Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1700630
Nu is bekend dat poedels wat kunnen tutten met eten, maar vervelend is het wel.
Een heel tijdje eet hij goed, het orgaan doe ik even in warm water, maar hij eet netjes alles.
En dan ineens is het weer mis, eet hij niks, terwijl het al maanden goed ging.
Ik haal de bak weg en geef datzelfde de volgende maaltijd weer, dus blijf er niet bij tutten of iets dergelijks.
Maar vervelende vind ik als je bijvoorbeeld kijkt naar gisteren, de dag ervoor al veel te weinig gegeten en dan gisterochtend eet hij netjes zijn bakje leeg (krijgt in de ochtend al minder, 's avonds at hij beter) en gisteravond eet hij maar de helft van wat ik had gegeven.
Vanmorgen vroeg hoor je dan zijn darmen/maag rommelen, niet normaal.
Buiten wil hij dan gras eten, dus misselijk lijkt me en vervolgens eet hij dan 's ochtends niet.
Dus zolang hij goed eet gaat het prima, maar begint hij te mutsen dan wordt hij voor mijn gevoel misselijk van de honger en eet dan vervolgens helemaal niet.
Hij is wel levendig en vrolijk en zijn ontlasting is goed.
Wat kan ik hiermee?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op zo 01 aug 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1700702
Ik denk dat je dat zeker eens moet gaan proberen, 1x per dag, na de grote uitlaatronde.
`s Morgens dan voor in het begin wat yogurt of een anders snackje en dan in de middag of `avonds een flink portie , die kan je dan wat groter laten worden als hij er aan gewend is, zodat `tie toch z`n hoeveelheid binnen krijgt.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1701194
Ik heb daar ook al aan zitten denken, maar moet erg wennen aan het idee hem in een keer 750 gram te gaan geven. (ik weet niks is bewezen, maar angst voor maagtorsie)
En Jane hou ik zeker op 2 keer, zal dat geen probleem geven?

Yoghurt eet hij overigens niet. ::) Hij kreeg nu 's ochtends ook al minder, dus dit kan ik dan wel verder afbouwen.
Hij kreeg nu 's avonds max 550 gram.

Bedankt voor jullie meedenken.
Door **Jolanda**
#1701459
Heb je al eens huttekase geprobeerd?
Hier ook een yoghurt weigeraar (tenzij een vreemde toekijkt >:() maar die huttekase gaat er goed in.

Daarbij zal ze ook een verzadigd gevoel krijgen na een maaltijd. Meer dan wanneer ze minder krijgt.

De angst voor een torsie kan ik me voorstellen, maar als de maag eenmaal gewend is een grotere hoeveelheid in 1x binnen te krijgen lijkt me dit juist een voordeel. :)

Misschien dat je het eerder al eens gelezen hebt, Tanja heeft in maart een torsie gehad...de dag er voor had ze niet gegeten en de dag zelf een paar kippennekjes (misschien 100gr) en een lap pens die ze niet (helemaal) heeft opgegeten. In totaal had ze op de dag van de torsie ongeveer/max 500gr gegeten, terwijl ze doorgaans minstens 1200gr kreeg. Ik ben er van overtuigd dat haar maag niet zo'n klap heeft gekregen door het opzetten ervan omdat die gewent is flink uit te rekken voor het voer en ze mede daardoor beter hersteld is.
Vergelijk het met een ballon, als je die 10x opblaast is ie ook uitgerekt en kun je hem makkelijk wat verder opblazen, wanneer je een nieuwe ballon zo ver zou opblazen zou hij knappen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1702006
Bedankt voor je reactie Jol.
Ik had het vreselijke verhaal met gelukkig een goede afloop van jouw Tanja toen gevolgd ja.
Het is ook moeilijk, het is niet bekend hoe maagtorsie ontstaat.

Zuivel vind ik ook niet echt noodzakelijk dat hij dat eet, dus ik ga nu zijn ochtendportie verder verkleinen.
Desnoods hou ik een klein muizenhapje voor Charlie voor de ochtend, want Jane hou ik wel op 2 maaltijden.

Vanochtend heeft hij in ieder geval zijn 200 gram op, dus hopelijk eet hij vanavond de rest.

Vroeg me ook af of hij aan die 700 a 750 soms teveel had, maar hij is echt niet dik, ook niet te mager, maar hij heeft weinig reserve zal ik maar zeggen. Zijn gewicht blijft netjes rond de 21,5 kg.
Door bloemetje
#1702022
Ik ken het. Nimmie had het met vlagen en Guus heeft er soms last van.
Die rommelende buik doet ook pijn? Ik heb er  nooit echt een oorzaak voor gevonden, behalve dat Nimmie heel veel lucht in de darmen bleek te hebben (was te zien op een rontgenfoto) maar scheten laten deed ze nooit.. Zij had het overigens op brokken en ook later op Energique en Guus had het op Energique en op Carnibest. Probiotica hielpt niet (in zuivelvorm niet en ook niet in poedervorm). één of twee keer per dag voeren had bij beiden ook geen enkele invloed.

Voor Guus heb ik buscopan als hij zo'n aanval heeft.. Hij heeft gewoon echt veel pijn dan. Het lijkt bij Guus trouwens stressgeretaleerd te zijn. Maar ook dat is niet heel duidelijk..
Guus wil dan dus ook niet eten. Ik geef hem een stukje brood/koekje met een buscopan en dan is het met een uurtje over en wil hij weer zijn maaltijd eten eventueel.
Laatst gewijzigd door bloemetje op ma 02 aug 2010, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1702740
Bernie schreef: Bedankt voor je reactie Jol.
Ik had het vreselijke verhaal met gelukkig een goede afloop van jouw Tanja toen gevolgd ja.
Het is ook moeilijk, het is niet bekend hoe maagtorsie ontstaat.

Zuivel vind ik ook niet echt noodzakelijk dat hij dat eet, dus ik ga nu zijn ochtendportie verder verkleinen.
Desnoods hou ik een klein muizenhapje voor Charlie voor de ochtend, want Jane hou ik wel op 2 maaltijden.

Vanochtend heeft hij in ieder geval zijn 200 gram op, dus hopelijk eet hij vanavond de rest.

Vroeg me ook af of hij aan die 700 a 750 soms teveel had, maar hij is echt niet dik, ook niet te mager, maar hij heeft weinig reserve zal ik maar zeggen. Zijn gewicht blijft netjes rond de 21,5 kg.
Dit zou ik juist niet doen. Daarmee is het hele effect van 2 keer per dag voeren weg. Hij blijft dan namelijk verteringssappen aanmaken.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1702767
Lizzy schreef: Dit zou ik juist niet doen. Daarmee is het hele effect van 2 keer per dag voeren weg. Hij blijft dan namelijk verteringssappen aanmaken.
Maar zal hij die verteringssappen niet meer aanmaken als hij niks meer krijgt en Jane wel?
En dat zou hij dus ook blijven doen als ik alleen wat yoghurt/huttenkase zou geven 's ochtends neem ik aan?

Vind dat nogal moeilijk, een hond wel eten en een niet, maar dat is waarschijnlijk te menselijk gezien. :-\

Blijft trouwens de hoeveelheid voer hetzelfde als je 1 of 2 keer voert?
Door Lizzy
#1702772
Bernie schreef: Maar zal hij die verteringssappen niet meer aanmaken als hij niks meer krijgt en Jane wel?
En dat zou hij dus ook blijven doen als ik alleen wat yoghurt/huttenkase zou geven 's ochtends neem ik aan?

Vind dat nogal moeilijk, een hond wel eten en een niet, maar dat is waarschijnlijk te menselijk gezien. :-\

Blijft trouwens de hoeveelheid voer hetzelfde als je 1 of 2 keer voert?
Nee, als hij niks krijgt is er niks aan dat hand. En ja, hij blijft dat ook doen als je hem yoghurt/huttekase geeft. Hier krijgt er 2 te eten en 2 niet. Weet je meis, dat is jouw sentiment :-*! Als jij er geen punt van maakt, doen zij het ook niet.

De hoeveelheid voer blijft in principe gelijk. Hoewel ik veel honden zie die op een gegeven moment minder voer nodig hebben wanneer je ze 1 keer per dag voert. Weet je, misschien doe je hem wel een ontzettend plezier met 1 keer per dag voeren. En misschien is hij wel een super geschikte hond om af en toe zelfs een dag te vasten!
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1702778
Dank je Lizzy, mensen zouden af en toe hun gevoel en ook onzekerheid even uit moeten kunnen zetten he.

Doe jij de twee honden die niks krijgen dan even apart of zien die gewoon dat die andere twee eten krijgen?

Hij heeft in ieder geval gisteren en vanmorgen weer netjes gegeten, dus dat is al fijn.
Maar dan ga ik zijn ochtend portie verder verkleinen en de avond vergroten, tot hij 's avonds de volle 700 a 750 krijgt.
De avond maaltijd varieert al flink in tijd, dus dat hou ik lekker zo.

Van mij hoeft hij niet minder nodig te hebben, maar een klein reservelaagje op zijn ribben zou wel lekker zijn. :biggrin2:
Maar hij is natuurlijk ook nog jong.

Nog een klein vraagje, ik weet het ben lastig. :-X
De schrokkers die op 1 maaltijd zijn gezet, schrokken die dan nog erger?

Zit toch te denken ook Jane haar avondmaaltijd flink te vergroten en 's ochtends minder. Zij krijgt ook 700 per dag, maar in 1 keer voelt bij mij niet goed om eerder genoemde reden, maar haar in de avond 500 a 600 geven geeft haar misschien wel een voldaner gevoel.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op di 03 aug 2010, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1702811
Bernie schreef: Dank je Lizzy, mensen zouden af en toe hun gevoel en ook onzekerheid even uit moeten kunnen zetten he.

Doe jij de twee honden die niks krijgen dan even apart of zien die gewoon dat die andere twee eten krijgen?
Oh ja, dat zou heerlijk zijn! Ik wil ook zo'n aan en uit knop :biggrin2:

De honden die geen eten krijgen blijven in de kamer. De honden die wel eten krijgen, krijgen dat in de keuken. De deur is dicht.
Hij heeft in ieder geval gisteren en vanmorgen weer netjes gegeten, dus dat is al fijn.
Maar dan ga ik zijn ochtend portie verder verkleinen en de avond vergroten, tot hij 's avonds de volle 700 a 750 krijgt.
De avond maaltijd varieert al flink in tijd, dus dat hou ik lekker zo.

Van mij hoeft hij niet minder nodig te hebben, maar een klein reservelaagje op zijn ribben zou wel lekker zijn. :biggrin2:
Maar hij is natuurlijk ook nog jong.

Nog een klein vraagje, ik weet het ben lastig. :-X
De schrokkers die op 1 maaltijd zijn gezet, schrokken die dan nog erger?

Zit toch te denken ook Jane haar avondmaaltijd flink te vergroten en 's ochtends minder. Zij krijgt ook 700 per dag, maar in 1 keer voelt bij mij niet goed om eerder genoemde reden, maar haar in de avond 500 a 600 geven geeft haar misschien wel een voldaner gevoel.
De schrokkers hier schrokken minder. Ze eten eerst wel vrij schrokkerig hun vlees op. Maar daarna eten ze hun vleesbot veel kalmer.

Twee keer een maaltijd van 350 gram per dag zet voor een hond echt weinig zoden aan de dijk. Waarom geef je Jane eigenlijk niet gewoon 700 gram in 1 keer? (mijn honden eten rustig 1 kilo in 1 keer trouwens).
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1702864
Lizzy schreef: Oh ja, dat zou heerlijk zijn! Ik wil ook zo'n aan en uit knop :biggrin2:

De honden die geen eten krijgen blijven in de kamer. De honden die wel eten krijgen, krijgen dat in de keuken. De deur is dicht.
De schrokkers hier schrokken minder. Ze eten eerst wel vrij schrokkerig hun vlees op. Maar daarna eten ze hun vleesbot veel kalmer.

Twee keer een maaltijd van 350 gram per dag zet voor een hond echt weinig zoden aan de dijk. Waarom geef je Jane eigenlijk niet gewoon 700 gram in 1 keer? (mijn honden eten rustig 1 kilo in 1 keer trouwens).
Toch eens kijken of ik zo'n knop kan vinden.  :biggrin2:
Heb hier een open keuken, dus deur dicht doen is wat lastig.
Maar dat gaat wel lukken.

Jane krijgt nu 1x300 en 1x400 gram.
Niet in een keer 700gram geven komt door de angst voor maagtorsie, ook al weet ik dat totaal niet bekend is wat het veroorzaakt. :-\
Jane is ook een erge schrokker en begint overigens altijd eerst aan het vleesbot.
Zal in ieder geval haar avondportie vergroten, kijken hoe dat gaat en hoe ik mij daarbij voel, babystapjes nemen voor deze onzekere muts. :-[


Moet trouwens toch aan wennen aan het feit dat Charlie zo'n compleet andere eter is dan de berners. :P
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op di 03 aug 2010, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door