Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wheaty
#1793865
Onze Wheaten is nu 6 maanden en ziet er prima uit en dat zou ik graag zo houden. Hij krijgt nu 6% van zijn gewicht.

Mijn vraag is : bij welke leeftijd ga je minderen in het percentage? Ik begrijp dat er verschil is in de diverse rassen dus een precieze leeftijd zal er niet uitkomen. Wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt voor jullie aandacht!
Door Lizzy
#1793885
Mijn ervaring was dat ze met een maand of 5 a 6 (middelgrote hond) minder gaan eten en met 7 maand al op zo'n 3% zit. Inmiddels heb ik ook andere ervaringen met mijn nieuwe pup. Die vreetschuur van mij eet 4,5% van haar lichaamsgewicht en ze is bijna 8 maanden oud.
#1794068
Dan maakt uw borst maar nat: Laika is nu 19 maanden oud en krijgt nog steeds 3,6 % (900 gram premium barfhap per dag bij 25 kilootjes), en ik vraag me soms af of ik haar niet nog meer moet geven, want het blijft een zeer slanke den. Ik laat het maar zo, want ze is gesteriliseerd en ik wil voorkomen dat ze op een gegeven moment toch vadsig wordt. Vooralsnog groeit ze alleen rond de borstkas (hoera, ze begint op een boxer te lijken!), op d'r ribben krijg ik het vlees er niet aangegroeid.

Ik denk dat je gewoon in de gaten moet houden hoe je pup eruitziet. Wordt ie bij 6% spekkig, dan minder je; minder je en denk je: nee, nu is het een scharminkel, dan gooi je er weer wat bij.
Door Boutje
#1795663
Twister, 10 maanden, 7 kg, 250 gram per dag en geen grammetje te veel aan zijn lijfje.
Vivi, 2,5 jaar, 7 kg, 150 gram per dag en eigenlijk wat te dik.
Mijn ervaring met de jonge honden is dat ze pas minder nodig hebben eens ze flink uitgezwaard zijn, dus niet voor 18 maanden.

Bij de andere honden bleef ik gewoon vanaf 5-6 maanden ongeveer de zlefde hoeveelheid voeren, het percentage werd dan vanzelf minder naarmate de hond groeide en zwaarder werd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1796111
Bora, 22 maand (gesteriliseerd), eet nu nog steeds 5% van haar lichaamsgewicht en van mij mag ze nog steeds wel wat aankomen.
Meer geven heeft geen zin, dat eet ze niet op, vettere soorten blieft ze niet.
Ook Djody, bijna 5, eet nog steeds 4%.
Djilly (11 1/2) en Darky (7) eten beiden netjes 2% en blijven goed op gewicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door