Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1721380
Wat zouden jullie doen: Buran heeft oorspronkelijk eigenlijk alles wel gegeten, tot en met lamskop aan toe. Enige tijd geleden bliefte meneer geen konijn meer. Meerdere keren aan blijven bieden maar nee, geen hap. Dus dat krijgt hij niet meer. Begon hij vorige week te miepen met haaskarkas, heeft hij altijd met smaak gegeten. Twee dagen aangeboden, ook alleen dat aangeboden maar toen hij het uiteindelijk niet at toch een bak voer gegeven wat hij wel eet. Nu begint hij te zeuren met zalmkop. Zaterdag maakte de kop deel uit van zijn maaltijd. Alles opgegeten behalve de kop. Weggehaald en zondag opnieuw aangeboden: niks, nada, noppes. Vandaag weer opnieuw aangeboden, in 4 stukken gehakt. 1 stuk heeft ie denk ik gegeten, de andere 3 stukken lagen verspreid van de schuur naar de keukendeur.

Wat nu? Morgen weer alleen maar de resten van die kop aanbieden? Dan heeft hij twee volle dagen niet gegeten. Als hij dan nog niet eet toch ander voer geven? Of volhouden? Hij heeft tegenwoordig een speklaagje dus hij kan wat hebben maar ja...  :-\
Door ulla
#1721402
Iets wat ze echt niet lusten, en nooit hebben gegeten, oke, maar het nu gaan weigeren van dingen die ze altijd hebben gegeten, daar ben ik makkelijk in, dan maar niet eten, tot ze genoeg honger hebben om het wel te eten.
Als je steeds toe geeft eet hij straks niets meer.
Door Nadia
#1721441
Hier zijn al meerdere topics over geweest. Conclusie van ze allemaal: (buiten iets medisch) hond is gewoon verzadigd.. Laat hem 1 a 2 dagen vasten. Bied dan een ruime tijd de helft van zijn behoefte aan. Dan gaat hij vanzelf wel weer eten. Dus zorg dat hij zich niet weer vol kan eten..
Door *Natasja*
#1721448
Ik heb hierover toch een andere mening. Mijn honden lustten in het verleden ook bepaalde dingen zoals zalmkop, geiteribben, konijnkarkas graag tot heel graag, maar als ik ze het nu voorzet, eten ze het gewoonweg niet. Ik vraag me af of de smaak van honden niet kan veranderen, net zoals bij ons mensen.
Door Nadia
#1721479
Tja, een hond is een oppurtunist he.. Ze zullen vast hun voorkeur hebben en dan ook snel doorhebben hoe ze hun baasje kunnen misleiden.

Het zal vast kunnen dat de smaak veranderd.. Maar 3 dingen op vrij korte tijd?? (in het geval van Buran he) konijn, haas en zalm. Dat is voor mij niet verandering van smaak. maar gewoon OF miepen... Of iets medisch. Daarnaast word geschreven dat de hond een speklaagje heeft. Ik merk dat met Kain, als hij genoeg heeft gegeten een paar dagen blieft ie zn groente niet.. Terwijl als hij wat minder krijgt gaat de groente schoon op!
Door _Sandra_
#1721513
Hij zoekt gewoon iets om te miepen, bij een medische oorzaak is niet eten niet zo specifiek op bepaalde dingen.

Vasten idd lijkt mij het beste om de eetlust op te wekken.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1721519
Ik ga ook voor miepen maar ik heb zelf een miepert... zalmstaat eet ze wel op dag 1 en zalmkop alleen als ze trek heeft dus vaak pas op de 2e dag dat ik het aanbied... Zoals morgen en vandaag heeft ze dus een vastendag  :P
Door Buran en Co
#1721705
Ja, ik vind nu al 3 soorten ook wat te gortig worden eerlijk gezegd. En inderdaad heeft ie in een vrij korte tijd opeens een lekker speklaagje ontwikkeld (wat toch maar 2 kilo is, op zo'n grote hond zou je denken dat je die niet eens terug vind) dus wat dat betreft maak ik me niet meteen zorgen. Ik denk echt niet dat het medisch is, het is gewoon miepen. Maar ja, stel dat ie morgen nog niet eet..... 3 vasten dagen.... is dat niet wat veel??  :-\

@Ellen: verder is hij helemaal zichzelf hoor, alleen jaagt ie nu wat fanatieker op de kat  :biggrin2:
Door Nadia
#1721707
3 dagen vasten zou ik me helemaaaaal geen zorgen om maken.. Pas na 5 dagen zou ik iets anders voor gaan zetten.. Wel zorgen dat hij voldoende blijft drinken!
Door maddoc
#1721718
Als hij verder goed tierig is, dus z'n gewone normale zelf, zou ik het eerst in het speklaagje zoeken en daar weer wat van kwijt zien te raken...
Ik zou er geen strijd van maken en proberen 5 vastendagen te halen, daar zie ik het nut niet zo van.
Ik zou 'm iets anders te eten geven, wat dus nog geen probleem was, en dan zo ongeveer de helft geven van de hoeveelheid die je de laatste tijd gewend was te geven
en dat volhouden tot hij weer lekker als vanouds eet en dan bekijken welke hoeveelheid hij nodig heeft om schraal te worden/blijven.
Als je twijfelt of vindt dat hij verder anders dan anders is zou ik de d'arts een bezoekje brengen.
Door Buran en Co
#1721724
Ok, duidelijk, ik zal zeker weer wat honger gaan kweken  :biggrin2:

Ik kijk morgen wel wat ik doe wanneer hij de zalmkop weer niet eet, of ik nog 1 dag aankijk of hem toch wat anders geef maar dan minstens de helft maar. Dank voor de reacties ondanks dat er eerdere topics over geweest zijn  :-[
Door maddoc
#1721735
een hond kan idd tegen langere tijd vasten in de zin van dat hij daar bv geen leververvetting zoals katten oid van krijgt en hij kan z'n bloedglucosespiegel op peil houden.
Dat wil niet perse zeggen dat hij zich erg prettig hoeft te blijven voelen bij (ongewend) dagenlang vasten en zou het zo maar kunnen dat iets dat begint als niet eten door miepen, geen miepen meer is, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1721741
Als ie gewoon verder gezond oogt ga ik ook voor miepen.
Hier heb ik er ook 1, die gaat dan ook ineens miepen met dingen die ze normaal wel eet, als ik dat merk schroef ik gelijk haar gewicht van de maaltijden naar beneden.
9 van de 10x betekend dat namelijk dat ze ook aangekomen is, dus blijkbaar ook minder eten nodig heeft.
Dan valt ze ook weer snel aan als een wolf  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door