Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1468499
Grote Beer is al een tijdje aan de magere kant. Ik geef haar nu al een week of 6/7 2 kilo in de week meer te eten. Ze is nog niet bijgekomen (ik weeg haar niet, dus op basis van wat ik voel). Ze heeft ook trek (in die zin dat ze eetbare dingen die op het aanrecht staat gelijk opeet, het is niet zo dat ze anders nooit zelf wat pakt, maar het is nu echt gelijk bingo, niet pas na aan een paar uur verleiding). Ze is gewoon binnen (dus lijkt mij niet dat het van de koude kan komen, de temp hier in huis is altijd koud in de winter, overdag rond de 10 tot 14 en avond rond de 18 tot max 20). Ze is ook niet aan het verharen. Verder is ze gewoon "normaal".
Maar goed nu concreet had ze inmiddels niet "dik" moeten zijn? Of te wel, moet ik gaan denken aan een ontlastingsonderzoek voor wormen?
#1468528
Hoi,

Zoals je weet liggen mijn honden ook gewoon binnen. Ook ik merk hier dat ze alle vier gewoon "hongerverschijnselen" vertonen. Ik voer ze nu ook al een week of 5 meer per dag. Maar toch....Zandor, onze oudste is ook gewoon aan het afvallen terwijl hij nu per dag 1100 gram krijgt, terwijl hij van de zomer nog 800 kreeg. Had ook een paar weken terug dezelfde gedachtengang over wormen. geen test gedaan, maar allemaal tabletten gegeven. Niets gezien en de situatie is niets veranderd. Hier is nogal wat sneuuw gevallen.......misschien dat het toch meer inspanning kost dan wij denken.
#1468664
Ik denk ook dat de honden meer energie verbruiken om buiten warm te blijven tenminste als het binnenhonden zijn.

Ik zie wel bij mijn honden dat hun vacht zich helemaal uitzet buiten, nu het vriest een heel verschil met binnen.

Verder heb ik een tamelijk dikke Aussie en een magere Sheltie, maar beiden voelen zich er goed bij, bovendien rent die gekke Sheltie zich de mikmak door het bos/over de hei, dusse ... ik maak me er niet druk om, zou ik als ik jullie was ook niet doen, tenminste als je ziet dat je hond zich lekker voelt, goed in zijn/haar vel zit, dusse ...  ;)
#1468680
Verder heb ik een tamelijk dikke Aussie en een magere Sheltie, maar beiden voelen zich er goed bij, bovendien rent die gekke Sheltie zich de mikmak door het bos/over de hei, dusse ... ik maak me er niet druk om, zou ik als ik jullie was ook niet doen, tenminste als je ziet dat je hond zich lekker voelt, goed in zijn/haar vel zit, dusse ... 

op zich maak ik me er niet echt druk om, maar ik vind het vreemd dat ze niet bijkomt terwijl je dat wel zou verwachten, en ze heeft duidelijk honger (wat bij ons iets anders is als lekkere trek, dat laatste hebben we hier allemaal altijd, inclusief de mens). Vandaar mijn gedachte gang wormen? Maar als ik Joke (haar honden leven volgens mij gelijk als aan ons) en ellen zo lees, zou het dan toch het weer kunnen zijn. De vriezer gaat in ieder geval snel leeg op deze manier.
#1468701
Zou ook effe afwachten, evt toch even wegen en dan over een week of 2 nog een keer. Dan weet je al wat meer.
Hier krijgen een aantal nu ook wat meer, waaronder 1 die altijd snel dik werd, dus miss ligt het ook wel wat aan het weer.
Of miss zijn je honden wat bewegelijker omdat het nu een heerlijke tempratuur buiten voor ze is.
#1468737
En anders ... eens een afspraakje maken met je DA voor een bloedonderzoek, misschien is er iets anders aan de hand, iets met  de schildklier of zo. Dan zal je wat meer te weten kunnen komen. Als ie ook veel drinkt kun je aan nog wat anders denken, bijv. diabetes. Maar nogmaals laat je hond even nakijken, dat is toch echt het beste.
#1468950
kira schreef: Grote Beer is al een tijdje aan de magere kant. Ik geef haar nu al een week of 6/7 2 kilo in de week meer te eten. Ze is nog niet bijgekomen (ik weeg haar niet, dus op basis van wat ik voel). Ze heeft ook trek (in die zin dat ze eetbare dingen die op het aanrecht staat gelijk opeet, het is niet zo dat ze anders nooit zelf wat pakt, maar het is nu echt gelijk bingo, niet pas na aan een paar uur verleiding). Ze is gewoon binnen (dus lijkt mij niet dat het van de koude kan komen, de temp hier in huis is altijd koud in de winter, overdag rond de 10 tot 14 en avond rond de 18 tot max 20). Ze is ook niet aan het verharen. Verder is ze gewoon "normaal".
Maar goed nu concreet had ze inmiddels niet "dik" moeten zijn? Of te wel, moet ik gaan denken aan een ontlastingsonderzoek voor wormen?
Hoe oud is zij ook alweer? En hoe lang eet ze nu vers?
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je een ontwormkuur hebt gegeven of de mest hebt laten onderzoeken maar een mestonderzoek is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien heeft ze last van lintworm. Je geeft haar dus nu 250 a 300 gram voer per dag meer? Hoeveel eet ze dan nu per dag? En hoeveel weegt ze, ongeveer?
#1469014
Sofi vond ik ook wat te licht van gewicht, toen ben ik haar hoeveelheid eten per dag gaan opvoeren van 500 gram naar 700 gram:

Eind juli 2009 woog zij 23.9 kg.
Medio oktober woog zij 26.2 kg, dat is dus in 2.5 maand 2.3 kg toename.
Medio november woog zij 27 kg, dus totaal in 4 maanden tijd een toename van 3,1 kg.

Sofi was in die periode 4-4.5 jaar, dus wel op een leeftijd om volledig uitgezwaard te zijn en zij had geen gezondheidsklachten.
Dus een gezonde hond moet toch in een paar maanden tijd absoluut wel aan kunnen komen als je de hoeveelheid eten ophoogt, je moet echter de hond echt wegen om het zeker te weten.
#1469067
Mijn honden voer ik vanaf begin november al wat meer. Van 2 naar 1 vastendag en vanaf die extreme sneeuwval heb ik de andere vastendag ook even in de wachtkamer gezet. Met name Stanley verbruikt in deze periode heel veel energie. Hij zit op dit moment naar schatting op 3% en lijkt nog niet aan te zetten. Ze krijgen geregeld eend, lamspens, geit en vette vis etc. Denk dat hun lichaam exact weet wat te verbruiken op welke momenten. Rond februari zie je ze echt voller worden en moet ik weer zakken in grammen. In de zomer zitten ze rond de 1-1,5%. Ze voelen zich er lekker bij, dus ik maak me er niet zo druk om.
#1469168
Ik zou me idd geen zorgen maken hoor. Wat ik al zei, met de vier mannen hier gaat er gemiddeld een kilo in totaal meer door.....dus de bodems verschijnen hier ook steeds sneller  :) :) Wat je zegt.....echt verschijnselen van "honger". Wat volgens mijn beredeneringen ook niet kan. Ze krijgen dus meer, krijgen nu ook niets tussendoor buiten hun pensstaafje en een koekje per dag. Dus het kan niet zo zijn dat we het ze aanleren. Maar het zal van zelf wel weer goed komen. Ik heb ook meer behoefte aan eten met dit weer.
#1469174
Lizzy schreef: Hoe oud is zij ook alweer? En hoe lang eet ze nu vers?
Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je een ontwormkuur hebt gegeven of de mest hebt laten onderzoeken maar een mestonderzoek is natuurlijk nooit verkeerd. Misschien heeft ze last van lintworm. Je geeft haar dus nu 250 a 300 gram voer per dag meer? Hoeveel eet ze dan nu per dag? En hoeveel weegt ze, ongeveer?
Grote beer is 5 jaar en 3 maand. Ze eet nu 2 jaar vers, eerst twee maand kvv en daarna volledig barf. Ik was met barf begonnen met 1 kilo per dag, dat heeft ze toen een maand of 3 gehad. Vervolgens ben ik gezakt naar 750 per dag, dat heeft ze tot juni dit jaar gehad, ik ben toen omhoog gegaan naar 800 per dag (was handiger omdat met uit de vriezer pakken). De keren dat ik haar heb gewogen was ze standaard tussen de 54/56 kilo (waren verschillende weegschalen dus de schommel zal daar aan liggen). Voordag ze barf at met brok was dit ook haar gewicht. Ze eet nu een kilo per dag, zes keer per week, en 1 keer per week meer als een kilo (dan heeft ze bv hele lamskop of hele gans). Laatste keer wormen is geweest begin juni dit jaar, Milbemax heeft ze toen gehad. Haar ontlasting ziet er op zich keurig uit. Niet dat ik dat altijd zie, maar als een beer in mijn buurt wat doet check ik altijd even. Haar vacht ziet er, zeker voor haar doen, erg mooi uit.
#1469332
even nagedacht wbt vince, die is na het implantaat tot de castratie en dat is zo'n 5 maanden, 4 kilo aangekomen, nu na de castratie(dus vanaf augustus) is ie anderhalve kilo aangekomen, en zo is het mooi, zo als ie nu is moet ie blijven..
dus heel langzaam is ie aangekomen...
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 03 jan 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1469387
als de sneeuw wat minder wordt zal ik haar deze week even meenemen naar een da met een weegschaal. En dan even kijken hoe veel ze nu weegt. Ze ligt in ieder geval nu een hertenkopstukje weg te knagen als extra, dit nadat ze bijna een pan erwtensoep tot zich had genomen. Tja, mocht ze willen.

Ellen, is maar goed dat Vince is bij gekomen, hij was echt wel mager toen ik hem de eerste keer zag. Nu ziet die er heerlijk uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door