Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1719267
Deesje schreef: als mijn honden maar 30% vleesbot zouden krijgen weet ik zeker dat ik iedere dag poep kan dwijlen in plaats van met een zakje opruimen....

daarnaast zegt mogens eliasen (en misschien ook wel anderen) dat de calcium fosfor verhouding beter is als je meer (misschien iets te veel) bot voert dan dat je minder bot voert.
Juist. Ik ben dezelfde mening toegedaan. En ik niet alleen, ik las op de site van Carnivoer dat Erwin van Gijtenbeek ook dezelfde mening is toegedaan. Er zijn natuurlijk ook weer KVV fabrikanten die 15% kaal bot in hun voer stoppen. Waar zij dat op baseren, zul je (als je daarin geinteresseerd bent) zelf moeten vragen want ik weet dat niet precies. 

Ik heb nog niet zo lang geleden een berekening gemaakt (ik moet nog zoeken of ik de details kan vinden). Ik heb het gemiddelde genomen van diverse vleesbotten qua calcium en fosfor. En vervolgens berekend hoeveel % bot je moet voeren, wil je aan de ideale verhouding calcium:fosfor zitten. Je hebt dan een kaal percentage bot nodig van 22,5%. En dat komt neer op 45% vleesbot dus met spiervlees er aan (ik spreek niet graag van kaal bot. Omdat een bot nu eenmaal vlees moet bevatten, wil het geschikt zijn om te voeren aan je hond). Nu is het zo dat een teveel aan calcium gewoon netjes wordt uitgescheiden via de ontlasting. Een tekort aan calcium: dan onttrekt het dier calcium aan het skelet. En dat willen we niet. Dus ik voer liever iets teveel calcium dan te weinig. Hoewel ik mijn pup gewoon 45% vleesbot geef. Ik ben zelf nogal secuur met dit soort dingen.

Nou goed, waarom adviseer ik dus 50%? Omdat dit ten eerste super makkelijk rekent (de helft vleesbot en de andere helft orgaan, spiervlees, groenten, etc), ten tweede het gros van de honden het daar prima op doen en ten derde je je ook wat kunt permitteren. Voer je af en toe super bevleesde vleesbotten, is er nog steeds niks aan de hand. Zit je nog steeds op ongeveer die 20% a 25% kaal bot.

Overigens kun je natuurlijk een hele discussie houden over prooidieren die wolven eten, die bestaan uit 15% bot. En waarom je onze huishond dan meer zou moeten voeren. Dat is een goeie vraag. Waar ik zelf ook geen strak antwoord op heb. Ik weet alleen dat uit de berekeningen blijkt dat iets meer bot een betere Ca/F verhouding geeft. En je kunt dan natuurlijk ook gaan kijken naar wat een wolf precies eet. Die eet natuurlijk niet alleen maar kleine prooidieren, maar ook eten ze grotere prooien, die een iets hoger percentage bot bevatten. Daarnaast zijn honden ook aaseters en eten ze niet alleen volledige prooien maar eten ze ook skeletten waar het vlees zo goed als vanaf gerot is. Daarom vinden mensen die wolven onderzoeken ook zoveel krijtwitte wolvenpoep.

Goed, zijn er natuurlijk weer volksstammen die hun hond 15% (kaal) bot voeren en deze het er prima op doet. Dat is natuurlijk op zich leuk maar dat bewijst niet echt iets. Echt bewijs heb je pas over een paar generaties. Waaruit dan blijkt dat de honden allemaal gezond zijn, de teefjes goede pups werpen en zelf geen eclampsie krijgen na het werpen/tijdens het zogen. En 1 generatie (of 2 of 3) zegt niet voldoende. Een teef die te weinig calcium in het skelet op slaat doordat ze te weinig calcium tot zich heeft gekregen: het kan generaties duren voordat teven dan ook werkelijk eclampsie krijgen bij het werpen, wanneer ze te weinig calcium in het skelet hebben. Meer over eclampsie in de Barfplaats bieb. Dus, over 10 generaties 15% kaal bot gevoerde honden: spreken we weer.

Zul je zeggen "ja duh, hoe zit dat dan met 50% vleesbot? Dat is toch ook niet bewezen?". Nou, daar vertrouw ik Ian Billinghurst dan toch wel in. Hij heeft ergens in 1990 zijn boek Give Your Dog a Bone geschreven. En daarin beschrijft hij ook (ook in Grow your dog with Bones) meer over eclampie en daar beschrijft hij ook hoe hij jarenlange ervaring heeft, generatie op generatie, met honden die opgegroeid zijn op zelfs veel meer dan 50% vleesbot. Dus daar hebben we simpelweg wat meer data vanuit het verleden.

Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande slechts mijn mening is. En natuurlijk zijn er ook honden die bij 40% a 50% vleesbot te harde ontlasting krijgen. Die zul je dus ook minder moeten voeren. En dat zal voor 1 generatie hond vast ook geen problemen geven.
#1719295
kiek heeft moeite met 50% vleesbot..
de laatste maanden gaf ik veel op gevoel en.. even denken.. wat had ze gister?
dus een beetje natte vinger werk..
nu de afgelopen 2 weken heb ik weer voor geportitioneerde maaltijden gegeven waarin netjes 50% vleesbot zit verwerkt, 30% spier en 20% orgaan..
ik was het een beetje vergeten.. maar kiek krijgt echt moeite met poepen..
#1719660
Ik denk dat het ook wel verschilt of je een pup/jonge hond voert of een volwassen hond.
Tenminste dat zie ik hier, pup heeft meer vleesbot nodig dan de volwassen honden, anders poept hij echt dun.
Lizzy, heeft een pup/jonge hond meer calcium nodig dan een volwassen hond?
Dat vraag ik me af.
#1720025
Interessant. :)
Ik denk dat het per hond verschilt en dat je daar naar moet kijken.
Mijn oudjes kunnen nog geen 30% vleesbot hebben dan poepen ze echt elke dag krijt, eentje ontlast dan zelfs moeilijk.
En ik voer iedere dag vleesbot en spiervlees,dus geen dag alleen vleesbot.
Björn ook niet meer de jongste "voor mijn ras "kan weer meer hebben.
En de jongste telg, Espen van 7 maanden gaat goed op 40% vleesbot.
Meer geeft ook krijtpoep.
#1720389
ik kan me ook wel vinden in het idee om wat meer percentage bot te voeren dan die 15 % (30% vleesbot), want als je 15 % voert en de vertering is niet helemaal 100%, dan kom je dan toch lager uit.

als teveel calcium(bot) dan toch uitgescheiden wordt kun je beter wat meer geven om toch wat zekerder te zijn dat de hond genoeg Ca in zijn bloed krijgt.

ik vind het wel vrij moeilijk in te schatten hoeveel bot en hoeveel vlees een specifiek vleesbot bevat.
het ziet er soms bedrieglijk uit
heb het al gezegt in een ander topic, maar bvb kippenekken (ik vermoet dat dit als vleesbot wordt gezien?)lijken zowat 50/50 vleesbot te zijn, maar vergis je niet, kippenek is 15/85 tot 20/80 (15 bot)
Laatst gewijzigd door steff op ma 16 aug 2010, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1721021
Lizzy schreef: Zul je zeggen "ja duh, hoe zit dat dan met 50% vleesbot? Dat is toch ook niet bewezen?". Nou, daar vertrouw ik Ian Billinghurst dan toch wel in. Hij heeft ergens in 1990 zijn boek Give Your Dog a Bone geschreven. En daarin beschrijft hij ook (ook in Grow your dog with Bones) meer over eclampie en daar beschrijft hij ook hoe hij jarenlange ervaring heeft, generatie op generatie, met honden die opgegroeid zijn op zelfs veel meer dan 50% vleesbot. Dus daar hebben we simpelweg wat meer data vanuit het verleden.

Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande slechts mijn mening is. En natuurlijk zijn er ook honden die bij 40% a 50% vleesbot te harde ontlasting krijgen. Die zul je dus ook minder moeten voeren. En dat zal voor 1 generatie hond vast ook geen problemen geven.
Precies, waar blijven die bewijzen....?
Een paar weken geleden heeft Eliasen een interessante lezing gegeven, waarin ik ook in de pauze met hem heb gesproken over de verschillende visies wat betreft de botverhoudingen. In het Natural Raw Feeding met een ratio 10% bot kun je een paar kanten op. Dagelijks vleesbotten voeren in die verhouding van de 10/15% per dag. Dus dik bevleesde botten met minstens 80/90% spiervlees, bij voorkeur karkassen met de organen er nog in. Of het voeren van grotere vleesbotten, waardoor je door de week heen minder karkassen hoeft te voeren. Eliasen is net zoals Lonsdale geen voorstander van het voeren van alleen spiervlees of alleen orgaandagen, dus als je de overige dagen opvult met bv. vuile pens, vis en bv. spiervlees met groentes etc. dan voer je prima in balans en is er totaal geen reden tot bezorgdheid. Voer je intacte prooidieren, dan is er geen noodzaak om groentes te geven. Anticipeer op wat je hond jou laat zien, blijft zijn motto. Daar is geen visie aan verbonden. En ook bij drachtige teven heeft hij niets vermeld over het voeren over die 15% bot heen. Hij stelt niet 'je moet zorgen dat je 20-25% kaal bot voert. Dus zeer waarschijnlijk is het niet zo rampzalig als je hier nu doet voorstellen. Ik zou daar graag feiten van zien. Tot nog toe heb ik ze niet kunnen vinden op de diverse raw feederslists die zich bezighouden met die 80/10/10 ratio.
#1721146
Ik vraag me af of er überhaupt tot dat soort feiten gekomen kan worden. Stel een uitgebreid (over generaties) onderzoek wijst uit dat de honden in dat onderzoek minimaal x% bot nodig hebben, omdat ze anders bepaalde klachten krijgen, dan nog kun je niet 100% uitsluiten dat die klachten door iets anders komen, plus je kunt de resultaten nooit generaliseren naar alle andere honden. In wetenschappelijk onderzoek wordt vaak een situatie gecreëerd die geen verband meer houdt met de diversiteit van de realiteit en er kunnen hooguit uitspraken gedaan worden over verbanden tussen de factoren die in de gecreëerde situatie zijn meegenomen. Je kunt je afvragen wat die nog waard zijn in de realiteit. Bovendien wordt er gekeken naar significantie van die verbanden, maar significantie is op zichzelf ook slechts theorie en geen feit. Althans, de statistiek lijkt wel een feit te zijn, maar de interpretatie van significantie is dat niet. Tel uit je winst.
Op hoeveel 'aangetoonde' verbanden is al wel niet teruggekomen? Het is maar net wie/wat/waar het onderzoek uitvoert en met welke verwachtingen. Dubbel blind onderzoek sluit ook niet alle neveninvloeden van de onderzoeker uit. Iedereen heeft verwachtingen en die worden altijd geprojecteerd. Feiten worden mi schromelijk overschat. Volgens mij bestaat er ook geen statische realiteit, alles verandert constant.
#1721840
SandraH schreef: Precies, waar blijven die bewijzen....?
Een paar weken geleden heeft Eliasen een interessante lezing gegeven, waarin ik ook in de pauze met hem heb gesproken over de verschillende visies wat betreft de botverhoudingen. In het Natural Raw Feeding met een ratio 10% bot kun je een paar kanten op. Dagelijks vleesbotten voeren in die verhouding van de 10/15% per dag. Dus dik bevleesde botten met minstens 80/90% spiervlees, bij voorkeur karkassen met de organen er nog in. Of het voeren van grotere vleesbotten, waardoor je door de week heen minder karkassen hoeft te voeren. Eliasen is net zoals Lonsdale geen voorstander van het voeren van alleen spiervlees of alleen orgaandagen, dus als je de overige dagen opvult met bv. vuile pens, vis en bv. spiervlees met groentes etc. dan voer je prima in balans en is er totaal geen reden tot bezorgdheid. Voer je intacte prooidieren, dan is er geen noodzaak om groentes te geven. Anticipeer op wat je hond jou laat zien, blijft zijn motto. Daar is geen visie aan verbonden. En ook bij drachtige teven heeft hij niets vermeld over het voeren over die 15% bot heen. Hij stelt niet 'je moet zorgen dat je 20-25% kaal bot voert. Dus zeer waarschijnlijk is het niet zo rampzalig als je hier nu doet voorstellen. Ik zou daar graag feiten van zien. Tot nog toe heb ik ze niet kunnen vinden op de diverse raw feederslists die zich bezighouden met die 80/10/10 ratio.
Apart, dat je om bewijzen vraagt en feiten wilt zien, terwijl ik in mijn stuk tekst schrijf dat het mijn mening is. De definitie van een mening is dus dat ik er zo over denk. Dit is mijn visie. En ik leg uit hoe ik tot deze mening, deze visie, gekomen ben. Ik heb het niet over rampscenario's. Ik vertel je waarom ik denk dat je beter iets meer bot kunt geven, en die mening is gebaseerd op onder andere een berekening van de Ca/F verhouding. Dat jij niets in mijn visie ziet, is tot daar aan toe. Dan kun je hooguit uitleggen waarom je niets in mijn visie ziet. In het kader dat jij graag bewijzen en feiten wilt zien: wat zijn jouw bewijzen en feiten voor jouw visie? Want ook jouw visie/mening is niks meer of minder dan een mening. Ook niet baseert op feit, bewijs of wetenschap. Nu is jouw visie gebaseerd op de mening van Lonsdale/Eliasen/NRV fora maar ook dat is niet gebaseerd op feiten, bewijzen of wetenschap. Eliasen bijvoorbeeld is zelfs de eerste om toe te geven dat het dieet van de wolf niet persee ideaal is om te gebruiken als blauwdruk voor het dieet van onze huishond. Waarbij hij zelfs aangeeft dat we eigenlijk niet eens weten wat een wolf eet.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 17 aug 2010, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#1721912
Lizzy schreef: Apart, dat je om bewijzen vraagt en feiten wilt zien, terwijl ik in mijn stuk tekst schrijf dat het mijn mening is. De definitie van een mening is dus dat ik er zo over denk. Dit is mijn visie. En ik leg uit hoe ik tot deze mening, deze visie, gekomen ben. Ik heb het niet over rampscenario's.
Jij schrijft dit vanuit jouw mening, visie whatever....

Goed, zijn er natuurlijk weer volksstammen die hun hond 15% (kaal) bot voeren en deze het er prima op doet. Dat is natuurlijk op zich leuk maar dat bewijst niet echt iets. Echt bewijs heb je pas over een paar generaties. Waaruit dan blijkt dat de honden allemaal gezond zijn, de teefjes goede pups werpen en zelf geen eclampsie krijgen na het werpen/tijdens het zogen. En 1 generatie (of 2 of 3) zegt niet voldoende. Een teef die te weinig calcium in het skelet op slaat doordat ze te weinig calcium tot zich heeft gekregen: het kan generaties duren voordat teven dan ook werkelijk eclampsie krijgen bij het werpen, wanneer ze te weinig calcium in het skelet hebben. Meer over eclampsie in de Barfplaats bieb. Dus, over 10 generaties 15% kaal bot gevoerde honden: spreken we weer.

Ik heb hierover al eerder met diverse fokkers gecommuniceerd, die inmiddels op de zesde generatie zitten en dergelijke doemscenario's zoals jij die nu wilt voordoen niet hebben meegemaakt. Zij stellen en dat ben ik dus volledig met hen eens, dat als dit überhaupt een issue zou zijn die pas over 10 generaties zichtbaar zou zijn, dat dit al veel eerder tot uiting zou moeten komen. En dat zou dan al een probleem moeten zijn op het moment dat zo'n teef 3 of 4 nestjes in haar leven moet hebben geworpen. De mineraleninteractie is juist bij een bevalling en daarna van belang voor een goed herstel van de teef zelf.
Lizzy schreef:Ik vertel je waarom ik denk dat je beter iets meer bot kunt geven, en die mening is gebaseerd op onder andere een berekening van de Ca/F verhouding. Dat jij niets in mijn visie ziet, is tot daar aan toe. Dan kun je hooguit uitleggen waarom je niets in mijn visie ziet. In het kader dat jij graag bewijzen en feiten wilt zien: wat zijn jouw bewijzen en feiten voor jouw visie? Want ook jouw visie/mening is niks meer of minder dan een mening. Ook niet baseert op feit, bewijs of wetenschap. Nu is jouw visie gebaseerd op de mening van Lonsdale/Eliasen/NRV fora maar ook dat is niet gebaseerd op feiten, bewijzen of wetenschap. Eliasen bijvoorbeeld is zelfs de eerste om toe te geven dat het dieet van de wolf niet persee ideaal is om te gebruiken als blauwdruk voor het dieet van onze huishond. Waarbij hij zelfs aangeeft dat we eigenlijk niet eens weten wat een wolf eet.....
Er is geen bewijs of wetenschap die bepaalt hoeveel % bot een hond nu daadwerkelijk nodig heeft en kan opnemen. De mineralenabsorptie verschilt per individu en zelfs een Monica Segal beschrijft in haar boeken dat er geen statistische waardes verbonden zijn aan wat een hond aan bot nu echt kan opnemen. Er zouden dan jarenlange feeding trials nodig zijn om hier eventueel een conclusie aan te kunnen verbinden en tot op heden zijn die er niet wetenschappelijk of via andere niet wetenschappelijke trials.
Dan kom ik terug op jouw statement dat honden die gemiddeld op een lager botpercentage dan BARF zitten op termijn dan een te laag calciumgehalte kunnen doorvererven. Een hond die niet meer weet op te nemen, omdat zo'n teef bij een te hoog percentage vleesbotten niet meer poepen kan, loopt meer risico's op andere vlakken en het is dan ook prettig dat er mogelijkheden zijn aan te passen op hetgeen zo'n hond je laat zien. Als je mensen bang wilt maken met dit soort uitspraken, dan zou ik daar wel bewijs van willen zien.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 17 aug 2010, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door