Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#1660251
heb je ook iets aan ervaring bekeken van de andere kant?

ik voer 3 jaar barf.
ben begonnen nadat één van mijn katten steeds aan het tobben was met haar gezondheid.

altijd aan de diarree, ziek zwak misselijk, slechte vacht en erg chagrijnig. ze kreeg altijd brokken via de dierenarts en ik vond dat het maar zo zo ging.

toen ze 6 was (ik baal dat ik niet eerder het licht heb gezien, dan had ze nu nog een mooi gebitje gehad  :-[)
stapte ik over op carnibest in eerste instantie.
Wat een verschil na een maand al!!!! glimvachtje, na 6 jaar tobben was ze "ineens" van de diarree af en ze speelde!!!
Ze is nog steeds een heksje, en dat zal ze ook wel blijven, maar ze is nu wel een gezonde 9 jarige kat die geniet van haar maaltijden.

Idem voor onze kleine Toby, wij kregen hem uit het asiel, nu bijna 3 jaar geleden. Hij was toen 4 jaar oud en had altijd brokken gehad. En dat was te zien.
schilfers, slechte dunne vacht, aanslag op de tanden en geen bespiering (al kan dat laatste ook komen door te weinig beweging bij zn vorige baasje)

na 2 weken kauwen was zn aanslag weg, zn oude vachtje weg en sindsdien is hij een lekker glimmend hondje.

Weet je wat ik me wel eens af vraag:

Wat waren de effecten op lang termijn geweest als ik mijn dieren nog steeds brokken voerde ipv het lekkere verse vlees dat ze nu krijgen. :-X
#1660260
WillyP schreef: Mijn dierenarts zwaaide altijd heel vriendelijk toen ik er zoveel kwam, en daar was ik weer niet blij mee ;)
Ze zwaait nu nog wel, maar had me nooit zo vriendelijk begroet als ik er niet zo vaak geweest was.
Onze dierenarts liet altijd weten ons graag te zien komen en dat begrijp ik. Zelf kwam ik er ook wel graag omdat ik wist dat hij mijn hond weer kon genezen alleen was dat nooit nodig geweest wanneer onze hond destijds ook BARF had gekregen.

Verder denk ik dat er meer dan voeding alleen af hangt van het leven van je hond. Het ras, de genen ect spelen ook mee.

Zelf barfen de hondjes (Benjy dan) nu ruim een jaar en het is nog nooit zo goed met hem gegaan (lichamelijk dan) Verder ken ik iemand die haar honden al zo ongeveer het hele leven op BARF staan of op KVV. Haar hond heeft al 2 jaar botkanker en doet het nog steeds heel goed. Ze is nu al bijna 15 jaar en is voor een hond in haar toestand nog echt in topvorm.
Door wijkje
#1660289
pallas schreef: Hier al 6 jaar.
Opmerking van d.a.: "nog nooit een 7 jarige hond zo snel spieren zien kweken"
Gisteren zei iemand die Nora tijdje niet had gezien : is ze dikker geworden ? Euh..volgens mij niet..Maar toen ik het hoorde heb ik eigenlijk wel een verklaring. Nora is enorm veranderd in vacht en qua bespiering sinds ze op KVV/Barf zit...Maar als ik zie hoe haar vacht eruit ziet, haar huid en haar algehele conditie...Ik geloof wel dat dit stukken beter is dan al de brokken die ze ooit in haar leven heeft gehad..Zeker omdat ze in haar jonge jaren ook een van de minder goede brokmerken heeft gehad..Nora heeft ook meest moeite gehad met overschakeling van brok naar KVV-Barf..Er kwam een troep uit haar darmen, ze werd tijdelijk incontinent etc..Maar nu gaat het prima met haar..
Jeppe daarentegen heeft aantal keren oorontsteking gehad..Advies van dierenarts : 2 keer per week oorcleaner gebruiken..Dat heb ik dus niet gedaan..Vooralsnog gaat het goed met haar oortjes..En ik weet zeker dat voeding daar ook mee te maken heeft..

In het begin heb ik twijfels gehad of ik er goed aan deed voor mijn honden om ze vers te geven..Ook uit oogpunt dat bang was dat ze tekorten zou krijgen..Maar er zijn genoeg mensen hier die al heel lang doen..Dus ik heb dat ook een beetje los gelaten..Als ik een gevarieerd menu klaarmaakt dan ben ik er eigenlijk niet zo bang voor..En wat mij enorm is meegevallen zijn de kosten die ik kwijt ben voor mijn honden...
Als ik bedenk dat de hond van de buren op 7-jarige leeftijd is ingeslapen ivm slecht functionerende nieren..Tja..Het verbaasd me niet..
#1660364
Senta schreef: Waarom zou je geen blije DA hebben?
Omdat ze geen r**t aan me hebben en de da's die ik hier tot nu toe ben tegengekomen kunnen maar slecht met dat gegeven omgaan. Die hadden hun omzet op mij met 8 honden op voorhand hoger ingeschat en dat valt dan in de praktijk tegen en dan worden ze overduidelijk niet blij met me. Ook niet omdat ik niet altijd maar klakkeloos aanneem wat ze zeggen.
#1660424
redrat schreef: Wat is juliie mening hierover. Zijn er misschien prive al wat resultaten op de langere termijn. Mijn fokster was namelijk bang dat het niet bekend is of de hond toch niet voedingsstoffen tekort komt wat op de langere termijn naar boven komt.
Van welke voeding is de fokster dan een voorstander, als ik vragen mag? Van KVV of van brokken?

Mijn ervaring met BARF is dat onze bullendame veel en veel gezonder is geworden sinds we haar ruim 3,5 jaar geleden op verse, rauwe voeding hebben overgezet. Toen ze vier jaar geleden bij ons kwam wonen, stond ze op zgn. 'goede brokken' (contradictio in terminis  :biggrin2: ) Ze had altijd en eeuwig diarree en buikkrampen, ze had huidproblemen en rode jeukende pootjes (naar later bleek als gevolg van een grasallergie) snotoogjes, overtollige oorsmeerproductie en oorontstekingen. Je zou haar nu eens moeten zien...  het is echt een verschil van dag en nacht :)
Goed, een grasallergie gaat natuurlijk niet over met rauwe voeding, maar haar weerstand is zóveel beter dan vroeger, dat ze er duidelijk veel minder last van heeft.

Over eventuele tekorten... onze DA informeerde een tijdje terug naar haar voeding. Toen ik haar vertelde dat ik onze hond voer volgens de BARF-filosofie, werd ik aan een kruisverhoor onderworpen omdat ze zeker wilde weten dat bulletje echt alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
Ik heb precies verteld wat ze eet (alle mogelijke -en geschikte- onderdelen van 12-13 diersoorten, 5 vissoorten, groentemix die bestaat uit 10-15 verschillende groenten plus verse tuinkruiden, fruit, eieren, chlorella, geitenyoghurt, etc etc). Haar reactie was dat een hond onmogelijk tekorten kan oplopen op zo'n gezond en gevarieerd dieet (tenzij het lichaam voedingsstoffen om wat voor reden dan ook niet kan opnemen, maar dat is dan een gezondheidsprobleem dat niet door de voeding wordt veroorzaakt).
Laatst gewijzigd door BarfBull op ma 23 mei 2011, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wendy71
#1660486
Wij voeren nu ruim 3.5 jaar rauw, tot volle tevredenheid van de hondjes.
Lola had huidproblemen toen ze op brok stond, veel kale en jeukende plekken en Jakko scheet wel zo'n 6 keer per dag, dunne shit. :-X
In aanraking gekomen met NRV/BARF, was meteen om ;).
Binnen twee weken waren de honden verlost van hun klachten, dat is en was voor mij bewijs genoeg!
Voor mijn honden niks anders meer. :D
En daarbij eten ze veel lekkerder dan elke dag zo'n bak met gruis.
#1660609
ook hier alleen maar positieve ervaringen ,,, begonnen met kvv ,eerst carnibest later haaksbarf en toen aan ""het grote avontuur "" de kvv vonden ze al erg lekker maar omdat er hier ook eentje is met de nodige gezondheidsproblemen was ik nog niet geheel tevreden (al ging het m.n op haaksbarf al veel beter ) mijn jongste jack verhaarde eeuwig op brok ,,, de jongste engelse bulldog had veel last van tussenteenontstekingen ,hotspots en had bij lange na niet de energie die ze nu op barf heeft , de oudste jack zijn gebit is weer vele malen schoner en ook hij is veel energieker geworden , en het zorgenkind de oudste bull (herplaatser ) heeft geen last meer van oorontstekingen , geen anaalklierontstekingen meer , geen rode onrustige huid meer ,schoon gebit en lege anaalklieren ,verder veel betere ontlasting ,gespierder  en veel beter in haar vacht ,, verder zijn ze alle vier veel blijer maar ook veel meer voldaan als ze weer eens heerlijk hebben gegeten , dus ja  :-\ zou brok dan zo goed /gezond zijn ? je kijkt natuurlijk altijd naar je eigen honden en hoe ze het erop doen , ik kan alleen maar zeggen tevreden baas en nog veel tevredener honden die hun neus ophalen als ze na de apk bij de d.a een koekje krijgen , nee dat willen ze hier niet meer hoor  :D als ze konden praten zouden ze zeggen goh joh trakteer eens op een gedroogde kippenpoot ofzo , en de lange termijn ? we zullen zien , we voeren wat er te koop is , ze eten minstens 10 diersoorten en natuurlijk de rest zoals groenten ,eieren ,vis etc
#1660676
Hier ook nog geen lange termijn ervaring, Kjell eet nu ruim 2½ jaar vers, waarvan het laatste half jaar BARF.
Maar als je de enorm positieve verandering op korte termijn ziet, dan kan ik me er helemaal niks bij voorstellen dat vers op lange termijn minder goed zou zijn dan brok.
Ik ben er heilig van overtuigd dat er hier nooit meer brok in huis komt!
#1661128
Die was ik nog vergeten! Katten die opgegeven waren, nierschade door gruis, nog 8 jaar geleefd dankzij barf. Kat Sjors die elke zomer verging van de jeuk door vlooienallergie, ik had een onbedoelde naaktkat  :-X met barf 7 jaar lang geen last meer gehad (hij is vorig jaar overleden, ruim 19 jaar oud).
Door redrat
#1661344
[quote="Emily"]
Van welke voeding is de fokster dan een voorstander, als ik vragen mag? Van KVV of van brokken?

Het tegenstrijdige van mijn fokster is, is dat ze beiden gebruikt. Als argument heeft ze dat in de fabriek nauwkeurig bepaald wordt wat er in kvv dan wel brokken aan voedingstoffen moet zitten. Hier zou wel onderzoek naar gedaan zijn. Mijn persoonlijke mening is (na hier veel over gelezen te hebben) dat dit alleen uit commercieel oogpunt gedaan wordt.

onze DA informeerde een tijdje terug naar Bayoux' voeding.

Veel dierenartsen (jullie DA gelukkig niet) worden vermoed ik gesponsord door bepaalde fabrikanten. Dan wordt het voor een dierenarts moelijk om hier nog een eerlijke mening over te geven richting patienten. ( it's all about the money  :(    )

Mijn fokster zal ik zeker niet afvallen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en kijk op bepaalde zaken.

Maar al met al door het een en ander gelezen te hebben en uiteraard de vele reacties hier zijn we zeker overtuigd  :)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1661367
Tja, ik ken ook mensen die nooit de overstap naar brok hebben gemaakt en altijd vers (al dan niet rauw) zijn blijven voeren. Ik ken een fokster van Duitse herders die al meer dan 30 jaar rauw voert. Dat zijn perfect gezonde honden.
#1661437
redrat schreef: Het tegenstrijdige van mijn fokster is, is dat ze beiden gebruikt. Als argument heeft ze dat in de fabriek nauwkeurig bepaald wordt wat er in kvv dan wel brokken aan voedingstoffen moet zitten. Hier zou wel onderzoek naar gedaan zijn. Mijn persoonlijke mening is (na hier veel over gelezen te hebben) dat dit alleen uit commercieel oogpunt gedaan wordt.
Aha, op die manier. Het viel me nl. op dat ze er blijkbaar geen bezwaren tegen had dat jullie KVV voeren, vandaar dat ik het vroeg  :)
redrat schreef: Veel dierenartsen (jullie DA gelukkig niet) worden vermoed ik gesponsord door bepaalde fabrikanten. Dan wordt het voor een dierenarts moelijk om hier nog een eerlijke mening over te geven richting patienten. ( it's all about the money  :(    )
Ben ik volkomen met je eens. Dat is ronduit schandalig, en het zou bij wet verboden moeten worden.
Toch staan niet alle dierenartsen negatief tegenover zelf samenstellen, zelfs niet de dierenartsen die nauwe banden onderhouden met brokkenfabrikanten, mits je consciëntieus te werk gaat en je keuze kunt onderbouwen. Althans, dit is mijn ervaring.
Hou er ook rekening mee dat sommige dierenartsen huiverig zijn voor zelf samenstellen omdat er helaas heel wat baasjes zijn die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Die geven hun hond een biefstukje of een bak pens en noemen dat BARF. Met alle gevolgen vandien.
redrat schreef: Mijn fokster zal ik zeker niet afvallen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en kijk op bepaalde zaken.
In hoeverre is ze eigenlijk bekend met BARF? Als ze er niet veel van weet, zou ik haar wat informatie uit de bibliotheek van dit forum laten lezen. Misschien verandert ze van mening als ze ziet dat je je hond zulke gevarieerde voeding gaat geven én dat jij zelf goed beslagen ten ijs komt.

Succes!
#1665159
redrat schreef: De langere termijn kan uitgelegd worden als een leven van een hond. Uiteraard zullen de leeftijden per ras verschillen. Er mee bedoeld wordt als men van begin (of redelijk van begin) af aan BARFT of er dan op oudere leeftijd  problemen ontstaan door eventuele tekortkomingen in de voeding.
Is het niet voldoende bewijs dat honden die van alles mankeerden meestal weer gezond worden op BARF?
Zegt dat niet dat de hond dus betere voedingsstoffen binnen krijgt, en juist GEEN tekorten oploopt?
Voor mij is dat meer bewijs dan 100 jaar onderzoek en theoretisch geklets.
Ik heb nu twee honden die blij en gezond zijn en er top uitzien, dat was wel anders op de brok.
Tekorten oplopen gebeurt echt niet zomaar bij veel afwisseling tussen vleessoorten, groentesoorten etc etc.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door