Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Benjy en Misty
#1498868
Het lijkt me leuk om de beweegredenen te weten waarom iemand begonnen is met BARF te geven aan zijn hond.

Zelf ben ik begonnen met eerst KVV en later BARF te geven aan Eddy en Benjy omdat Benjy veel moeite had met brokken. Hij had er echt bergen ontlasting van, was erg mager en kwam ondanks een grote hoeveelheid brokken niks bij. Alles kwam er even hard aan de achterkant weer uit. Zijn vacht was ook erg stug. Na een 8 tal merken te hebben versleten kreeg ik het advies om over te gaan op rauwe voeding voor Benjy. Natuurlijk kon Eddy dan niet achterblijven en zo is het hier allemaal begonnen.

Inmiddels zijn we 8 maanden verder en met Benjy gaat het nu helemaal goed wat betreft gewicht, ontlasting en vacht.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1498976
Bono kreeg een hele kale buik van z'n brokken. Ik heb me toen wat meer verdiept in voer (ik had me daarvoor alleen verdiept in verschillende soorten brokken  :-[ omdat de honden bij m'n ouders dit ook alleen kregen)
Toen kwam ik uit op vers vlees. Begonnen met kvv en me hier ingelezen op BARF. Sinds bijna 3,5 jaar BARFt Bono volledig. Z'n beharing kwam weer terug en ik zal ook nooit meer anders voeren.
Voor Sem is het haar redding geweest; ze had enorme huid- en blaasproblemen, kreeg een enorme hoeveelheid prednison toen ze bij ons kwam. Ze is uiteraard mee gaan draaien met eerst kvv en toen BARF en we hebben nog ruim 3,5 jaar van haar mogen genieten.
Door ashley
#1499002
Ik ben begonnen met barf omdat Pluto altijd jeuk had, van de da weer voor de zoveelste keer prednison kreeg. Ook had hij altijd ontstoken anaalklieren, die zijn eruit gehaald, daarna nog steeds jeuk aan z'n achterste  :-X Brokken deed hij ruim 2 uur over voordat hij een handje vol op had, ook als ik het standaard na 15 minuten weghaalde. Dan had hij net 2 brokjes gepakt....
Ben op internet wat gaan snuffelen over jeuk en voeding en zodoende kwam ik op barf uit. Ben eerst een aantal weken begonnen met kvv maar daar had Pluto altijd honger van dus toen ben ik overgestapt op barf. En ja Loesje die eet dus sinds ze bij ons is komen wonen vanuit het asiel ook barf. Ze geniet er echt van, ze is gemaakt om te barfen  :D
Door bloemetje
#1499041
Mag 't ook KVV wezen  :biggrin2:

Ik ben ermee begonnen omdat mijn Noah destijds zijn brokkies gewoon goor vond :-\. Hij at zo min mogelijk, sloeg steeds maar maaltijden over.. Toen ben ik uiteindelijk begonnen met Energique en hij heeft (totdat hij ziek werd) nooit meer 1 dag zijn eten laten staan.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1499328
Hier begonnen omdat m'n toeleverancier van gatis brokken ermee stopte.
Dus dacht laat ik eens op zoek gaan naar iets anders.
Was nooit echt tevreden over brokken, van ene naar het andere merk, maar super zagen ze er niet uit.
M'n honden werden ook erg snel oud en versleten, vondt dat zo vreemd.
M'n herder kreeg op 6 jarige leeftijd problemen met de nieren, nierdieet geprobeert, werd alleen maar erger van, hier begonnen ookal wat belletjes te rinkelen.
Denk dat als m'n herder vers vlees gekregen had z'n leven, dat ie er nu nog zou zijn.
Hij zat op het laatst onder kanker, last van nieren en maag/darmen, vreemd hé denk ik achteraf, was gewoon m'n hond aan het vergiftigen  :-X
Maarja pas een jaar later over geschakeld naar vers, ook omdat het stukken goedkoper was dan brok en ik heel snel overtuigd was dat dit 'het' voer was voor m'n honden.

Mijn oudste BC is weer helemaal levendig geworden en stukken fitter geworden met bijna 10 jaar.
De jongste was altijd te mager, en kotste haar brokken uit omdat het blijkbaar te zwaar op de maag lag.
Met barf was ze vrij snel weer op gewoon gewicht en kan voeren hoeveel ik wil.
En de middelste is niet meer altijd te dik, krijgt zelfs een gewone portie voer ipv altijd op dieet.
Duidelijk genoeg voor me  ;)
#1499379
Ja mag het ook KVV zijn??? Mijn oudste collie van 9 jaar heeft altijd gedeeltelijk KVV gehad. Via de fokker ben ik er toendertijd al mee in aanraking gekomen en omdat ze een moeilijke eter was, beviel de KVV eigenlijk altijd beter. Daarnaast heeft ze soms wat last van stress en ook dat maakt dat ik haar liever KVV gaf dan brokken. Want hoe spannend ze iets ook vind, KVV eet ze altijd en zo krijgen ze toch allles binnen, inclusief vocht. Ooit begonnen met Bibi en Carnibest en soms Rodi.

2 jaar en wat maanden geleden is de jongste van 3 jaar erbij gekomen, mager, haar verliezen, kale plakken rond de oksels en liezen. Nou ja diverse dierenarts bezoeken en een dunnere porttemonee verder om de hotspots maar niet te vergeten......ben ik uiteindelijk toch helemaal overgeschakeld op KVV. De jongste hond heeft last van chronische stress, is hyper gevoelig maar sinds ze helemaal op vers zit is ze in ieder geval mooi op gewicht en een stuk rustiger. De CB daar doet ze het niet goed op, de KIVO Vis gaat prima, de vlees soms wel soms niet??? Nu net een bijzondere bestelling van Naturis binnen, want ik probeer nu toch het BARF principe te volgen....door een fysieke/lichamelijke beperking zie ik mijzelf niet helemaal BARFEN hoewel ik dat het liefst zou willen doen. Ook mijn wederhelft staat daar niet achter en ik ben al blij dat ik zover ben als nu. Ik zie dat mijn honden het er ongelofelijk goed op doen en dat ze met smaak eten. Geen vachtverkleuringen etc. Kreeg laatst nog een heel mooi compliment van iemand die vroeg hoe oud mijn oudste van 9 jaar was.....ze dacht dat het nog een jonge hond was.....kijk daar doe ik het voor! Groetjes,
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1499747
Wij moeten nog gaan beginnen... onze pup mogen we volgende week ophalen en deze is al afgespeend met Barf
Zelf gaan we in ieder geval aan de KVV, we zijn nu even een vriezer aan het uitzoeken en aan het kijken waar we het beste kunnen bestellen of het vlees kunnen halen. Onze eigen vriezer zit te vol dus de pup krijgt zijn eigen... Je moet er wat voor over hebben he  ;)

Heb vierkante oogjes en overbelastte hersenen van alle informatie die ik in de afgelopen weken op me af heb gekregen via deze site (helemaal top natuurlijk) dus nog even geduld en ongetwijfeld gaan we over op BARF.
Gebruikersavatar
Door nova
#1499758
Mijn verhaal;

Hier heb ik 2 honden die vooral jeuk -problemen  kenden, gewoon zielig om te  zien hoe zich die dieren krabden en beten van de jeuk.
Veel DA bezoekjes gedaan, en bloed laten nakijken.
Het voorstel van de DA was om de honden te de-sensibiliseren, maar tussen neus en lippen merkte mn DA nog op  dat er ook veel honden zijn die het goed deden op vers .
Dat was voor mij de directe aanleiding om vers te gaan voeren, en ik ben dezelfde dag nog CB gaan halen.
Maar mn beurs laat niet toe 3 kg CB per dag te geven  :-\, dus uit economisch oogpunt ben ik zelf gaan samen stellen.
Nu zou ik dus niet eens meer full-time KVV willen geven, om t even welk merk.
Mijn honden genieten van een schrans partij, en liggen met gesloten ogen op n bot te kluiven.
Dat is genieten , ten voeten uit  :D
Hun jeukklachten zijn verdwenen, mn honden zitten heerlijk in hun vel,  Ik zou never nooit meer wat anders willen geven dan barf.

Nu vind ik het zelfs spijtig, dat ze zo lang meuk hebben moeten eten  :-\, maar goed.....
Door **Jolanda**
#1499808
Tanja had altijd slechte ontlasting en moest vaak overgeven. De verkoper in de DSZ al eens iets over CB laten vallen, vond het 'zozo' en niet betaalbaar, dus andere br*kken geprobeerd. Bloedonderzoek wees uit dat ze een lichte allergie had. Terug naar de DSZ en op advies toch maar die CB geprobeerd en wat de verkoper had verteld kwam uit, zelfs eerder dan hij had gezegt; ze had perfecte ontlasting en stopte direct met overgeven...tja en dan de een vers geven en de andere 2 br*kken vond ik niet kunnen.

Toen zat ik nog in de fase; vers is beter maar granen (en dus veel hondenkoekjes) zijn niet zo heel erg voor af en toe, zelf koekjes maken voor je hond is belachelijk en dat het overdreven was wat de mensen op BP schreven over dat br*kken stonken.

Omdat mijn uitgaven aan hondenvoer erg hoog was vond ik dat ik daar iets aan moest doen en ik wilde iets wat nóg beter was. Dus dan is de stap naar Barf klein.

Nu wil ik niet anders, vind ik br*kken stinken, snap ik niet dat mensen zo'n zak vol stinkende bruine br*kken kunnen kopen, en maak ik de beloningen zelf :D ;D
Door annielaumen
#1499819
Ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen
Astrid had veel jeuk last van haar anaalkieren stinkende vacht oorontstekingen heel vaak en niet vergeten de hotspots
Na afschrapsel van de huid 6 weken op hypo allergeen en veel prikjes verder had ik het helemaal gehad
Ben gaan lezen op internet en ben begonnen met kvv gecombineerd met barf
Nu eet ze barf en in de vakantie kvv / barf
Nu gaat het veel beter met Astrid veel minder jeuk geen ontstoken anaalklieren meer enz
Astrid heeft geen pilletje of prikje voor de jeuk meer nodig
Het enigste wat ze af en toe nog heeft zijn ontstoken oortjes
Maar dat is het enigste wat er nog is
Voor de rest Astrid vindt het heerlijk
En ze ziet er top uit :D
Gebruikersavatar
Door kira
#1499840
toen wij hier het nestje kregen gevoelsmatig kvv gegeven, daarvoor kregen ze brok en smuldier en pens. Theemuts at altijd slecht. En kleine beer die hier bleef uit het nest deden we net als de andere over naar brok. Nou dat was heel kort, een week, want ze viel af in plaats van bij te komen en vertikte het te eten. Doormeten bij de hol. da waar we heen gingen gaf aan, brok was niets voor haar. Dus toen iedereen op de kvv en heel snel door naar barf. Dat klonk nog gezonder, en enig rekenwerk leerde dat het ook goedkoper was. En als we nu naar theemuts kijken denk ik, wat erg dat ik al die tijd heb getracht daar brokken in te stoppen. Ze eet nu altijd, blijft netjes op gewicht, doet niet meer mutsen met haar voerbak, ze straalt, glimt, ze is op en top verbeterd. En als ik nu naar Foppe kijk, ik weet niet of het kan, 2 weken vers, maar zijn vacht lijkt al een stuk beter te zijn.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1499850
Hier een soortgelijk verhaal.
Onze Baiko is nu 3 jaar oud, 2 jaar hebben we hem gewoon net als de doorsnee hondenbezitter brokken gevoerd. Maar van het begin af aan ben ik aan het zoeken geweest naar de goede, want zijn huid was niet zoals ik het wilde zien. Schilfers, dof, jeuk vooral tussen de achterpoten, onder de oksels. Tussen zijn achterpoten was hij helemaal kaal en veel rode vlekken tot bloedens toe. Anaalklierontstekingen,  diverse (met veel stank bovendien en diarree). Op den duur prednison, dieetbrok (wat hij niet lustte). Dus ben ik gaan zoeken naar iets wat hem van de jeuk e.d. af kon helpen. Iemand heeft mij toen gewezen op het voeren van Barf. Veel gelezen en ik was overtuigd. Geen KVV, want dan wist ik nog niet precies wat ik hem voerde. Dus direct over op de barf. Heb wel de brokken af willen bouwen, maar dat ging al sneller dan gepland. Veel geduld moeten hebben, maar toch zag ik duidelijke verbeteringen. Een ontgiftigingskuur heeft hem daarbij geholpen en nog iets, waar ik de naam van vergeten ben, om hem te helpen zijn weerstand op te bouwen.

Was ik vroeger bang voor alles wat geen brok was, nu eet hij alles als het maar rauw en onbewerkt is. En het gaat super, mooie vacht, geen schilfers, geen anaalklierontstekingen, geen jeuk en rode plekken. Super. En last but not least geen dierenartskosten meer zoals toen. Ze hebben ons al tijden niet meer gezien. Ze keurden het niet af, het voer dan vers vlees, maar ze moedigden het ook niet aan. Maakt allemaal niet uit. Ik ben overtuigd, de kat eet nu ook mee en de volgende honden die hopelijk nog eens zullen volgen zullen ook absoluut geen brokken krijgen.

En wat voor Baiko het belangrijkste is, hij vindt niks lekkerder dan vers. Een genot om hem te zien schranzen. Elke dag genieten we van hem als hij eet. Manlief is nu ook helemaal om...

We maken ook de beloning ondertussen zelf, spotgoedkoop en gezond bovendien. En veel makkelijker dan ik ooit had gedacht.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 28 jan 2010, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannekevdwoud
#1499868
Inderdaad erg leuk om al die verhalen te lezen!

Ikzelf heb twee jaar geleden mijn hond, een Amerikaanse Bull, moeten laten inslapen. Altijd oorproblemen, vaak diarree, veel gasexplosies, ontzettende jeuk etc. etc. Uiteindelijk overleden aan de gevolgen van darmkanker. Als ik toen barfplaats al had ontdekt....  :-[

Een collega van mij heeft vlak na het overlijden van mijn kanjer een pup gekocht. De pup was op kvv gespeend en de dingen die zij mij vertelde stonden mij wel aan. Ik ben me erin gaan verdiepen en toen we Hudson op 1.5 jarige leeftijd in huis haalden hebben we hem meteen op kvv gezet. Hij glimt, heeft goede ontlasting, is nooit ziek, verhaart 2x per jaar (en niet 365 dagen per jaar  :biggrin2: ) . Wat een verschil met brok!

Omdat hij van kvv toch een hongerig gevoel overhoudt zijn we sinds kort 's avonds aan het barfen, en dat gaat super! Hij is zo voldaan dat hij eindelijk aan het uitbuiken is! Nog even en ik wil op 1 voeding per dag zitten en dan alleen barf  :D

Bij de katten ben ik de kvv/barf nog aan het introduceren.. de meningen van de dame en heer zijn verdeeld  ;D

Ben benieuwd naar de andere verhalen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door