Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1744213
Esthertjuh schreef: Waar kan ik dan het beste kijken voor biologische lever?
Lupa heeft volgens mij geen biologisch en Gelukkig Dier bezorgt hier niet :(
Heb je geen biologische boer in de buurt? Ik heb met drie biologische boeren contact gehad die zelf vlees verkochten. Vaak verkopen ze ook lever en soms ook nier, als ze het niet op voorraad hebben willen ze het wel voor je achterhouden als ze weer gaan slachten. Ik heb de biologische boeren die zelf vlees verkopen gevonden via: [url=http://via%20http://www.vaneigenerf.nl/verkooppunten/]via http://www.vaneigenerf.nl/verkooppunten/[/url] en bij skal.nl kun je een register vinden van alle biologische bedrijven.
Gebruikersavatar
Door Else
#1744285
Ik vraag me altijd een beetje kritisch af, wat gaat er mis als je wel de gewone lever voert en niet de biologische variant?
Wordt je hond eerder ziek, gaat ie eerder dood?? IK betrap mezelf er bij vlagen op dat ik zowat beter weet voor de hond wat allemaal goed is en waar welke voedingsstoffen inzitten dan voor mezelf en dat vind ik net ietsje doorslaan (ik doe er zelf dus ook aan mee hoor, dus niet bedoeld als kritiek, iedereen moet zelf weten hoe die er mee omgaat!).

Voor zover ik weet is de menselijke lever consumptie (voor op de boterham) ook niet perse biologisch toch?? En wat voor lever zit er verwekt in de leverworsten/ leverpastei voor menselijke consumptie??
Ik denk altijd als ik het zelf eet dan kan mijn hond het ook wel eten.
Als je voor je zelf ook al heel bewust biologisch eet kan ik het me wel voorstellen dat je je hond ook biologisch voert maar anders vind ik dat wel het al zo goed doen met ons verse voer dat ik me afvraag hoeveel het uitmaakt als je hond geen biologische lever krijgt?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1744307
Else! schreef: Ik vraag me altijd een beetje kritisch af, wat gaat er mis als je wel de gewone lever voert en niet de biologische variant?
Wordt je hond eerder ziek, gaat ie eerder dood?? IK betrap mezelf er bij vlagen op dat ik zowat beter weet voor de hond wat allemaal goed is en waar welke voedingsstoffen inzitten dan voor mezelf en dat vind ik net ietsje doorslaan (ik doe er zelf dus ook aan mee hoor, dus niet bedoeld als kritiek, iedereen moet zelf weten hoe die er mee omgaat!).

Voor zover ik weet is de menselijke lever consumptie (voor op de boterham) ook niet perse biologisch toch?? En wat voor lever zit er verwekt in de leverworsten/ leverpastei voor menselijke consumptie??
Ik denk altijd als ik het zelf eet dan kan mijn hond het ook wel eten.
Als je voor je zelf ook al heel bewust biologisch eet kan ik het me wel voorstellen dat je je hond ook biologisch voert maar anders vind ik dat wel het al zo goed doen met ons verse voer dat ik me afvraag hoeveel het uitmaakt als je hond geen biologische lever krijgt?
Op zich denk ik dat je gelijk hebt. Er zijn natuurlijk niet voor niets wettelijke wachttijden (periode dat er gewacht moet worden na medicatie voor een dier geslacht mag worden).  Maar wij eten bijvoorbeeld minder lever dan onze honden. Zowieso vlees. Er zitten nu eenmaal reststoffen in vlees en met name organen. Het percentage dat wij daarvan binnenkrijgen ten opzichte van onze "complete maaltijd" (giller, haha) is natuurlijk véél minder dan bij onze honden....90-100 % dierlijke voeding (de bijzonder dieten buiten beschouwing gelaten).

Ik val overigens in de categorie die jij noemt....namelijk dat ik zelf uitsluitend biologisch vlees eet. Voelt gewoon prettiger. Maar ik vrees dat als je gaat letten op wat voor de mens gezond is ....wij eten echt bagger, troep, meuk en dat drie keer in de rondte. En persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dat van grote invloed is op het vóórkomen van ziektes in de mens. Niet dat ik dus heel erg gezond eet, maar het kan geen kwaad daar af en toe bij stil te staan.

Ik geef bijvoorbeeld ook uit principe mijn honden geen prooidieren. Omdat ik niet wil dat er extra voor gefokt moet gaan worden. Afval voeren (overblijfselen), dat vind ik een mooi idee. Het liefst zou ik ze dus volledig biologisch voeren. Niet zozeer voor de kwaliteit van het vlees (ook), maar voor de kwaliteit van het leven van het dier dat we eten. Dat kan ik alleen niet betalen, zeker niet als er nog meer honden bijkomen. Maar het is dus heel persoonlijk en ik ben ervan overtuigd dat bioindustrierauw voeren ook al zoveel beter is dan brokken dat ik je daarin helemaal gelijk geef. De hond heeft trouwens ook een lever en nieren en die kunnen ook meewerken om ongewenste stoffen die binnenkwamen met de voeding uit het bloed te zuiveren ;)

Ik denk dat we allemaal zo onze punten hebben die we belangrijk vinden. Omdat ik ervoor kies ben ik relatief meer geld kwijt, en dat betekent dat er een heleboel andere dingen niet kunnen. Ik heb ook wel eens uitgerekend hoeveel koppen koffie ik drink op een dag en wat dat kost. En de consequentie van dat ik fairtrade koffie wil drinken is dat ik minder koppen kan drinken dan dat ik kan van huismerk koffie. Zoiets. Consuminderen ;D
Laatst gewijzigd door Madelief. op zo 05 sep 2010, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#1746560
In de lever worden ook schadelijke en giftige stoffen opgeslagen die het lichaam niet kan uitscheiden.  Volgens wiki bevat ijsberenlever bevat zoveel vitamine A, dat het giftig is voor menselijke consumptie, iets dat poolreizigers tot hun schade hebben ondervonden.
Door saluki
#1749542
citaat Madelief
Ik geef bijvoorbeeld ook uit principe mijn honden geen prooidieren. Omdat ik niet wil dat er extra voor gefokt moet gaan worden. Afval voeren (overblijfselen), dat vind ik een mooi idee. Het liefst zou ik ze dus volledig biologisch voeren. Niet zozeer voor de kwaliteit van het vlees (ook), maar voor de kwaliteit van het leven van het dier dat we eten. Dat kan ik alleen niet betalen, zeker niet als er nog meer honden bijkomen. Maar het is dus heel persoonlijk en ik ben ervan overtuigd dat bioindustrierauw voeren ook al zoveel beter is dan brokken dat ik je daarin helemaal gelijk geef. De hond heeft trouwens ook een lever en nieren en die kunnen ook meewerken om ongewenste stoffen die binnenkwamen met de voeding uit het bloed te zuiveren ;)/quote]



Ik denk dat het ook wel meevalt met de giftigheid van lever en nier, ik voer ook geen konijn want die worden ook gefokt voor bont. Ben niet voor niets lid van Bont voor Dieren.
Verder probeer ik zoveel mogelijk  van kleine slagers vlees te krijgen maar met niet alles lukt dit.
Ik voer lever en nier van koe en schaap en af en toe van eend en kip.
Alles beter dan brok.

Laatst gewijzigd door saluki op vr 10 sep 2010, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cindy5409
#1750109
luka en mazzel schreef: weet iemand waar je lamsnier kunt kopen woon in Limburg heb de markt poulier al gevraagd en slagers maar niks hoor
Slagerij Leclerq
Bovenste puth 24 Puth
046-4431310

Ik ben er nog niet geweest. Maar volgens mij moet je wel van te voren bestellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door