Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#1773405
Jelcka is ene pittige - overactieve - rottweilerdame van nu 12 weken.
Bij de fokker at ze brokken, maar die weigerde ze, ze is dan op KVV en spiervlees gezet en dat at ze wel.
Toch bleef ze zeuren met der eten.
Ze is ondertussen al een hele tijd bij ons, maar nog steeds staat ze heel fijn.
Ze weegt nu 7.9kg, als ik de gemiddelde gewichten van leeftijdsgenootjes moet volgen zou ze toch 2 - 3 kg zwaarder mogen zijn.
Nu, ze krijgt op een dag 1kg voer aangeboden. Dit telkens in porties van 200 of 400gr.
De ene dag eet ze de kilo vlotjes op en staat ze te jammeren bij de groten omdat ze niet voldoende heeft.
De volgende dag eet ze amper 500gr...
Vleesbot en orgaan gaan er vrij vlot in, al is ze altijd doodop na wat vleesbot.
Spiervlees, tja als ik het in kleine stukjes doe is het goed, anders zie je ze eens bedenkelijk kijken.
Ze is vorige week bij de DA geweest voor haar prikken en is volledig gezond bevonden, ietsje te licht aangezien ze toch nog maar 7kg woog.
Ze komt dus wel bij aangezien ze nu 7.9kg weegt.
Dus het is niet dat ze ziek is.
Ze is superactief, soms TE actief, want overdag krijgt ze regelmatig benchrust om men oudjes ook wat rust te gunnen. Want dat kleine springveertje vind het super om hen uit te dagen en dan rond te crossen...
Ik denk er nu over om haar wat schapenvet bij te geven, maar twijfel of dit veel gaat uitmaken?
Door Minna
#1773526
Is zij echt te mager of gewoon licht? Als ze gewoon licht is maar niet ziekelijk mager zou ik mij er geen zorgen om maken. Meeste pups zijn vaak ook te vet, dus dan is een die "normaal" is al gauw lichter.
Ik weet niet hoe vaak je nu voert, bij ons hielp het om minder vaak te voeren en grotere hoeveelheid in een keer. Dappie Dada was ook niet zo op eten, dus al heel snel op 2x daags gezet, en zij begin al met 6 maanden met af en toe vasten uit eigen beweging. Zij is mooi en groot geworden, en vreet nu veel en met plezier en alles gaat er in.  8)
Zou mij dus niet te snel zorgen maken zolang als je maar kan zorgen dat ze wel van alles blijft eten, en niet bvb alleen vleesbot zou eten en alle orgaan zou laten staan, of andersom.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1773530
Ik ben ook niet zo gauw bang dat ze te weinig eten, de meeste eten teveel  ;)
Maar 7,9kg is wel wat aan de lichte kant voor jou ras.
Ik zou juist zeggen op de dagen dat ze wel meer wil eten, geef haar gewoon eens een heel visje extra of wat spiervlees of vleesbot.
Schapenvet voegt weinig toe aan je menu, van vet kunnen ze wel wat aankomen, maar ik vindt het geen goede bouwstenen voor een pup.
Als je dan wat vet bij wil voeren zou ik een goede visolie erbij geven, maar liever in 'echte' vorm zoals een sardientje of makreel.
En daarbij niet alleen maar magere diersoorten voeren, dus ook lekker wat geit, lam en eend.

Wel leuk te horen dat ze zich in jou roedel zo goed vermaakt  :)
Door Lizzy
#1773565
May Linn schreef: Ik ben ook niet zo gauw bang dat ze te weinig eten, de meeste eten teveel  ;)
Maar 7,9kg is wel wat aan de lichte kant voor jou ras.
Ik zou juist zeggen op de dagen dat ze wel meer wil eten, geef haar gewoon eens een heel visje extra of wat spiervlees of vleesbot.
Schapenvet voegt weinig toe aan je menu, van vet kunnen ze wel wat aankomen, maar ik vindt het geen goede bouwstenen voor een pup.
Als je dan wat vet bij wil voeren zou ik een goede visolie erbij geven, maar liever in 'echte' vorm zoals een sardientje of makreel.
En daarbij niet alleen maar magere diersoorten voeren, dus ook lekker wat geit, lam en eend.

Wel leuk te horen dat ze zich in jou roedel zo goed vermaakt  :)
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Schapenvet voegt absoluut niks toe. Het is alleen maar vet, nutteloos in zulke grote hoeveelheden (naast het vet dat ze al binnen krijgt via haar normale voeding). Ik zou eerder nog rauwe geitenmelk geven met een flinke lepel rauwe honing en bijv. een geprakte banaan dan dat ik schapenvet ging voeren. Geitenmelk bevat ook stoffen om haar wat rustiger te maken trouwens. En melk is goed voor zuigelingen maar kan soms toch wel lekker zijn voor een kleine pupsel. Comfort food, noemen we dat.
Door orinake
#1773603
Lizzy schreef: Ik sluit me hier helemaal bij aan. Schapenvet voegt absoluut niks toe. Het is alleen maar vet, nutteloos in zulke grote hoeveelheden (naast het vet dat ze al binnen krijgt via haar normale voeding). Ik zou eerder nog rauwe geitenmelk geven met een flinke lepel rauwe honing en bijv. een geprakte banaan dan dat ik schapenvet ging voeren. Geitenmelk bevat ook stoffen om haar wat rustiger te maken trouwens. En melk is goed voor zuigelingen maar kan soms toch wel lekker zijn voor een kleine pupsel. Comfort food, noemen we dat.
Ik ga eens kijken of ik  hier in de buurt aan geitenmelk geraak.
Ze krijgt nu zowiso al gemalen geitenvlees (de lappen waren SUPERvet deze keer helaas) met gemalen kipsnippers en dat eet ze wel.
Ook het lamsgehakt van Nadia eet ze, maar met lange tanden...
Eend, tja nekken ruggen het gaat er allemaal vlot in.

Ze word alle dagen gewogen en op zich komt ze wel bij...
Maar ze is en blijft te licht.
Als pup van 8 weken woog ze net geen 4kg, vandaag weegt ze 8.1kg.
Ze zou toch naar de 10kg moeten (sommigen spreken van 11 - 12kg maar ik wil er geen moddervette pup van maken ook).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1773726
Via google lees ik bv bij de geitenboerderij in Zoetermeer kost 1 liter € 1,40.
In België durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat als een geitenboerderij vindt in de omgeving dat het vast niet raar duur is ofzo  ;)
Door orinake
#1773760
Heb geen idee wat het kost. Daarmee dat ik eens hoorde :)
Koemelk kost 0.70€/l dat weet ik en paardenmelk 7.20€/l, maar geitenmelk heb ik geen idee van.
Heb 2 boerderijen gemaild voor meer info. Tis een half uurtjr rijden, maar dat heb ik er voor over :)
Door orinake
#1775036
staks naar de DA met haar. Ze heeft vorige week haar vaccinaties gehad en sinds gisteren hoest ze en heeft ze diarree. Ze eet ook weinig tot niets.
Verder is ze wel nog  superactief en geven de groten haar regelmatig op haren donder omdat ze te bruut is...
Maar toch maar een tripje DA. Kan ik daar ook ineens is horen hoe en wat mer het mager zijn
Door orinake
#1775822
Het is dus kennelhoest, en door haar lage gewicht maakt ze dus koorts.
Door het felle hoesten had ze ook een bloedneusje, maar dat was snel voorbij.
Nu, ze is wel bijgekomen, dus ze neemt wel voldoende op (ze weegt ondertussen 8.5kg bij de DA).

Vandaag mocht ze niets meer eten (ze had smorgens gegeten, smiddags geweigerd) en vanaf morgen krijgt ze alles wat ze maar wil eten in porties van 100 - 200gr.
In overleg met de DA is het momenteel belangrijker dat ze IETS eet dan dat ze strikt haar menu volgt.
Dat ze wat minder bot of orgaan binnen krijgt is geen ramp.
Door *Natasja*
#1775934
Ach, daar zit je nu zeker niet op te wachten dat ze ziek is, als ze al te licht is. Beterschap voor de kleine smurf, hopelijk herstelt ze snel.
Door orinake
#1775983
HannekeKjell schreef: Had je vorige week ook tegen kennelhoest laten enten?
Beterschap voor je puppenmeisje  :-*
Ja jaarlijkse prikken, kennelhoest, voor Rabies moest ze nog eens terug...
Woensdag terug op controle, dan zou ze beter moeten zijn.
In ieder geval, ze is al een stuk actiever terug.
Ze heeft vandaag al een beetje gegeten, niet veel maar toch :)
Ik ga zodadelijk vers vlees halen bij men buurtje (rund - lam aan 3/kg maar tmoet dan maar :))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door