Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#1591674
Anne in Duitsland schreef: Kalkoenbouten zou ik niet voeren, die zijn hard en geven heel scherpe splinters. Daar kun je beter het vlees van afsnijden en de rest wegdoen.
Hier zijn ze vaak in stukken gezaagd, dus veel bijtwerk aan het bot is er dan niet meer.
En zoveel krijgen ze het niet.
Door sandrra
#1591691
orinake schreef: goh das hier een gewoonte geworden, is niet elke week dat ze het zo krijgen ook hoor.
Meestal is het overschot van ons dan (wel pasta en rijst zonder sauzen).
Ik zou t persoonlijk niet geven. Een hond heeft er niets aan en de meeste reageren er allergisch op.
Door orinake
#1591789
SandRRa schreef: Ik zou t persoonlijk niet geven. Een hond heeft er niets aan en de meeste reageren er allergisch op.
hier zijn ze het gewend en reageren ze der niet slecht op :)
Moesten ze der slecht op reageren zou ik het niet geven hoor.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1591881
Wat ik dus vervelend vind is dat ik bijv een paar dagen terug 1 kg konijnenkoppen en 1 kg paard spier uit de vriezer heb gehaald. Die 2 kg totaal doet kiek dus 4 dagen over. Als ik tussendoor een dag orgaan wil geven ligt er dus 3 kg in mijn eigen koelkast. Dan is dat ding vol en de bot en de spier vind ik te lang ontdooit. Hebben jullie een koelkast voor de honden? Of vriezen jullie de rest van de kg weer in om de volgende dag bijv een lap pens te kunnen geven? Hoelang laten jullie vlees uit de vriezer in de koelkast?
Door Anne in Zweden
#1591894
spreeuwtje schreef: Wat ik dus vervelend vind is dat ik bijv een paar dagen terug 1 kg konijnenkoppen en 1 kg paard spier uit de vriezer heb gehaald. Die 2 kg totaal doet kiek dus 4 dagen over. Als ik tussendoor een dag orgaan wil geven ligt er dus 3 kg in mijn eigen koelkast. Dan is dat ding vol en de bot en de spier vind ik te lang ontdooit. Hebben jullie een koelkast voor de honden? Of vriezen jullie de rest van de kg weer in om de volgende dag bijv een lap pens te kunnen geven? Hoelang laten jullie vlees uit de vriezer in de koelkast?
Yep, hier een barfkoelkast! En het kan best eens gebeuren dat een stuk vlees of vleesbot een dag of vier ontdooid in de koelkast ligt; de lamsribben die ik vandaag heb gevoerd, lagen er volgens mij zelfs nog wat langer in. Ik had een hele "ribbenboog" ontdooid, maar Laika krijgt die niet omdat ze te schrokkerig eet. Die probeert na één keer kraken al of ze het door d´r keel gewurgd krijgt, en met ribben neem ik dat risico niet (het brede deel van een kalkoenhals heb ik al vaak in zijn geheel naar binnen zien glijden bij d´r  :o).
Als het maar goed gekoeld is, kan het echt wel een dag of vier liggen, hoor. Kun je die drie kilo´s niet in een plastic bak met deksel doen en zo in je koelkast zetten? Ik deed dat toen we nog geen barfkoelkast hadden, en het voordeel is dat je dan wat beter in de hoogte kunt stapelen dan wanneer je het naast elkaar in de koelkast legt.
Door sandrra
#1591899
spreeuwtje schreef: Wat ik dus vervelend vind is dat ik bijv een paar dagen terug 1 kg konijnenkoppen en 1 kg paard spier uit de vriezer heb gehaald. Die 2 kg totaal doet kiek dus 4 dagen over. Als ik tussendoor een dag orgaan wil geven ligt er dus 3 kg in mijn eigen koelkast. Dan is dat ding vol en de bot en de spier vind ik te lang ontdooit. Hebben jullie een koelkast voor de honden? Of vriezen jullie de rest van de kg weer in om de volgende dag bijv een lap pens te kunnen geven? Hoelang laten jullie vlees uit de vriezer in de koelkast?
Ik haal er niet zoveel uit, maar gewoon wat ik die dag wil voeren. En als t iets teveel is gaat t weer terug de vriezer in voor een volgende keer.
Ze krijgen nl hier iedere dag wat anders. En als ze zelf iets laten staan en t is geen pens (dat laten ze dus echt nooit liggen ) dan gaat t voor de dag erop in de koelkast en geef ik t bij de volgende maaltijd erbij.
Door orinake
#1591990
spreeuwtje schreef: Wat ik dus vervelend vind is dat ik bijv een paar dagen terug 1 kg konijnenkoppen en 1 kg paard spier uit de vriezer heb gehaald. Die 2 kg totaal doet kiek dus 4 dagen over. Als ik tussendoor een dag orgaan wil geven ligt er dus 3 kg in mijn eigen koelkast. Dan is dat ding vol en de bot en de spier vind ik te lang ontdooit. Hebben jullie een koelkast voor de honden? Of vriezen jullie de rest van de kg weer in om de volgende dag bijv een lap pens te kunnen geven? Hoelang laten jullie vlees uit de vriezer in de koelkast?
kan je het niet in kleinere porties verdelen en dan invriezen?
Zo doe ik dat hier, omdat bvb op de vastendag van de honden krijgen de poezen wel eten en dan heb ik maar max 500gr nodig. De dag nadien eten ze gewoon weer hetzelfde als de honden en dus zou ik de andere 500gr niet nodig hebben.
Door Stef@nie
#1592012
spreeuwtje schreef: Wat ik dus vervelend vind is dat ik bijv een paar dagen terug 1 kg konijnenkoppen en 1 kg paard spier uit de vriezer heb gehaald. Die 2 kg totaal doet kiek dus 4 dagen over. Als ik tussendoor een dag orgaan wil geven ligt er dus 3 kg in mijn eigen koelkast. Dan is dat ding vol en de bot en de spier vind ik te lang ontdooit. Hebben jullie een koelkast voor de honden? Of vriezen jullie de rest van de kg weer in om de volgende dag bijv een lap pens te kunnen geven? Hoelang laten jullie vlees uit de vriezer in de koelkast?
Ooooh nou snap ik hoe je het doet :D
Ja, ik verdeel het dus voordat het de vriezer in gaat in kleinere porties, geschikt voor een dag i.c.m. wat spier/orgaan. Met kleinere porties kan je dus makkelijk per dag voeren en dus een menu volgen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1592109
gniffel.. weet je wat grappig is?
toen ik pas begon met barfen verdeelde ik alles in zakjes per dag..
ok.. ik was ietwat overdreven bezig.. want ik woog alles op de gram nauwkeurig en zo kreeg ze een volledige maaltijd..

toen werd er gezegd.. nee joh!! veeeeeel te veel werk! dat doen mensen alleen als ze nog in t begin staan en onzeker zijn..  ;D
dus ik mijn best gedaan om dat los te laten.. want ik was 5 uur bezig als ik het vlees binnen kreeg.. :P
was niet echt leuk om te doen..

en nu doen mensen t weer andersom.. :P

ik heb t in bakken in de koelkast.. maar nu bijv. alleen spier en bot.. dat pas in 1 bak.. en dat gaat nog..
maar als ik wil afwisselen en/of orgaan erbij wil duwen, dan gaat dat niet..
niet in die bak en niet in mijn koelkast.. (wat voor kasten hebben jullie? of staat er niks van jezelf in? :P)

ik denk dat ik t weer terug de vriezer in ga gooien.. na 2 dagen ofzo..
dit is ook niet leuk voor kiek.. steeds t zelfde..
Door orinake
#1592114
hier zit alles in de vrieskisten (2 kisten enkel voor de honden) en elke avond haal ik dan uit wat ik nodig heb voor de honden en poezen zodat het kan ontdooien
Door Stef@nie
#1592119
Nou, het is idd ook wel ff veel werk, alles in porties verdelen, maar ik vind het daarna veel makkelijker. Ik hoef echt weeeken niet meer na te denken over hoeveelheden en menu's.

Ik weet niet hoe groot botwerk jij geeft :D , maar ik vind juist de botten makkelijk te verdelen in porties, hoef je verder niet veel aan te snijden, zoals bij het orgaan- en spiervlees. Het orgaan- en spiervlees had ik meestal in bevroren toestand in delen en verpak ik in porties.

Alles in grotere hoeveelheden in de vriezer gooien is misschien goed te doen als je meerdere honden hebt, of grote eters, maar ik vind het met 1 hond niet zo praktisch.
Door Mevroi Kruim
#1592264
Ik heb een paar goeie grote koelkastdozen met hermetisch sluitende deksels en daar gaat het dierenvoer in. Daar ontsnapt geen luchtje uit (itt de dieren in kwestie *neusdichtknijpsmilie*).
Dierenkoelkast zou ik wel willen maar geen plek voor.
Gebruikersavatar
Door kira
#1592699
Ik ben begonnen met hele schema's. Inmiddels pak ik eens per week heel veel kilo's uit de vriezer. Omdat ik heel veel kilo bot per week nodig heb, spreekt het voor zich dat ik meerdere botsoorten pak. Ik heb voor iedere hond een emmer. In die emmer gaat dan per week in 2 grote zakken wat ze nodig hebben aan orgaan, lever, bot, vlees. Vervolgens pak ik per dag het aantal grammen van de betreffende hond uit zijn emmer. Ik zorg dan voor een verdeling ongeveer de helft grammen in bot, andere helft uit de andere zak. De ene dag krijgt een hond dan wellicht 1000 gram en de dag erop 1100 gram. De honden hebben een eigen koelkast en 4 vriezers. In de hele warme maanden gaat vermoedelijk de helft van de emmer in een plastic zak terug in de vriezer omdat ik dan niet 7 dagen in de koelkast kan bewaren. Maar tot op heden gaat dat nog steeds goed. Voor de kat gaat het hetzelfde.
Voor de honden van mijn ouders verdeel ik alles in nette dagporties. Mijn moeder kan ivm haar problemen het anders niet handelen en zelfs met dagporties kan het bij haar nog mis gaan. Gaan de honden denk ik niet dood van.
Voor 3 honden voor wie ik in koop zijn er 2 systemen. Bij de ene lever ik eens per maand de hele hoeveelheid bot af en zakjes met een o erop. O is vlees en orgaan in goede verhouding. Daar gaan dan 2 zakken in de koelkast (1 bot en 1 met o erop) en dan worden die 2 zakken in 4 dagen opgevoerd. Daar eet de hond dan dus feitelijk 4 dagen achter elkaar hetzelfde menu. Kan volgens mij geen kwaad. De kans is dan groot dat na 4 dagen kipbot, er 4 dagen konijnbot, dan 4 dagen eend op het menu staat. De zakken o zijn of gemengd orgaan of spiervlees. Het andere systeem werkt net zo, maar daar gaan 2 zakken in 1 dag op, dus de kans op variatie per dag is groter.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1592864
Stef@nie schreef: Nou, het is idd ook wel ff veel werk, alles in porties verdelen, maar ik vind het daarna veel makkelijker. Ik hoef echt weeeken niet meer na te denken over hoeveelheden en menu's.

Ik weet niet hoe groot botwerk jij geeft :D , maar ik vind juist de botten makkelijk te verdelen in porties, hoef je verder niet veel aan te snijden, zoals bij het orgaan- en spiervlees. Het orgaan- en spiervlees had ik meestal in bevroren toestand in delen en verpak ik in porties.

Alles in grotere hoeveelheden in de vriezer gooien is misschien goed te doen als je meerdere honden hebt, of grote eters, maar ik vind het met 1 hond niet zo praktisch.
sja.. botwerk.. gewoon de normale dingen.. karkassen van konijn, eend, haas, parelhoen etc..
maar die zitten vaak samen verpakt.. en dus aan elkaar gevroren.. ook de konijnenkoppies..
en spier precies t zelfde natuurlijk..

naja.. alles is terug de vriezer in gegaan..
morgen heeft madammeke een pensdagje.. :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door