Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#181423
Binno schreef:

Thanx... ;) Dat van die groenten is mij al een stuk duidelijker nu. :D
Kan er mij ook nog iemand vertellen hoe het zit met het geven van extra orgaanvlees als je al kvv geeft? :-\
;D ;D De aanhouder wint ;). Misschien moet je daar anders een nieuw onderwerp over starten, misschien dat je dan een antwoord krijgt op deze vraag :-\.
Ik lees hier regelmatig dat in kvv al genoeg orgaanvlees zit, dus dan zou ik geen extra orgaanvlees geven, dan zou ik spiervlees geven. En lever werkt idd laxerend.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#181427
Nog even een vraagje over spinazie en andere groentes waar veel oxaalzuur in zit, als je die groentes geeft bij vlees of pens, dan speelt het probleem van verhinderen van de calcium opname niet, toch?
Ik bedoel, stel je geeft 's morgens pens met groentes en een ei (met of zonder schil), en 's avonds vlees met botten, dan heb je 's avonds toch geen last van de spinazie van die ochtend?
Of denk ik nu fout?
Door yalla
#181436
Mijn Rover die veel, heel veel, kan verdragen (poep, verteerde konijn van 3 weken oud) heeft onlangs spinazie uitgekotst. Nou moet ik zeggen dat het wel gekookt was :o (tafelrestje) maar verder zonder toevoegingen....
Gebruikersavatar
Door Binno
#181457
:) Bedankt Lizzy en Anne-Marie, dan houden we het maar op ander vlees.
Ze worden tenslotte al genoeg verwend... ;D ;)
Door casangio
#181478
willieD schreef:
ja,heb je nooit de spotjes op t.v gezien??
meisje met gebroken arm en spinazie ;)

is dit goed??
of slecht??
niet goed dus.

een paar blaadjes spinazie is genoeg in mix en anders geef je gewoon een tijdje geen mix! of groente.
Nee nog nooit gezien :-[ :-[ :-[
Door Lizzy
#181499
Nitus schreef: Nog even een vraagje over spinazie en andere groentes waar veel oxaalzuur in zit, als je die groentes geeft bij vlees of pens, dan speelt het probleem van verhinderen van de calcium opname niet, toch?
Ik bedoel, stel je geeft 's morgens pens met groentes en een ei (met of zonder schil), en 's avonds vlees met botten, dan heb je 's avonds toch geen last van de spinazie van die ochtend?
Of denk ik nu fout?
Als ik zoek op Internet dan vind ik (en ook in de boeken) weer tegenstrijdige berichten. De een zegt dat er in spinazie ook veel calcium zit. Doordat er veel oxaalzuur in zit maar ook veel calcium, heft dit elkaar op. Deze groentes zijn van zichzelf goed in evenwicht. Er blijft dus geen calcium over dat je nog kunt opnemen, maar het zorgt ook niet voor een te kort. Ik heb ook al sites gevonden die zeggen dat het absolute onzin is dat oxaalzuur de opname van calcium in de darmen tegen houdt.

Goed. Zo vind ik dus ook sites waarbij ze schrijven dat de opname van calcium verminderen.

Nou, zeg het maar! Wat is de waarheid? Ik heb geen idee maar bij dit soort dingen heb ik toch sterk het vermoeden dat de natuur prima in elkaar steekt. Ik geloof dus eerder dat het oxaalzuur een verbinding aan gaat met het calcium dat aanwezig is in de spinazie en dat het dus niet de opname van calcium uit andere voedingsmiddelen vermindert.

Maar, wie het zekere voor het onzekere wil nemen (overal waar TE voor staat is niet goed): niet teveel en niet te vaak spinazie.

Overigens, ook zo'n leuke! De een zegt dat calcium uit zuivel zit totaal zinloos is als calcium leverancier! Om dierlijke eiwitten te verteren is calcium nodig. Uiteindelijk leveren zuivelproducten dus geen extra calcium op. De dierlijke eiwitten zouden calcium-opname ook belemmeren. De ander zegt dat het calcium in zuivel gemakkelijker opneembaar is voor het lichaam. Nou goed, aangezien ik heel erg geloof in "de natuur zit perfect in elkaar" geloof ik eerder het eerste. Want, wij (de mens) zijn het enige wezen op aarde dat tot onze dood aan de borst van een ander wezen hangt. Melk (en aanverwante artikelen) zijn voor een kalf. Niet voor een volwassen mens. Of hond. Maar dat ter zijde.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#181542
Lizzy schreef: Nou, zeg het maar! Wat is de waarheid? Ik heb geen idee maar bij dit soort dingen heb ik toch sterk het vermoeden dat de natuur prima in elkaar steekt. Ik geloof dus eerder dat het oxaalzuur een verbinding aan gaat met het calcium dat aanwezig is in de spinazie en dat het dus niet de opname van calcium uit andere voedingsmiddelen vermindert.

Maar, wie het zekere voor het onzekere wil nemen (overal waar TE voor staat is niet goed): niet teveel en niet te vaak spinazie.
Hier kan ik me wel in vinden, bedankt voor de uitleg Lizzy :-*.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door