Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Arline
#1443810
Toch is het denk ik ook wel gewoon even uitproberen. Per hond is het wel verschillend valt me op. Als ik Fenja 50% rmb geef (en ik voer alleen kleine dieren) dan heeft ze elke dag veel moeite om van haar poep af te komen. Zij heeft gewoon wat sneller last van harde drollen, dus voor haar wat minder bot.
Door *Natasja*
#1443983
spreeuwtje schreef: haar drollen zijn regelmatig wit en vrij hard..
en het ontlasten gaan minder makkelijk dan met brokken het geval was..
ze staat nu al ruim een jaar op barf.. maar nooit was t zo erg als vandaag..
ik denk dat ze er wel 20 min. over heeft gedaan om alles uit te poepen wat ze wilde poepen..
hoewel de drollen niet echt hard waren.. wel wit en poederig..

ik geef expres minder bot.. meer spiervlees.. en ook meer orgaan..
ik reken t niet meer echt uit.. maar doe ongeveer 2 kg bevleest bot op 1 kg spier en 1 kg orgaan.. (over dagen verdeeld natuurlijk, kiek eet zon 440 gram per dag)
Ik tel dan 50% bot, 25% spier en 25% orgaan. Eerlijk gezegd vind ik dat niet "minder bot", 50% is volgens mij zo'n beetje het standaard uitgangspercentage. Ik zou gewoon proberen minder bot te geven, bijvoorbeeld 45% of zelfs 40%. De ene hond is nou eenmaal de andere niet, en blijkbaar is het voor Kiek al snel te veel bot.

Geef je ook groente?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443997
ja groente krijgt ze ook..
geen gemalen groentjes.. maar alles wat van ons overblijft..
als ik aan t koken ben krijgt ze de restjes rauw.. en alles wat sano overhoudt..
groenten én fruit en dat is best behoorlijk.. soms moet ik even wat extra's snijden.. omdat we een lauw weekje hebben..
ze krijgt ook eitjes/kuikentjes..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1443999
ik zal vast vlees uit de vriez halen..
gelijk voor 1 week.. en in de koelkast doen..
zo houd ik meer overzicht op wat ik geef.. dat is nu een beetje rommelig..
maar ik denk wel dat de grootste oorzaak de snackjes is..
Door pallas
#1444000
Ik kom voor Nox ook niet aan 50 % bot.
Ze doet het beter op wat minder en wat extra groenten erbij.

Als mevrouw rond de vuurwerk periode gestresst is dan wil ze ook nog wel eens haar poep ophouden. En alles wat er langer inzit wordt harder.
Dus voor Nox rond de jaarswisseling nog ietsje minder bot en nog ietsje meer spier en groenten , dan blijft alles soepel lopen.

zou Kiek haar poep ook ophouden , ze in nogal een stresskipje toch?


ps : volgens mijn GT kan poepen in een roedel ook een gerustellend signaal zijn :-\ Misschien wil ze zichzelf rustig krijgen met die harde regenbuien?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1444099
ow!!
dat zou ook kunnen idd!!
als ze de laatste ronden wat nerveuzig is poept ze meestal niet idd..
of t dan harder is of niet heb ik nooit zo op gelet.. toch eens doen..

als poepen geruststellend werkt is dat misschien wel logisch dat ze t doet..
ik neem t haar ook niet kwalijk hoor..
ik dacht eigenlijk dat ze poepte omdat ze t dan niet goed kan ophouden vw de angst..
het blijft balen.. maar jouw reactie is wel een antwoord op de keren dat ik thuiskom en kiek weer gepoept heeft om niks (denk ik dan) maar door de camera van olga weet ik nu dat ze altijd wel alert blijft en nooit zich lekker rustig voelt..
Door Alba
#1444108
Snacks kunnen ongemerkt toch invloed hebben he...
Alba krijgt eigenlijk niets aan snack met bot erin, behalve 1 (of soms 2) keer per week zo'n kippenpoot. Daar hou ik wel rekening mee, dat is toch eigenlijk een botje en verder niets :-\. Toch is het enige wat ik aan de ontlasting heb gezien, dat het wat geel is maar niet heel hard.
De hond van mijn schoonouders heeft er zondag avond 1 heerlijk weggeknaagd (keek me eerst aan alsof ik werkelijk van de pot gerukt was maar begon daarna toch: zou een goede BARF hond zijn, ze eet keurig rustig en kauwt zo netjes!) en ik heb ze gezegd extra op te letten als ze ging poepen maar dat was prima zeiden ze later.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1444148
ik normaal ook nooit..
maar ik ben bezig met "zoeken waar kiek lang mee bezig is als ik er niet ben"
en dat is dus die kong en kalfsribbetjes..
ook luchtpijp gedroogd helpt wel even.. maar dat gaat toch vrij snel op..

misschien nog een kong halen..  ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1444198
spreeuwtje schreef:
haar drollen zijn regelmatig wit en vrij hard.. en het ontlasten gaan minder makkelijk dan met brokken het geval was..
ze staat nu al ruim een jaar op barf.. maar nooit was t zo erg als vandaag..
ik denk dat ze er wel 20 min. over heeft gedaan om alles uit te poepen wat ze wilde poepen..
hoewel de drollen niet echt hard waren.. wel wit en poederig..

ik geef expres minder bot.. meer spiervlees.. en ook meer orgaan..
ik reken t niet meer echt uit.. maar doe ongeveer 2 kg bevleest bot op 1 kg spier en 1 kg orgaan.. (over dagen verdeeld natuurlijk, kiek eet zon 440 gram per dag)
Dus even los van de gedroogde ribbetjes, daarvoor was het dus regelmatig wit en vrij hard.
2+1+1 is 4 kg, dus 2 kg vleesbot is 50% vleesbot.
Je zou naar 45% kunnen gaan als je niet wil dat het regelmatig wit en hard is.
Hier staan ze op resp. 45, 50 en 55%. Alle drie anders dus. En ze krijgen nooit alleen maar vleesbot, er gaat altijd wat bij.
Mijn kleine Arremejakje eet verdorie net zo veel als jouw reuzedalmaat  :o :( :-X ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#1444214
Alba schreef: Snacks kunnen ongemerkt toch invloed hebben he...
Alba krijgt eigenlijk niets aan snack met bot erin, behalve 1 (of soms 2) keer per week zo'n kippenpoot. Daar hou ik wel rekening mee, dat is toch eigenlijk een botje en verder niets :-\. Toch is het enige wat ik aan de ontlasting heb gezien, dat het wat geel is maar niet heel hard.De hond van mijn schoonouders heeft er zondag avond 1 heerlijk weggeknaagd (keek me eerst aan alsof ik werkelijk van de pot gerukt was maar begon daarna toch: zou een goede BARF hond zijn, ze eet keurig rustig en kauwt zo netjes!) en ik heb ze gezegd extra op te letten als ze ging poepen maar dat was prima zeiden ze later.
Ik denk dat het bot in die voeten nauwelijks wat voorstelt. Ik geef ze hier ook als snack (vers, dus niet gedroogd), nooit meer dan 1 tegelijk, en heb ze nog nooit meegerekend. Wat ik ervan terug zie is niet alleen geel en niet hard, ik zie vaak tenen compleet met nagel  :-X
Door Alba
#1444358
pike schreef: Ik denk dat het bot in die voeten nauwelijks wat voorstelt. Ik geef ze hier ook als snack (vers, dus niet gedroogd), nooit meer dan 1 tegelijk, en heb ze nog nooit meegerekend. Wat ik ervan terug zie is niet alleen geel en niet hard, ik zie vaak tenen compleet met nagel  :-X
:o Tenen en nagels hebben wij nog niet teruggevonden! Ik zie het wel al voor me, het is maar goed dat ik braaf alles opruim ander kon ik nog heel wat mensen een hartverzakking bezorgen ;D. De gedroogde versie krijgt Alba van mijn moeder voor haar kerst, vind ze ook prima te knagen maar is ze minder lang mee zoet.
Wel fijn om te weten dat het bot niet zoveel voorstelt, ik heb Alba nu nog voor de helft op KVV staan en dat vind ik toch lastiger rekenen dus ik hou nu overal rekening mee (vandaar dat we na de kerstdagen over gaan op helemaal BARF, ik ga lekker puzzelen komende week in Zweden).

Alba verteerd gedroogd kraakbeen zoals luchtpijp heel slecht, dat komt er na een uur of 2 eruit zoals het erin ging.
Wij geven Alba zo af en toe een stuk gedroogde kophuid, vind ze heerlijk en is ze echt tijden mee bezig. Bij een ontzettende 'vreter' zou ik de hond niet alleen durven laten dus ik weet niet of het iets voor Kiki is maar misschien een tip?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door