Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EvaDutch
#1668995
Hallo Barfers,

Ik zit al een tijdje te lezen, maar vind niet de informatie die ik zoek :(
Staat er ergens een tabel met de caloriebehoefte van een hond?
Natuurlijk gebaseerd op het lichaamsgewicht en de activiteit.

Ik ben bezig met het samenstellen van een zeer streng nierdieet voor mijn Bull Terrier wiens waardes er als volgt uitzien, niet schrikken;

EIWIT g/L (normaal 47-69)
59

ALBUMINE g/L (normaal 22-35)
20

UREUM mmol/L (normaal 2,3-9,1)
40

CREATININE umol/L (normaal 55-139)
460


Hij is vorig weekend gespoeld, en deze waarden waren de laatste na de spoeling (ervoor waren ze nog hoger).


Ik heb het nierdieet hier bestudeerd, maar ben toch een beetje te bang voor teveel fosfor.
Aangezien de laatste 2 waardes extreem hoog zijn, wil ik geen fouten maken uiteraard.

Zit nu dus de voedingswaardetabel.nl uit te pluizen naar laag fosfor vlees/groente/fruit.
En vermoedelijk zal ik dan toch wat wit graan moeten toevoegen voor de energie.

Maar om dit samen te kunnen stellen, ben ik op zoek naar wat zijn caloriebehoefte per dag is,
zodat ik balans kan brengen tussen laag fosfor/goeie eiwitten maar toch beperkt/genoeg calorieen.

Zucht, niet makkelijk.

Alle hulp is welkom.

Groetjes,
Eva
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1669004
Jeetje, wat een toestand, zeg :(

Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar je kunt het fosfor in de voeding binden met Ipakitine poeder.
Te verkrijgen bij de da en via internet.
Ik denk het verstandig is om dat toe te voegen aan het nierdieet.
Door EvaDutch
#1669027
Hoi Sanyo

Bedankt voor je antwoord.

Dat poeder krijgt hij gelukkig al sinds de spoeling.

Ik heb nu ook Solidago hier op mijn buro staan, maar ben nog niet zeker wat het precies zou moeten doen.
Er staat verhoogde urine-uitscheiding op. Maar gaat het om de kwaliteit van de urine, of de hoeveelheid,
dat is me niet duidelijk.

Groetjes,
Eva
Door Lizzy
#1669033
Jeetje Eva, dat zijn hoge waardes. Heb je enig idee wat de oorzaak van dit alles is?

Ik vind dit:

Energy requirements for dogs are ~65 kcal/kg body wt for kennel or active adult dogs, ~50 kcal/kg body wt for inactive adults, ~120 kcal/kg for growing puppies, ~200 kcal/kg for lactating bitches (depending on litter size), and ~450 kcal/kg for heavily worked dogs. For cats, energy requirements are ~70 kcal/kg for lean adults, ~200 kcal/kg for growing kittens, and ~150 kcal/kg for lactating queens.
Door EvaDutch
#1669124
Hi Lizzy,

Hij had al jarenlang hoge waarden, alleen nu is het in een half jaar geescaleerd. Wie zal zeggen wat de oorzaak is, ik weet het niet.
Het laatste half jaar heb ik misschien niet superstreng opgelet met wat hij kreeg, had ik zeker al beter op kunnen letten qua
fosfor en de andere dingen. Maar hij voelde zich goed (of het zag er zo uit), dus ik heb daar verder ook niet bij gedacht om al in
dat stadium streng op te letten. Hij kreeg wel altijd alles vers en gevarieerd. Nu achteraf zie ik zeker wat foute dingen erbij zitten voor
een hond met nierproblemen, zoals bijvoorbeeld groenten uit een potje of blik, of zoals ik het nu bekijk, in verhouding teveel vlees misschien.
Zijn vader is op 5 jaar overleden aan een schrompelnier, maar dat hoeft ook niet altijd erfelijk te zijn, alhoewel het bij Bull Terriers dan
wel weer vaker verorven wordt.

Hij heeft zeer zelden brokken gehad, misschien vroeger als pup wat, daarna vrijwel nooit meer.
Zijn dieet is altijd heel gevarieerd geweest, en extreem verwend ;)
Zoals hertekoppen/schapekoppen/hele kippen/kwartels/konijnen, stad en land reden we af haha.

Dus nu weer compleet wakker geschud, en gaan we de lijstjes erbij pakken.

Het gekke is, dat hij ondanks deze waardes heel kwiek erbij loopt sinds de spoeling. Een taaie rakker.
Maar goed, dat willen we zo houden, dus nu zit ik in Excel te puzzelen en te rekenen met fosfor-grammen
en wel/geen proteïen, en zo ja welke precies. Plus volgende week bellen voor biologische groene pens.
Ik zit nog wel in mijn maag met de granen. Ondanks dat hij heus wel eens een broodje kreeg, ben ik geen
supervoorstander van granen. Een beetje, ok, maar als je dokters-adviezen gaat volgen zijn dat 80% graandieten.
Ik wil het gewoon niet fout doen, en ik wil ook niet mijn hond zijn gezondheid in gevaar brengen omdat
ik zo nodig tegendraads wil barfen. Maar ik kan de logica gewoon niet anders zien (dan dat barf het beste zou zijn).

Zijn er topics bekend met extreme nierdieten? Ik denk zelf dat het nierdieet dat hiet op de site staat niet
streng genoeg is voor dit geval. Het is lastig dat je eten nodig hebt, en dat je er dan ook ziek van kan
worden. Niet makkelijk.

Dus, als iemand al eerder door deze puzzel is heengegaan, ik sta open voor alle input.

Groetjes
Eva
Door Xada
#1669330
Hallo Eva,

Ik had ook een hond met te hoge nierwaardes en die liepen maar op, gelukkig niet zo erg als jouw hond. De DA wou mij ook brokken verkopen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb het nierdieet dat hier staat genomen, maar niets als solidago of ikeptine of zo gebruikt. Binnen een korte tijd waren zijn waardes normaal.
Ik heb verder geen advies voor je, maar wou je dit niet onthouden.
Verder zitten hier veel doorgewinterde barfers en DA die je alle advies kunnen geven.
Heel veel sterkte en ik hoop dat je hond snel opknapt, ofwel zijn waardes naar beneden gaan.
Door Lizzy
#1669574
Maar er is geen echo gemaakt van de nierstreek? Geen nierfunctietest? Geen biopt? Ik denk dat het wel zinvol is om precies te weten wat er aan de hand is en waarom de waardes zo hoog zijn. Topics met extreme nierdieten staan hier niet nee. Je zou wel contract op kunnen nemen met Tannetje Koning. Zij heeft Bandit nierdieet ontwikkeld. Volgens mij is dat een dieet voor honden met vrij ernstig nierfalen.
Door Lizzy
#1669649
Granen of geen granen..... Dat is een goeie vraag. Om aan de hoeveelheid calorieen te komen die je hond nodig heeft, red je het waarschijnlijk niet in jouw dieet zonder granen. Want je kunt niet alles aanvullen met vetten want je hond heeft ook nog voedingsstoffen nodig. Aan de andere kant........ nieren krijgen het heel zwaar te verduren, met graan. Ian Billinghurst, van Give your Dog a Bone raadt ook af granen te geven. Zie het nierdiet van Ian Billinghurst vertaald op deze website: http://www.barf-natuurlijk.nl/barf/barf ... onden.html.


Ik geef mijn hond Linga trouwens wel granen. Heel weinig hoor. Maar zij krijgt een recept van Juliette de Bairacli Levy. Volgens haar is gerst namelijk goed voor een hond met nierproblemen. Dus 's morgens krijgt Linga 2 eetlepels gekweekte gerst-vlokken (van de natuurvoedingswinkel). Ik maak 's morgens een papje van: 2 eetlepels gerst. Daar giet ik een beetje heet water over heen, zodat de vlokken net onder staan. Daaraan voeg ik gedroogde peterselie toe. En een dessert-lepel rauwe honing. Volgens Juliette is rauwe honing ook heilzaam voor de nieren. Goed, dat roer ik door, daar voeg ik een scheut karnemelk aan toe (laat het net geen 1/4 liter zijn) en dat zet ik een dag en een nacht in de koelkast. Dat krijgt ze 's morgens (en dan maak ik weer voor de volgende ochtend).

Ik heb Linga's nierwaardes onlangs niet laten controleren, maar dat ga ik wel eerdaags doen. Afhankelijk van hoe de nierwaarden zullen zijn, ga ik of door of ik stop met die granen-pap. Ik kan namelijk niet zeggen dat ik vind dat zij het er goed op doet. Ook niet slecht hoor. Maar ook niet goed. Neutraal, zeg maar. Maar liever geef ik eigenlijk geen graan. Bij leverproblemen weet ik dat je er niet aan ontkomt. Bij nierproblemen echter denk ik zelf dat je beter geen granen kunt geven. Ik zou liever iets meer spiervlees, groenten en fruit geven dan granen. Vraag me dus ook niet waarom ik zelf wel granen geef.... Uit een soort reddeloosheid denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door