Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1480380
Je moest eens weten hoeveel ik heb getwijfeld in het begin. Kain liep in de groei wat achter op zijn brokkenbroertjes.. Daarmee wil ik zeggen dat hij langzamer groeide.. Ik heb er toen ook een topic over geopend en er is mij toev verteld dat Kain er goed uitzag!
Dus ja, ik kan je twijfel heel goed begrijpen..

Het is is toch anders dan anders.. Er gaan idd meer dingen mis met de gerookte botten die je in de dierenwinkel kan kopen.. En dat vind wel iedereen normaal ???
Door MoYo
#1480413
Twijfel is logisch. Het grappige is is dat de fokker van mijn witte herder nu volledig om is van de brokken naar KVV en barf erbij (kip). Die zag hoe Faya onze witte herstelde en het goed deed op BARF en KVV en had een opgroeide pup die niet in zn vacht wilde komen. Ze ging Smuldier proberen (gaf af en toe wel eens kip rauw) en dat vond ze in het begin best een gedoe (brokken is natuurlijk veel makkelijker met meerdere honden) en ze was al snel om. Honden zien er prachtig uit, minder ontlasting en het is veel natuurlijker..
Door **Jolanda**
#1480425
Nou Lizzy, daar heb je geen 10jaar voor nodig hoor ;)

Dat je twijfeld is zeker niet raar, maar het is nergens voor nodig. Deze week meende een fokker met 23jaar fok+voer ervaring te vertellen dat haar menu het beste is voor haar honden. Dat menu bestond uit: br*k, diner, brood en iedere dag ongeveer 300gr pens per hond (fokker van een groot ras van minimaal 70kg)
Daar kun je dan toch alleen maar om lachen. Als je dat leest, lees je dus dat zij haar honden volpropt met granen en , zoals wij het berekenen, te veel pens geeft (meer dan het dubbele dan aanbevolen word als je barft)
Ach...als je zelf maar weet dat je het beter doet, dat jouw hond het beter doet op vers dan op brok, dan is het toch goed. Laat die mensen maar l*llen...ook al ben je niet lang bezig met vers voeren, je doet het in ieder geval al beter zonder die 30jaar fokervaring ;) :)
Door twy
#1480479
hoi hoi, als beginnend barfer twyfel je aan alles, zeker als iemand het bottenverhaal begint af te steken hoe gevaarlijk het wel niet is, ik barf nu 5,5 maanden, en door vragen te stellen hier, als je twyfelt,komt het echt goed!
Mijn dogo heeft in2,5 jaarniet zo goed in zijn vel gezeten als de afgelopen maanden! je ziet hem gewoon opknappen, en mijn 2 ACD zien er mooier uit als ooit!
Heel veel suc6 en als je een twyfel heb, gewoon vragen, er zijn er genoeg die er zat vanaf weten en je advies willen geven!
Door sandrra
#1480662
Wel getwijfeld voordat ik begon. Maar meer aan mijn kunnen dan aan of t wel goed was ::)
Eenmaal bezig was alle twijfel verdwenen.
Door Robert & Mirjan
#1480712
May Linn schreef: Vraag je fokker maar eens of die botten rauw of gekookt waren?
En wat voor botten dat waren.
Er grote kans dat je idd te horen krijgt dat de botten waarmee het mis ging of gekookt waren of van een ongeschikt dier (rund,paard, volwassen schaap).
Even een vraag ik zie nu staan, ongeschikte diersoorten maar het zijn toch alleen de dragende botten van deze dieren die niet geschikt zijn?
Door tieneke
#1480776
Robert & Mirjan schreef: Even een vraag ik zie nu staan, ongeschikte diersoorten maar het zijn toch alleen de dragende botten van deze dieren die niet geschikt zijn?
Ja  ;)
Door Lizzy
#1480777
Ik vind alle botten van paard en rund en schaap ongeschikt. Van de jonge versie van deze dieren (dus veulen, kalf en lam) kun je de niet-dragende botten geven. Maar van de volwassen versie van deze dieren zijn de niet-dragende botten ook niet geschikt.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1480841
Robert & Mirjan schreef: ok want ik wilde de volgende keer runderborstbeen bestellen. Zoadat ze wel moet kauwen en niet in kan slikken
Dat is vooral kraakbeen, m'n zus heeft het gevoerd, haar hond raakt er steeds van verstopt.
Door ulla
#1481040
Runderborstbeen heb ik 1 x een kleine hoeveelheid van bestelt,en nooit meer,zze poepen er moeilijk van, ook als ik pens erbij geef.
Door Robert & Mirjan
#1481574
Ok dan moet ik daar helemaal mee op letten. Als ik namelijk al een klein beetje teveel botslijpsel (wat ontzettend goed werkt trouwens) voer of meng met puur kippenvlees , is haar poep al wit en kan ik erbij wijze van spreken al iemand zijn hoofd mee in gooien. ;D ;D
Door Anne in Zweden
#1481871
Geen zorgen, die twijfel verdwijnt naarmate je langer barft en de goede resultaten ziet. Ik was gisteren hier in Leipzig bij een hondenenkattenvoerspeciaalzaak om Orijen te halen voor onze niet-barfkat, en daar raakte ik in gesprek met de eigenaar van de zaak. Die was om verschillende reden gestopt met barfen, waarvan de belangrijkste was dat "je hond onvermijdelijk tekorten oploopt" als je barft. In de jaren 70 en 80 was barf duidelijk beter dan brokken, maar tegenwoordig waren de brokken zó goed, alles zat erin, alle benodigde vitaminen etc. dat barfen het toch echt moest afleggen. Hij begon een hele verhandeling over hoe vers vlees voor 75% uit vocht bestaat, en de geëxtrudeerde brokken die hij verkoopt waren echt alleen maar vlees, zonder vocht - om dat met vers vlees te evenaren, zoveel voer kun je je hond nooit geven, die voedingswaarden, die kwaliteit! (Ik moet erbij zeggen dat hij qua brokken alleen het superpremiumsegment in de schappen had staan; er was wel een hoekje Royal Canin, maar dat was volgens zijn zeggen kwalitatief echt de ondergrens van wat hij wilde bieden.)

Een maand of drie geleden zou ik na dat verhaal helemaal zenuwachtig weer naar buiten zijn gelopen, vol twijfel of ik mijn honden niet te kort deed en of ze niet over een jaar dood neervallen van het gebrek aan essentiële voedingsstoffen (daar kwam zijn verhaal op neer, namelijk...). Nu kijk ik alleen maar naar zijn hond, die in de winkel rondliep - een weliswaar superglanzend maar ook veel te dik Dobermannteefje. Toen ik vroeg of ze drachtig was of gewoon te dik, fluisterde het meisje dat daar in de winkel werkte grijnzend: "Ahum, dat laatste dus..."  Ze zei dat ze het spek er gewoon niet af kregen bij die Doberfrau, welke brok ze ook probeerden. Tja, denk ik dan, die van mij werden ook spekkig, maar sinds ze barfen zijn ze strak en supergespierd en echt prachtig!
En ik denk dan ook: er zijn mensen die al meer dan tien jaar barfen, en die kopen volgens mij ook niet ieder jaar een nieuwe hond omdat hun vorige van de tekorten is omgekiept... Echt, als barfen grote gezondheidsproblemen met zich zou meebrengen, zouden er niet duizenden mensen aanhanger zijn van het principe!
Door Anne in Zweden
#1481883
Nog even als toevoeging:

Ik heb het de eigenaar van die speciaalzaak niet gevraagd, maar ik vermoed dat de belangrijkste reden dat hij gestopt is met barfen erin bestaat dat hij een speciaalzaak in honden- en kattenvoer is begonnen... Dan kun je natuurlijk moeilijk tegen je klanten verkondigen dat je je eigen hond vers voer geeft, haha!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door