Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door josevl
#1625605
ben nu enthousiast begonnen met drogen in de oven
maarre is het eigenlijk wel zinvol (qua prijs ??? ???) want 8 uur een oven aan is toch ook niet gratis :-\

of valt dat wel mee...
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1625616
€ 0,10 lijkt me wel erg weinig  :-\

Ik betaal € 0,20 per kWh. Mijn droogmachine is 500 Watt.
Als die 8 uur staat te draaien kost dat 500 x 8 = 4000 Watt = 4 kW dus € 0,80

Maar ik kan me zo voorstellen dat een oven misschien wel meer verbruikt.
Door mettrop
#1625642
HannekeKjell schreef: € 0,10 lijkt me wel erg weinig  :-\

Ik betaal € 0,20 per kWh. Mijn droogmachine is 500 Watt.
Als die 8 uur staat te draaien kost dat 500 x 8 = 4000 Watt = 4 kW dus € 0,80

Maar ik kan me zo voorstellen dat een oven misschien wel meer verbruikt.
in de oven lijkt mij ook duurder ja,
met de droogmachine kan het denk ik wel uit, als je kijkt dat een pondje gedroogde long of pensstaafjes zomaar 6 of 7 euro kost......
om nog maar niet te spreken over gedroogde kip
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1625671
En in de oven kan je waarschijnlijk ook minder tegelijk drogen, ik kan op 5 roosters ongeveer 3 kilo kwijt.
Wat het gewicht na het drogen is verschilt veel van soort tot soort, maar zo drogen is wel veel goedkoper dan gedroogd spul uit de winkel.
Al ligt het er natuurlijk ook weer aan wat de prijs van het vlees/orgaan is wat je droogt...
Door Sella
#1625947
ik heb een grote oven, waar ik meer kan drogen tegelijk.
Wij hebben er een kwh teller tussen gehangen, mijn oven is vele malen zuiniger in gebruik dan de droogmachine.
toen deze defect raakte heb ik geen nieuwe meer gekocht.
In mijn oven kan ik tot 6 kg tegelijk drogen.
In mijn voormalige droogmachine max anderhalve kg.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1626611
Sella schreef: ik heb een grote oven, waar ik meer kan drogen tegelijk.
Wij hebben er een kwh teller tussen gehangen, mijn oven is vele malen zuiniger in gebruik dan de droogmachine.
toen deze defect raakte heb ik geen nieuwe meer gekocht.
In mijn oven kan ik tot 6 kg tegelijk drogen.
In mijn voormalige droogmachine max anderhalve kg.
Bij welke temperatuur droog je dan? en hoe lang? Ik heb namelijk nog geen droger gekocht omdat ik er nog steeds aan twijfel of het daadwerkelijk zo voordelig is.Ik heb wel een perfect fornuis met meerdere ovens, dus dat is handig als ik voor me zelf ook nog wat wil klaarmaken terwijl er iets te drogen ligt.  ;D
Door Sella
#1626642
Mijn oven heeft een 50 graden stand dus die gebruik ik. Ik zet het aan voor ik naar bed ga, dan is de stank weg als ik weer wakker ben, en in totaal een uur of 16. dat was met de droger soms wel 24 uur.
Ik droog het knijter maar dan ook knijterhard, anders dan is het niet lekker genoeg en het schimmelt het sneller.
Ik zet ook mijn deur niet open, ik heb dat het vocht netjes wegloopt dus ik leg een dweil onder mijn oven en is ben klaar.
Anders kan ik de aanslag uit mijn hele keuken soppen kwam ik achter >:(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door