Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#164587
Ik heb een kastanjeboom(pje) in mijn tuin staan, waaraan redelijk veel tamme kastanjes zitten, kan ik die door de Groente- of Fruitmix doen? Of heeft een tamme kastanje geen voedingswaarde?
En moet ik die pureren/malen of kan ik ze ook zo geven? (het moet wel ergens doorheen want anders eet Gitte ze niet).
En hoe zit het met beukenootjes? Kan ik die ook geven?
Eikeltjes hoef ik niet meer te geven, die eet ze al genoeg op straat ('t lijkt net of je een hondsdolle hond bij je hebt, met al dat schuim dan om haar bek :-X).
Door Lizzy
#164621
Tamme kastanjes?! Mmmm, lekker....!

De homeopathisch dierenarts vander Eynde vindt tamme kastanjes het einde voor honden. Dus je kunt ze heel goed geven. Zie ook deze link:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=802

Tamme kastanjes worden twee keer genoemd! Nou is alleen het beroerde dat ik niet weet of dat rauw, gekookt of iets anders is..... :'(. Ik zal vanavond gelijk kijken of JdBL er iets over schrijft! In ieder geval niet weggooien, die tamme kastanjes :D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 sep 2004, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ziggy
#164633
Ziggy en Yoko gaan zelf mee tamme kastanje rapen in het bos. Zij pellen ze en eten ze rauw op.
Wij, de baasjes, verzamelen de kastanjes in een zak en zullen die zo snelmogelijk pellen, het pellen gaat sneller als ze nog heeeeeeeeel vers zijn.
Met pellen bedoel ik niet enkel de bruinepel en de vliesjes ook de tweede bescherming moet eraf aals je geen rare smaak wil.
Dan de ganse boel pureren en portioneren, vervolgens alles in de vriezer.
Idem met beukennootjes.
Groet,
Vic.
Door ziggy
#164639
:-[ :-[ :-[
Oeps, vergeten te vermelden dat we de kastnjes en de beukennootjes vermengen in de gf-mix.
Sorry, zal de leeftijd zijn. :-X :-X ::)
groet,
Vic.
Door Truus
#164645
ziggy schreef: :-[ :-[ :-[
Oeps, vergeten te vermelden dat we de kastnjes en de beukennootjes vermengen in de gf-mix.
Sorry, zal de leeftijd zijn. :-X :-X ::)
groet,
Vic.
Het is je vergeven Vic :-*, groetjes aan Gerda :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#164771
Lizzy schreef: Tamme kastanjes?! Mmmm, lekker....!

De homeopathisch dierenarts vander Eynde vindt tamme kastanjes het einde voor honden. Dus je kunt ze heel goed geven. Zie ook deze link:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=802

Tamme kastanjes worden twee keer genoemd! Nou is alleen het beroerde dat ik niet weet of dat rauw, gekookt of iets anders is..... :'(. Ik zal vanavond gelijk kijken of JdBL er iets over schrijft! In ieder geval niet weggooien, die tamme kastanjes :D!
Dank je Lizzy, maar dat bericht had ik al gevonden, er word idd niets gezegd over pureren oid :-\. Vandaar mijn vraag. En nee, ik gooi ze zeker niet weg, ze gaan door de groentemix, da's zeker (en waarschijnlijk dan maar gepureerd). ;)
ziggy schreef: Ziggy en Yoko gaan zelf mee tamme kastanje rapen in het bos. Zij pellen ze en eten ze rauw op.
Hoe bedoel je dat Vic? Halen ze zelf die stekelbast eraf? Gitte vind dat namelijk teveel prikken, of zoeken ze juist die kastanjes op die al uit de bast/bolster? zijn?
Wij, de baasjes, verzamelen de kastanjes in een zak en zullen die zo snelmogelijk pellen, het pellen gaat sneller als ze nog heeeeeeeeel vers zijn.
Met pellen bedoel ik niet enkel de bruinepel en de vliesjes ook de tweede bescherming moet eraf aals je geen rare smaak wil.
Dan de ganse boel pureren en portioneren, vervolgens alles in de vriezer.
Idem met beukennootjes.
Groet,
Vic.
Ik dacht juist dat ik ze eerst een tijdje moest laten liggen, om te 'rijpen' :-[, niet dus. Ik ga morgenochtend meteen even kijken of er weer verse liggen, want ik was toch al van plan om morgen groete- en fruitmix te maken. En dan pureer ik ze denk ik maar.
Bedankt voor de tips :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#164951
Hier eten ze ook tamme kastanjes en beukenootjes, ze pellen ze zelf vinden ze geweldig.
Door java
#164999
onze honden liggen hier gewoon onder de notenboom te kijken of ze willen vallen... en dan kraken ze de noten en eten de inhoud op !!! Ik laat ze altijd maar doen..
Door ziggy
#165299
Ze nemen natuurlijk die kastanjes die uit de bolster zijn gesprongen. Idem voor de beukennootjes.
De kastanjes die je nu gaat rapen, zijn de pellen reeds goed bruin, i.v.m. rijpheid?
Wij pellen ze zo snel mogelijk, ook het vlies tussen de bruine pel en de vrucht doen we eraf.

Groet,
Vic.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#165498
ziggy schreef: Ze nemen natuurlijk die kastanjes die uit de bolster zijn gesprongen. Idem voor de beukennootjes.
De kastanjes die je nu gaat rapen, zijn de pellen reeds goed bruin, i.v.m. rijpheid?
Wij pellen ze zo snel mogelijk, ook het vlies tussen de bruine pel en de vrucht doen we eraf.

Groet,
Vic.
Nou dat was een teleurstelling :'( dus vanochtend, de bolsters van de kastanjes zijn nog helder lichtgroen en ze hangen allemaal nog fijn in de boom >:(. De kastanjes die ik vorige week op de grond heb gevonden zijn er denk ik door vogels of zo uit gehaald, want ik vond verder nergens kastanjes.
Ik moet nog even geduld hebben denk ik, maar ik weet nu dankzij jouw waar ik op moet letten :). Bedankt voor je tips Vic :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door