Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1523358
hallo,

er wordt gezegd dat het eten van rauwe botten zo goed is voor het gebit en dat alle koolhydraten in brokken voor de tandaanslag zorgen (aangezien honden geen enzymen in hun speeksel hebben voor de eerste vertering ervan).

Maar nu de praktijk: wat zijn jullie ervaringen, wat hebben jullie zien gebeuren? Wat zegt evt. de dierenarts bij gebitscontrole?
- honden die altijd op barf hebben gestaan
- honden die op barf over zijn gegaan
- evt honden die op KVV staan (zouden dus minder tot geen aanslag moeten hebben?)

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1523363
mijn honden staan vanaf 2006 op BARF. Het jaar ervoor half CB/half BARF
Vienna was toen 9 jaar, Kay 8 jaar en Didge 1 jaar. Bantu is van 2007 en afgespeend op CB en bij mij gelijk op BARF gegaan. Ik kom nooit zoveel bij een DA, en als ik er kom kijken ze niet in de bekkies omdat ze weten dat ik trimster ben en het allemaal zelf goed bij houd.
Mijn honden hebben heel af en toe een beetje aanslag op de hoektanden maar dat is te verwaarlozen.
Moet wel eerlijk zeggen dat toen de oudste 2 nog op de brokken stonden, ze eigenlijk ook nooit aanslag hadden en ik eigenlijk nooit iets aan de gebitten deed als alleen maar nakijken
Door Lizzy
#1523365
Twee van mijn honden zijn op BARF over gegaan (echter wel toen ze jong waren) en 1 is er mee opgegroeid. Brutus heeft nog een prima gebit (op 1 afgebroken kies na) maar dat moet ik het laatste jaar wel de hoektanden poetsen (alleen de hoektanden) omdat daar wat aanslag op zit. Idem voor Pinkel. Zij zijn bijna 14 en 13 jaar. Linga is bijna 5 en heeft een schoon gebit.

Mijn buurhond is 6 jaar, eet brokken en heeft een schoon gebit, terwijl dat nooit gepoetst wordt. Maar ik kan je 2 dingen zeggen. Veel is aan het speeksel/bek van de hond gelegen maar als deze hond zometeen wat ouder wordt, gaat hij toch aanslag krijgen en zal hij nooit het gebit hebben van Brutus (ik heb dat bij hun 2de hond ook gezien. Die is nu 12 :-X :-X :-X :-X). Brutus heeft voor een hond van bijna 14 jaar echt een stel pracht tanden en kiezen in zijn bek staan.
Door McClauds
#1523395
Mijn hond heeft de eerste jaren op brok gezeten en had met 9 maanden al flinke tandsteen. Regelmatig poetsen en schrapen was er nodig om dit schoon te krijgen. Ze zit nu een jaar of 3 op CB. Ondanks de CB bleef ze tandaanslag houden. Sinds een driekwart jaar krijgt ze nu BARF met af en toe nog wat CB op de 'luie' dagen (van mij dus  ;D)

In november hadden we een clubmatch vd rasvereniging. Ik stond al startklaar om het gevecht van tandenpoetsen met haar aan te gaan; Hond in de klem, pasta, borstel en bekertje water gereed en... heej, helemaal geen aanslag meer te vinden! Niks nakkes nada.. Nou ja, de boel maar weer opgeruimd en m'n hondje allang blij dat dat vreselijke gedoe niet doorging  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1523396
Ik heb wel wat verschil gemerkt met overgang naar barf.
Ze barfen hier nu bijna 1 jaar, daarvoor brokken.
De oudste (10) had aardig wat tandsteen op de hoektanden en wat op de kiezen, dit is een heel stuk beter geworden.
Niet geheel weg (nog), een enkel dun streepje bovenaan is overgebleven. Daar was haar tand al wat aan het ontsteken, die beginnende onsteking is weg en haar tandvlees is weer mooi roze en ze stinkt niet meer uit haar bek.
Mijn andere 2  (1 van een jaar en 1 van 5 jaar) zijn op dezelfde tijd gaan barfen. Zij hadden geen tot bijna geen aanslag.
Bij hun merkte ik dus weinig verschil.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1523407
Ik barf nu bijna een jaar (over 2 weken ;D).
De oudste 3 hadden door de brok al aanslag op hun tanden. De oudste, toen bijna 10, had al een keer een schoonmaakbeurt gehad, maar had behoorlijk aanslag. Dit is nu een stuk minder. De andere 2 hadden ook al wel aanslag, maar ook dat is een stuk minder geworden.
De jongste heeft misschien 2 maand een combi gehad van brok en CB en daarna volldeig barf.
Waar ik bij de oudere dieren op jonge leeftijd al aanslag zag verschijnen, heeft zij nu met 15 maand een spierwit gaat gebitje.
Door rheawithpixels
#1523447
Onze hond heeft haar eerste maanden op brokken (Henne en Bento Kronen) en Duck gestaan. Ze had een erg slecht gebit! Veel tandplak en aanslag. Zelfs al plekken op haar kiezen en ze was toen een maand of 8 denk ik. Toen we zijn gaan BARF-en is haar gebit erg verbeterd. Af en toe heeft ze wat plak op haar hoektanden en poetsen we dat weg. Verder is haar gebit erg schoon, mooie witte tanden.

Onze vorige hond heeft haar hele leven brok gehad en had een gebit met veel aanslag op de tanden omdat ze heel wat uren op haar knuffel liep te sabbelen  ;D
Door sandrra
#1523461
In het begin aten ze hier ( helaas) brokken. Bij de oudste was ik er zelfs over na aan t denken om haar tanden door de DA te laten reinigen.
En toen gingen we barfen en tjoep het tandsteen vloog er zo vanaf. Ja ze hebben nog wel wat aanslag, maar dat is echt minimaal.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1523486
Bono heeft de eerste 1,5 jaar van z'n leven brok gegeten. Toen ik hem kreeg ging hij over op eerst kvv en daarna BARF. Hij is nu 6,5 en z'n gebit ziet er top uit.

Sem at, toen ik haar kreeg brok, ze was toen ruim 5. Ook zij ging direct over op kvv, later BARF. Bij haar heb ik heel duidelijk gezien wat het met haar gebit deed; tandsteen verdween, haar gebit zag er veel beter uit. Ik kreeg bij de dierenarts de complimenten hoe haar gebit opgeknapt was.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1523615
hier mooie tandjes maar gentle is met barf groot gebracht, is nu 15 maanden maar zijn achterste kiezen(2) zit al wel aanslag op........dus het heeft id ook met het speeksel te maken...
vince heeft een prachtig gebit, zimba heeft iets aanslag maar is zo weg te halen met je nagel.
Door Esther Q
#1523625
Toen mijn hond overging op kvv en later zelf samengestelde voeding werden zijn tanden schoner. Als er hier broketende honden komen en bij ons verse voeding krijgen worden de tanden ook schoner.
Door Mevroi Kruim
#1523687
Tara is nu 13, heeft de eerste bijna 4 jaar brok gegeten en toen over op barf. Die doodenkele keer dat een da haar ziet vallen ze om van haar gebit (en haar conditie in het algemeen) ze willen gewoon niet gevolen dat ze al bijna 13 is. Zij is ook echt een zorgvuldige knager en kauwer. Kátur is op barf opgegroeid en heeft een mooi gebit maar wel af en toe wat aanslag op de hoektanden. Hij is een luilak  :D
Door bloemetje
#1523808
_Sandra_ schreef:
- evt honden die op KVV staan (zouden dus minder tot geen aanslag moeten hebben?)

Groetjes,
Sandra
Guus heeft altijd kvv gegeten en heeft een blinkend gebit zonder aanslag. Danny heeft in zijn eerste jaar grotendeels brokken gegeten en heeft wel wat aanslag. Ze zijn beide 2 jaar oud bijna.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1523854
ik voer kvv en rauw rundvlees, hart en kip sinds 1992 of daaromtrent. De gebitten van mijn honden zijn heel verschillend (geweest). Er waren erbij die spontaan hun tanden en kiezen verloren en er waren er ook die een goed gebit hielden tot op hogere leeftijd. De twee die ik nu heb krijgen allebei precies hetzelfde te eten. Maar evengoed is het gebit van een van de twee slecht te noemen. Ze was met drieeneenhalf jaar al 7 tanden en kiezen kwijt. Het gebit van de andere hond is goed, mooi wit met weinig aanslag. Dus denk ik ook dat het met erfelijkheid, de samenstelling van het speeksel en de stand van het gebit te maken heeft en niet alleen met het soort voer.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1524299
Toen Kjell net zijn volwassen gebit had, kreeg hij meteen aanslag (hij at toen brokken).
Op aanraden van de fokker ben ik toen dagelijks een stukje varkensoor of bullenpees gaan geven, dat hield het redelijk onder controle.

Zo'n drie jaar geleden ben ik overgestapt naar kvv. Naar aanleiding van een topic hier ben ik Plaque Off gaan geven, in combinatie met 1x per week een stuk bullenpees. Toen is heel veel tandsteen verdwenen, alleen nog tandsteen op de achterste kiezen en op zijn hoektanden.

Nu sinds 5 weken BARF en geen Plaque Off meer i.v.m. een eliminatiedieet en het tandsteen op de achterste kiezen is ook bijna helemaal verdwenen, alleen op zijn bovenste hoektanden zit nog een beetje tandsteen.

De dierenarts vind dat hij een keurig gebit heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door