Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#1523320
tiny schreef: Al het extra wat ze niet gebruiken, plassen ze weer uit. Hoe weet je dan dat de vitaminen opgenomen worden. Ik kijk naar mijn hond en voer met beleid, vandaar barf. Dan weet je zeker dat je weinig extra's nodig hebt.
Dan plast ze het overtollige maar uit. Ik kan daar prima mee leven. Beter dan met het idee dat ze misschien niet meer genoeg uit haar reguliere voeding haalt.

Dat Barf, ja , dat moet ik dan ook maar eens proberen ::)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1523364
Angelique schreef: Dan plast ze het overtollige maar uit. Ik kan daar prima mee leven. Beter dan met het idee dat ze misschien niet meer genoeg uit haar reguliere voeding haalt.

Dat Barf, ja , dat moet ik dan ook maar eens proberen ::)
prima, maar ga dan zelf twijfelen of ik Vienna ook niet wat bij moet gaan voeren. In mijn ogen doet ze het goed, maar als een ervaren iemand dit dan zegt............
Door Sella
#1523535
Angelique schreef: Hier krijgt ouwe lola ook 1 x per dag. Wel krijgt ze voor haar doen best een grote hoeveelheid ten opzichte van de jongeren.
Mij is ooit verteld dat oude dieren (en ook mensen) nutriënten gaan "lekken" waardoor ze dus toch tekorten kunnen oplopen en/of vermageren ondanks dat je ze goed voert zoals je altijd eerder deed. Oudje hier krijgt dus ook een schep multivitamine extra, zo ook van de andere supplementen.
Dat heb ik ook gehoord en zeker ook gezien met oude mensen en oude dieren.
Ik ben een kat van 18 van de buren gaan bijvoeren met vlees en hij kreeg weer meer spiermassa.
Mijn oude hond van 13 moest ik ook meer gaan voeren en dat was toen wel met brok, maar ik zag toen echt verschil toen ze 100 gram meer kreeg over de dag verdeeld.

Nu als ik een senior zou hebben zou ik meer gaan voeren 1 keer per dag en ook wat extra pitamientjes toevoegen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1523852
Sella schreef: Dat heb ik ook gehoord en zeker ook gezien met oude mensen en oude dieren.
Ik ben een kat van 18 van de buren gaan bijvoeren met vlees en hij kreeg weer meer spiermassa.
Mijn oude hond van 13 moest ik ook meer gaan voeren en dat was toen wel met brok, maar ik zag toen echt verschil toen ze 100 gram meer kreeg over de dag verdeeld.

Nu als ik een senior zou hebben zou ik meer gaan voeren 1 keer per dag en ook wat extra pitamientjes toevoegen.
ik voer Vienna niet meer nu ze ouder word, meer iets minder. Ze beweegt minder en merk af en toe toch dat ik haar wat "fatsiger" vind worden
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#1523953
Mijn gecastreerde veteraan (bijna 13) krijgt evenveel als haar 10 jaar jongere intacte nichtje.
Ik voer haar nu verhoudingsgewijs meer dan een jaar of drie vier geleden.
Daarbij is ze ook nog de slankste van de twee. ::)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1524753
Onze Bowyn van 11 krijgt minder dan voorheen omdat ze snel te dik wordt. Zij krijgt ook een zwakkere achterhand, maar dat is rasgerelateerd, ga ik vanuit.
Ik kan me kwa vitamnies wel voorstellen dat sommigen wat extra nodig hebben. Bij mensen is dat wel het geval, maar dat heeft ook te maken met een tekort aan B12 en dat weer met minder bacterién in de dikke darm. Ook schijnt bij mensen de maag minder zuur te worden en daardoor te vertering minder goed.
Geen idee of dat bij honden ook speelt, maar extra vitaminen lijkt mij weinig kwaad te kunnen.

Het eiwitverhaal zegt mij niets. Misschien dat het geldt voor de slecht verteerbare eiwitten in brokken?
Ik weet wel dat seniorenbrokken vaak beter verteerbare eiwitten bevatten. Daardoor knappen sommige honden gigantisch op van de overstap naar seniorenbrokken. Misschien dat het dan wel geldt.
Vlees is altijd goed verteerbaar en dus zie je dat effect niet.
En of het nou de hele dag door opgenomen moet worden? Ik betwijfel of dat goed is. Het maagdarmkanaal heeft ook rust nodig.
Door Lizzy
#1524768
Ik hoor inderdaad wel veel mensen 'klagen' met oudere honden dat ze de harde/grote vleesbotten slechter verteren en ze vaak over moeten stappen naar zachtere botten. Brutus heeft daar geen last van maar misschien dat dit toch van hond op hond verschilt. Wel iets om allemaal rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1524791
Lizzy schreef: Ik hoor inderdaad wel veel mensen 'klagen' met oudere honden dat ze de harde/grote vleesbotten slechter verteren en ze vaak over moeten stappen naar zachtere botten. Brutus heeft daar geen last van maar misschien dat dit toch van hond op hond verschilt. Wel iets om allemaal rekening mee te houden.
Dusty eet ook alles nog, maar Chica ging naarmate ze ouder werd de geitenribben en de zalmkoppen slechter verteren. Dat leverde in ieder geval altijd een dag later kots op. Het gevogelte ging prima, dat heeft ze tot daags voor haar overlijden gegeten. Mucho kreeg geen groot bot meer omdat hij door zijn spierverlies de kracht niet meer in zijn bek had.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1524800
trimsalon schreef: prima, maar ga dan zelf twijfelen of ik Vienna ook niet wat bij moet gaan voeren. In mijn ogen doet ze het goed, maar als een ervaren iemand dit dan zegt............
MIjn redenatie was dat ik haar achteruit zag gaan op hetzelfde aanbod van voer. Dat achteruit gaan was dan verlies van uithoudingsvermogen, vacht wat niet meer goed groeide, afvallen zonder aanwijsbare reden, gewoon een beetje verleppen. Dan kan ik dat wegschrijven onder "gut, tja, ze wordt oud" , maar ik kan ook trachten dat deels te ondervangen door haar van alles wat extra te geven. "Deels "natuurlijk omdat het ouderdomsproces natuurlijk gewoon doorgaat en haar wandelingen nog steeds korter worden. Maar vooralsnog ben ik er tevreden mee en zou ik het zeker weer doen bij een volgende.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1527281
Baryak is bijna 15 jaar en krijgt de laatste maanden ook steeds meer te eten om te zorgen dat hij niet nog meer afvalt. Hij krijgt praktisch alleen nog maar kvv omdat het kauwen hem teveel moeite kost. En extra vitamines krijgt hij ook. 
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1527953
Angelique schreef: MIjn redenatie was dat ik haar achteruit zag gaan op hetzelfde aanbod van voer. Dat achteruit gaan was dan verlies van uithoudingsvermogen, vacht wat niet meer goed groeide, afvallen zonder aanwijsbare reden, gewoon een beetje verleppen. Dan kan ik dat wegschrijven onder "gut, tja, ze wordt oud" , maar ik kan ook trachten dat deels te ondervangen door haar van alles wat extra te geven. "Deels "natuurlijk omdat het ouderdomsproces natuurlijk gewoon doorgaat en haar wandelingen nog steeds korter worden. Maar vooralsnog ben ik er tevreden mee en zou ik het zeker weer doen bij een volgende.
Mag ik aan jou vragen welke multivitaminen je dan bijvoert?
Mijn oudje is nu bijna (of al) 10, stond tot 2 jaar terug op brokken en is onbeschrijflijk opgeknapt door Barf te gaan voeren, maar ik zou haar graag ondersteunen waar ik kan. Ze is al vanaf jongs af aan "slecht" door o.a. een Lumbosacraalstenose met hernia, waarbij de stenose operatief weggehaald is en de hernia is blijven zitten. Mbv Dorit Aharon  doet ze het al jaren beter dan ooit te voren, en door de voeding heeft ze weer veel meer spiermassa gekregen.

Omdat het zo goed gaat ben ik zelfs ongemerkt gaan vergeten glucosamine te geven. Nu ze vele malen ouder wordt dan we ooit hadden kunnen durven dromen (en fit hoor ;-), ze wandelt rustig anderhalf uur mee, waar ze vroeger nog geen 5 minuten wilde lopen en lang helemaal stuk was van een kwartier), wordt ze natuurlijk gewoon "oud". Ik heb de neiging als ze een mindere dag heeft dat direct aan haar problemen te koppelen, maar de dame mag natuurlijk best een tandje lager op haar leeftijd. Ik wil haar wel weer wat ondersteuning gaan geven, dus de glucosamie komt terug op het menu, en misschien zou ze ook baad hebben bij multivitaminen. Kauwen doet ze overigens nog prima  :biggrin2:, alhoewel ze met lamsribben soms wel moeite heeft en er langer over doet (maar ze vindt ze zaaaaaaalig). Ik zei echter maar niet veel toen bij de laatste controle de DA opmerkte dat er een klein stukje van een kies afgebroken was.... :whistling:

Oh, en ik voer 2x per dag. Gevoelsmatig wil ik haar inderdaad niet alles in 1 keer geven en daarom eet ook de andere dame 2x.  Dat gaat prima. Vaker voeren dan dat lijkt me niet nodig voor mijn senior.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1528073
Madelief. schreef: Mag ik aan jou vragen welke multivitaminen je dan bijvoert?
Mijn oudje is nu bijna (of al) 10, stond tot 2 jaar terug op brokken en is onbeschrijflijk opgeknapt door Barf te gaan voeren, maar ik zou haar graag ondersteunen waar ik kan. Ze is al vanaf jongs af aan "slecht" door o.a. een Lumbosacraalstenose met hernia, waarbij de stenose operatief weggehaald is en de hernia is blijven zitten. Mbv Dorit Aharon  doet ze het al jaren beter dan ooit te voren, en door de voeding heeft ze weer veel meer spiermassa gekregen.

Omdat het zo goed gaat ben ik zelfs ongemerkt gaan vergeten glucosamine te geven. Nu ze vele malen ouder wordt dan we ooit hadden kunnen durven dromen (en fit hoor ;-), ze wandelt rustig anderhalf uur mee, waar ze vroeger nog geen 5 minuten wilde lopen en lang helemaal stuk was van een kwartier), wordt ze natuurlijk gewoon "oud". Ik heb de neiging als ze een mindere dag heeft dat direct aan haar problemen te koppelen, maar de dame mag natuurlijk best een tandje lager op haar leeftijd. Ik wil haar wel weer wat ondersteuning gaan geven, dus de glucosamie komt terug op het menu, en misschien zou ze ook baad hebben bij multivitaminen. Kauwen doet ze overigens nog prima  :biggrin2:, alhoewel ze met lamsribben soms wel moeite heeft en er langer over doet (maar ze vindt ze zaaaaaaalig). Ik zei echter maar niet veel toen bij de laatste controle de DA opmerkte dat er een klein stukje van een kies afgebroken was.... :whistling:

Oh, en ik voer 2x per dag. Gevoelsmatig wil ik haar inderdaad niet alles in 1 keer geven en daarom eet ook de andere dame 2x.  Dat gaat prima. Vaker voeren dan dat lijkt me niet nodig voor mijn senior.
Ik geef ze die van de Groene Os en dan krijgt ze 2 x per week een dagdosering.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door