Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1518114
Nynke F schreef: mijn hondjes aten alledrie op een meter afstand van elkaar, toen Gunnar nog lekker mee at :) Nu is Gunnar overleden en eten Jeppe en PEzzo nog steeds vlakbij elkaar, daa zit net een metertje  tussen als ze binnen eten. Buiten hou ik wel 2 meter afstand tussen de bakken  :)
Vechten doen ze absoluut niet  :)
Maar Nynke.. jij hebt toch ook hele lieve wolfjes!  :-*
Gebruikersavatar
Door pike
#1518195
Hier eten ze ook gescheiden van elkaar. Niet omdat ze anders bonje maken, maar omdat ze anders elkaars bakken leegeten. En dan weet ik niet wie wat en hoeveel gegeten heeft  ::) Dus Pike eet links naast het huis achter het hekje, Duc gewoon in de tuin, en Armagnac in een speciaal voor hem gemaakt eetkenneltje in de tuin.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1518255
Berry schreef: Pens zou niet goed zijn i.v.m. de bacterieen die er in zitten ( ik dacht dat die juist goed waren .....? )

Zelf samenstellen...tja, ik heb daar toch een beetje moeite mee hoor. Als ze hier wat te kluiven hebben dan is het vaak foute boel tussen die 2, ik ben bang dat na iedere maaltijd een vechtpartij volgt.
Als ze het gewoon in hun bak krijgen is dat niet het geval.
maar dat zou voor mij geen reden zijn om niet zelf samen te gaan stellen :-\
Hier 4 wolfjes en alle 4 eten ze apart van elkaar. 2 in de kennel buiten, en 2 in de trimsalon afgeschermd met een hekje ertussen
Door Ons Elftal
#1518324
Wij hebben er 9. Ook hier zou het een probleem worden als ik ze allemaal stukken vlees en botwerk zou geven. Heb ooit eens een beginnetje gemaakt. In groepjes naar buiten in de tuin. Ze maakten geen ruzie, maar gingen schrokken. Echt schrokken, hele lappen pens gingen naar binnen en kwamen kokhalzend weer naar buiten. Ik wil er wel zelf bij zijn, dus in een andere ruimte is voor mij geen optie. Negen honden om de beurt ook niet.

Ik durf het dus niet meer, maar ik stel wel zelf samen. Althans 's avonds. Ik snij het vlees en orgaan en maal karkassen van kleine dieren. Zo kan ik toch zelf samenstellen, maar ze kunnen toch uit een bak eten. Geen vuiltje aan de lucht, ze eten op 10 cm naast elkaar. Met ieder een eigen bak wordt er niet geschrokt.

Groot nadeel is uiteraard wel dat het minder goed is voor hun tanden/kiezen.
Door Linda & Kay
#1518338
Ons Elftal schreef:
Groot nadeel is uiteraard wel dat het minder goed is voor hun tanden/kiezen.
Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het toch heel knap dat je dit met 9 honden doet! Petje af hoor!  :)
Door Esther Q
#1518440
Berry schreef: Geven hier de mensen ook apart dan als ze meerdere honden hebben ?
Je kunt ze misschien ergens vastmaken. Onze honden hebben allemaal een eigen plek en zitten daar vast als ze gaan eten. Sommige schrokken, maar dat doen ze ook als ze alleen zitten en andere eten heel rustig. Ze worden nooit lastig gevallen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1519378
Vastzetten is inderdaad ook een goede optie. Dat doe ik op (kampeer)vakantie bijvoorbeeld ook altijd. Om de zoveel meter eentje vast:

Afbeelding
Door Ons Elftal
#1520012
Linda & Kay schreef: Dat kan wel zo zijn, maar ik vind het toch heel knap dat je dit met 9 honden doet! Petje af hoor!  :)
Valt wel mee hoor. Het lijkt meer werk dan dat het is. Malen van karkas doe ik één keer in de drie maanden en dan een hele grote hoeveelheid. Mijn man helpt dan en met een uurtje of twee zijn we klaar. Dat hoef ik dus 's avonds alleen maar uit de vriezer te halen.
Spiervlees heb ik ook in porties in de vriezer liggen en dat snij ik voordat ze het krijgen. Net als orgaan. Ik sta elke avond een kwartiertje te snijden.
Groentemix maak ik 1x in de drie werken. Dan ben ik anderhalf uur bezig. Ik geloof dat dat nog het meeste werk is  :biggrin2:

Als ik zie hoe lekker ze het vinden, hoe weinig ze poepen en hoe ze me tegemoet glimmen, naast het nog veel belangrijkere feit dat de gewrichtsproblemen bij twee van onze honden opgelost zijn zonder medicijnen, dan zou ik het ook geen probleem vinden als het meer werk zou zijn.

's Morgens krijgen ze Smuldier. Zo'n 25% van de totale maaltijd per dag.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1520025
Berry schreef: Dat apart gaat wel lukken, maar dat snijden.... :o
Voordeel van 2 grote honden is dat je helemaal niet zoveel hoeft te snijden.
Ik weet niet hoeveel die van jou eten per dag?
Maar als ik hier bv kijk, haal ik er bv 1 zak vleesbot uit en 1 zak spiervlees, hup in de bakken verdelen.
Een enkele keer is een stuk te groot en wordt het doormidden gehakt.
En blijft er wat over gaat dat de koelkast in voor de volgende dag.
Door Berry
#1520041
May Linn schreef: Voordeel van 2 grote honden is dat je helemaal niet zoveel hoeft te snijden.
Ik weet niet hoeveel die van jou eten per dag?
Maar als ik hier bv kijk, haal ik er bv 1 zak vleesbot uit en 1 zak spiervlees, hup in de bakken verdelen.
Een enkele keer is een stuk te groot en wordt het doormidden gehakt.
En blijft er wat over gaat dat de koelkast in voor de volgende dag.
Dat kan natuurlijk ook !
In de winter alles zelf malen, en in de zomer in de tuin en vast.
Maar ik heb nu nog 120 kilo vlees en botmix.
Als ik het goed begrijp kan ik daar beter nog wat orgaan extra bij doen ?
Door Berry
#1520046
May Linn schreef: Voordeel van 2 grote honden is dat je helemaal niet zoveel hoeft te snijden.
Ik weet niet hoeveel die van jou eten per dag?
Maar als ik hier bv kijk, haal ik er bv 1 zak vleesbot uit en 1 zak spiervlees, hup in de bakken verdelen.
Een enkele keer is een stuk te groot en wordt het doormidden gehakt.
En blijft er wat over gaat dat de koelkast in voor de volgende dag.
Het gaat me ook niet om het werk wat ik er aan zou hebben hoor, maar ik zie me niet met bv een lap pens in de weer ( hoewel dat misschien ook wel weer went)
Waar malen jullie die botten in ?
Door Mevroi Kruim
#1520064
Voor de honden maal ik niks, die kunnen dat zelf veel beter.
Voor mijn tandeloze ouwe katje maal ik karkassen van  kip, konijn, haas en parelhoen, met een antieke Husqvarna vleesmolen grote maat met snijschijf met grote gaten. De andere twee katten kunnen dat soort botten ook prima zelf verwerken.
Vlees maal ik al helemaal niet. Ik snij de penzen in stukken van rond de 500 g en ze krijgen dan 1x per 2 weken elk zo'n stuk. Kopvlees snij ik ook soms maar meestal zijn dat al losse stukken. Een parelhoenkarkas knip ik in 2 stukken, elk een deel, Lams- en geitenribben verdeel ik in porties, ff insnijden tussen de ribben door en dan met de hand kraken.
Het verpakken voor de vriezer is het meeste werk.
En hier eten ze ook elk aan een kant van de tuin omdat Kátur nogal hebberig is met z'n eten. Is voor mij beslist geen reden om geen barf te voeren. Waar een wil is is een weg.
Door Ons Elftal
#1520070
Berry schreef: Het gaat me ook niet om het werk wat ik er aan zou hebben hoor, maar ik zie me niet met bv een lap pens in de weer ( hoewel dat misschien ook wel weer went)
Waar malen jullie die botten in ?
In een gehaktmolen. Is niet van mij, maar ik mag hem gebruiken. Het is een professionele. Helaas heb ik zelf geen krachtstroom, want ik zou er zelf graag één hebben.
Nu maal ik in één keer hele grote hoeveeheden. Ik lees hier ook over het gebruik van handmolens. Mocht ik onverhoopt geen gebruik meer kunnen maken van die grote, dan zou ik een handmolen aanschaffen en elke dag malen.

Ennuh............als er ééntje helemaal niet goed werd van al dat vlees dan was ik het wel. Zwaar en streng vegetarisch en dan zoiets  :'( Heb heel wat gegruweld bij long, kopvlees en pens. Ik dorst het echt niet aan te raken.
Nier en lever stond ook niet op het lijstje van favorieten. Voor mijn gezin kocht ik alleen bevroren vlees omdat ik al misselijk werd bij het aanraken van vers vlees. Bevroren vlees ging dan ook bevroren de pan in.

Maar het klinkt heel blasé, maar het went echt. Nu pak ik alles zonder handschoenen aan en snij ik alsof ik het al jaaaaren doe. Het enige wat ik echt niet kan en dat doet manlief gelukkig voor me: karkassen met kopjes in de gehaktmolen duwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door