Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1671867
Onze Nicky eet nu toch al een paar weken volledig barf. Maar zeker de laatste dagen ben ik na het eten bezig met een soortement van heimlich greep. :o

Hij eet zijn eten, begint kauwend, dan denkt ie ineens dat hij het snel weg moet werken en gloep.....
Hij bolt zijn schouders, brengt zijn kop naar beneden en loopt verstijfd over zijn hele lijf rondjes over de stoep. Hij hoest niet, kokhalst niet, doet helemaal niets behalve rondjes lopen.
Uiteindelijk grijp ik hem beet, hou hem op de kop en dan uiteindelijk met veel slijm komt het er weer uit.
Ik heb al geprobeerd om het vast te houden zodat hij moet kauwen maar zodra hij doorheeft dat ik aan zijn vlees wil zitten slikt hij het gauw door. >:( Ik heb niet het idee dat het alleen bij botwerk is maar ook bij vlees ook.
Hoe krijg ik dit opgelost? vasthouden, vastspijkeren?
Wat kan hier nu aan doen?

Met de pup gaat het allemaal een stuk beter terwijl hij ook niet echt kauwt ofzo. Hele stukken vlees gaan zonder problemen weg maar bij Nicky vind ik het een drama zo.
Ik zie dit nog een keer misgaan. :'(
#1671876
Vasthouden voordat hij er zelf aan begint werkt iig beter dan proberen het vast te pakken als hij al aan het eten is.
Grote stukken, hele karkassen, een lap van 2 kilo pens. Die hoeft 'ie niet helemaal op te eten maar dat is te groot om in 1 x naar binnen te werken, dan moet hij er wel een stuk afknagen. Pens kun je trouwens idd aan een boom spijkeren of vastbinden aan 1 punt.
#1671878
Wat voor een dingen geef je Nicky? Als hij zo snel wilt eten kun je voor hem misschien grotere karkassen voeren. Zoiets als parelhoenkarkas. Die zijn groot en daar moet ie wel op kauwen.
Of juist kleine dingetjes die hij eventueel zo kan afslikken, denk aan kippennekken. Deze zou ik wel even bewerken met een hamer want als hij ze dwars inslikt dan heb je ook een probleem.
Ik zou er dan ook voor kiezen om vleesbotten als eerste te geven en als hij dat op heeft spiervlees en/of orgaan.

Spiervlees en orgaan kun je of heel fijn knippen/snijden of bijv een grote lap pens vast spijkeren.

Ik weet niet of jouw honden appart eten of naast elkaar (of ergens waar ze elkaar kunnen zien) Ik zou ze dus even appart zetten als ze eten krijgen.
Door Evie
#1671963
Hij krijgt eendenekken, kippennekken, kipkarkas en kippenrug. Ik heb nog wel parelhoenkarkas liggen maar dat heb ik m nog niet durven geven omdat het nu steeds al zo gaat. Kippennekken is eigenlijk het enige dat goed gaat. Ik denk juist doordat hij deze zo door kan slikken.

Hij krijgt het bot en vlees nu los van elkaar. Meestal in de ochtend bot en in de avond vlees/orgaan o.i.d.
Hij krijgt niet zo heel veel per dag dus grotere lappen word moeilijk dan krijgt hij gelijk veels te veel binnen.

Ze kunnen elkaar wel zien en hij laat zijn eten of afpakken of hij wordt al zenuwachtig als ze maar naar hem kijkt. Ik ga ze apart zetten en kijken wat er dan gebeurd.

En vasthouden maar vanaf het begin....
Door 202Spots
#1672141
Ik zou ook eerst proberen om ze helemaal apart en van elkaar te houden met eten, en als het echt niet beter word...
dan zou ik liever alles in hapklare stukken knippen dan de kans nemen dat ie er in stikt :-\
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1672181
Donder doet dit gedrag een enkele keer als hij te snel iets eet,dan zondert hij zich af in de tuin en ook kop naar beneden en zich bol maken,ik laat hem zo en na een paar minuten of het komt er uit of het gaat weer beter.
Door Lizzy
#1672279
Ik zou hem allereerst volledige rust geven. Dus zet hem in een kamer/hal/keuken waar hij helemaal alleen is. Zorg dat je ook zelf niet in deze ruimte aanwezig bent. Maar zorg dat je hem wel kan zien. Sommige honden vinden andere honden/mensen in de zelfde ruimte tijdens het eten heel moeilijk en gaan daar juist gulzig van eten.

Vervolgens geef je hem of gemepte kippen en eendennekken. En later gemepte kipkarkas. Flink meppen op een houten plank met een vleeshamer doet wonderen (ik doe de vleesbotten altijd in een diepvrieszak van de Lidl, dan sla ik ze tot moes, anders zit de hele keuken onder de spetters. Met Lidl zakken gaat dat prima, want die zijn lekker stevig).

Geef hem z'n bak en ga weg. Laat hem met rust. En heb vertrouwen dat deze gemepte botten geen kwaad kunnen, ook al slikt hij ze door. En ga daarnaast ook op zoek naar botten waar hij zich op uit kan leven, die hij absoluut niet in kan slikken. Denk daarbij aan zalmkop. Behoorlijk zacht, maar niet in te slikken.

Als dit nou allemaal een tijd goed gaat, dan kun je overdenken om het assortiment botten uit te gaan breiden.

Lappen pens en grote stukken vlees. Vergeet het gewoon maar. Zeker nu. Maar waarschijnlijk voor altijd. Brutus slikt lappen pens nog steeds in 1 keer in. Snijd dat maar gewoon in grote hapklare brokken. Het is altijd nog veel beter dan fijngemalen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door