Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rheawithpixels
#1451320
Misschien even een stomme vraag hoor. Maar ik heb vanmiddag weer paar kilo geitenribben en vlees gehaald en was dat vrolijk aan het snijden toen op RTL4 weer een veehouder in beeld kwam waar de geitjes van werden geruimd: Q koorts  :(
Nu vroeg ik me af...gaan jullie nu minder of geen geit voeren?
Ik zie er zelf geen reden voor eigenlijk...maar toch.... :-[
Door Gamble
#1451331
Ik wou van de week eigenlijk dezelfde vraag stellen. hihi nu hoeft het niet meer ben benieuwd wat de reacties zijn.
Ik geef mijn hond lam maar weet ook niet hoe dat zit met Q-koorts?
Door rheawithpixels
#1451375
Dit stond er bij de RIVM

-koorts kunt u oplopen door het inademen van lucht waar de bacterie in zit. De bacterie komt in de lucht tijdens het lammeren van besmette geiten of schapen. Vooral vruchtwater en de moederkoek van besmette dieren bevatten grote hoeveelheden bacteriën. De bacterie kan ook in melk, mest en urine zitten, maar niet in het vlees van de geit of het schaap. Ook andere dieren zoals koeien en huisdieren kunnen besmet zijn en de infectie overdragen op mensen. In Nederland is dit nog niet of nauwelijks gebeurd. De bacterie kan maanden tot jaren overleven in de omgeving. Het drinken van rauwe melk kan ook een bron van besmetting zijn. Dieren zijn besmettelijk zolang zij de bacterie bij zich dragen. De ziekte wordt niet van mens op mens overgedragen.
Door Lizzy
#1451569
Bosliefje schreef: Ik dacht juist: met al die ruimingen zal het geitenvlees wel goedkoop worden!
Of juist niet.

Als we pech hebben wordt het vlees schaars. Ik blijf het gewoon voeren trouwens.
Gebruikersavatar
Door pike
#1452590
Toevallig verleden week weer eens geitenvlees gekocht. Meestal heb ik het alleen in de winter, omdat het wat vetter is en tijdens koud weer kunnen ze dat wel gebruiken. De prijs was nog hetzelfde maar ja, er was toen nog niet geruimd. Ik vind het vreselijk voor die arme beesten... drachtige geiten....  :'(         
Gebruikersavatar
Door kira
#1452596
Er stond hier in de pers dat het geitenvlees gewoon voor consumptie geschikt is. Eerst zou de prijs wat dalen (extra aanbod) maar daar er weinig geiten in de handel zitten en een nieuwe geit kopen duur is, zal het een tijd duren voordat de geiten weer op volle sterkte in de boerderij staan en zal de prijs dus na de daling wel stijgen.
Door ulla
#1452725
het vlees is inderdaad gewoon geschikt voor menselijke consumptie,dus ook voor onze honden, daarom is het zo jammer, dat er geruimd gaat worden,indien noodzakelijk.
Ze kunnen beter slachten, dan zal je denk ik een periode minder voor het vlees betalen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1454108
Nadia schreef: Wat is dan precies het verschil tussen 'ruimen ' en slachten??

Worden ze dan allemaal gecremeerd ofzo??
Dieren die geruimd worden gaan linea recta naar de destructor en komen dus om reden van de ruiming niet in de voedselketen terecht. (misschien nog wel in een hondenbrokje :-X)
Door De slager
#1454569
Het verschil tussen ruimen en slachten is dat geslachte dieren op de markt komen voor de handel en geruimde dieren een spuitje krijgen, waardoor je die niet meer ziet.

Het doel van deze 'opruiming' is op de prijs van het geitenvlees op te krikken. Er is al 2 jaar een overschot aan geiten in Nederland, waardoor de prijs op gemiddeld niveau is gebleven. Export loopt de afgelopen 2 jaar ook minder door allerlei regeltjes en in Nederland is het geitenvlees nog vrij onbekend.

Met deze 'opruiming' zorgt het kabinet ervoor dat er minder geiten op de markt komen voor de handel, waardoor de vraag toeneemt en het aanbod minder is en de prijs dus automatisch stijgt zowel in het binnenland en buitenland.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door