Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1601459
  :-\ Tja, als mijn hond zo'n beeld liet zien kreeg deze ook geen heel bot meer. Brok komt er natuurlijk ook niet is, dus zou ik de beschikbare botjes malen, eventueel aanvullen met eierschaalpoeder en klaar zou klara zijn. Het is jammer dat er een klein percentage honden is die heel bot niet goed verteren/verdragen. Hopenlijk vind Ts een oplossing dat de hond toch op rauwe voeding kan blijven :)
#1601483
Bij mij is de ontlasting een goede graadmeter.
De twee oudste,kunnen beslist niet meer dan 30% vleesbot hebben,en de jongste ( pup ) doet het perfect op 40% vleesbot,en legt mooie keutels neer.
De kleur is afhankelijk van wat ze heeft gegeten,maar beslist niet kalkachtig.

misschien toch minder bot, en van alleen bijvoorbeeld kwartel,en kip gaan voeren,deze zijn echt zacht,of je moet een oude kip hebben.
#1601518
Mijn oudste sheltie van 11 jaar kan sinds zijn tiende ook geen bot meer verteren. Ze kwamen in stukken van voren en van achteren er weer uit.  :o  Ik ben toen overgestapt op botmix 1 van Herby en hier doet hij het alweer een jaar heel goed op.  :yes:
#1601519
Naast mij zit nu een kat te mopperen dat ze maalvlees haat!! Die knaagt liever maar dan wel botten op kattenmaat (= hier kip,eend en kwartel)

Maar ik kan me voorstellen dat je schrikt van onverteerde botten - echt sjit zeg, zou ook vriendjes met de slager gaan worden en de botten door hem laten malen.
Succes en sterkte met je hond!
#1601637
Ik denk ook dat een barfhond al gauw botten in zijn maag laat zien op een foto, maar jouw hond heeft wel heel veel botjes in de maag. Verleden zomer zijn van Pike zijn maag foto's gemaakt. Hij had die dag nog niet gegeten, en van het bot van de vorige dag was al geen splintertje meer te zien.  Ik vind het wel heel vreemd dat al dat bot in de maag blijft zitten en niet wordt uitgebraakt.
Altijd witte droge keutels hebben lijkt mij echter ook niet normaal. Dat betekent dan toch dat ze té veel bot kreeg.

Wat heb je nou gekregen om dat bot te helpen verteren? Daar ben ik wel benieuwd (lees: nieuwsgierig  :-[) naar. En moet je dan nog opnieuw een foto laten maken om te zien of het daadwerkelijk weg is?

En of het nou verstandig is om brokken te geven terwijl al dat bot in de maag zit?? De brokken verlagen de zuurgraad waardoor het bot nog slechter kan verteren. De combi brok en bot kan bovendien verstopping in de hand werken!

Ik hoop dat je hond het bot snel kwijtraakt en dat je een goede oplossing kunt vinden voor je voerprobleem!
#1601949
Het zijn ook vrij lange, dunne stukken bot, heb ik het idee. Ik heb in het begin wel eens kalkoenbot gevoerd, en dan kwamen er soms ook stukjes met deze vorm naar buiten. Voer je kalkoen? Is natuurlijk in Spanje heel simpel verkrijgbaar, vandaar de vraag.
#1601992
Nee er is verder niets uit de maag gehaald, de da heeft daar nog wel met de scope gekeken maar ze denkt dat de hond het zelf wel kan verwerken. Ze heeft daar wat medicijnen voor gegeven, maar dat vind ik wel gek want ik heb vanmiddag even opgezocht wat het nu is, en het zijn maagzuurremmers. Ik weet nou niet of dat wel handig is, want voor het goed verteren van die botten moet de maag juist heel zuur zijn. Ik heb ze dus ook nog niet gegeven, morgen eerst nog maar even overleggen met de dierenarts want dit lijkt me niet helemaal kloppen. Ze sprak wel haar zorgen uit over de maag, vond het veel te zuur en was bang dat de maagwand zou beschadigen daardoor, maar BARF-honden hebben nu eenmaal een hele lage ph-waarde in de maag. Dus ik weet even niet goed wat ik nu moet doen. De hond was vanochtend wat suffig en voelde zich duidelijk niet lekker, maar dat zal door de narcose gekomen zijn. Vanmiddag was ze al weer vrolijk aan het dartelen en spelen, en eten doet ze ook goed. De dierenarts merkte ook nog op dat het in de maag heel erg stonk en dat dat niet normaal was, maar ik weet niet of dat bij alle BARF-honden zo is, normaal ruik je natuurlijk niet in de maag. Ik heb geeneens een idee hoe mijn eigen maag van binnen ruikt, vast ook niet al te fris ;)

Ik geef nooit kalkoen want die botten lijken me altijd te dik. Het is niet zo´n groot hondje. Wel kipkarkassen, kwartel, konijn. Misschien toch inderdaad te veel bot, hoewel ik me wel behoorlijk aan de verhoudingen heb gehouden altijd, maar wellicht is 40% voor haar te veel. Ik geef nu (nog) geen brokken hoor, ze heeft speciale blikjes voer gekregen van de dierenarts voor honden met problemen met de spijvertering, is gemalen vlees met groente. Het leek me zelf ook al geen goed idee om nu die droge brokken in dat maagje te stoppen.
#1602077
Ik lees je bericht nu pas en heb alle antwoorden al gelezen... ik zou nu even wachten met die maagzuurremmers omdat die zullen verhinderen dat het resterende bot verteerd. Dat haar maag extreem stinkt zou ook kunnen dat er nu teveel bot in haar maag zit die even niet zo makkelijk verteerd of ze heeft een klein virusje opgelopen waardoor ze ook wat mat is in haar gedrag.
Ik zou haar een paar dagen liever wat orgaan en spiervlees voeren. Vooral lever en long en vuile pens werken behoorlijk laxerend.
Zelf geef ik uitsluitend bot met veel vlees en heel prooidier. Het percentage van een heel konijn bijvoorbeeld is bij lange na geen 40%. Daarnaast werkt de vacht als ruwe vezel en eventuele niet verteerbare stukjes bot worden door het haar netjes ingepakt en naar buiten gewerkt. Ook is de ontlasting dan zeker niet krijtwit.
Ik zou zelf met dit niet meer dan 20 % bot voeren. En voor 1 van mijn honden houd ik zelfs liever een standaard van 15 % aan omdat hij anders voortdurend krijtpoep heeft.  Hoe zijn de karkasjes die je voert? Zit daar wel voldoende vlees aan? Zo op een afstand betwijfel ik dat dus. Kwartel zou ik aan haar dus in haar geheel geven (dus niet uitgebeend) Ook kip liever volledig voeren zoals een normale kippenpoot de dikke delen van een kippenvleugel en niet uitsluitend de uiteinden want die bestaan nagenoeg uitsluitend uit bot en wat huid en pees.
Ook is mijn ervaring dat bij het los voeren van kale karkassen en daarnaast spiervlees en orgaan niet altijd even ideaal werken. Het orgaan en het vlees worden eerder verteerd en dan komt er alsnog als laatste de verteerde bot uit dus ook krijtpoep. En dit merk ik dus ook bij mijn ene hond. Die een wat zwakker maag en darmstelstel heeft. De andere is kerngezond en voor haar maakt het niet uit hoe ze iets eet. Alleen bij een te hoog botgehalte 35 - 40% dan krijgt zij last van krijtpoep.

Ik wens je de komende dagen veel sterkte met haar en als ik jou was zou ik even een nieuw menuutje met veel minder bot bedenken en dat hier even op het forum laten behoordelen of de verhoudingen dan wel kloppen.
Laatst gewijzigd door Aquillo op vr 30 apr 2010, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#1602093
Phileine schreef: Nee er is verder niets uit de maag gehaald, de da heeft daar nog wel met de scope gekeken maar ze denkt dat de hond het zelf wel kan verwerken. Ze heeft daar wat medicijnen voor gegeven, maar dat vind ik wel gek want ik heb vanmiddag even opgezocht wat het nu is, en het zijn maagzuurremmers. Ik weet nou niet of dat wel handig is, want voor het goed verteren van die botten moet de maag juist heel zuur zijn. Ik heb ze dus ook nog niet gegeven, morgen eerst nog maar even overleggen met de dierenarts want dit lijkt me niet helemaal kloppen. Ze sprak wel haar zorgen uit over de maag, vond het veel te zuur en was bang dat de maagwand zou beschadigen daardoor, maar BARF-honden hebben nu eenmaal een hele lage ph-waarde in de maag. Dus ik weet even niet goed wat ik nu moet doen. De hond was vanochtend wat suffig en voelde zich duidelijk niet lekker, maar dat zal door de narcose gekomen zijn. Vanmiddag was ze al weer vrolijk aan het dartelen en spelen, en eten doet ze ook goed. De dierenarts merkte ook nog op dat het in de maag heel erg stonk en dat dat niet normaal was, maar ik weet niet of dat bij alle BARF-honden zo is, normaal ruik je natuurlijk niet in de maag. Ik heb geeneens een idee hoe mijn eigen maag van binnen ruikt, vast ook niet al te fris ;)

Ik geef nooit kalkoen want die botten lijken me altijd te dik. Het is niet zo´n groot hondje. Wel kipkarkassen, kwartel, konijn. Misschien toch inderdaad te veel bot, hoewel ik me wel behoorlijk aan de verhoudingen heb gehouden altijd, maar wellicht is 40% voor haar te veel. Ik geef nu (nog) geen brokken hoor, ze heeft speciale blikjes voer gekregen van de dierenarts voor honden met problemen met de spijvertering, is gemalen vlees met groente. Het leek me zelf ook al geen goed idee om nu die droge brokken in dat maagje te stoppen.
Ik zou je echt af willen raden om maagzuurremmers te geven. Je hebt hier echt een DA te pakken die geen flets benul heeft van barf. Een hond heeft overigens standaard zulk zuur maagzuur. Dat hoort. Bij brokken loopt dat op richting de pH 4 en dat is onnatuurlijk en niet normaal. Maar goed, als ze dan de botstukken niet heeft verwijderd, dan neem ik aan dat ze zelf ook zou willen dat de botstukken verteerd worden. Dat gebeurd dus niet wanneer je het maagzuur remt. De pH waarde stijgt dan waardoor het bot zeker niet verteerd zal worden.

Mij lijkt het verstandig dat je contact op neemt een pro-vers/rauw dierenarts. Eentje die je van goed advies kan voorzien. Want ik vind de adviezen die je hebt gekregen niet goed genoeg. En ik zou zeker medisch advies willen hebben, als ik jou was.

Ik zou zelf ook niks geven dat behoorlijk laxeert. Je moet niet willen dat botstukjes door de maag heen sjeesen, je moet willen dat ze verteerd worden. Ik zou pens voeren en niks anders dan pens. Pens is een mooie botstukjes inpakker en laxeert natuurlijk ook wel iets maar niet zo dramatisch als andere orgaanvleessoorten.

En nogmaals, ik snap dat je geschrokken bent. Maar overstappen op blik of brok is natuurlijk wel het andere uiterste. Je kunt natuurlijk ook uitstekend zelf bot malen of pletten. En ik weet niet hoeveel % vleesbot je voerde, maar misschien moet je daar ook wel wat aan doen, aan die hoeveelheid.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 apr 2010, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1602146
Ik kan hier alleen maar schone pens krijgen (vuile pens mag hier niet verkocht worden), is dat ook nog zinvol? Rauwe lever eet ze niet, alleen als het een beetje is gebakken.

Ze heeft vanochtend wel gewoon gepoept, maar dat was gewoon bruin en vrij zacht. Geen botresten erin. Verder is ze gewoon weer heel vrolijk en speels, ook als ik aan haar maag/buik voel vindt ze dat gezellig en lijkt het haar geen pijn te doen. Ik ben geneigd even af te wachten en die maagzuurremmers niet te geven. Een dierenarts met verstand van rauw voeren heb je hier niet, daar wordt hier overal heel afkeurend over gedaan (we zitten een beetje in het achterlijke deel van Spanje). Het is waar dat ik een beetje huiverig ben geworden door deze ervaring, ook omdat de artsen er hier zo tegen zijn en ik daar dus geen steun/goede behandeling kan krijgen als er iets niet goed gaat. Ik weet genoeg van het menselijk lichaam (ik ben medisch journalist), maar van honden weet ik gewoon te weinig om zelfstandig tegen het advies van een arts in te gaan. Dat is mijn dilemma...
Laatst gewijzigd door Phileine op vr 30 apr 2010, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#1602163
Goed te horen dat ze zich wel gewoon goed voelt en normaal gedrag heeft.

Miss contact opnemen met een dierenarts hier in NL die wel verstand heeft van versvoeren en daarmee overleggen?
Schone pens zal nog wel de eigenschappen hebben om in te pakken lijkt mij, alleen zou er niet superveel voedingswaarde meer in zitten, maargoed das nu ook niet het doel ervan.
#1603755
Wel kipkarkassen, kwartel, konijn. Misschien toch inderdaad te veel bot, hoewel ik me wel behoorlijk aan de verhoudingen heb gehouden altijd, maar wellicht is 40% voor haar te veel.
Als dat vrij kaal bot is, dan is het veel te veel. Zelfs als je 60% vleesbot voert dan zou het botdeel niet meer mogen zijn dan 30%.
Ik houd zelf nog wat lager aan.
Fijn dat je hond in elk geval zich weer lekker voelt.
Kun je geen maalmachine op de kop tikken daar?
#1604044
Geef je inderdaad kaal bot? Als je het over een konijnenpoot hebt ga ik ervan uit dat daar het vlees nog aan zit maar is dat bij jou ook zo? Want als is inderdaad kaal bot voert is 40% veels te veel.
Ze krijgen hier 45 resp. 50% bevleesd bot, dwz het percentage bot is dus nooit hoger dan 22 resp. 25% (en dat is dan bij de wat kalere botten, de meeste botten bevatten meer vlees en dan ligt het percentage bot dus lager).  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door