Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Supermax
#168947
Hallo,
Ik ben sinds kort (samen met mijn vriend) de trotse eigenaar van Duitse Dog Max. Nu zijn we er al achtergekomen dat Max geen vers vlees lust. Hij haalt letterlijk zijn neus op voor een stuk vuile pens ???.
Maar worteltjes en maiskolven vind ie errug lekker. Nu zijn mijn vragen dus: wat mag ie nog meer voor groentes hebben en mag ie ook een hele maiskolf hebben? En wat zijn de hoeveelheden die hij maximaal mag hebben.
Groetjes,
Mieke
En een lebber van Max
Door 202spots
#169080
NEE!!!! Absoluut GEEN maisKOLVEN geven.
Op de eerste plaats verteren die niet,en kunnen in de keel vast komen te zitten en veroorzaken vertstoppingen in de darmen.
Mais korrels komen er ook 't zelfde uit alsdat ze er in gaan,'t zelfde met hele wortels.
ALLE groentes moeten eerst gepureerd worden voordat het kan worden opgenomen.
Wanneer je groentelijst opzoek in de bieb,dan zie je welke groentes je kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#169090
Hoi Mieke, geef Max geen hele maiskolf, want het binneste waar al die korrels op vast zitten wordt niet verteerd en kan makkelijk ergens een blokade in de darmen veroorzaken, dus geef die niet. Verder doet een hond niks met mais, dat komt er aan de achterkant onveranderd uit.
Vers vlees is niet alleen maar pens hoor ;), heb je al eens Rodi, energique of Duck geprobeerd? (of een ander versvlees merk) De meeste honden zijn daar gek op.
Als richtlijn hoeveel je kan geven: een volwassen hond 20 gr. per kg lichaamsgewicht, een pup 50 gr. per kg lichaamsgewicht. Meestal kun je wel minder voeren, maar dat moet je even uitproberen, word ie te dik, minderen, wordt ie te mager, meer gaan geven.
Door Lizzy
#169091
Tja, je kunt Max natuurlijk niet alleen maar groentes geven... dan komt hij schrijnend tekort....

Maar je kunt hem eigenlijk alle groentes geven behalve ui. En kijk uit met groentes uit de nachtschade familie want sommige honden zijn daar allergisch voor. En wees spaarzaam met alle koolsoorten. Geef groentes wel rauw en gepureerd. Meer over pureren op: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm

Voorbeelden van groentes die je kunt geven, lijstje van Dory:

Andijvie
Spinazie (niet TE veel)
Postelijn
Broccoli
Bloemkool
Boerekool
Rooie Kool
Groene Kool
Chinese Kool
Bok Choy
Selderie stelen + blad
Sla ,4 verschillende soorten met donkergroen of rood blad, (iceberg sla heeft geen voedingswaardes)
Komkommer
Mosterd blad
Paardebloemen blad
Sperziebonen
Snijbonen
Verse Doperwtjes,met schil
Zucchini (courgette)
Spruitjes
Witlof (zonder dat bittere gedeelte onderaan)
Knoflook
Gemberwortel
Alfalfa Sprouts
Peterselie
Pumpkin (pompoen)
Squash (3 verschillende, pompoen family?)
2-3 Andere Bladgroente van de Asian Market waar ik de Hollandse naam niet van weet.
Mais gebruik ik zelf niet, maar als de hond er niet allergisch voor is dan wordt dit ook gebruikt.

Onder de grond groeiende groentes:
Wortels + ook wat loof erbij
Koolraap met blad
Bietjes met blad
Selderie knol met blad
Sweet potatoes (zoete aardappel, bataat)
Yams (en nou niet iedereen weer vragen wat een yam is, zoek maar op in google, IW)
Jicama (soort knol)

Mais zou ik niet geven. Het bevat erg veel zetmeel/koolhydraat waar een hond weinig mee kan. Bovendien schijnen hele maiskolven gevaarlijk te zijn. Ik zoek dat onderwerp op.
Door Supermax
#169291
OK, ik snap 't geloof ik. Tja, hij heeft dus al die maiskolf naar binnen gewerkt. Wel in kleinere stukken, hij heeft 'm helemaal kapot gemaakt voordat het erin ging. Dus ik hoop dat het meevalt...
Ik zal in het vervolg braaf de groente voor hem in de blender stoppen (heeft dat ding ook nog nut ;))...
Groetjes,
Mieke
Door Chezzies
#169705
Hoi Mieke,
Welkom hier ;)
Nou geen succes dus maiskolf.
Misschien als je een lekker groente papje voor Max hebt gemaakt, kan je er eens beginnen met wat versvlees voeding door te doen.

Je kan ook voor meerdere dagen maken, en dan invriezen ..misschien een idee?
Door 202spots
#170848
[quote="Supermax"]
OK, ik snap 't geloof ik. Tja, hij heeft dus al die maiskolf naar binnen gewerkt. Wel in kleinere stukken, hij heeft 'm helemaal kapot gemaakt voordat het erin ging. Dus ik hoop dat het meevalt...
Ik zal in het vervolg braaf de groente voor hem in de blender stoppen (heeft dat ding ook nog nut ;))...
Groetjes,
Mieke
[/quote]

En ?? Is 't meegevallen?
Hoop dat alles erdoor heen is gekomen en uit is gevallen...
Door Supermax
#171680
Ja hoor, Max heeft zondag netjes maiskorrels gepoept ;D. Dus alles is er mooi weer uitgekomen. Zondagnacht heeft hij zichzelf stiekem tegoedgedaan aan het restje lasagna dat mijn vriend vergeten was in de koelkast te zetten (en dus nog op het aanrecht stond)..... Ook daar gelukkig geen last van gehad.
Helaas heb ik niet zo'n grote vriezer, dus ik moet straks eerst kijken of de CB er goed inpast (dat moest toch ook in de vriezer of ben ik het spoor nu helemaal bijster ???) en dan kijken hoeveel ruimte ik over heb. Ik wil namelijk ook de poezen op CB hebben. Dus ik ga het er maar druk mee krijgen....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door