Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door drdrum
#1751169
Hallo allemaal,
Na enkele jaren geleden mijn (Barf) hond verloren te hebben, wat tevens de reden is dat ik hier al zo lang niet gepost heb, begin ik langzaam weer aan een nieuwe trouwe viervoeter te denken.
Ik ben alweer een tijdje aan het "inlezen" en dan vooral op het gebied van onderzoek naar gezondheid problemen bij hondenrassen.
Ik moet helaas vaststellen dat men daar niet vrolijk van kan geworden.

Ook denk ik dat ik mijn nieuwe hond "met de pot" mee ga laten eten. Dit betekend wel dat hij/zij geen vlees/zuivel en uitsluitend biologisch eten gaat krijgen, daar vlees/zuivel hier in huis niet gegeten wordt. Wel veel groenten en granen/noodles en heel soms een stukje vis.( Het wijntje houdt ik voor mezelf ;)
Aan voorverpakte rimram begin ik niet. En 1 dag vasten is hier ook normaal.
Is er hier iemand die ervaring heeft met een vleesloos hondenvoer want 100% zeker ben ik nog niet.
Ik heb me wel in literatuur van een volledig vleesloos voer verdiept maar heb toch het liefst de ervaring van iemand die ook daadwerkelijk een hond of een kennis met zo'n vleesloos gevoede hond heeft.
Ik acht de kans zeer klein, maar je weet het maar nooit.
Laatst gewijzigd door drdrum op zo 12 sep 2010, 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1751182
Ik denk niet dat je hier iemand vindt die vleesloos voert.

Maar wat is de reden dat je hem ´met de pot´ mee wilt laten eten en niet gewoon weer gaat barfen?
Want om eerlijk te zijn vindt ik het namelijk niet gezond wat je je hond wilt gaan laten eten  :-X
Hij krijgt op die manier volgens mij niet alles binnen wat hij nodig heeft.
Door Lizzy
#1751183
Moeilijk he, het verlies van je hond... Dat hakt er in.... :-\

Ik weet niet of je van plan bent om een puppy aan te schaffen? Als je dat van plan bent, zou ik je echt aan willen raden deze niet te voeren volgens jouw 'met de pot mee' "methode". Daar krijg je een pup niet goed mee op de poten en dat zou zonde zijn. Verder denk ik dat de kans heel klein ja, dat je hier mensen gaat aantreffen die vegetarisch voeren, aangezien dit forum een forum is voor natuurlijke voeding voor honden. En in mijn ogen past een vegetarisch dieet niet in deze categorie.

In het boek van ik dacht Pitcairn en Donald Strombeck staan wel wat vegetarische recepten. Ze werken veel met tofu trouwens. Want een hond heeft een hoge eiwit behoefte en met alleen granen en noodles ga je het niet redden. Bonen zijn zeer slecht verteerbaar voor de hond (tofu en seitan en dergelijk ook, maar je moet wat) dus daar zul je wel wat mee kunnen maar ik denk dat je vooral met tofu en dergelijke aan de slag moet.

Je ontkomt er ook niet aan om te gaan supplementeren. Een hond heeft bijv. een hoge vitamine B12 behoefte en met zo'n dieet voldoe je daar bij lange na niet aan. Kortom, in mijn ogen een heel ongezonde en verkeerde manier om je nieuwe maatje te gaan voeren :-\. Waarom wil je dat eigenlijk, je hond op deze onnatuurlijke wijze voeden?
Door Happy Tail
#1751229
ik vind dat je een Carnivoor ook als Carnivoor moet voeden....het hele stelsel is daarop gebaseerd.

kan me voorstellen dat je als vegetarier daar moeite mee hebt, maar ik heb er moeite mee dat je dan de hond niet geeft waar hij gewoon recht op heeft....sorry
dan moet je voor jezelf de keuze maken: geef ik mijn carnivoor waar hij recht op heeft, of neem ik een konijn?
sorry dat het misschein wat hard overkomt, maar ik zie al genoeg honden langkomen op goedkope en of verkeerde brokken met heel veel problemen die je later nooit meer goed krijgt zoals sceletopbouw ed.
Door Beppie1
#1751249
Er zitten hier op het forum veel vegetariers die ook gewoon hun honden vers vlees voeren............

Je hond heeft bepaalde bouwstoffen nodig om te volgroeien, en om door te blijven ontwikkelen. Wij als 'omnivoren' kunnen prima onze bouwstoffen uit andere producten halen, daar is ons stelsel op gemaakt, maar een carnivoor heeft 'helaas' carni(vlees) nodig...........en verteerd veel dingen niet uit andere producten dan uit vlees(daarom wordt groente ook verwerkt ineen 'prutje' omdat ze deze anders ook niet fijn krijgen, en de bouwstoffen eruit kunnen halen)

Ik kan niet anders dan zeggen dat ik het met die methode niet eens kan zijn(sorry)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1751271
Beppie1 schreef: Er zitten hier op het forum veel vegetariers die ook gewoon hun honden vers vlees voeren............

Je hond heeft bepaalde bouwstoffen nodig om te volgroeien, en om door te blijven ontwikkelen. Wij als 'omnivoren' kunnen prima onze bouwstoffen uit andere producten halen, daar is ons stelsel op gemaakt, maar een carnivoor heeft 'helaas' carni(vlees) nodig...........en verteerd veel dingen niet uit andere producten dan uit vlees(daarom wordt groente ook verwerkt ineen 'prutje' omdat ze deze anders ook niet fijn krijgen, en de bouwstoffen eruit kunnen halen)

Ik kan niet anders dan zeggen dat ik het met die methode niet eens kan zijn(sorry)

Ja, mist een hond niet essentiële aminozuren op een vegetarisch dieet? Voor mensen zijn geloof ik maar twee aminozuren essentieel en die haal je dan ook makkelijk uit voeding, maar voor een hond zijn er tien of twaalf aminozuren essentieel, dus moet je er extra goed op letten lijkt me.
Door Alba
#1751273
Happy Tail schreef: ik vind dat je een Carnivoor ook als Carnivoor moet voeden....het hele stelsel is daarop gebaseerd.

kan me voorstellen dat je als vegetarier daar moeite mee hebt, maar ik heb er moeite mee dat je dan de hond niet geeft waar hij gewoon recht op heeft....sorry
dan moet je voor jezelf de keuze maken: geef ik mijn carnivoor waar hij recht op heeft, of neem ik een konijn?
sorry dat het misschein wat hard overkomt, maar ik zie al genoeg honden langkomen op goedkope en of verkeerde brokken met heel veel problemen die je later nooit meer goed krijgt zoals sceletopbouw ed.
Helemaal mee eens.
Zelfs al kan je met een hoop kunst- en vliegwerk een hond laten opgroeien en leven op een vegetarisch dieet... ik vraag me echt af waarom. Een beetje bot gezegd, komt het op mij over alsof je 'het wezen hond' dan gewoon niet respecteert.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1751302
Een tijdje terug heb ik een onderzoek (uitgevoerd in duitsland) gelezen hierover en de conclusie was dat je met een heel uitgekiend vega-dieet en hond wel in gezondheid in leven kon houden, maar dat het voor de hond geen enkel voordeel opleverde. Een vega-menu voeren doe je dus voor jezelf en als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet eerlijk ten opzichte van de hond.
Door Lizzy
#1751388
Angelique schreef: Een tijdje terug heb ik een onderzoek (uitgevoerd in duitsland) gelezen hierover en de conclusie was dat je met een heel uitgekiend vega-dieet en hond wel in gezondheid in leven kon houden, maar dat het voor de hond geen enkel voordeel opleverde. Een vega-menu voeren doe je dus voor jezelf en als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet eerlijk ten opzichte van de hond.

Maar kun je daar ook niet uit concluderen dat je hond vegetarisch met de pot mee laten eten gewoon simpelweg niet te doen is en je een hond hierop onmogelijk gezond kan houden?
Door Benjy en Misty
#1751404
Ik ken iemand die een hond heeft die echt allergies is voor alle soorten vlees. Deze hond kreeg dus ook vegetarisch te eten samen met een scala aan voedingsuplementen omdat hij anders stoffen zou missen.

Toch denk ik dat het tegen de natuur in is en zou ik het zelf, als vegetarier zijnde, nooit en te nimmer doen tenzij dat je hond een allergie heeft als hierboven beschreven.  Een hond is nu eenmaal een vleeseter en hoort dus vlees te eten. Ik gruwel ervan bij de gedachte dat ik vlees zou moeten eten, vind het soms zelfs zacht uitgedrukt onprettig om een gans te moeten ontleden maar geniet er van dat mijn honden zo smullen van rauw  vlees. Dit zouden ze zo vast niet doen als het om een bak groenten alleen gaat.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1751412
Voor mijn gevoel gaan honden en vegatarisch eten niet samen.
Een hond is een carnivoor, dus ik denk dat je hem echt te kort gaat doen als hij geen vlees krijgt.
Ik ben wel benieuwd wat de rede is dat je zou kiezen voor een vleesloos dieet?
Door dancingdaydream
#1751435
Eigenlijk is alles al gezegd, maargoed.

Ik ben zelf ook vegetarier, maar toch geef ik mijn hond vers vlees en barf.. Wij mensen kunnen voor onszelf kiezen en bepalen wat we willen eten en of we daar wel of geen tekorten van krijgen, maar een hond is een vleeseter en daarnaast volledig van ons afhankelijk wat hij te eten krijgt. Tuurlijk zal een hond uiteindelijk eten wat er voor hem neergezet word, maar vlees blijft eigenlijk hun "echte" voeding.
Ik zou zelf echt geen vlees eten, maar als ik zie hoe enorm blij mevrouw een stuk vlees of prooidier aan het verorberen is, wil ik haar dat echt niet afnemen..
Door Anne in Zweden
#1751573
Je schrijft dat je overleden hond ook barfte; waarom had je er toen geen problemen mee hem vlees te voeren? Wat is er voor jou veranderd, dat je een toekomstige hond geen vlees meer wilt geven? Ben je zelf pas daarna vegetariër geworden?

Als het doden van dieren ten bate van de consumptiemaatschappij het grootste probleem voor je is, dan moet je bedenken dat je een hond heel goed "afvalproducten" kunt voeren, dus onderdelen van dieren die niet door mensen worden genuttigd en dus niet in de winkel belanden, maar die overblijven van de slacht. In plaats van dat die producten worden weggeknikkerd of tot bv. brokken worden verwerkt, geven "wij barfers" ze aan onze honden/katten. Misschien wordt de gedachte aan rauw vlees voeren zo een beetje acceptabeler voor je?

In ieder geval hoop ik voor je toekomstige hond dat hij wel weer mag barfen. Ze hebben er echt zo'n lol aan! Sterkte met het nemen van een besluit!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1751717
Ik begrijp je standpunt wel maar ben het er toch niet helemaal mee eens. En als je dan wel veel vis geeft? Ook koppen bijvoorbeeld en niet alleen de filet.
Vroeger lieten ze honden ook met de pot meeeten maar dan kregen ze daarnaast ook wel pens. Is dat geen optie?
En heb je al een ras op het oog? Of wil je liever een leuke kruising. Eentje uit het asiel of een pup?
Door drdrum
#1752382
Bedankt voor alle reacties.
Allereerst moet ik zeggen dat ik niet uit sentimentele overwegingen geen vlees eet.
En zoals ik al zei, ik twijfel nog.
Daarom stel ik jullie reacties ook zo op prijs.
Ik twijfel niet aan het barf voer voor een pup, dat zal ik hem/haar zeker gaan geven. Het is ook niet mijn bedoeling om zo maar wat met vleesloos voeren te gaan expirimenteren op kosten van de hond.
Toch zijn er veel publicaties die stellen dat een hond omnivoor is, dit in tegenstelling tot een kat.
Hierdoor kun je op basis van de bekende behoeften aan voedingstoffen een volwaardig plantaardig hondenvoer samenstellen, waaronder een hond gezond kan leven.
Zo las ik het volgende stukje:

Een bordercollie, die volgens zeggen van haar 'eigenaar' 27 jaar oud is, zou wel eens de oudste hond ter wereld kunnen zijn, en daarmee in het Guinness Book of Records terecht komen. Bramble's eigenaar, Anne Heritage, zegt dat ze nog steeds alert en actief is, en vier keer per dag een wandeling maakt in Bridgewater, Somerset (UK).
De 43-jarige mevrouw Heritage voert de collie een veganistisch dieet van rijst, linzen en biologische groenten. Haar partner, Roy Franklin, laat Bramble eens per week zwemmen in een hydrotherapeutisch zwembad speciaal voor honden.
Volgens een woordvoerder van het Guinness Book of Records zou Bramble wel eens de oudste hond ter wereld kunnen zijn en ze zien er naar uit om te onderzoeken of dat inderdaad zo is.
Bron: Ananova, 29 augustus 2002 (http://www.ananova.com)


Ook is het bekend dat Vlees vaak de oorzaak is van huidproblemen bij honden.
Hierbij ook een link naar een intervieuw met Dr. Ralston.

http://www.cybermacro.com/index.php?opt ... +your+vote!

en de vets die werken in de kliniek.
http://www.ralstonvet.com/AboutDrs.html

De keuze van hond is voor mij niet zo moeilijk meer. Het wordt een Patterdale.
Ik hoop wel dat barfen niet op een al te dogmatische manier onder de aandacht gebracht gaat worden.
En dat er meer mensen zijn die "Out Of The Box" met mij mee willen denken.
Alles heeft twee kanten, zo ook barf.
Ook ik wil het beste voor mijn ( toekomstige) hond en houd onderzoek mij scherp.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door