Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mini
#1446016
Hallo,

Ik lees veel over fruitmixen en groentemixen die men in de barf doet.

mijn hondje krijgt sinds paar maanden dus kvv (Carnibest en soms haaksbarf) ze krijgt 4 dagen in de week kvv en de rest van de week pro plan brokken.

NU wil ik mijn hondje ook een keer lekker fruit of groente geven.

Als ik haar bijv appel wil geven (mogen dit ieder soort appel zijn of bepaalde soorten elstar, golden delicious dat soort) een granny smith zal wel te zuur zijn ;-)

welke fruitsoorten mag mijn hondje (dus geen mix uit een zakje maar vers fruit) als ze voor de eerste keer fruit eet en in welke hoeveelheid.

EN hoe zit dat met verse groente, moet je die rauw geven of eerst koken/bereiden?

Is er ergens een lijst met groentes die een hond zeker WEL mag eten?

ALvast bedankt.

Owja en voordat ik het vergeet, moet de groente (of fruit) gepureerd of heel fijn gesneden worden of mag dat gewoon in stukjes gegeven worden?
Laatst gewijzigd door mini op vr 11 dec 2009, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#1446988
Fruit uit vuisje mee eten mag in stukjes
Groente in mix word rauw gepureerd maar hele wortel mag wel in 1 stuk
Dit, en antwoord op al je vragen krijg je  beantwoord door even in zoek functie te tikken.. ;)
Begin maar vast in de bieb, door zelf te zoeken vind je veel meer dan alleen 't antwoord op de vragen die je hier hebt neergezet. ;)
#1447611
mini schreef: Hallo,

Ik lees veel over fruitmixen en groentemixen die men in de barf doet.

mijn hondje krijgt sinds paar maanden dus kvv (Carnibest en soms haaksbarf) ze krijgt 4 dagen in de week kvv en de rest van de week pro plan brokken.

NU wil ik mijn hondje ook een keer lekker fruit of groente geven.

Als ik haar bijv appel wil geven (mogen dit ieder soort appel zijn of bepaalde soorten elstar, golden delicious dat soort) een granny smith zal wel te zuur zijn ;-)
Je kunt alle appels geven.
welke fruitsoorten mag mijn hondje (dus geen mix uit een zakje maar vers fruit) als ze voor de eerste keer fruit eet en in welke hoeveelheid.
Ik ken er geen die je niet kunt geven. Vanzelfsprekend moet je geen fruit geven met grote harde pitten er in die ze ook op kunnen eten zoals perzik. Ja, je kunt wel perzik geven, maar de pit moet je verwijderen.
EN hoe zit dat met verse groente, moet je die rauw geven of eerst koken/bereiden?
Je moet ze of rauw gepureerd geven of gekookt. Beter geef je geen ui en prei. En ben je matig met koolsoorten.
Is er ergens een lijst met groentes die een hond zeker WEL mag eten?
Zie hierboven :)
ALvast bedankt.

Owja en voordat ik het vergeet, moet de groente (of fruit) gepureerd of heel fijn gesneden worden of mag dat gewoon in stukjes gegeven worden?
Fijn gesneden is niet genoeg. Of pureren of koken, dat is het beste.
Door mini
#1447684
thnx Lizzy.

Had gister voor mezelf een salade gemaakt. had 2 schijfjes komkommer bewaard voor de hondjes (want wist niet of ze het luste) Nou, mijn pup van 5,5 maand had het zo op. Mijn hond van 2 beet erop en liet meteen los. die moest er niet echt wat van hebben, heb dat stulje ook nog maar aan mijn pup gegeven :)
#1447717
mini schreef: thnx Lizzy.

Had gister voor mezelf een salade gemaakt. had 2 schijfjes komkommer bewaard voor de hondjes (want wist niet of ze het luste) Nou, mijn pup van 5,5 maand had het zo op. Mijn hond van 2 beet erop en liet meteen los. die moest er niet echt wat van hebben, heb dat stulje ook nog maar aan mijn pup gegeven :)
Bij mij eet de ene alles dus ook komkommer en fruit en bij de ander krijg ik er niks in. Geen fruit, geen rauwe groente ( wel iets gekookt) dus dat kan zomaar gebeuren ;)
#1447813
hier lusten ze de groente ook aleen maar gekookt ....
hier koook ik dus bv brocolie (voor ons en de honden ) haal t van de honden er iets eerder uit en doe dan  voor ons daarna wat zout in t water .
maar brocoli bv kun je ook in een schaaltje doen en dan heet water over gooien , als t water afgekoeld is is het beet gaar  :biggrin2:  (deden we ook voor onze vissen , jaaaahhhh  die aten ook groenvoer ;D )
#1448555
bloemetje schreef: Dat klopt  :)
niet helemaal waar: pas als de pitten kapot zijn kunnen de schadelijke stoffen eruit komen.

ik zie een hond nu niet zo gauw op die pitejs knabbelen en ik denk dat de hoeveelheid druiven die je dan voert voordat het schadelijk zou zijn echt bizar groot moet zijn
#1448624
Happy Tail schreef: niet helemaal waar: pas als de pitten kapot zijn kunnen de schadelijke stoffen eruit komen.
ik zie een hond nu niet zo gauw op die pitejs knabbelen en ik denk dat de hoeveelheid druiven die je dan voert voordat het schadelijk zou zijn echt bizar groot moet zijn
Ik denk dat je in de war bent met de pitten van appels... ;)
De meeste druiven hebben tegenwoordig geen pitten meer, maar de hele druif is gevaarlijk om aam de hond te geven.
Rozijnen zijn gedroogde druiven, en worden ook niet aan de hond gegeven.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -hond.html
#1449142
Happy Tail schreef: niet helemaal waar: pas als de pitten kapot zijn kunnen de schadelijke stoffen eruit komen.

ik zie een hond nu niet zo gauw op die pitejs knabbelen en ik denk dat de hoeveelheid druiven die je dan voert voordat het schadelijk zou zijn echt bizar groot moet zijn
zit de purine die dodelijk voor honden is in de pitten ?
#1449289
spickenstef schreef: zit de purine die dodelijk voor honden is in de pitten ?
Purine is heel wat anders.. in de appelpitten zit blauwzuur wat schadelijk is als de pitten door de hond zelf word stuk gebeten
of wanneer ze in de mix gemaald worden..
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg107910

Ik weet niet of druivenpitten ook blauwzuur bevatten,maar het gaat om de druiven zelf, die zijn gevaarlijk om te geven..
Door mini
#1454071
Gister heb ik ze mandarijn gegeven.

mijn pup at het zo op, geen probleem.
Bij mijn volwassen hond moest ik de mandarijn pureren in de naturel kwark anders at hij het echt niet op.

Vanavond ga ik broccoli voor ze koken, kijken of ze dat lusten.

Iemand nog tips wat ik er voor ze bij kan doen (alleen broccoli is natuurlijk ook saai :) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door