Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1593068
Ik heb net vorige week voor Tico weer voor 14 weken porties gemaakt. Hij krijgt 9 diersoorten en heeft een visdagmet zalm, haring of sardines. Hij krijgt 3 dagen vleesbot met orgaan en 3 dagen vleesbot met vlees. Elke dag groentemix erbij. Ik nummerde ieder zakje dan ook nog met nr 1 t/m 6 maar afgelopen week heb ik dat niet meer gedaan. Wel alle dagporties (200 gr in totaal) in zakjes maar zonder nummer. Ik kan wel zien waar orgaan of vlees in zit en hou in de gaten dat ze allebei 3x per week gegeven worden. Gaat dat een keer mis ook geen probleem, in 2 weken krijgt hij echt wel een compleet uitgebalanceerd menu.

Wel weeg ik alles vrij nauwkeurig af, ik ben een controlfreak en wil gewoon zeker weten dat de hoeveelheden kloppen. Helemaal bij een klein ras, is 50 gram meer of minder natuurlijk best een groot verschil.
Door Exect
#1593149
Omdat ik door omstandigheid even moet malen het vlees bot Van  de rest maak ik grote stukken van dus  5x5cm en de groente mix  = orgaan ldit alles doe ik in soort tuperwearh doosjes  met schroefdeksel  dus daar zit ong 1300 gram in en pak gewoon elekdag een doosje dus krijgen ze in 1 week alles binnen  vis geef ik appart
Door hannabelgje
#1596674
Als ik mijn bestelling opgehaald heb dan gaat alles de badkuip in. Dan laat ik het wat ontdooien en de dag erna verpak ik alles in porties. Is even wat werk, maar wel fijn. Dan gaat het zaakje weer in de vriezer en per dag pak ik een portie spiervlees, een portie vleesbot en een portie orgaan. Het eten van Frank weeg ik nauwkeurig af en wat er over is wordt verdeeld tussen Zoë en de poes.
In het begin maakte ik ook nog een schema, maar dat doe ik niet meer. Ik kan nog wel goed onthouden wat ze de dagen ervoor heben gegeten en ik wissel dan zo veel mogelijk af met de soorten.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1596974
spreeuwtje schreef: gniffel.. weet je wat grappig is?
toen ik pas begon met barfen verdeelde ik alles in zakjes per dag..
ok.. ik was ietwat overdreven bezig.. want ik woog alles op de gram nauwkeurig en zo kreeg ze een volledige maaltijd..

toen werd er gezegd.. nee joh!! veeeeeel te veel werk! dat doen mensen alleen als ze nog in t begin staan en onzeker zijn.. ;D
dus ik mijn best gedaan om dat los te laten.. want ik was 5 uur bezig als ik het vlees binnen kreeg.. :P
was niet echt leuk om te doen..

en nu doen mensen t weer andersom.. :P

ik heb t in bakken in de koelkast.. maar nu bijv. alleen spier en bot.. dat pas in 1 bak.. en dat gaat nog..
maar als ik wil afwisselen en/of orgaan erbij wil duwen, dan gaat dat niet..
niet in die bak en niet in mijn koelkast.. (wat voor kasten hebben jullie? of staat er niks van jezelf in? :P)

ik denk dat ik t weer terug de vriezer in ga gooien.. na 2 dagen ofzo..
dit is ook niet leuk voor kiek.. steeds t zelfde..
Je kunt toch ook een middenweg nemen  ;)
Zo deed ik het in het begin, bot ging per kilo de vriezer in, spiervlees per halve kilo en orgaan mixte ik door elkaar en ook per 1/2 kg in de vriezer.
Zo kon ik precies uitkienen dat ze 2 dagen over 1 kg bot deden samen met of spiervlees of orgaanmix. Daarnaast 1x in de 2 weken pens.
Dit zou natuurlijk ook per 3 dagen kunnen, zo ben je geen 5 uur (pfff) bezig, maar miss een uurtje en heb je daar een hele tijd profijt van.
Door malimaniac
#1598932
Ik bestel altijd voor 6 weken. Maak 6 porties groente/pens mix. Dan gaat alles boven in de vrieskist. Op zondag haal ik er voor een week bot/spier/orgaan/groente uit en verdeel ik in porties. Dit komt dan in de la vd vrieskast in de keuken. kan dus willekeurig iets uit de la pakken en hoef er verder niet over na te denken, zolang de la maar leeg is na een week.  ;D
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1600076
hier gewoon een hele vriezer vol. Konijnen vries ik heel in. Hazen die erg groot zijn gaan in delen of door de helft. Verder verdeel ik het meeste op voorhand in porties van ca 200 - 600 gram. Orgaan gaat per 300 gram. Zo kan ik per keer voldoende ontdooien voor een maaltijd voor 2 honden. ik vind het makkelijk zo. hoef ik niet na te denken alleen even te wegen wat ik eruit haal voor 1 of 2 dagen. en iedere lade bevat een vaste inhoud.
een lade voor vis en orgaan. een lade voor wild (konijn,hert,haas) een lade voor gevogelte (kip,parelhoen,kalkoen,eend) een lade voor pens lams en rund en een deel voor paard/rund/geit spiervlees of jonge melkgeitjes
De wildlade bevat naar het gelang van het seizoen hert en haas (in het jachtseizoen) of alleen konijn (tam buiten het jachtseizoen)
Meestal maak ik de vriezer zodanig leeg dat ik weer overal en nergens kan kopen en bestellen. Meestal is dat eens in de 3 maanden. tussendoor vul ik wel aan met lamspens want dat koop ik maar per 10 stuks
Laatst gewijzigd door Aquillo op wo 28 apr 2010, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1600907
Nyncke schreef: Hoe doen jullie het?

Ik zie hier regelmatig van die keurige schema's staan van wat wanneer wordt gevoerd.
Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan.

Ik bereken wat ik nodig heb voor een hele maand en dat verdeel ik keurig netjes...iedere dag half vleesbot, half spier of orgaan...een beetje vaker spier als orgaan. ( zo probeer ik het te doen...lukt niet altijd )
Daarnaast zorg ik dat ik minimaal 7 soorten dieren in de vrieskist heb maar meestal zijn dat er wel meer.
1x per week een pensdag.
En dan heb ik altijd wat extra's, voor Cadiz eens een lamskop of runderstrot of ik koop een braadkuiken in de supermarkt.
Voor de katten eens eendagskuiken of een zalmkop.

Nou ik zie het vrij simpel: als je weet wat je doet, hoef je heus niet alles te berekenen. Maar om met de natte vinger te voeren MOET je wel eerst weten wat je doet. Ik maakte ook keurig berekeningen ooit, dat is eigenlijk nog steeds mijn uitgangspunt. Nu voer ik 7 maaltijden vleesbot, 2 groente, 2 orgaan (waarvan altijd 100 gram lever) en 3 spiervlees. Overigens weeg ik orgaan en spiervlees wel af voor ik het voer, groente doe ik uit de losse pols en vleesbot is al verpakt per portie.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 02 mei 2010, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JoNoMo
#1604539
Wij verdelen het gelijk als we een  bestelling binnen hebben.
De meiden verschillen nogal qua hoeveelheid dus is het makkelijker als ieder zijn eigen zakje met spier en orgaan heeft,
Alleen het botwerk voor 1 dag gaat bij elkaar in zakken.
Zo is het voor mij makkelijker.
Door bedaan
#1613094
In het begin had ik een menu en maakte ik als het vleesbinnen kwam allemaal zakjes. Per dag 1 zakje. Dit was veel werk maar dan hoefde ik voor de rest niet na te denken. Tot Bedan vorig jaar erbij kwam, er ging veel meer per dag er door en werd ik een stuk makkelijker. Ik haalde 2 kilo per dag eruit, meestal vleesbot en spiervlees en verdeelde dat over Daan en Bedan, Daan een beetje en Bedan de rest. Organen had ik wel in afgepaste porties in de vriezer en dat kregen ze 1 keer per week. Nadat Bedan weg viel had ik allemaal kilo verpakkingen in de vriezer. Nu haal ik steeds een kilo er 's avonds uit en dat is 's morgens voldoen ontdooid om in porties te doen. 1 porties gaat in een bakje op het aanrecht en de rest gaat in zakjes of kleine bakjes terug de vriezer in. Zo heb ik steeds voldoende kleine porties liggen en 1 per week een kiloverpakking. Een schema heb ik allang niet meer. Ik voer op gevoel en kijk wat we de volgende dag gaan doen. Weet ik dat we laat thuis zijn dan krijgt hij een makkelijke maaltijd, zijn we vroeg thuis dan een moeilijkere. Voor vandaag ligt er een stuk runderstrot uit. Daar is Daan bijna 3 kwartier mee bezig.
Door margreet
#1615317
Als de bestelling binnenkomt laten we alles een beetje ontdooien.
Wegen keurig alles af per 3 honden,stickers erop met wat erin zit en hoeveel en voor welke dag.
Je ligt in een deuk hoor,zo kan ieder gezinslid de honden voeren en hoeft er niets steeds heen en weer gebeld te worden met de vraag maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam wat moet er uit de vriezer voor morgen.
Op de vriezer hangt het lijstje met wat ze welke dag krijgen. :biggrin2:
Door Louk
#1621666
Ik maak een menu en daaraan gekoppeld een bestellijst voor 8 weken. Ik krijg de spullen per kg binnen. Die verdeel ik dan zo goed mogelijk over 8 diepvriesbakken. Alleen het orgaan (exclusief pens) ondooi ik en daar maak ik porties van. Elke week voer ik een bak op. Ik haal b.v 1 kg bot en 1 kg vlees tegelijk uit de bak en geef van ieder de helft, dag erna andere helft, dag erna vasten of alleen een eitje met groente. Als mijn hond na 8 weken alles opheeft heeft ze in principe compleet gegeten in die 8 weken. Ze is nog een beetje in de groei, dus de hoeveelheden worden nog wat minder. Doet ze er 9 of 10 welen over, is het ook geen probleem.
Door smulpaap
#1621706
Ik heb keurige menu,s in de computer staan van alle 4 en bestel eens per maand adhv dat menu , zo eens in de paar dagen haal ik uit de vriezer wat ik nodig heb en verdeel het
en zo komt het altijd goed met de bestelling (niet teveel ) en de percentages
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door