Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1653832
Hier is al vaker over gediscussieerd en het wordt afgeraden om barf te combineren met  brokken. Maar zou het nou echt zo slecht zijn om bv. 3 dagen kvv te geven, 2 dagen barf en 2 dagen brokken. Of is dit toch te belastend voor de maag?
Waarschijnlijk komt nu de vraag "waarom nog brokken"?  Ik zou het liefst dit in het begin nog erbij willen geven en indien het niet slecht is wel blijvend, dat weet ik nog niet. En de reden is toch voor het gemak.
#1653902
Natuurlijk sta je vrij om wat dan ook in combinatie te geven aan jouw hond maar het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat wij hier op Barfplaats vinden dat je helemaal geen brokken zou moeten geven.
Eerlijk gezegd begrijp ik het argument van 'gemak' helemaal niet. Wat is er makkelijker dan een zakje kippennekken of een Rodi-hamburger uit de vriezer te halen? Dat is niet zo makkelijk als een schep brokken voeren.
#1653956
Ik kan me wel voorstellen dat als je nog niet barft of kvv geeft dat je denkt dat het ingewikkeld is. In het begin is barfen zeker ingewikkeld, je moet een menu maken, inkopen, afwegen, percentages noem maar op. Ik heb mijn pup vanaf het begin barf gegeven en dan kwam er ook nog bij dat hij, met het groeien, steeds andere hoeveelheden kreeg, dat was wel elke keer weer even rekenen. Nou vond ik dat leuk, en ik had de tijd, dus dat was geen probleem, maar ik kan het me voorstellen dat je denkt: brokken, da's tenminste makkelijk.
Maar kvv is net zo makkelijk als brokken hoor, ook gewoon een bepaalde hoeveelheid geven: ipv bijv. een halve maatbeker, geef je bijv. een halve verpakking kvv.
Het enige is dat je je even moet aanwennen om het een dag van te voren uit de vriezer te halen. Ik doe dat altijd twee dagen van te voren, bij het avondeten haal ik meteen voor over morgen eruit. Kan het in de koelkast lekker ontdooien.

Barf lijkt ingewikkeld, maar als je het een tijdje doet en je weet precies wat je moet geven, is het ook makkelijk. Ik maak gewoon porties, doe ik in de vriezer en dan pak ik elke dag wat hij overmorgen hebben moet, menu hangt aan de vriezer, voor als mijn dochter eens iets moet pakken.

Begin gewoon met heel veel lezen hier, koop wat kvv, geef dat en al geef je tijdelijk brokken erbij, je zal zien dat als de brokken op zijn, dan vraag je je af waarom je die in vredesnaam nog zou kopen. Dan geef je lekker kvv. En dan ga je rustig barf hapjes bijgeven, net wat je wil. En dan kan je die combi blijven geven, of je gaat over op barf, als jij daar zelf aan toe bent.

Succes en veel leesplezier hier.
#1654106
Ik denk ook dat na een poosje het barfen een stuk makkelijker zal zijn. Dus waarschijnlijk zullen die brokken op den duur niet meer gebruikt worden. In de vakantie lijkt het me toch wel makkelijk, dus ik denk dat ik dan toch voor een brok kies. Maar ik geef nu al wel kvv een aantal dagen en een aantal dagen brok. Ik vroeg me dus af of ik nu ook alvast een paar dagen barf erbij kan doen??? Gewoon om te wennen.  Of zou dat toch te zwaar voor de maag zijn, moeten de honden dan helemaal van de brok afzijn??
#1654114
jeanette4207 schreef: Ik denk ook dat na een poosje het barfen een stuk makkelijker zal zijn. Dus waarschijnlijk zullen die brokken op den duur niet meer gebruikt worden. In de vakantie lijkt het me toch wel makkelijk, dus ik denk dat ik dan toch voor een brok kies. Maar ik geef nu al wel kvv een aantal dagen en een aantal dagen brok. Ik vroeg me dus af of ik nu ook alvast een paar dagen barf erbij kan doen??? Gewoon om te wennen.  Of zou dat toch te zwaar voor de maag zijn, moeten de honden dan helemaal van de brok afzijn??

Je hoeft geen brok te blijven voeren voor die keer dat je op vakantie gaat en geen kvv/barf kunt/wilt geven. Een hond wiens spijsverteringsstelsel gewend is aan vlees, heeft geen problemen met brokken. Het geven van botten naast het geven van brokken wordt wel ten strengste afgeraden en dat is jammer want juist erg goed voor je hond en ook een leuke bezigheid. Ik zou dus zeggen: geef kvv als basis met af en toe een kippennek of stuk spiervlees, eens of twee keer per week een rauw eitje, pureer groente die je overhebt en doe er eens een sardientje door of een blikje tonijn en bouw dan het vlees-/vleesbotgehalte uit.
#1654115
Het maagzuur van een brok etende hond is niet zuur genoeg om alle botten te verteren, dus als je persee brok bij wilt blijven voeren, dan zou ik alleen de zachte beginners botten geven als kippen en eendennekken,kipkarkas,kwartelkarkas etc.
#1654169
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten wat verstandig is met botwerk en brokken. De zuurgraad moet natuurlijk wel optimaal zijn om botten te kunnen verteren, ik weet niet wat het effect op de zuurgraad is als je een paar dagen brokken geeft.
Misschien toch beter om in dat geval kvv te geven.
Op vakantie zijn brokken wel handiger om mee te nemen natuurlijk, maar als je in een normaal bewoonde wereld zit, en je gaat voor je zelf boodschappen doen, kan je natuurlijk gewoon een kippetje voor de hond mee nemen of zo. In die paar weken zou ik me niet druk maken om de juiste percentages, gewoon geven wat je kan krijgen. Maar als je in een gebied zit waar je niet makkelijk even naar de winkel kan, of als je geen mogelijkheid hebt om het koud te houden, dan wordt het lastiger.
Ik heb wel gehoord/gelezen over kleine diepvriesjes en koelkastjes die op de accu van de auto aangesloten kunnen worden. Dan kan je ook eea meenemen. Maar het is natuurlijk wel meer gedoe.
#1654188
Butch schreef: Eerlijk gezegd zou ik het niet weten wat verstandig is met botwerk en brokken. De zuurgraad moet natuurlijk wel optimaal zijn om botten te kunnen verteren, ik weet niet wat het effect op de zuurgraad is als je een paar dagen brokken geeft.
Misschien toch beter om in dat geval kvv te geven.
Op vakantie zijn brokken wel handiger om mee te nemen natuurlijk, maar als je in een normaal bewoonde wereld zit, en je gaat voor je zelf boodschappen doen, kan je natuurlijk gewoon een kippetje voor de hond mee nemen of zo. In die paar weken zou ik me niet druk maken om de juiste percentages, gewoon geven wat je kan krijgen. Maar als je in een gebied zit waar je niet makkelijk even naar de winkel kan, of als je geen mogelijkheid hebt om het koud te houden, dan wordt het lastiger.
Ik heb wel gehoord/gelezen over kleine diepvriesjes en koelkastjes die op de accu van de auto aangesloten kunnen worden. Dan kan je ook eea meenemen. Maar het is natuurlijk wel meer gedoe.


Ik heb juist een klein camping-vriezertje aangeschaft omdat ik het een gedoe vind om in mijn vakantie nog achter vlees aan te gaan voor de hond. Nu hoef ik het maar te pakken, ontdooien en klaar. We gaan het deze vakantie eens uitproberen. Er gaan definitief GEEN brokken mee, daar kan hij niet tegen.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 17 jun 2010, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#1654591
Het grootste probleem met eten van een paar dagen brokken blijven dus volgens mij toch de grote botten. Daar heb ik zelf geen moeite mee voorlopig.
Rauw vlees en beginnersbotten zou misschien wel kunnen ? Wel op aparte dagen dan natuurlijk.
#1654595
Maar toch vraag ik mij af als je rauw gaat voeren, dan doe je dat omdat je een zo gezond mogelijke hond wilt toch? Dan ben je er toch ook van overtuigd dat brokken niet gezond zijn? Waarom dan persee brokken bij willen blijven voeren?

Raw feeding is a way of life :D
#1654735
Rovanna schreef: Maar toch vraag ik mij af als je rauw gaat voeren, dan doe je dat omdat je een zo gezond mogelijke hond wilt toch? Dan ben je er toch ook van overtuigd dat brokken niet gezond zijn? Waarom dan persee brokken bij willen blijven voeren?

Raw feeding is a way of life :D
Het gaat nu toch niet om de discussie wel of niet brokken, maar of het kan, dus als het kan graag toch nog wat meningen hierover.

Maar ik zie het nu nog niet zitten om volledig op kvv of barf over te gaan voorlopig, omdat m'n vriezer niet zo groot (heb meerdere honden) is en ik kan vrij goedkoop aan brokken komen (kennelregeling), dus het scheelt me financieel behoorlijk. Een paar dagen per week wat minder goed eten zie ik zelf niet zo als echt een probleem, ik eet ook niet elke dag even gezond.
#1654743
Ik zou persoonlijk geen barf geven in combinatie met brokken, en hield het dan op kvv en brokken.
Om ieder risico te vermijden dat de zuurgraad van de maag niet goed genoeg is om botwerk te verteren, en zo bij de dierenarts te komen of mijn hond te verliezen.
#1654779
Wat je in elk geval nooit en te nimmer moet doen: brokken samen geven met bot, ook geen beginnersbot. Want door de brok gaat de zuurgraad omhoog en verteert het (beginners)bot niet en gaat de boel echt verstoppen.
Hier komen ook geen brokken meer de deur in, maar als je het toch om welke reden dan ook wil/moet doen dan zou ik de brokken op aparte dagen geven. En, uit veiligheid,  de eerste maaltijd ná de brokken geen bot erbij, want brok blijft vrij lang in de maag zitten. Het lijkt me echter hoe dan ook niet goed, het spijsverteringssysteem moet zich elke keer weer aanpassen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door