Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1793607
Of eigenlijk moet ik zeggen; lekkerbek.  :biggrin2:

Hij heeft sindskort lamsbot, heeft er wel moeite mee om weg te krijgen, maar de slager bij ons heeft alleen kipkarkas of lamsbot. Ieder 50 cent per stuk.

Orgaan eet hij nog steeds niet als het aan hem ligt. Als ik alles tegelijk geef, wordt het bot eruit gehaald en blijft vlees (soms verse runderlapjes, soms smuldier vlees) en orgaan liggen.

Mijn menu is inmiddels al zover verouderd dat ik me daar ook niet meer aan houd. Schaam me diep  :-[

Daarbij heb ik nog steeds het probleem dat ik veel te weinig bestel voor bij een Herby of zo en ik niet weet waar ik in omgeving Assen terecht kan voor variatie.  :-\

Kan iemand me op weg helpen??

Krijg binnenkort zeewier opgestuurd van iemand om bij zijn maaltijden te geven. Klein beetje iedere dag.
#1793620
Kan ook aan mij liggen, hoor, ben niet altijd even helder  ;D :biggrin2:

Bandhu eet nog steeds nauwelijks orgaan, blijft een gevecht. Alle trucjes al geprobeerd. kleiner maken en door vlees heen, bakken, koken, noem maar op....

Kan ik dit vervangen en waardoor??

Zijn er nog andere opties voor kleinere porties vlees e.d. te bestellen ipv herby vers?
Het menu, voor zover ik nog van menu kan spreken, is niet erg gevarieerd meer.


Ik moet dus ook aan een nieuw menu.
#1793621
Aradia schreef: Kan ook aan mij liggen, hoor, ben niet altijd even helder  ;D :biggrin2:

Bandhu eet nog steeds nauwelijks orgaan, blijft een gevecht. Alle trucjes al geprobeerd. kleiner maken en door vlees heen, bakken, koken, noem maar op....

Kan ik dit vervangen en waardoor??

Ehhh. Nee. Bandhu heeft orgaanvlees nodig. Dat is heel rijk aan vitamines en mineralen. Vooral lever, nier en hart zijn tamelijk belangrijk voor vitamine A, D en E. Als je dat al wilt vervangen, moet je gaan kijken hoeveel een hond nodig heeft en dingen gaan geven die rijk zijn aan die vitamines zodat je de benodigde hoeveelheid blijft geven. Dat is gewoon geen doen..... Bandhu eet ook geen biologische organen? Die van mij moeten echt geen bio-industrie organen meer hoor, die weigeren dat categorisch. Terwijl ze wel biologische organen probleemloos eten.

Zijn er nog andere opties voor kleinere porties vlees e.d. te bestellen ipv herby vers?
Het menu, voor zover ik nog van menu kan spreken, is niet erg gevarieerd meer.


Ik moet dus ook aan een nieuw menu.
Andere leveranciers zoeken via de a La Carte.
#1793623
Geen idee, volgens mij heeft onze bioslager alleen nier omdat dat het enige is wat hij door zijn eigengemaakte KVV doet.

Hoe krijg ik hem dan in vredesnaam aan de orgaan, wordt hier helemaal  :rant: :nerves: van.

Zal even kijken bij al la carte. Maar leveranciers in Drenthe zijn dun bezaaid geloof ik.  :-\
#1793636
En als je de orgaantjes droogt, eet hij ze dan nog niet?
Ik droog sinds kort de wekelijkse porties lever en nier voor Kjell en gebruik ze nu als snoepjes voor tussendoor.
Hart eet hij wel gewoon rauw en vers.
Ik zorg gewoon dat ik in 1 week steeds precies de hoeveelheid voor een weekportie opgevoerd heb.
Gedroogd doet hij er zo ongeveer een moord voor!

Je moet wel even opletten dat je de porties in verse / rauwe vorm afweegt.
Er blijft namelijk veel minder van over en je moet niet het benodigde gewicht in gedroogde vorm geven, want dat is veel te veel.
Ben ik nog duidelijk?  :-[
#1793721
Ik begon ook al gelijk vraagtekens te zetten bij die lamsbotten :-\ Vroeg me ook af wat het zou zijn, want zijn het poten, dan mag je blij zijn dat ie daar niks mee doet ;) Een volgende keer niet meer nemen dan ;)
50cent voor een kipkarkasje vind ik overigens duur. Ik betaal dat per kg voor kipkarkassen.

Je kunt ook een oproep doen (in de verzamelplaats) om samen bij herby/lupa/richard/versvoer/ect te bestellen. Er zijn vast mensen die samen met jou willen bestellen ;) En zo kom je toch uit op een leuke bestelling waar je geen of minimale vervoerskosten voor hoeft te betalen (als je al vervoerskosten hebt, deel je die door het aantal kg en betaald iedereen per kg een beetje vervoerskosten ;))

Orgaan kun je indd ook geven zoals Hanneke het doet. Drogen kun je ook in een gewone oven. Orgaan in stukjes snijden, op het rooster leggen, oven op 50graden, deurtje open laten staan en 8uur (of wat langer) wachten ;) Daarna heb je heerlijk gedroogde snackjes :)
#1793733
Anne in Duitsland schreef: Wat voor lamsbot koop je bij je slager? Klinkt mij een beetje in de oren als "poot", en dat kun je weer beter niet voeren. Ribjes krijg je denk ik niet voor 50 cent...?
Shit......... heb er net 20 gekocht........  :(  hij krijgt ze inderdaad moeilijk weg maar vind het wel lekker. Hij kluift er meer op. Maar dat moet zo'n slager dan toch ook weten???

Getverderre.......

Zag dat er in schoonebeek 1 zit, maar da's drie kwartier rijden.
In smilde zit nog wat, maar die heeft bijna niets.....
#1793745
Nee hoor, zo'n slager weet dat niet. Die heeft weer meer verstand van menseneten... Hier in Duitsland wordt ook niet moeilijk gedaan over harde botten als pootwerk en koeienribben en dergelijke, maar daarmee loop je gewoon het risico dat de kiezen van je hond afbreken, of dat hij er een verstopping door oploopt. Ik stond laatst in een barfwinkeltje in Dresden (waar ze dus echt alleen vers verkopen, dus je zou denken dat ze er verstand van hebben), en daar werd me door een van de medewerksters verteld dat ze haar herderpup ook runderribben (niet kalfs-, RUNDER- ::)) laat knagen. Hoeft een hond dus geen last van te hebben, maar het risico op problemen is gewoon groter.

Heb je de mogelijkheid om een vriezertje te kopen (via Marktplaats of zo)? Dan zou je wel gewoon bestellingen per post kunnen doen, heb je ook meer keus dan bij de slager.
In Assen zat altijd een poelier (maar is laaaaang geleden dat ik daar gewoond heb!), die hebben vaak ook wel bijzondere dingetjes (eendennekjes en karkas of zo, of dingen als fazant). Kijk eens in het telefoonboek of je een poelier vindt, of islamitische slager. Je bent niet de enige in Drenthe die barft, dus misschien kun je via anderen ook wat meebestellen?

Succes in ieder geval!
#1793760
De slager weet dat doorgaans niet hoor ;) Hier zit een slagerij die als je om hondenbotten komt vragen ribben geeft, maar die is bekend met de barfers hier in de buurt en weet wel wat we willen ;) Maar zijn broer, die onder dezelfde naam een slagerij een dorp verder heeft, die verkoopt je gerust de poten ::)

Probeer ook de poelier op de markt ;) Vraag naar kipkarkassen en konijnenkoppen. Vergeet de visboer dan ook niet even voor zalmkoppen te vragen...en als je dan toch bezig bent kun je de groentenboer om groentenafval vragen (desnoods voor je konijn die je niet hebt, maar zeg er bij de groentenboer wel bij dat het voor je dieren is) Bij de vis- en groentenboer en de poelier koop je natuurlijk even van te voren wat voor jezelf ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door