Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ien
#1662453
Hallo,

Omdat ik nieuw ben hier zal ik me eerst even voorstellen voordat ik met mijn vragen kom :biggrin2:
Ik ben dus Ien en kom uit Brabant. Wij hebben onze hond sinds 2 weken en hij is altijd al vers voer gewend. We gaan hem dus ook vers voer geven. Tja ik was snel overtuigd van de voordelen van vers vlees voeren  :biggrin2:

Is wel even heel moeilijk in het begin om het allemaal even goed op een rijtje te krijgen wat we hem allemaal moeten geven.
Onze hond is net een jaar oud en is een kruising flatcoated retriever en smooth collie (hij weegt 24 kg)  en is heeeeeel lief  :-*

Maar goed wat het voer betreft: ik heb gelukkig een slager gevonden die voor ons knars heeft en wat orgaanvlees. Hij staat gelukkig erg positief tegenover het voeren van vers vlees  :thumbsupup: en doet daarom moeite voor ons om wat  geschiktst apart te houden.  :yeah:  Maar omdat hij (en wij) nog onervaren zijn in het voeren van vers is het nog een beetje uitzoeken wat er allemaal geschikt is.

Ik heb deze week wat knars van hem gehad, een lever en hart (allemaal van een rund). Hij had ook wervels liggen, hieraan zit ook nog wat vlees maar ik weet dus niet of hij dat ook mag hebben daarom heb ik er 2 meegekregen om te proberen of het mag/kan. Mag dit??

Maar hij heeft ook wel eens wat van een schaap of geit.
Dus ik wil hem een mooi overzichtelijk lijstje geven van de dingen die we kunnen gebruiken. (en dat lijstje moet ik zelf ook nog even samenstellen want hier staan wel diverse lijstjes maar daarin staat de nodige uitleg bij, die voor ons heel praktisch is maar voor de slager niet nodig en het onoverzichtelijker maakt.)

Ik kan via een kennis nog hanen krijgen (gezond maar niet meer zo sekslustig en daarom gaan ze weg  :biggrin2: )  Deze moeten we dan nog wel zelf slachten  :nerves: maar ik denk dat mijn man daar heeel goed in is  ;D  Ik las hier al dat het wellicht beter is om de darmen er uit te halen maar kunnen de andere organen dan blijven zitten?


Ook ken ik via via nog iemand die regelmatig gaat jagen en hem wil ik vragen of hij zelf slacht en of wij zijn wildrestjes mogen. Wat is hiervan geschikt?



We hebben nog een hoop vragen nog dus...

Voor nu heb ik toch maar even wat pakjes smuldier gehaald zodat we even tijd hebben om onze diepvries te vullen met gevarieerd voer.
#1662468
welkom!!!
knars vindt ik zelf erg wisselend kwa hardheid en geef dat mijn jongens niet..
enkel rund is wat te eenzijdig....
hanen vindt ik ook te hard...
er is een lijstje in de bieb die moet je maar eens goed doorspitten, ook is er een lijst met leveranciers, want enkel bij de slager halen wordt denkelijk een dure barfhond!
Door tieneke
#1662497
Runderknars en wervels vind ik uitermate ongeschikt bot,veel te hard,kaal en gevaarlijk dus niet geven net als schapenbot of andere (dragende) botten van volwassen dieren.
Lever van een koe zou ik alleen geven als deze biologisch is,veel te veel afvalstoffen in gewone,hart is goed maar wel als orgaan rekenen.
Heel verstandig om smuldier te geven tot je een volwaardige maaltijd hebt,begin vooral met kippennekken en breid dat langzaam uit zodat je hond eraan kan wennen qua vertering.
Heb je al een vriezer?  :biggrin2:
#1662532
Van rund voer ik ook helemaal geen bot omdat ik het te hard vind.
Van rund kun je aan de slager vragen om ; hart, pens, strot, lip, snijlingen (afsnijsels)
Van geit en schaap: hart, pens, snijlingen
Van lam; ribben, nieren, hart, lever, pens, snijlingen, kop, staart

Verder zou ik zoveel mogelijk kleine dieren voeren als het om vleesbotten gaat, denk aan; parelhoen, konijn, haas, fazant, kwartel, eend, kip, patrijs, en vis natuurlijk (makreel, zalmkop, sadrientjes, panharing)
Spiervlees kun je van elk dier voeren; paard, rund, lam, kip, struisvogel, haas, hert ect
Van orgaan kun je beter geen lever van grote volwassen dieren voeren (zoals rund)

In de vraag en aanbod loopt nu een topic waar je de volgende producten kunt bestellen die voor jou nu wel interessant zijn;
Struisvogelvlees
Paardenvlees
hertenvlees
rundvlees
lamsstaarten
fazantenbouten
Allemaal voor een mooie prijs en de producten kunnen in Best en Eindhoven opgehaald worden (struis en paard in eindhoven, de rest in Best)

Oh ja....veel vriesruimte is een must! Voor je het weet heb je vriesruimte te kort, dat probleem hebben sommige nog met 3 vriezers :D ;D
Door ien
#1662857
Nee ben nog op zoek naar een tweede vriezer dus heb nu alles tussen onze eigen spulletjes in de vriezer liggen (nou maar hopen dat we niet een keer het verkeerde vlees in de pan gooien  :biggrin2:)

Ik was een beetje aan het vergelijken op internet voor een vriezer. Tweedehands doe ik maar niet want dan loop ik toch wel een risico dat ik een stroomvreter koop en da's ook jammer.


Tieneke tipt om rustig te beginnen zodat de hond kan wennen maar onze hond is al lang gewend aan vers vlees dat heeft ie altijd al gehad. En knars kreeg hij daar ook dus daarom had ik dat hier bij de slager ook gevraagd.

Maar aangezien we dus aan kunnen geven wat we precies willen, kan ik dus een mooi wensenlijstje maken.

En vanaalst vermeld dat het enkel bij de slager halen een dure barfhond wordt, nou dat valt denk ik wel mee want ik hoef alleen de organen te betalen die de eigenaar van het uit te benen dier eigenlijk zelf mee zou mogen nemen (deze koopt de slager dan voor me over van de klant en die betaal ik hem terug). Voor de rest hoef ik niets te betalen. (Nou ja dat hoeft natuurlijk niet voor niks dus ik verzin wel iets voor hem, bosje bloemen of zo).


De hanen en het wildkarkas kan ik w.s. ook voor niets krijgen. Vandaar mijn vraag of dit kan en wat er dan gegeven mag worden.

Tja zijn allemaal kennissen dus dat scheelt.  :thumbup:

Maar ik zal wel eens even kijken in het topic vraag en aanbod want Best en Eindhoven is i.d.d. aardig dichtbij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door