Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1655424
Ik zou graag eens vis willen drogen voor de honden als beloning maar nu heb ik begrepen dat niet alle vissoorten daar geschikt voor zouden zijn. Welke visssoort kun je het beste nemen om te drogen?
Alvast bedankt voor de tips!
Door Lizzy
#1655433
Ik vind eigenlijk dat alle vette vissoorten zo smerig vet blijven. Het beste neem je volgens mij gewoon witvis (kabeljauw, koolvis, wijting, tapila, pangasius, etc).
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1655751
spiering gaat echt super  :biggrin2:
sprot gaat ook  maar dacht dat die vis van zichzelf wat zouter was :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1655782
Ik heb ooit geprobeerd de kleine sardellen (zo'n 8 cm lange visjes) te drogen maar na 2 volle dagen waren die nog niet droog. Experiment mislukt  >:(
Door Staftime
#1656510
Ik gebruik altijd witvis uit de vriezer van de supermarkt.
De allergoedkoopste.
Dit zit verpakt in rechthoekige plastickjes, en als je het helemaal ontdooit valt het zowat uit elkaar van de kleine vieze stukjes.
Ik snij het dus in plakjes als het nog half bevroren is, en droog het dan.
Perfect droog, en ze vinden het zo enorm lekker.
Gebruikersavatar
Door pike
#1656608
Staftime schreef: Ik gebruik altijd witvis uit de vriezer van de supermarkt.
De allergoedkoopste.
Dit zit verpakt in rechthoekige plastickjes, en als je het helemaal ontdooit valt het zowat uit elkaar van de kleine vieze stukjes.
Ik snij het dus in plakjes als het nog half bevroren is, en droog het dan.
Perfect droog, en ze vinden het zo enorm lekker.
En vallen die plakjes niet makkelijk uit elkaar tot kruimeltjes als het gedroogd is? Ik bedoel eigenlijk, kan je het in je zak stoppen en blijft het dan nog heel?
Door Staftime
#1656804
Dat heb ik nog niet uigeprobeerd, want ik doe ze nooit in mijn zak.
Maar ze zitten in een plastic doosje en daaruit krijgen ze de snoepjes, en tot nu toe nog nooit iets uit elkaar gevallen, terwijl dat doosje ook wel eens gevallen is.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1656870
Ik droog de zalmvellen of kabeljauwvellen. Verwijder van de vellen zalm het meeste vlees, hang ze zo lang mogelijk op aan een haak, rol ze mooi in de lengte op en laat ze drogen in de zon. Als ik een droogmachientje had zou ik het daarin ook eens proberen, maar wie weet een leuk verjaardagskadootje :D.
Als ze gedroogd zijn (op een mooie zonnige dag is dat binnen een dag gebeurd) doe ik ze in een zak in de vriezer. Hij krijgt ze als beloning na een lange ronde o.i.d. Ik haal ze uit de vriezer en kan het direct geven, omdat het alleen maar even koud is. Ontdooien is echt zo gebeurd. Een heerlijke kluif heeft hij eraan, hij is er geen uren aan bezig natuurlijk, maar zo´n 10 minuten ofzo. Toch lekker.

En ik heb de vellen ook al eens plat gedroogd en in stukjes geknipt, als klein snackje dus.
Gebruikersavatar
Door pike
#1656902
Staftime schreef: Dat heb ik nog niet uigeprobeerd, want ik doe ze nooit in mijn zak.
Maar ze zitten in een plastic doosje en daaruit krijgen ze de snoepjes, en tot nu toe nog nooit iets uit elkaar gevallen, terwijl dat doosje ook wel eens gevallen is.
Nou dan ga ik dat toch maar eens proberen. Die blokjes witvis zijn niet zo duur, vind het wel de moeite waard, bedankt voor de tip  :D
WillyP schreef: Ik droog de zalmvellen of kabeljauwvellen. Verwijder van de vellen zalm het meeste vlees, hang ze zo lang mogelijk op aan een haak, rol ze mooi in de lengte op en laat ze drogen in de zon. Als ik een droogmachientje had zou ik het daarin ook eens proberen, maar wie weet een leuk verjaardagskadootje :D.
Vellen heb ik nog nooit gezien  :( behalve dan in reeds gedroogde vorm in de winkel.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1656918
pike schreef:Vellen heb ik nog nooit gezien  :( behalve dan in reeds gedroogde vorm in de winkel.
Ik vraag ze aan de visboer die langskomt, ik krijg zijn afval. Hij blij dat hij er vanaf is en ik nog blijer
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1656927
maar hoe krijg je deze dan droog?
bij mij blijven ze nog wat vettig en dus niet goed houdbaar...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door