Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BubbaBling
#1721984
Nadia schreef: Hier zijn al meerdere topics over geweest. Conclusie van ze allemaal: (buiten iets medisch) hond is gewoon verzadigd.. Laat hem 1 a 2 dagen vasten. Bied dan een ruime tijd de helft van zijn behoefte aan. Dan gaat hij vanzelf wel weer eten. Dus zorg dat hij zich niet weer vol kan eten..
Ja, doe ik ook met Bubba.
Vanochtend een klein beetje op gegegeten en ja hoor t bakje was gelijk leeg, terwijl hij de laatste tijd een paar hapjes neemt over een hele avond of ochtend.
En ze nemen je vaak in het ootje hoor  ;D
Door Nadia
#1722160
BubbaBling schreef: , terwijl hij de laatste tijd een paar hapjes neemt over een hele avond of ochtend.
´

Dat kan hier niet gebeuren.. na 15 minuten neem ik het eten weg. Krijgen ze het na een tijd weer.

Kain heeft gisteren ook gevast (wilde geen vis eten) Vanochtend heeft ie het gekregen.. Niks.. Straks tegen 5 uur krijgt ie het weer.. En anders later in de avond weer. Kain heeft ook een beetje een speklaagje.. Dus kan goed zijn dat hij daarom weer miept met vis
Door BubbaBling
#1722178
Nadia schreef: ´

Dat kan hier niet gebeuren.. na 15 minuten neem ik het eten weg. Krijgen ze het na een tijd weer.
Ja dat doe ik ook, maar dan zijn het weer kleine hapjes  ;)
Door Buran en Co
#1723008
Zo, gewonnen!  :biggrin2:

Vanavond voor de derde keer de zalmkop aangeboden, wel met een beetje runderhart in blokjes erover, om hem aan de gang te krijgen. En ja hoor, na een tijdje was het op  :D  En toen heeft hij zijn uitgedroogde portie van zondag gekregen. Voorlopig ga ik nog minder geven dan hij al kreeg, hij is mijns inziens duidelijk verzadigd  ;D

Dank nogmaals voor de adviezen!
Door Antonia
#1723112
Windhonden kunnen inderdaad behoorlijk manipuleren en lekker eigenwijs en volhardend zijn.
Toch ben ik blij dat Buran wel weer wat heeft gegeten. Gezien het formaat en de bouw van Ierse Wolfshonden houd ik er niet zo van om ze een paar dagen te laten vasten.

Hoeveel weegt Buran nu Barbara en hoeveel eten krijgt hij op een dag? En over hoeveel maaltijden verdeel je dat?
Laatst gewijzigd door Antonia op wo 18 aug 2010, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1723252
Kun je dat uitleggen Antonia waarom je dat vind gezien de bouw en formaat?? Ben wel nieuwsgierig!

Fijn dat hij weer overstag is gegaan! Kain heeft vandaag 2 visjes van de 3 gehad.. Nah.. Krijgt ie de laatste morgen ;)
Door Buran en Co
#1723287
Antonia schreef: Windhonden kunnen inderdaad behoorlijk manipuleren en lekker eigenwijs en volhardend zijn.
Toch ben ik blij dat Buran wel weer wat heeft gegeten. Gezien het formaat en de bouw van Ierse Wolfshonden houd ik er niet zo van om zo een paar dagen te laten vasten.

Hoeveel weegt Buran nu Barbara en hoeveel eten krijgt hij op een dag? En over hoeveel maaltijden verdeel je dat?
Dat weet ik Antonia, daarom begon ik wel te twijfelen na de tweede dag niet eten. Maar ik wil ook niet hebben dat hij steeds minder soorten eet dus dat was wel het dilemma. Tot voor kort was hij redelijk schraal en woog hij een vrij constante 65 kilo. Toen kreeg hij zo rond de 1620 gram, 1x per dag een maaltijd. Sinds een week of 1,5 zit er opeens een speklaagje op hem wat hem zeker niet misstaat maar wel nieuw was voor hem. Tot mijn verbazing bleek hij toch 'maar' 67 te wegen afgelopen woensdag. Sinds een paar dagen hadden we het teruggeschroeft naar 1500 gram, ik overweeg nu, mede door dit topic, om dat nog wat verder terug te schroeven. Wat zou jij adviseren? 
Door Nadia
#1723292
wat een gewichten zeg!! 1600 gram voer per dag.. Hoeveell kipkarkassen voer je wel niet??
Ik berijp dat het moet hoor ;)

Je vraagt het advies niet aan mij, maar ik zou voor een paar weekjes een kilo per dag voeren.. das toch nog iets meer dan de helft!
Door pallas
#1723370
Om Didot op gewicht te krijgen heb ik hem in het verleden 5 maanden bijna 1,5 kilo per dag gevoerd. Inééns ook dat speklaagje erop en ik dacht "fijn dat kan hij wel gebruiken" maar acuut ging Didot zitten mutsen met zijn eten. Er werden karkassen begraven en gemutst met orgaan noem maar op. Dus besloten om weer naar normale porties te gaan. Dat kleine randje vet hoort er bij Didot dus niet bij. Nu is hij al jaren netjes op gewicht, maar wel altijd aan de magere kant en eet alles :)
Door Antonia
#1723649
Buran en Co schreef: Dat weet ik Antonia, daarom begon ik wel te twijfelen na de tweede dag niet eten. Maar ik wil ook niet hebben dat hij steeds minder soorten eet dus dat was wel het dilemma. Tot voor kort was hij redelijk schraal en woog hij een vrij constante 65 kilo. Toen kreeg hij zo rond de 1620 gram, 1x per dag een maaltijd. Sinds een week of 1,5 zit er opeens een speklaagje op hem wat hem zeker niet misstaat maar wel nieuw was voor hem. Tot mijn verbazing bleek hij toch 'maar' 67 te wegen afgelopen woensdag. Sinds een paar dagen hadden we het teruggeschroeft naar 1500 gram, ik overweeg nu, mede door dit topic, om dat nog wat verder terug te schroeven. Wat zou jij adviseren?  
Als richtlijn kun je bij volwassen honden van grote rassen een voedingsbehoefte van 2% van het lichaamsgewicht aanhouden. Ik denk dat je Buran nu wel kunt gaan scharen onder de categorie volwassen, hij is door zijn puberteit heen en door de castratie is zijn hormonenhuishuiding ook veranderd, dat houd allemaal verband met elkaar.
Als Buran er met zijn huidige 67 kg goed uitziet en je wilt hem op dat gewicht houden dan kom je met 2% uit op een voedingsbehoefte van gemiddeld 1340 gram per dag. Dat is all-in, dus inclusief de beloninkjes en de verwennerijtjes tussendoor.

Als ik Buran even vergelijk met Enya (en dat gaat natuurlijk niet helemaal op omdat iedere hond verschillend is): Enya zit als een paar jaar op een gewicht van rond de 65 kg. Zij krijgt gemiddeld 1200 gram per dag te eten. 's Zomers wat meer omdat ze dan actiever is vanwege het coursen en in de wintermaanden wat minder. Ze krijgt dus zelfs iets minder dan de richtlijn en heeft ook niet meer nodig.
Ik zou de hoeveelheid eten van Buran wat minderen tot zo rond de 1300 gram per dag en kijken hoe hij het daar op doet. Wordt hij weer te schraal dan kun je altijd weer wat er bij geven.
En ik zou inderdaad, zoals je nu ook al doet, één maaltijd per dag geven.
Laatst gewijzigd door Antonia op wo 18 aug 2010, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#1723666
Nadia schreef: Kun je dat uitleggen Antonia waarom je dat vind gezien de bouw en formaat?? Ben wel nieuwsgierig!
Ierse Wolfshonden zijn windhonden, ze hebben (of horen in elk geval te hebben) een hoog opgetrokken buikllijn/taille.
Helaas worden Ierse Wolfshonden gemiddeld niet zo heel erg oud. Op de derde plaats van doodsoorzaken staan maag- en darmproblemen, waarbij het meestal om maagtorsie gaat. Men vermoedt dat dit samenhangt met de hoeveelheid voer (die de hond vanwege zijn formaat ook nodig heeft), de peristaltiek van de maag en de bouw van de hond.
Het is niet aangetoond dat dit zo is, maar het is ook niet aangetoond dat dit niet van invloed is. Daarom neem ik bij mijn Ieren geen onnodig risico.

Let wel: dit zegt niets over mijn mening over wel of geen vastendagen. Voor rassen die qua bouw wat dichter bij de natuur staan dan een Ierse Wolfshond ben ik daar in zijn algemeenheid wel een voorstander van.
Door Evie
#1724139
Dit klinkt toch wel allemaal heel erg hetzelfde als dat Joy hier doet hoor. Ik heb haar nu ook maar even op vasten gezet. Kijken wat er dan gebeurd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door