Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1706240
Hallo Allemaal,

Ik ga met mijn hondje Timo (boerenfox, 11kg) beginnen met BARF.
Nou heb ik al een heleboel gelezen, tollend hoofd krijg je ervan.  :D
Ik ben er inmiddels achter dat hij 220 gram per dag moet en 1540 per week. Hieronder staan de verhoudingen, maar HOE weet ik nou wat ik het beste per dag kan geven. Is het handig om van alles iedere dag een beetje te doen of moet hij per week dit onderstaande binnen krijgen en maakt het niet uit hoe je het samenstelt per dag?
En nou moet ik natuurlijk ook uitrekenen hoeveel gram de % zijn en dan kan ik daarna dat onderverdelen in zijn weekmenu...?

Vleesbot  770 gram  50% 
Spiervlees  385 gram  25% 
Orgaanvlees  231 gram  15% 
Vis  154 gram  10% 

En dan over die botten? Hoe zit het met splinters? Want je geeft de botten uiteraard ongekookt maar komen er dan niet alsnog splinters vanaf?
En dan is het ook nog zo dat Timo de hele dag een bak brokken heeft staan want hij wil niet eten op vaste tijdstippen. Dat gaat er nu natuurlijk uit. Maar is het de bedoeling dat hij met BARF 2x per dag eten krijgt of doen jullie 1x?

Nog een vraagje over het vlees zelf. Halen jullie het gewoon bij een slager of online ofzo. Je ziet van die sites waar je alles per 10kg kan bestellen dus dat is wel handig om vanalles op voorraad te hebben. En dan maken jullie zakjes met dagmaaltijden...?

Ja sorry een heleboel vragen maar ik vind het nog al een overstap, vooral omdat je best wel specifiek moet zijn en zometeen maak je een fout en dan gaat dat ten koste van je hond... Best spannend  :-\

Groetjes Veronique
#1706411
je hoef niet elke dag compleet te voeren als hij het maar in 1 a 2 weken heeft binnen gekregen
ikzelf maak een week menu ik zorg wel dat ik orgaanvlees verdeel ( gaan ze snel aan de reees  van)

bijv maandag bot
      dinsdag    spiervlees + orgaan
      woensdag bot
      donderdag  vis
      vrijdag spiervlees + orgaan
    zaterdag bot
    zondag spiervlees + orgaan

ik geef trouwens wel goed bevleesde botten  :)
als ze erg schraal zijn moet je er wat spiervlees bij doen

dan geef je niet iedere dag precies het gewicht maar over een week wel natuurlijk :)

als je botten rauw geef dan splinteren ze niet
alleen als je ze kookt dus dat moet je noooooooit doen!!

ik geef mijn hond 1x op een dag eten en dat gaat super  :)
altijd s'avonds na de trainingen, fietsen enz..
heeft hij de rest van de nacht om uit te buiken

ik bestel soms bij lupa, herby enz.
je kan ook op verzamelplaats kijken om samen te bestellen
bij een gewone slager ben je vaak te duur uit

en ik maak indd zakjes met het gewicht erin wat mijn hond eet
mijn hond eet bijv 600 gram per dag :)

je kan beter vragen dan zelf maar wat aan knoeien toch :) :)
en het went trouwens erg snel :D
#1706516
josevl heeft het al heel goed verwoord.
Als andere tip, zorg iig dat je begint met beginnersvleesbotten en sla evt de 1e keren plat, zodat je hond kan wennen aan kauwen en verteren van bot.
Vleesbot zorgt voor een wat hardere ontlasting, orgaan (en voor sommige honden vis) voor een zachtere ontlasting.
Het is vooral kijken hoe je hond het doet op verschillende soorten en of bv tegen een hele maaltijd vis kan ofdat je wat vleesbot moet toevoegen eraan.

W.b.t. je percentages, ik mis de groente? Veel hebben ze er niet van nodig, maar ik vindt het zelf wel een goede aanvulling op je menu.
Let ook op wat voor vis je voert omdat je daar 10% hebt staan, is zalmkop dan wordt dat gerekend onder vleesbot en is 60% wat aan de hoge kant.
Zijn het hele visjes of filet, dan zijn de percentages helemaal prima.
Ook wekelijks een eitje is een goede toevoeging.

Heb vertrouwen zo snel gaat er iets niet mis met BARF. Als je je ongeveer aan het menu houdt krijgt je hond prima alle voedingsstoffen binnen. Je hond kan pas tekorten oplopen als hij 10 weken erg eenzijdig eet, das dus een behoorlijke lange tijd.
Let wel op dat je nooit botten voert van rund, paard en volwassen schapen/geiten, die zijn te hard.
De stelregel is dat als je het door kan knippen met een snoeischaar dat ze geschikt zijn voor je hond.
Maar zoals ik al schreef begin wel eerst met beginnersbotten, later kun je dan als je wil wat hardere botten toevoegen zoals haas, zachte geite-/lamsribben.

Voer vooral met je ogen, ik denk zelf dat 220gr ws wat aan de weinige kant is, maar goed dat is ook afhankelijk van je hond en hoeveel beweging hij krijgt.
Wordt ie wat te mager kun je altijd wat meer voeren.

Iig veel plezier met BARFen  :)
#1707686
May Linn en Jose bedankt voor jullie reacties.

Wat zijn beginnersbotten? Aan welk dier moet ik dan denken.
We zijn nog niet begonnen (eerst een kleine vriezer erbij kopen) maar ik heb net wel op de markt een zalmkop meegenomen en dat werdt toch wel met erg veel enthousiasme opgegeten.
Heel erg leuk om te zien dat hij er zo van genoot.

En over de dagen dat er bot/vlees gegeven wordt. Telt het bot dan ook mee in gewicht want dan blijft er natuurlijk weining vlees over... Of zie ik het nou verkeerd.
Zoals met die zalmkop vanmiddag. Hij heeft hem helemaal uitgehold en opgegeten. Behalve de bovenkaak en schedel. Maar die wegen wel meteen het meest. Ik kan me zo niet voorstellen dat wat hij nu gegeten heeft een hele maaltijd zou moeten voorstellen...

Waar geven jullie je honden trouwens de botten of zalmkoppen? Gewoon binnen of buiten of schuur ofzo? En het orgaanvlees (pens ofzo). Dat stinkt nogal natuurlijk.

Nou ja goed, in ieder geval denk ik wel dat ik er aan kan beginnen. Snel een vriezertje aanschaffen en een voorraad vlees inslaan.

Groetjes!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door