Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1740118
Omdat er redelijk veel vraag is of kalkoendrumsticks verantwoord zijn om te voeren heb ik er een ontleed.

Gewicht volledige poot: 440 gram (was best een flinke, de gemiddelde die ik had zitten tussen de 350 en 450gram)
Gewicht kaalbot: 80 gram
Gewicht spiervlees: 345 gram

Er zat wel wat vel aan, maar amper vet. Als vet en vel samen 5 gram is, heb ik het ruim geschat.

Het bot was behoorlijk dik. Ik gok een cm doorsnee, hij is dan ook NIET door de snoeischaartest gekomen. Ik kreeg hem wel wat aant kraken, maar kwam er niet door.

Ik heb Kain even zn kaken erop los gelaten.. Hij kwam er zonder enige moeite doorheen. MAAR er schoten allemaal scherpe stukjes af. Ik heb het ook weer direct afgenomen.
Mijn conclusie is dus dat het niet geschikt is als vleesbot. Het spiervlees is overigens door katten en hond zeer positief bevonden!!

foto's:

hele poot:

Afbeelding

Alleen bot:

Afbeelding

Al het vlees

Afbeelding

Grote lappen vlees

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nadia op zo 05 sep 2010, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daphne&Jayden
#1740129
Ik haal altijd het vlees van de botten, vind ze ook erg scherp. Van de week heb ik ze ook een keer nagewogen, voor en nagewicht.
Kwam ook op deze verhouding vlees en kaal bot uit. Het vel is zo dun, dat het nauwelijks iets weegt.
Je houdt wel heel mooi spiervlees over, al weet ik niet goed wat ik met die harde pennen aanmoet die er in zitten. Als ze heel hard zijn, haal ik ze er uit.
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op wo 01 sep 2010, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1740162
Nadia super!!

Dan gaan we ze aan het einde van de middag ook ontleden.
Scheelt weer ruimte in de vriezer en had voornamelijk spiervlees nodig...geluk bij een ongeluk zeg maar...
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#1740224
Ik heb zojuist 5 kg drumsticks van bot ontdaan.
Ik hield van die 5 kg ,bijna 900 gram bot over.
Vlees ligt in de vriezer , bot in de kliko ;)
Zometeen  is de andere 5 kg aan de beurt  :)
Door Anthraciet
#1740391
Heb ik dan echt van die barf'monsters'?  :o

Hier komen ze zonder problemen door de hele poten heen.... lijkt me ook dat het minder splintert als je het gewoon in zijn geheel geeft zoals ik.

Ze hebben er van gesmuld en totaal geen last gehad, dus ik geef het gewoon in zijn geheel 8)
Door 202Spots
#1740408
Anthraciet schreef: Hier komen ze zonder problemen door de hele poten heen.... lijkt me ook dat het minder splintert als je het gewoon in zijn geheel geeft zoals ik.Ze hebben er van gesmuld en totaal geen last gehad, dus ik geef het gewoon in zijn geheel 8)
Ik heb (nog)geen foto van kalkoenpoot, dit is van de vleugel wat net zo hard en scherp is als de poot bot..
Ik vind het doods eng en gevaarlijk om de kalkoenbotten of karkas te geven,en raad het ook echt niet aan.
Afbeelding
Afbeelding
Door Daphne&Jayden
#1740567
**Marjolijn** schreef: Nadia, bedankt! Als ik ze heb zal ik ze ook gaan ontleden...enne nynke, maak je dan een kalkoensoepie??? hebbie recept :-[
Deze heb ik vanochtend gevonden en die wil ik gaan uitproberen:

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=334797

En deze wil ik gaan uitproberen:

http://www.smulweb.nl/916332/koken/rece ... tdrumstick

Deze lijkt me echt superlekker en ik eet niet eens vlees.  :)

Sorry Nadia...is off topic... :-[
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op wo 01 sep 2010, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sultan
#1741144
Anthraciet schreef: Heb ik dan echt van die barf'monsters'?  :o

Hier komen ze zonder problemen door de hele poten heen.... lijkt me ook dat het minder splintert als je het gewoon in zijn geheel geeft zoals ik.

Ze hebben er van gesmuld en totaal geen last gehad, dus ik geef het gewoon in zijn geheel 8)
Hier ook nul problemen met de kalkoendrumsticks ;) Ook ik geef ze heel, het bot is een keer krak, en weg. Splinters heb ik niet gezien, het is dan ook heel goed bevleesd.
Misschien scheelt het dat het grote doggies zijn?
Door Anthraciet
#1741166
Sultan schreef: Hier ook nul problemen met de kalkoendrumsticks ;) Ook ik geef ze heel, het bot is een keer krak, en weg. Splinters heb ik niet gezien, het is dan ook heel goed bevleesd.
Misschien scheelt het dat het grote doggies zijn?
Ik heb ook geen splinters of stukjes gezien, maar ik ben wel blij dat ik in ieder geval niet de enige ben die ze geheel geeft....
Gisteren hebben Dara en Tiki weer een poot gehad en ik heb ze goed in de gaten gehouden, maar er kwamen geen stukjes vanaf... dus ik denk wel dat ik het met beleid blijf geven want ze vinden het wel heerlijk 8)
Door Nadia
#1741355
Nou.. Kain is niet zo groot, maar in zijn verhouding wel sterk..
Hij kwam zonder blikken of blozen door de poot heen.. Maar ik heb gezien hoe scherp de splinters zijn.. En heb me er ook aan gesneden :-[ Dus ik geef de poot niet.. Ondanks Kain er makkelijk doorheen komt.. Wil niet weten wat voor schade het in de maag kan aanbrengen :(

Dory ik zal de foto's zo uploaden. Dan kun je ze overnemen als je wilt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door