Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1752406
Tja, ken een vrouwtje wat 98 is, rookt als een ketter. Om nou te zeggen dat iedereen maar zo moet leven, nee.
Ik meen trouwens dat een Yorkje de oudste hond ter wereld is. Jouw bron stamt ook al uit 2002.

Een hond is een carnivoor. Punt. Dat hij de maaginhoud van een prooidier opeten en in slechte tijden ook noten en zaden eet maakt hem nog geen omnivoor net als wij de mens.
Door drdrum
#1752449
Orinake,
Er zijn Pat's die ik nu kan krijgen en die pas geboren zijn. Maar ik ga niet over een nacht ijs.
Het arme dier zit, hopelijk, vele jaren met mij opgescheept dus ben ik verplicht mij zorgvuldig voor te bereiden. In die fase zit ik nu.
Ik ben al blij dat ik de beslissing heb genomen me weer, na het enorme verdriet drie jaar geleden, te richten op een nieuwe vriend.
Nu nog de beste voeding want ik ben me terdege bewust van het belang hiervan.

Mooie Amstaff heb je!
Nadia, je zegt "Een hond is een carnivoor. Punt."
Met dat woordje Punt. maak je een discussie vrijwel onmogelijk, er zijn nl ook mensen die beweren dat een hond, in tegenstelling tot een kat, een omnivoor is. En niet alleen in tijden van gebrek aan vlees.
Wat dacht je van botten, haar, organen en maaginhoud die voornamelijk bestaat uit plantaardige inhoud.
dat hoef ik jou als barfer toch niet te vertellen?
Laatst gewijzigd door drdrum op ma 13 sep 2010, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door orinake
#1752457
drdrum schreef: Orinake,
Er zijn Pat's die ik nu kan krijgen en die pas geboren zijn. Maar ik ga niet over een nacht ijs.
Het arme dier zit, hopelijk, vele jaren met mij opgescheept dus ben ik verplicht mij zorgvuldig voor te bereiden. In die fase zit ik nu.
Ik ben al blij dat ik de beslissing heb genomen me weer, na het enorme verdriet drie jaar geleden, te richten op een nieuwe vriend.
Nu nog de beste voeding want ik ben me terdege bewust van het belang hiervan.

Mooie Amstaff heb je!
Nadia, je zegt "Een hond is een carnivoor. Punt."
Met dat woordje Punt. maak je een discussie vrijwel onmogelijk, er zijn nl ook mensen die beweren dat een hond, in tegenstelling tot een kat, een omnivoor is. En niet alleen in tijden van gebrek aan vlees.
Ik ken iemand in NL waar net een nestje patterdales geboren is daarmee de vraag :)
Door **Jolanda**
#1752467
Er zijn toch onderzoeken verricht die er op wijzen dat een hond voor meer dan 98% het maag-darmstelsel van een wolf heeft ::) Ik heb in een docu nog nooit een wolf blaadjes zien eten, alleen maar prooien zien vangen en opeten ;)

Waarom wil je dan een hond, die van binnen voor meer dan 98% op een carnivoor lijkt vegatarisch laten eten?
Dat je vorige hond aan barfen is overleden en je daardoor wat huiverig bent om vleesbotten te voeren kan ik inkomen, maar om je hond vleesloos op te voeden!? ??? ::)
Je zegt zelf dat je wel in de puppytijd vlees wilt geven, dat vind je belangrijk...dus weet je ook dat dit goed is voor je jonge opgroeiende hond en als het goed is voor een jonge opgroeiende hond, is het dus ook goed voor een volwassen hond. ;) :)
Door Nadia
#1752475
Dankje drdrum! Ben ook erg blij met mijn kleine man.
Voor mij persoonlijk is er ook geen discussie over is een hond nu een omnivoor ja of nee. Wel heb ik gelezen dat een kat idd niks kan met andere voedingsmiddelen dan een hond. Hoe of wat weet ik niet exact. Een hond KAN idd overleven op een vega dieet. Ik gok zowaar dat een kat dat niet kan.
Maar, dat maakt een hond voor mij nog geen omnivoor. Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt waar je de nadruk op wilt leggen.
Wanneer je dat doet op het feit dat een hond KAN overleven op plantaardig voedsel, tja, dan zou het idd een omnivoor kunnen zijn.
Maar ik leg de nadruk ergens anders, namelijk, wat is het meest geschikte voedsel voor de hond. Hij lijkt qua darmstelsel nog identiek op die van de wolf. Dat maakt de hond voor mij carnivoor. Wat niet wegneemt dat ik ook wel eens een lepel rijst of een overgebleven boterham met kaas geef.
Nu is mijn hond niet allergisch voor graan. Dus dan kan dat. Maar er zijn ook genoeg honden die ontzettend allergisch reageren op graan.
Door Lizzy
#1752478
Jol schreef: Er zijn toch onderzoeken verricht die er op wijzen dat een hond voor meer dan 98% het maag-darmstelsel van een wolf heeft ::) Ik heb in een docu nog nooit een wolf blaadjes zien eten, alleen maar prooien zien vangen en opeten ;)

Waarom wil je dan een hond, die van binnen voor meer dan 98% op een carnivoor lijkt vegatarisch laten eten?
Dat je vorige hond aan barfen is overleden en je daardoor wat huiverig bent om vleesbotten te voeren kan ik inkomen, maar om je hond vleesloos op te voeden!? ??? ::)
Je zegt zelf dat je wel in de puppytijd vlees wilt geven, dat vind je belangrijk...dus weet je ook dat dit goed is voor je jonge opgroeiende hond en als het goed is voor een jonge opgroeiende hond, is het dus ook goed voor een volwassen hond. ;) :)

Waar staat dat? Nou heb ik het hele topic 3 keer gelezen maar ik zie nergens dat dit de reden is voor DrDrum.
Door Lizzy
#1752500
drdrum schreef: Bedankt voor alle reacties.
Allereerst moet ik zeggen dat ik niet uit sentimentele overwegingen geen vlees eet.
En zoals ik al zei, ik twijfel nog.
Daarom stel ik jullie reacties ook zo op prijs.
Ik twijfel niet aan het barf voer voor een pup, dat zal ik hem/haar zeker gaan geven. Het is ook niet mijn bedoeling om zo maar wat met vleesloos voeren te gaan expirimenteren op kosten van de hond.
Toch zijn er veel publicaties die stellen dat een hond omnivoor is, dit in tegenstelling tot een kat.
Hierdoor kun je op basis van de bekende behoeften aan voedingstoffen een volwaardig plantaardig hondenvoer samenstellen, waaronder een hond gezond kan leven.
Zo las ik het volgende stukje:

Een bordercollie, die volgens zeggen van haar 'eigenaar' 27 jaar oud is, zou wel eens de oudste hond ter wereld kunnen zijn, en daarmee in het Guinness Book of Records terecht komen. Bramble's eigenaar, Anne Heritage, zegt dat ze nog steeds alert en actief is, en vier keer per dag een wandeling maakt in Bridgewater, Somerset (UK).
De 43-jarige mevrouw Heritage voert de collie een veganistisch dieet van rijst, linzen en biologische groenten. Haar partner, Roy Franklin, laat Bramble eens per week zwemmen in een hydrotherapeutisch zwembad speciaal voor honden.
Volgens een woordvoerder van het Guinness Book of Records zou Bramble wel eens de oudste hond ter wereld kunnen zijn en ze zien er naar uit om te onderzoeken of dat inderdaad zo is.
Bron: Ananova, 29 augustus 2002 (http://www.ananova.com)


Ook is het bekend dat Vlees vaak de oorzaak is van huidproblemen bij honden.
Hierbij ook een link naar een intervieuw met Dr. Ralston.

http://www.cybermacro.com/index.php?opt ... +your+vote!

en de vets die werken in de kliniek.
http://www.ralstonvet.com/AboutDrs.html

De keuze van hond is voor mij niet zo moeilijk meer. Het wordt een Patterdale.
Ik hoop wel dat barfen niet op een al te dogmatische manier onder de aandacht gebracht gaat worden.
En dat er meer mensen zijn die "Out Of The Box" met mij mee willen denken.
Alles heeft twee kanten, zo ook barf.
Ook ik wil het beste voor mijn ( toekomstige) hond en houd onderzoek mij scherp.
Ik ben bekend met de ideeen van wijlen Dr Norman Ralston, DVM. Ik heb een boekje van hem. Het heet "raising healthy pets" en ik heb het gelezen ook. En ik kan mij van A tot Z niet in zijn ideeen vinden (van voeding tot zijn ideeen over castratie). Ik weet niet of je het boekje zelf hebt van Ralston? Zo niet, ik wil het met alle plezier naar je toe sturen (ik hoef er niks voor te hebben)!

Voor mij is het gewoon vrij simpel. Je kijkt naar het gebit van de hond, je kijkt naar de slokdarm en de maag en de darm van de hond en dan moet je daaruit wel concluderen dat een hond geen herbivoor is, geen vegetarier is. Dus of je hem nu een carnivoor vindt (ik vind een hond een carnivoor) of een carnivoorachtigeomnivoor of een omnivoorachtigecarnivoor of een omnivoor vindt: in al die gevallen eet een hond vlees. En ik denk dat je een hond serieus tekort doet met het louter voeren van vegetarische voeding.

Ik ken wel iemand die zijn hond een heel leven lang vegetarische brokken heeft gevoerd. Met vegetarische tafelrestjes. De hond stonk, de hond had weinig energie en de hond zat in de kop gewoon niet goed in elkaar. Maar als we het dan over de voeding kregen en ik daar voorzichtig wat van probeerde te zeggen, dan was het "hij doet het onwijs goed op die vegetarische brokken". Nou ja, dan blijkt maar weer dat we allemaal andere ideeen hebben over "onwijs goed".

Ik vind dus persoonlijk dat die ene oude hond, die vegetarisch gevoerd wordt, plus wat Ralston's ideeen daar over waren veel te mager 'bewijs' dat een vleesloze voeding gezond is voor hond/kat. Maar het is altijd interessant om daar informatie van een ervaringsdeskundige aan te kunnen toevoegen dus houdt ons vooral op de hoogte! (als je dat zou willen/leuk vindt).
Door drdrum
#1752544
Orinake:  Ja, bij Erik, als je hem bedoelt.

Jol:
Ik wil een pup niet meteen vleesloos laten eten daar er generaties van, hopelijk, barf aan vooraf zijn gegaan.
Het heeft dus, wat ik noem, een Yange = samengetrokken, constitutie.
Het feit dat ik mijn vorige hond heb verloren door een scherp vleesbot is natuurlijk traumatisch en is zeker een reden om een nieuwe manier van voeding te bekijken. Dat zit nog diep, ik hoop dat je dat begrijpt.
Toch is dat niet de hoofdreden. Angst is altijd een slechte raadgever.
De hoofdreden zijn de toepassingsmogelijkheden van Yin en Yang bij mens en dier en de conditie daarvan.
Ik sluit daarbij ook helemaal niet uit dat als mijn hond te Yin is geworden ik besluit hem/haar vlees te gaan geven. Ik wil daarbij de conditie van de hond op de eerste plaats stellen.

Lizz,
Vegetarische brokken zijn sowieso uitgesloten, Als ik het woord brokken alleen al hoor zegt er een stemmetje "niet doen'
En, ja dat boekje van Ralston wil ik wel van je lenen.
Ik ga verder op zoek naar een ervaringsdeskundige en houd jullie op de hoogte.
100% overtuigd zal ook ik niet worden van een geheel vleesloze voeding, dat kan ook niet daar er te weinig bewijs is dat dit werkt en ik nog niemand ken die dit doet.
Maar een discussie is nooit geheel nutteloos. En ik weet dat dat hier kan.
Ook Hitam's optie om naast het "met de pot mee eten" nog wat extra pens te voeren is een optie.
Mocht ik er niet uitkomen dan wordt het natuurlijk gewoon weer barf, ja met botten!
Door orinake
#1752549
drdrum schreef: Orinake:  Ja, bij Erik, als je hem bedoelt.

Jol:
Ik wil een pup niet meteen vleesloos laten eten daar er generaties van, hopelijk, barf aan vooraf zijn gegaan.
Het heeft dus, wat ik noem, een Yange = samengetrokken, constitutie.
Het feit dat ik mijn vorige hond heb verloren door een scherp vleesbot is natuurlijk traumatisch en is zeker een reden om een nieuwe manier van voeding te bekijken. Dat zit nog diep, ik hoop dat je dat begrijpt.
Toch is dat niet de hoofdreden. Angst is altijd een slechte raadgever.
De hoofdreden zijn de toepassingsmogelijkheden van Yin en Yang bij mens en dier en de conditie daarvan.
Ik sluit daarbij ook helemaal niet uit dat als mijn hond te Yin is geworden ik besluit hem/haar vlees te gaan geven. Ik wil daarbij de conditie van de hond op de eerste plaats stellen.

Lizz,
Vegetarische brokken zijn sowieso uitgesloten, Als ik het woord brokken alleen al hoor zegt er een stemmetje "niet doen'
En, ja dat boekje van Ralston wil ik wel van je lenen.
Ik ga verder op zoek naar een ervaringsdeskundige en houd jullie op de hoogte.
100% overtuigd zal ook ik niet worden van een geheel vleesloze voeding, dat kan ook niet daar er te weinig bewijs is dat dit werkt en ik nog niemand ken die dit doet.
Maar een discussie is nooit geheel nutteloos. En ik weet dat dat hier kan.
Ook Hitam's optie om naast het "met de pot mee eten" nog wat extra pens te voeren is een optie.
Mocht ik er niet uitkomen dan wordt het natuurlijk gewoon weer barf, ja met botten!

Hm ja geloof wel dat hij zo noemt :) zijn vrouw ann is me meer gekend :)
Zij heeft net een nestje working kelpies.
Door Alba
#1752552
drdrum schreef: Toch zijn er veel publicaties die stellen dat een hond omnivoor is, dit in tegenstelling tot een kat.
Hierdoor kun je op basis van de bekende behoeften aan voedingstoffen een volwaardig plantaardig hondenvoer samenstellen, waaronder een hond gezond kan leven.

Ook is het bekend dat Vlees vaak de oorzaak is van huidproblemen bij honden.

Ik hoop wel dat barfen niet op een al te dogmatische manier onder de aandacht gebracht gaat worden.
En dat er meer mensen zijn die "Out Of The Box" met mij mee willen denken.
Alles heeft twee kanten, zo ook barf.
Ook ik wil het beste voor mijn ( toekomstige) hond en houd onderzoek mij scherp.
Dat een hond een omnivoor is, prima. Dat wolven in tijden van schaarste ook wel een tijdje zonder vlees leven, prima. Maar dat wil - voor mij - niet zeggen dat het dus natuurlijk is om je hond geen vlees te geven. Omnivoor betekend alleseter, en onder dat 'alles' valt dus ook vlees. Waarom zou je van een omnivoor een vegetarier willen maken? Dat het kán is voor mij geen reden om het te willen.
Sterker nog, voor mij blijft het onnatuurlijk om je hond geen vlees te geven. Wij hebben de kans om onze honden het beste te geven: waar een roedel wolven afhankelijk is van de natuur en omgeving zijn onze honden van ons afhankelijk. Aangezien wij afhankelijk zijn van winkels, is het vrij simpel.

Dat vlees, of eigenlijk bepaalde eiwitten, huidproblemen kunnen veroorzaken lijkt mij eerder een probleem wat opgelost moet worden (voor het individu, en als het een erfelijke kwestie is dan ook in de lijn/dat ras) dan dat het een reden is om geen vlees meer te geven. Er zijn zat mensen met een glutenallergie, wil ook niet zeggen dat alle mensen maar glutenvrij moeten gaan eten (misschien wel een moeilijke vergelijking aangezien er voor de mens niet echt meer zoiets bestaat als een 'natuurlijk dieet', maar da's weer een heel andere discussie).

Overigens denk ik niet dat BARF op een dogmatische manier wordt neergezet: ik zou het raar vinden als er in elk stukje over BARF ook gemeld wordt dat als je het echt heel graag wil en je erg moeilijk wil doen je je hond ook zonder vlees kan laten leven. Niet dat ik vind dat er geen discussie over gevoerd kan worden of dat je het hier nooit over moet hebben hoor.
BARF heeft misschien meerdere kanten, maar punt blijft dat het uiteindelijk draait om wat een 'wilde hond' binnen zou krijgen, en dat is nou eenmaal ook vlees.
Door lightning
#1752624
een hond verliezen door een bot is zeker traumatisch. heb ik ook meegemaakt en dat was een fout bot maar ik heb mijn honden daardoor maar niet een vegetarische schotel voor geschoteld. ze blijven vleeseters ondanks dat ook ik het enger vind geef ik nog steeds barf maar in combi met kvv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door