Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1564777
Het gastgezin van Eddy vertelde me dat ze met hun hond in opleiding voor een CT-scan waren geweest. Het was even wachten voordat ze de uitslag mee kregen en in de wachtkamer kwamen ze in gesprek met mensen met een 7 mnd oude Schapendoes. De Schapendoes zou, volgens de DA een bacterie hebben opgelopen van de rauwe voeding die het afweersysteem van de Schapendoes om zeep heeft geholpen waardoor de Schapendoes nu ernstig ziek zou zijn. Waarschijnlijk zou het niet meer goed komen met de Schapendoes.

Eerlijk gezegd was ik hierover erg verbaasd. Ik heb nog even gevraagd welke rauwe voeding dit dan wel niet was maar dit wist het gastgezin van Eddy niet. Is zoiets echt mogelijk? Kan dit voorkomen wanneer de voeding bijvoorbeeld bedorven is? Het blijft me toch wel bezig houden en ik blijf het een vreemd verhaal vinden. :-\
Door Lizzy
#1564809
Er zit in het eten van rauwe voeding geen super gevaarlijke bacterie die een hond elders niet op kan doen, dus dit lijkt me weer een ontzettend broodje aap en zulke verhalen worden graag verspreid door dierenartsen maar misschien moet je op zo'n moment gelijk eens vragen: welke bacterie? En met het eten van wat heeft deze hond het naar binnen gekregen? En hoe kan een bacterie het afweersysteem dusdanig om zeep helpen dat de hond permanent ziek zal zijn. Leg eens uit.
Door Exect
#1564930
hallo
ik wil het erg kort houden omdat ik nu weer toch ben gaan barf met mijn nieuwe jonge Duitseherder  en  ook een pupje  shushi,s van 9 weken nu en dat gaat TOP  .Maar 1 jaar geleden ben ik ook door een parasiet  bacterie een pup kwijt geraakt van ook ong 5 maanden jong toen  heb sectie laten verrichten in het Hospital speciaal voor dieren in Bangkok .  kwam ook door versvlees  Sorry  maar  ik laat het hier bij . Ik voer nu o.k weer
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1565141
Benjy en Misty schreef: Het gastgezin van Eddy vertelde me dat ze met hun hond in opleiding voor een CT-scan waren geweest. Het was even wachten voordat ze de uitslag mee kregen en in de wachtkamer kwamen ze in gesprek met mensen met een 7 mnd oude Schapendoes. De Schapendoes zou, volgens de DA een bacterie hebben opgelopen van de rauwe voeding die het afweersysteem van de Schapendoes om zeep heeft geholpen waardoor de Schapendoes nu ernstig ziek zou zijn. Waarschijnlijk zou het niet meer goed komen met de Schapendoes.

Eerlijk gezegd was ik hierover erg verbaasd. Ik heb nog even gevraagd welke rauwe voeding dit dan wel niet was maar dit wist het gastgezin van Eddy niet. Is zoiets echt mogelijk? Kan dit voorkomen wanneer de voeding bijvoorbeeld bedorven is? Het blijft me toch wel bezig houden en ik blijf het een vreemd verhaal vinden. :-\
Misschien heeft de hond besmet rauw varkensvlees te eten gekregen of gejat van het aanrecht? :-\
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op zo 28 mar 2010, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1565150
Rovanna schreef: Misschien heeft de hond besmet rauw varkensvlees te eten gekregen of gejat van het aanrecht? :-\
hahh wij hebben geen aanrecht really ahh  en nee echt geen varkens maar het is al gesleten en zoals ika l verteled ik ben toch weer op Barf dusssssssssl
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1565157
Exect schreef: hahh wij hebben geen aanrecht really ahh  en nee echt geen varkens maar het is al gesleten en zoals ika l verteled ik ben toch weer op Barf dusssssssssl
Ik had het niet tegen jou maar tegen de TS ;)
Door judith1967
#1565166
Toch he nu ik dit zo lees!!
Dorian was ook zo aan de slinger na het eten van zo braadkuikener was dus duidelijk iets niet in orde met die braadkuiken.Nou eet Dorian al vanaf 9 weekjes rauw,dus die heeft al een behoorlijk sterk immuunsysteem en  hoog zuurtegraad.

Maar als zo jonge hond/pup die nog niet zo lang op rauw zit nou nog niet zo  hoog zuurtegraad  heeft en hij eet dan iets waar een bacterie inzit kan hij daar dan niet ziek van worden?

Zo speelt het in mijn hoofd rond,hoor.
Weet niet of het ook zo zou kunnen zijn.
Door Mevroi Kruim
#1565245
Het zou pas een wonder wezen als die hond iets zou eten zonder bacterie er in. Dat bestaat niet. Ook in brokken zitten zat bacterien, oa met enige regelmaat salmonella en ander ongerief. Niet elke bacterie is schadelijk en niet elke schadelijke bacterie resulteer onvermijdelijk in narigheid. Dat hangt ook af van de gezondheidstoestand van de hond bv, en erfelijke factoren en wat dies meer zij.

Natuurlijk kan het een keer gebeuren door een vervelende samenloop van omstandigheden dat een vervelende bacterie terecht komt bij een hond die slecht te pas is en dan heb je een infectie. Maar wie zegt dat die bacterie uit dat vlees kwam? Hoe weet die da dat? Ik zou dan idd eerst willen weten welke bacterie en hoe hij aan de wijsheid komt dat de hond die heeft opgedaan uit het vers vlees. En dan zou ik willen weten hoe het kan dat duizenden honden probleemloos dat vlees met die bacterie eten en er niks aan overhouden en die ene hond inene dood neervalt.
Door Mevroi Kruim
#1565248
judith1967 schreef: Toch he nu ik dit zo lees!!
Dorian was ook zo aan de slinger na het eten van zo braadkuikener was dus duidelijk iets niet in orde met die braadkuiken.Nou eet Dorian al vanaf 9 weekjes rauw,dus die heeft al een behoorlijk sterk immuunsysteem en  hoog zuurtegraad.
Hoe weet jij bv dat hij van dat kuiken aan de slinger was? En er niet iets heel anders aan de hand was?
Niet als beschuldiging maar als aanzet om kritisch te kijken en niet direct dingen voor waar aan te nemen.
Als ik spinazie eet en vervolgens op de stoep uitglijd wijt ik dat doorgaans ook niet aan de spinazie maar aan een toevallige samenloop van omstandigheden. Als je hond diarree krijgt en hij had kip gegeten dan kan, maar hoeft dat dus ook helemaal niks met die kip te maken hebben.
Door M.P
#1565257
Exect schreef: hallo
ik wil het erg kort houden omdat ik nu weer toch ben gaan barf met mijn nieuwe jonge Duitseherder  en  ook een pupje  shushi,s van 9 weken nu en dat gaat TOP  .Maar 1 jaar geleden ben ik ook door een parasiet  bacterie een pup kwijt geraakt van ook ong 5 maanden jong toen  heb sectie laten verrichten in het Hospital speciaal voor dieren in Bangkok .  kwam ook door versvlees  Sorry  maar  ik laat het hier bij . Ik voer nu o.k weer
hallo

ik zou toch graag willen weten waardoor dat kwam , als je zorgvuldig je vleessoorten uitkiest vind ik dat toch heel raar dat je een pup daardoor verloren bent..........

groetjes
Door Exect
#1565272
M.P schreef: hallo

ik zou toch graag willen weten waardoor dat kwam , als je zorgvuldig je vleessoorten uitkiest vind ik dat toch heel raar dat je een pup daardoor verloren bent..........

groetjes
hallo u vraag het dus wil ik er wel meer over vertellen maar het is nu eigenlijk al versleten bij mij niet dat ik de pup vergeet nee maar wel hoe en wat er gebeurd is
ik heb op de pup sectie verricht door het grote universiteit op gebied van Dieren geneeskunde heel kundig  in Bangkok  Thailand
Ook het laast wat hij toen gegeten had werd onderzocht en daardoor kwamen ze tot die conclusie   en de infectie welk hij had is ontstaan door een bacterie die alleen door rauw voetsel wordt gekregen,,  dit is wat ik terhoren kreeg   ik weet nu hellaas niet  e.d benaming meer  ,, Ik heb er wel destijds met hier en ook met een KVV leverancier over gesproken ,die zelfs voor het overleiden al vertelde stop met vers vlees geven ,,,, en ja hier de barf  die kwamen er ook niet verder uit   na  het overlijden ,,dan alleen toen ik wel het advies kreeg om dan wegens de enorme hitte (zoaals nu 40 graden) dan maar hellaas geen vers vlees meer te voeren.  aan evt nieuwe hond  maar ja zoals nu ik het dus wel weer doe en in volle tervreden heid alleen ik doe het nu heel anders   ik haal vers en geeft het direct vries niets meer in . sorry nog even  de pups eten wel in een ruimte welk ik heb voorzien nu met aircondition . niet warm dus meer
grt Henk et Thailand  
Laatst gewijzigd door Exect op zo 28 mar 2010, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1565346
HallO dit onderstaand heb ik gevonden bij een ander forum over vers vlees en een discussie daarover zie Misschien kennen jullie dit al maar toch?
Ik schrik hier toch van  na wat ik vertelde het overlijden van mijn pup i jaar geleden en nu ik dit leest ja kan heeeeee dood door vers 



Jeffrey T. Lejeune, DVM, PhD/Dale D. Hancock, DVM, PhD. JAVMA, .

Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan voedselveiligheid en openbare gezondheid. Het is ook een belangrijke zaak voor dierenartsen.

Problemen die te maken hebben met besmet voedsel komen niet alleen voor bij mensen, ook honden zijn gevoelig voor infecties via hun voeding.

Helaas wordt er niet veel aandacht besteed aan veilige voedingsmiddelen voor honden.

De risico’s van het voeren van rauw vlees aan honden zijn goed gedocumenteerd en dierenartsen zijn verplicht om deze door te geven aan hun cliënten en iedereen.

Huisdieren lopen het risico om ziek te worden door het voedsel en het risico van zoönotische aandoeningen is een zorg voor de openbare gezondheid.

Huisdieren die in contact komen met de veestapel of de voeding daarvan kunnen ziektes overbrengen op de veestapel of deze in stand houden.
Het doel van dit artikel is informatie geven over de microbiologische infecties die honden kunnen oplopen door rauw of niet voldoende gekookt vlees en bijproducten van vlees.

Vlees dat werwerkt wordt tot hondenvoer kan afkomstig zijn van veel bronnen.

Door ongekookt vlees kunnen micro organismen verspreid worden.

Het is belangrijk om te weten dat zelfs vlees dat verkregen wordt van gezonde dieren en goedgekeurd is voor menselijke consumptie, niet steriel is. Tijdens het slachten komen bacteriën in de vacht of de veren vaak terecht op het vlees.

Daarnaast kan besmetting plaatsvinden tijdens het verwijderen van de ingewanden, het bewerken en het verpakken.

Men probeert het aantal ziektekiemen tijdens het verwerken te verminderen door de karkassen te wassen en te ontharen.

Toch blijven bacteriën achter op de karkassen. Enkele daarvan dragen bij aan het bederf van het vlees; andere maken mensen en dieren ziek.

Microscopische besmetting of infectie door een virale of parasitaire agens gaat onopgemerkt voorbij aan de inspectie, omdat er geen duidelijk zichtbare pathologische veranderingen zijn.

Vleesproducten die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie - oneetbare weefsels, delen en hele karkassen van afgekeurde dieren (dieren die dood, stervend of invalide zijn en afgedankt worden voor het slachten) - worden verwerkt tot hondenvoer.


Het is mogelijk dat deze producten veel bacteriën bevatten:

1. door de aard van het product en

2. door de minder strikte regels bij de omgang vergeleken met producten die goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie.


Van de bacteriële ziekteverwekkers in rauw vlees hebben organismen van de soort salmonella de meeste aandacht gekregen.

Twintig tot vijfendertig procent van alle kipkarkassen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie, testen positief op salmonella organismen. Rauw vlees dat gebruikt wordt om honden te voeden is zelfs nog vaker besmet met deze bacterie.

In een studie kwam meer dan de helft van de salmonella die aangetroffen werd in de ontlasting van honden overeen met de types die aangetroffen werden in hun voeding.

Het komt misschien nog vaker voor dat honden subklinische dragers worden van salmonella nadat ze er aan blootgesteld zijn.

De salmonella overdracht van huisdier naar mens vindt plaats wanneer de omgang met geïnfecteerde huisdieren gepaard gaat met een slechte hygiëne.

Mensen lopen ook gevaar om besmet te worden als zij besmet vlees dat voor de hond bestemd was, zoals botten en varkensoren, in hun handen gehad hebben.

Campylobacteriose is een vorm van darmontsteking, die veel voorkomt in de VS. Mensen kunnen campylobacteriose oplopen door contact met besmette honden.

Honden kunnen het ook krijgen, maar net als bij een salmonellabesmetting scheidt een grote gedeelte van de besmette honden de organismen uit in hun ontlasting zonder ziek te zijn.

Er is niet veel bekend over de besmettingroute van Campylobacter, maar rauwe kip (denk aan Amerikaanse kippenboutjes) is besmet met Campylobacter, vooral C. jejuni. Honden die besmette rauwe kip eten, kunnen besmet raken.

Shiga toxic Escherichia coli (STEC) types die in staat zijn om ziekte te veroorzaken bij mensen en dieren, worden vaak geïsoleerd uit vers gemalen gehakt.

Echerichia coli 0157, een in opkomst zijnd pathogeen voor mensen, is geïsoleerd uit de ontlasting van honden. De ziekte wordt vaak geïsoleerd uit rauw vlees, vooral varken.

Afhankelijk van de hygiëne tijdens het slachten, verpakken en opslaan kan 89 procent van het rauwe vlees besmet zijn.

Pathogene bloedtypes van Y enterocolitica zijn bij honden en mensen hetzelfde en net zoals bij salmonella en campylobacter kunnen honden geïnfecteerd zijn met Y enterocolitica types, die ziekte veroorzaken bij mensen.

Of omgekeerd, enteritis ontwikkelen bij infectie met andere bloedtypes. Overdracht van dit pathogeen in het gezin van honden op mensen is wel eens gerapporteerd.

Talrijke andere bacteriële pathogenen, waaronder Listeria monocyogenes en Clostridium perfringens kunnen ook ziekte veroorzaken bij honden.

Er is melding gemaakt van Listeria monocytogenes als oorzaak van abortus bij een teef die rauwe vleesproducten had gegeten waarvan men dacht dat die besmet waren met het organisme.

Kontakt met besmet, geaborteerd weefsel zonder goede hygiëne brengt gevaar op besmetting met zich mee.

Hoewel het juiste verband tussen een infectie met C. perfringens en darmontsteking bij honden niet bekend is, is er in de medische literatuur melding gemaakt van talrijke gevallen van darmontsteking die geassocieerd werd met C. perfringens.

Honden zijn gevoelig voor de neurologische uitwerking van het gif van C botulinum en sommige verpakte voedingsmiddelen zoals bacon, zijn in staat om de groei van C botulinum en de productie van gifstoffen te ondersteunen.

Honden zijn ook gevoelig voor ziektes die veroorzaakt worden door Staphylococcus aureus en Bacillus cereus. Deze gifstoffen producerende organismen kunnen in rauw vlees en commerciële producten zitten.

Ze kunnen zich vermeerderen en gifstoffen produceren voordat het vlees gevoerd wordt.

Veel idiopathische problemen met de spijsvertering van honden kunnen te maken hebben met een bacteriële groei in halfzacht voedsel dat neergezet wordt voor de hond en vele uren blijft staan voordat het gegeten wordt.

Er zijn nog meer bacteriële agens in rauw vlees, die in bepaalde omstandigheden overgedragen kunnen worden aan honden. Wanneer er bijvoorbeeld vlees gegeten wordt van dieren met anthrax kan dit een infectie met B anthracis tot gevolg hebben.

Francisella tularensis heerst bij konijnen en waterdieren, zoals muskusratten en bevers in Noord Amerika, en honden die rauw vlees eten van besmette bronnen lopen gevaar op het ontwikkelen van tularemia.

Honden kunnen besmet worden met Mycobacterium en M tuberculosis na het eten van besmet orgaanvlees van besmette veestapels. Hoewel deze agens verbannen is uit de gedomesticeerde veestapel, zijn er nog wel reservoirs in het wild.

In bepaalde delen van de wereld, en wel Afrika, komt infectie van de gedomesticeerde veestapel vaker voor.

Hoewel er geen melding is gemaakt van de overdacht van deze organismen van honden op mensen, neemt men aan dat de overdacht van honden naar runderen zou kunnen bijdragen aan het voortbestaan van de ziekte in gebieden waar het heerst.

Karkassen die besmet zijn met Burkholderia (Pseudomonas) pseudomallei, de agens die melioidosis veroorzaakt, kunnen dienen als infectiebron wanneer ze gegeten worden door honden.

Vlees van paarden met droes kan een bron zijn van Burkholderia (Pseudomonas) mallei en honden zijn matig gevoelig voor besmetting met dit organisme.

Er kunnen ook een virussen die gevaar opleveren voor honden, aanwezig zijn in het vlees. ;)

In de VS en bepaalde delen van België komt wel eens Pseudorabiës (ziekte van Aujeszky) voor bij honden die besmette longen van varkens aten.

Honden kunnen besmet worden met talrijke parasitaire infecties door de voeding.

Honden die rauwe vis eten, kunnen geïnfecteerd worden door een aantal organismen, zoals:

Diphyllobothrium latum, de lintworm van vissen;

Opisthorchis tenuicollis, een trematode die de galbuis en de buisjes van de alvleesklier en de dunne darm besmet;

Dioctophyme renale, de grote nierworm;
Nanophyetus salmincola, de drager van Neorickettsia helminthoeca, de agens die verantwoordelijk is voor zalmvergiftiging bij honden.


De aanwezigheid van toxoplasmagondii in varkens varieert per regio. In Canada is 13 procent gerapporteerd, in andere landen is het percentage nog hoger.

Honden kunnen wel geïnfecteerd worden met T gondii, maar ze zijn niet de laatste gastheer en daarom brengen zij geen besmette oocysten in het milieu.

Aan de andere kant zijn honden die altijd rauw vlees eten, meestal geïnfecteerd met de protozoön Sarcocystis en honden die besmet vlees eten kunnen sporocysten van deze parasief verspreiden in hun ontlasting en het milieu besmetten.

Dit is een ramp voor vee dat daar graast. Wanneer vee Sarcosystis spp binnenkrijgt, kan de ziekte die daar het gevolg van is, zorgen voor economische verliezen.

In het recente verleden is bekend geworden dat honden de eindgastheer zijn van een andere parasiet die belangrijk is voor vee, Neospora caninum. Honden raken geïnfecteerd met N. Caninum door het eten van besmette weefsels, vooral geaborteerde foetussen en placentas.

Honden die geïnfecteerd zijn met N. caninum kunnen ziek worden en infectieuse oocysten uitscheiden in hun ontlasting; vee raakt geïnfecteerd als gevolg van het eten van oocysten in de weilanden.

Ascariden zoals Toxocara canis kunnen zich inkapselen in de weefsels van tussengastheren, inclusief schapen. Honden kunnen geïnfecteerd raken met T canis en met de ascaride die bij wasberen voorkomt, Baylisascaris procyonis, ten gevolge van het eten van rauw vlees.

Geïnfecteerde honden kunnen enteritis ontwikkelen en infectieuze eieren uitscheiden.

Daardoor kunnen de parasieten overgebracht worden op andere honden en andere tussengastheren, inclusief de mens.

Hier zit natuurlijk ook helemaal geen waarheid in.Je bent nooit te blond om te leren......
mirandab

Berichten: 3945
Geregistreerd op: do 12 sep 2002 17:02
Woonplaats: Het Gooi
PrivéberichtOmhoog
--------------------------------------------------------------------------------
Laatst gewijzigd door Exect op zo 28 mar 2010, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Exect
#1565406
Nu begrijp ik en weet ik waarom Dieren artsen zo tegen vers vlees zijn ,, uitzonderingen o.k maar toch
En niet alleen tertijde dat ik nog in Holland woonde ,,,maar hier zelfs in Thailand 
Maar ik zeg zomaar een ieder moet geven wat hij denkt goed is dan hoeft geenander persoon verantwoording af te leggen dan gij zelf . g
rt Henk et Thailand
Door judith1967
#1565455
Mevroi Kruim schreef: Hoe weet jij bv dat hij van dat kuiken aan de slinger was? En er niet iets heel anders aan de hand was?
Niet als beschuldiging maar als aanzet om kritisch te kijken en niet direct dingen voor waar aan te nemen.
Als ik spinazie eet en vervolgens op de stoep uitglijd wijt ik dat doorgaans ook niet aan de spinazie maar aan een toevallige samenloop van omstandigheden. Als je hond diarree krijgt en hij had kip gegeten dan kan, maar hoeft dat dus ook helemaal niks met die kip te maken hebben.

Omdat Dorian eigenlijk nooit aan de slinger is.
En die avond daarvoor dus die braadkuiken had gegeten. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door