Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1501455
Je wilt goed op je portemonai letten.
Zelfs dan kun je gevarieerd voeden. Na verloop van tijd krijg je er handigheid in. Hier slechts 2 laatjes in de vriezer en een portemonai die altijd leeg lijkt te zijn.....vooral aan het eind van de maand....... en toch lukt het om gevarieerd te voeden. Soms een week of 14 dagen min of meer hetzelfde maar dan komt/komen er weer een week/14 dagen met weer andere dieren. Bewaar ik enkele stukjes van wat er eerst in de vriezer lag en taaaadaaa daar is je variatie.
Kijk maar eens goed hier op barfplaats, bestel mee met iemand, houd de aanbiedingen van de supers in de gaten en je zult zien het kan.
Door Lizzy
#1501507
Mag ik vragen of je toestemming hebt om deze tekst hier neer te zetten?

Goed, dan even inhoudelijk. Als je geen tijd of geen zin of geen geld hebt om te varieren en een fatsoenlijk menu voor te zetten, zijn er altijd wel websites te vinden van mensen die er ook zo over denken en het prima weten te rechtvaardigen om alleen pens en kip te voeren. En voila!
Fabel: je moet x bronnen van vleessoorten en botsoorten aan je hond voeren, anders voer je niet gezond genoeg.
Nou ja goed, dit kan iemand wel beweren maar enige fatsoenlijke uitleg met het waarom is er niet gegeven. Dat is dan weer jammer.

Maar ik ben het met die stelling niet eens. Kijk, je hoeft helemaal niet 8 tot 10 of 15 verschillende diersoorten te voeren. Maar 2 is gewoon te weinig, klaar. Pens bevat geen goede Ca/F verhouding, het bevat altijd nog meer F dan Ca. Dus voer jij een pup pens, pens en pens, kun je er dus de donder op zeggen dat er iets mis gaat. Pens is niet zo rijk aan calorieen en niet zo rijk aan voedingsstoffen dan dat mensen jou doen willen laten geloven. Het is wel goedkoop. Dat wel. Maar ga maar na waar een koe vandaag de dag mee gevoerd wordt. Kuilgras en runderbrokken. En hondenbrokken zijn kwalitatief nog van superieure kwaliteit als je die vergelijkt met runderbrokken uit de bio-industrie! Pens is dus leuk als onderdeel van je menu. Maar niet als hoofdbestanddeel van je menu. Idem met kip. Kip is een leuk onderdeel van een menu. Maar niet een hoofdbestanddeel van je menu. Je kunt je hond best alleen kippenbotten voeren, geen andere botten voeren en dan varieren in vlees (spier + orgaan). Maar als je kippenbot en pens gaat voeren: ben je gewoon niet goed bezig. Daar komt dus ook bij kip bijvoorbeeld rijk is aan omega 6 vetzuur. Maar zeer arm aan omega 3 vetzuur. En als je dus kip met pens gaat voeren, krijgt je hond onherroepelijk te weinig omega 3 binnen. Overigens zijn kip en pens beide arm aan zink. Lamsvlees is daar-in-tegen wel weer rijk aan zink. En ook een hond heeft zink nodig. En dat is dan maar 1 mineraaltje. Mensen kunnen natuurlijk roepen wat ze willen en zeggen dat hun hond het zooo goed doet op kip en pens. Maar weet je, je kunt eigenlijk pas zeggen dat je honden het goed doen als je meerdere generaties zo hebt gevoerd.....

Overigens is de kip van vandaag de dag plofkip. Een 6 (!!!) weken oud kuiken dat met antibiotica (ja ja, dat mag nog steeds toegediend worden) zich letterlijk ongelukkig groeit (en met 6 weken niet meer kan staan) zodat wij weer massaal kip kunnen eten. Zo'n plofkuiken van 6 weken oud is nog een baby en heeft de zon nog nooit 1 tel in zijn leven gezien. Wie denkt te denken dat een plofkip vergelijkbaar is qua voedingsstoffen met een dier dat in het wild heeft geleefd, moet vooral verder dromen. Tellen we daar nog niet eens bij op dat plofkip tegenwoordig vaak uit Taiwan wordt gehaald en nog eens op wordt gespoten met puur water....

Je hoeft helemaal niet hysterisch te doen over of je hond wel voldoende binnen krijgt als je zelf samenstelt. Maar te denken dat je er bent met een menu van kip en pens.... Ja, van mij mag je hoor. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij zijn/haar hond voert.
En een variant op deze fabel die ik onlangs las:

"je moet wild in je menu hebben".

Dit is nergens op gebaseerd, een verzinsel van rauwvoerders die dit waarschijnlijk leuk vinden klinken of zo.
Nou, dat wordt hier niet beweerd dus dit moet je dan uitzoeken met een forum waar ze dat wel beweren.
Natuurlijk is het goed om afwisseling in je menu te hebben. Maar dat je vlees van vier of zes of nog meer verschillende diersoorten zou moeten voeren is een bespottelijk verzinsel. Dit staat nergens beschreven.
Nee, maar er staat ook nergens beschreven dat 2 genoeg is. Ja, hier. Op Barfplaats. Twee is te weinig. Je hebt er echt stuk of 4 nodig. Zie boven.
Een hond die een menu krijgt dat alleen maar bestaat uit hele kippen met organen en vuile penslappen, is nog steeds een aanzienlijk gezonder gevoerde hond dan een hond die brokken of blikvoer krijgt. En dit is een menu dat je een leven lang zou kunnen geven, zonder dat je hond daar tekorten van oploopt. Pens wordt gezien als een volledige maaltijd omdat de calcium-fosfor-verhouding perfect in balans is. Hele kippen zijn een uitstekend prooidier voor een hond.
Pens is niet volledig. Punt. En kippen zijn een leuk onderdeel in een menu.
Kijk ook maar eens naar wat hondachtigen in de natuur eten. Zoveel variatie is er niet, hoor! En toch is dit hoe de natuur het bedoeld heeft voor hondachtigen, door hun manier van jagen is dit het voedsel waar ze op aangewezen zijn. De natuur vergist zich niet. Die doet al miljoenen jaren wat het beste is. Klik hier, http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/vie ... f=12&t=394 voor meer informatie over prooidieren van de hond.
Ja, heel boeiend, wat hondachtigen in de natuur eten. Maar even een paar dingen: hondachtigen in het wild leven een ander bestaan dan onze bankaardappel-honden. Wilde honden liggen niet 23,5 uur met hun baas mee te roken. Krijgen geen slaag. Worden niet opgesloten in benches, 8 uur per dag, worden niet op auto-uitlaat-hoogte uitgelaten. En eten geen plofkip + bio-industrie-kalf. Dus je kunt een wolf niet een op een vergelijken met een hond. Ook zijn voeding niet. Wolven eten overigens best afwisselend. Want wat denk jij dat een wolf met honger eet als hij geen konijn of hoender of eekhoorn of bizon of hert kan verslinden? Aarde, boombast, knollen, wortelen, grassen, kruiden, insecten, lijkjes, bessen, etc.

Maar goed, een wilde hond wordt in de natuur een jaar of 7. En die dient maar 1 doel. Voortbestaan. Onze honden hebben een ander doel. En ik wil mijn honden toch echt een jaartje of 12 minimaal bij me hebben. Dus kijk ik niet naar wat een wilde hond eet. Ja, als basis voor waar ik mee bezig ben. Maar ik probeer mijn honden niet minimaal te voeren zodat ze in leven blijven. Nee, ik probeer mijn honden optimaal te voeren. En dat is dus een ander uitgangspunt. Staat het iedereen natuurlijk vrij zijn eigen uitgangspunt te kiezen!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1501520
Heb een gedeelte gelezen van je link naar dat andere forum.
Maar kan daarin niet heel duidelijk vinden waarom een wolf een-zijdig zou eten.
Ik lees op wikipedia:
Een gemiddelde roedel van ongeveer 10 dieren zal per dier ongeveer twee tot vier kg vlees per dag eten. Op jaarbasis eet een roedel wolven in Europa dus ongeveer 400 a 500 reeën, 50 a 100 edelherten, 100 wilde zwijnen en nog wat kleinere dieren, afhankelijk van het plaatselijke voedselaanbod

Dat zijn iig 4 diersoorten en ws meer soorten. Kleinere dieren, muis, haas, konijn, miss soms een rottende vis. tel op en je komt aan variatie in een wolvenmenu.
Fabel 1 klopt dus niet, gevarieerd is wel nodig dus. Hoe gevarieerd is wel de vraag, maar ik lees iig 4 diersoorten in het menu van de wolf.
Too verwoord ook nog wat waardevols, bio-industriedieren hebben een andere voedingswaarde dan wild, simpelweg omdat ze anders gevoedt worden en anders leven en eerder geslacht worden (denk maar eens aan die 'waterkipfilet' bij de AH bv, daar zit echt niet dezelfde rijke voedingswaarde in als bij de wilde brahma-hoen)
Ook met dit in je achterhoofd in variatië een must.

Ook voor pens is er een logisch verhaal van te maken, de fosfor/calcium verhouding kan dan prima in balans zijn, de voedingswaarde (mineralen, vitamine's enz.) ervan is stukken minder dan in een stuk spiervlees.
En wederom klopt dit, want voor hoeveel procent bestaan een edelehert bv uit pens? miss 5%, het hele dier is compleet, dus kan de pens onmogelijk compleet zijn.

Fabel 2: "je moet wild in je menu hebben" geloof ik niet, de voedinswaardes in tamme dieren en het aanbod in tamme dieren is groot genoeg om je hond compleet te voeren en te voorzien van goede voedinsstoffen die je hond gezond maken/houden.
Deze vindt ik dus wel van toepassing.
Al kan het wel een verrijking op je menu zijn om wild te voeren.

Wat is je eigen mening over het geschreven stuk?
Door Wilma2206
#1501522
Heel duidelijk, Lizzy.

Begrijp me goed, ik wil ook het beste voor mijn honden en de reden dat ik het hier heb geplaatst is juist voor dit soort reacties!
Hier leer ik, en vele met mij, van.
Het was/is niet bedoeld om te provoceren maar om de verschillende meningen te vergelijken.

En nee, toestemming om het hier te plaatsen heb ik niet gevraagd.
Eerlijkgezegd, niet eens aan gedacht! :-[
Door Wilma2206
#1501525
Mijn mening May Ling?

Mijn gezonde verstand zegt idd ook dat variatie wel belangrijk is.
Zoals gezegd kan een mens het ook heel lang volhouden op brood alleen maar gezond is het niet.
Ben dan ook echt serieus bezig met variatie in het menu.
Kom nu zelf al uit op 4 soorten: Rund, kip, lam en vis.
En natuurlijk hou ik mijn ogen open voor "leuke" andere soorten.
Groentemix en eieren voer ik ook.

Het stuk was niet bedoeld om aan te geven dat ik mijn pup even op kip en pens ga grootbrengen maar nogmaals, voor de discussie.
Door Ons Elftal
#1501527
Lizzy schreef: Als je geen geld hebt om te varieren en een fatsoenlijk menu voor te zetten,
Dit vind ik een hele moeilijke! Want wat adviseer je mensen dan? Als de mogelijkheid er niet is om niet gevarieerd te voeren, dan is hij er niet. Het gezegde, waar een wil is is een weg gaat ook niet altijd op. En dan moet je toch iets?
Door Lizzy
#1501547
Wilma2206 schreef: Heel duidelijk, Lizzy.

Begrijp me goed, ik wil ook het beste voor mijn honden en de reden dat ik het hier heb geplaatst is juist voor dit soort reacties!
Hier leer ik, en vele met mij, van.
Het was/is niet bedoeld om te provoceren maar om de verschillende meningen te vergelijken.

En nee, toestemming om het hier te plaatsen heb ik niet gevraagd.
Eerlijkgezegd, niet eens aan gedacht! :-[
Nee hoor, ik heb ook niet het gevoel dat jij wilt provoceren. Maar ik moet wel bekennen dat ik licht, heeeeeel licht geirriteerd raak van dit soort niet/slecht onderbouwde meningen. Daar kan jij niks aan doen natuurlijk, dus mijn excuses als ik jou het gevoel heb gegeven geirriteerd te zijn op jou. Dat is niet het geval.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1501571
Wilma2206 schreef: Sorry,

bovenstaande ging mis!
Maar dit is niet van mij maar las het op een ander forum.Vroeg alleen jullie mening.
oeps sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen :-[
Door Lizzy
#1501678
Ons Elftal schreef: Dit vind ik een hele moeilijke! Want wat adviseer je mensen dan? Als de mogelijkheid er niet is om niet gevarieerd te voeren, dan is hij er niet. Het gezegde, waar een wil is is een weg gaat ook niet altijd op. En dan moet je toch iets?
Je hoeft natuurlijk geen hond te nemen. Je kunt er geen nemen. Of een kleintje. En als je al een hond hebt, dan kun je natuurlijk met zo min mogelijk kosten zelf samenstellen. Maar dat kost dan misschien net wat meer moeite of meer fantasie. Maar vraag maar aan Dorothea. Zij heeft met haar mini-inkomen jarenlang twee Dalmatiers gevoerd. Nogmaals, ik zeg niet dat je 10 verschillende diersoorten moet voeren. Ik schrijft ook op pagina 1 van dit topic:
Je bedoelt bijvoorbeeld kippenvleugel als vleesbot, kopvlees rund als spiervlees, runderpens, hart en lever als orgaanvlees. Waarbij je dus maar 2 diersoorten voert. Ik ben van mening dat je onherroepelijk op den duur tekorten krijgt. Je moet hier minimaal vette vis, eieren, gemalen rauwe ongezouten noten (geen macademia's), groenten bij voeren en dan nog is het kielekiele. Ook jouw hond heeft namelijk zink nodig. En zink zit weer in ruimere mate in lamsvlees. Je hond heeft omega 3 vetzuren nodig en dat zit weer in vette vis. Jouw hond heeft selenium nodig en dat zit weer in ruimere mate in rauwe noten en knoflook. En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan. Ik vind dus dat je op save moet spelen. En minimaal 4 diersoorten moet voeren. En daar zelfs nog het best extra's moet voeren zoals ik hier boven al noem.
Nou ja, als je dan goedkoop aan kip en rund kan komen, en je kunt zalmkoppen gratis scoren, zit je al op 3 verschillende diersoorten.
Door Ons Elftal
#1501829
Lizzy schreef: En als je al een hond hebt, dan kun je natuurlijk met zo min mogelijk kosten zelf samenstellen.
Het gaat er inderdaad om als iemand al een hond heeft. Ik heb het regelmatig met andere hondenbezitters over het voeren van vlees. Vaak is dan een veel gehoorde uitspraak: Dat is een stuk duurder dan brok. En inderdaad als je je er niet zo heel erg in verdiept en niet veel te besteden hebt en brokken van de supermarkt aan je hond geeft, dan is vlees wel een stuk duurder.
Ik geef zelf ook heel gevarieerd hoor op advies van hier. Maar ook ik ben begonnen met alleen Smuldier omdat dat goedkoop was. En ook ik was moeilijk over te halen omdat het van mijn man niet al te duur mocht zijn. Doordat ik toch met Smuldier ben begonnen en daarom één van mijn honden van al haar huid- en darmproblemen af kwam, heb ik zo langzamerhand ook het zelf samenstellen ingevoerd. En dan blijkt dat het een stuk minder duur is dan dat je in de eerste instantie zou denken. Je moet wel je best doen, maar dat vond ik ineens geen probleem meer. 

Ik vind het alleen moeilijk om mensen ervan te overtuigen en niet direct af te schrikken met meerdere diersoorten waar ze misschien moeilijk of tegen een hoop geld aan kunnen komen. Als ik mezelf dan na ga: ga eerst maar eens vers voeren, als je dan overtuigd bent van het resultaat komen die meerdere diersoorten en het zoeken naar te betalen soorten daarna vanzelf.

Mijn man is trouwens nu net zo overtuigd en uiteraard doen we nog steeds ons uiterste best om zo goedkoop mogelijk aan ons vlees te kopen, maar als dat eens niet lukt is het voor hem ook geen probleem meer  :biggrin2:
Door Benjy en Misty
#1502056
Zelf wil ik ook veel variatie voor Benjy. Hoe meer hoe liever. Ik let altijd goed op waar ik wat koop. Eieren en kippennekken zijn heel goedkoop op de markt en vis eveneens. Sommigen krijgen zelfs de vis gratis! En hier op barfplaats zijn ook echt hele leuke aanbiedingen die echt heel voordelig zijn. Met meerdere mensen bestellen kan ook weer voordeel opleveren. Je hoeft dan niet alles van 1 aanbieder te nemen om aan een bedrag te komen en kunt evt. verzendkosten weer delen. Vandaag heeft Benjy bv een gans gegeten van tot. 1300 gr. Nou, daar doet hij echt wel 3 keer over. Eend hetzelfde.

Heel veel succes!
Door tt-tjes
#1502088
vwb betreft kwartel, als je hele kwartels à 1,50 per stuk geeft is dat natuurlijk duurder, maar als je kwartelkarkassen kunt krijgen, die zijn bijv. 2,95 per kilo, dan is dus wel een verschil en heb je er meteen weer een diersoort bij.
Door mysmoothcollies
#1502093
Persoonlijk vind ik het erg waardevol om jullie (verschillende) meningen met onderbouwing te horen! Ik probeer nu ook gevarieerder en maar BARF te voeren om tekorten te voorkomen maar ook omdat ik het leuk vind om mij in de materie te verdiepen :D. Kan het ook zijn dat de ene hond misschien eerder een tekort opbouwt dan de ander??? Ik denk dan aan de stressgevoeligheid van mijn jongste collie. Gevoelsmatig had ik het idee dat zij voedingsstoffen (uit brokken) minder goed opnam en dat er daardoor tekorten ontstonden. Ik vraag mij af of dat ook met KVV of BARF zou kunnen gebeuren, bijvoorbeeld als ze 4 weken alleen de mix 1 van Herby zou krijgen omdat dat volgens sommige (niet mijn mening) Kompleet genoeg zou zijn? Zelf zit ik nu al aan 4 of 5 diersoorten mede door BP. En met goede onderbouwing vind ik het niet erg om eens wat duurder uit te zijn. Voor sommige dieetvoeding (brokken) bij de dierenarts was ik ook 80 euro per zak kwijt, dus......ik heb het er wel voor over, de ene week of maand is het iets goedkoper de andere iets duurder maar in ieder geval hoop ik te bereiken dat mijn honden gezond heeeeeeeeeel oud gaan worden! :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door