logisch. Ze hebben geen gevoel voor tijd zoals wij dat hebben (dat nemen we tenminste aan, wie weet er nou wat er in een hondenhoofd omgaat - werkelijk!), en ik blijf het gewoon elke maandag doen. Als het problemen oplevert omdat ze het ziet aankomen, dan zie ik dat dan wel weer.

Maandag is voor mij de meest praktische dag om haar te laten vasten, en ook omdat ik dan bijna altijd vrij ben, kan ik haar goed in de gaten houden of er iets mis gaat. Dat vind ik toch een prettige gedachte.

Ik geef haar wel bouillon, ga bij de volgende lading boodschappen een grote schenkel meenemen, daar trek ik soep van, en die vries ik in, in porties voor vastendagen.

De dag na het vasten krijgt ze vis, met het idee dat dat lekker licht verteerbaar is en niet als een baksteen op die lege maag valt.

Of het nou deze dingen zijn die ik doe, die maken dat het zo goed gaat? Mij niet weten...maar het bevalt ons prima zo!
Door cattystyle
#223901
Dit is echt zwaar komisch, ze zeggen precies het tegenovergestelde van Mogens!!! Maar ja, ik moet ze gelijk geven, brokken zijn het allerbeste voor een hond dat er is! ;D Helemaal compleet, vooral niets aan toevoegen, dan verstoor je het evenwicht, whoehahaha!

**Nee, het is beter voor de hond om de hondenbrokken droog te geven. De droge brokken zijn beter voor zijn tanden. Droge brokken helpen tandplak tegen te gaan.**

AAAAAAAAAH, nu plas ik echt in mijn broek!!!

http://www.royalcanin.nl/kennel/vragen. ... ing%20hond
Laatst gewijzigd door cattystyle op di 14 dec 2004, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#224468
Als jij zelf in een strak ritme leeft, dan heeft de hond het binnen no time in de gaten dat het maandag dus ik-krijg-geen-eten-dag is. Maar leef je zelf niet in een strak ritme, dan is het volgens mij voor de hond moeilijker om uit te vinden dat het 'weer maandag' is.

Deze week hebben onze honden ook gevast. Ongepland. Ze vraten hun prak niet op. Ja, dan krijg je dat he ;D (ze vonden de zoetwatervisjes dus echt niet te bikken). Ik vind ze ook actiever, maar in mijn ogen heeft dat bij mijn honden dus echt niks te maken met 'het is zo gezond' of 'ze raken afvalstoffen kwijt'. Volgens mij heeft het alles te maken met 'ik sterf van de honger, kom hier met die bak voer'. Mijn honden hebben me werkelijk de hele dag achter mijn kont aangelopen en eigenlijk werd ik doodmoe van ze.......
Door lot25
#227701
cattystyle schreef: Als deze vraag al een keer gesteld is, dan graag een linkje daarvan, ik heb proberen te zoeken op deze vraag, maar kon niets vinden, dus ik gok het erop.

Wat vinden jullie? Moet een hond een of twee keer per dag eten? Ik houd aan wat Mogens zegt: een wolf loopt ook niet voortdurend te snekken in de natuur (eh...vrije vertaling ;D), en het stelsel van een hond is gemaakt om zich goed vol te vreten en om te kunnen vasten als er niks te eten is. Tess krijgt dus maar een keer per dag eten, in principe. Als "weggaanertje" (wauw, dat heb ik weer mooi verzonnen) krijgt ze 's morgens soms wel yoghurt, maar dat kan ook een pensstaafje zijn. Dit hoort bij het ritueel van het weggaan, dus dat is niet per definitie altijd een maaltijd.

De hoofdmaaltijd, dus het vlees, krijgt ze een keer per dag.\
Ik zou het eigenlijk meer praktisch zien, ipv te kijken hoe de wolf het doet. Mijn honden werken bij de schapen, zijn verder ook erg in beweging. Ik heb gewoon liever neit dat ze flink uit rennen gaan met een volle maag. 's avonds pas krijgt ze d'r eten, als het tijd heeft om rustig te verteren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229976
lot25 schreef: Ik zou het eigenlijk meer praktisch zien, ipv te kijken hoe de wolf het doet. Mijn honden werken bij de schapen, zijn verder ook erg in beweging. Ik heb gewoon liever neit dat ze flink uit rennen gaan met een volle maag. 's avonds pas krijgt ze d'r eten, als het tijd heeft om rustig te verteren.
Dat is ook het meest logische volgens mij een wolf of wilde hond verbruikt ook eerst een hoop energie met bewegen doordat hij achter een prooi aan moet jagen, als hij de prooi heeft en heeft opgegeten is het tijd om te rusten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door