Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#1574274
Souris schreef: Tot nu toe gaat alles eigenlijk heel erg goed.
In het begin (vanaf begin dit jaar helemaal rauw menu) beetje moeilijkheden met schrokken niet goed kauwen harde ontlasting ed. Inmiddelsn knagen ze allebei vakkundig de hapjes weg, slikken niet hele karkassen meer door pffff en is de ontlasting goed,
Je hebt het over hertenribben, ik heb het over hertenbotten heb je daar ook ervaring mee?
(dragende) hertebotten of delen van andere dieren krijgen ze hier eigenlijk nooit. Tenminste niet als maaltijd, wel eens om te knagen maar dat is sporadisch. Het zijn tandenslopers
Gebruikersavatar
Door Else
#1574290
Ik heb ook een keer hertenbot besteld bij herby maar vond dit eigenlijk een miskoop want 't is gewoon een deel van het been volgens mij.
Heb het gegeven als recreatiebot en het bot weg gehaald toen hij het vlees d'r af had geknabbeld en vervolgens 't bot in de kliko gegooid.
De hertenribben van herby voer ik wel, ze zijn wisselend.
Soms hele mooie kleine dunne zeer zachte ribbetjes van waarschijnlijk een jong dier, soms ook wat dikkere ribben. De dikke ribben eet onze herder wel op zonder problemen en je kunt er ook nog wel doorheen knippen met de snoeischaar.

De lamskoppen zijn heel verschillend van herby.
Heb d'r laatst een paar besteld: de een is alleen wel meer dan 2 keer zo groot als de ander. Vraag me dan ook af of die grote geen schapenkoppen zijn.
De eerste keer dat ik ze had at Duko 'm (na lang knaagwerk) goed op alleen de tweede keer niet meer ondanks door midden knippen met een grote snoeischaar.
Voor mijn idee zijn die grote koppen aan de harde kant al kan ik ze wel doormidden krijgen met de snoeischaar....
Ik bestel ze dus niet weer en laat het bij de lamsribben qua vleesbot lam.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Door pike
#1576162
Met bot van hert heb ik geen ervaring. Lamskop krijgen ze hier wel. Hier is het ook het enigste bot waar ze een tijd zoet mee zijn. Er blijft vrijwel niets van over; een of twee kiezen en soms vinden ze een stukje kaak te hard. Vroeger deed ik ze in tweeën klieven, maar sinds mijn hakblok bij een klap op zo'n kop in drie stukken uiteen viel bestel ik ze gewoon gezaagd. Scheelt een hoop spetters!
Door Deesje
#1576487
hier ook de lamskoppen van herby, de ene keer wat harder dan de andere keer.. en ze zijn er lekker een tijd mee bezig.. vaak krijgen ze hem over twee dagen, ze eten beide zeer rustig en zijn er anders ruim 3 uur mee bezig.. maar ze vinden ze heerlijk!
Door wendy71
#1576613
Ja hoor, zowel lamskop als hertenbotten(nek/ribben) worden hier met smaak gegeten.
Wél geef ik bij een lamskop altijd iets van pens oid bij, anders is de maaltijd te veel bot.
sowieso geef ik bij (vlees) bot altijd iets van spiervlees/orgaan bij.
Dit omdat mijn reu Jakko een keer een ernstige verstopping had met een operatie tot gevolg.
Zodoende geef ik nooit meer enkel vleesbot.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1576614
wendy71 schreef: Ja hoor, zowel lamskop als hertenbotten(nek/ribben) worden hier met smaak gegeten.
Wél geef ik bij een lamskop altijd iets van pens oid bij, anders is de maaltijd te veel bot.
sowieso geef ik bij (vlees) bot altijd iets van spiervlees/orgaan bij.
Dit omdat mijn reu Jakko een keer een ernstige verstopping had met een operatie tot gevolg.
Zodoende geef ik nooit meer enkel vleesbot.
mooie RR, toch? :-*
Door Nyncke
#1576629
Hier krijgen ze ook beiden, ze eten het bot niet helemaal op maar blijven er wel nog heel lang aan knagen...hoop alleen maar dat de buren niet komen als de kaken enzo er wat langer liggen ;)
#1576733
Mevroi Kruim schreef: De onderkaak bestaat uit twee helften dus die krijg je idd daar wel uit elkaar, maar hij is echt wel hard hoor Marije  ;)

Ik voer lamskoppen en soms moeten die nog in tweeen, dat gaat dan met de bijl  :-X buiten op een boomstam en oppassen voor rondvliegende hersens  :P Met een paar klappen is een goeie kop door, istie harder dan krijgen de honden 'm niet.

De toegevoegde waarde van een kop zit 'm voor mij in hersens, ogen en tong, plus het deugdelijke kauwwerk dat de honden ervoor moeten verrichten. Lamskop is het enige vleesbot waar ze echt een flinke tijd zoet mee zijn.
getver de getver, ben ik net over het voeren van zalmkoppen heen, lees ik dit weer...
moet ik die kop weer door het midden klieven, hersenen ed, ook de kaken er uit halen?
#1576815
vanaalst schreef: getver de getver, ben ik net over het voeren van zalmkoppen heen, lees ik dit weer...
moet ik die kop weer door het midden klieven, hersenen ed, ook de kaken er uit halen?
het ziet er niet vies uit!! Ik vond een zalmkop er van binnen echt veeeeeeeeeeeeeeeeeel viezer uitzien!!
#1576831
Nee, je moet gewoon aan de slager bij het IC vragen om 'm ff over de lintzaag te halen, dan heb je dat probleem niet  ;) Ik had koppen van Herby  8) en die bleken niet gezaagd dus dan moet je zelf aan de bak.
De kippen vonden de stukken hersen erg lekker  :D
#1576888
vanaalst schreef: ze liggen al in de vriezer, maar als ze bij marije doorgezaagt waren zijn het die van mij ook, hoop ik..
maar de kaken moeten er dus uit?
als ik vrijdag kom wil ik ze wel in 2en doen hoor ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door