Noten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Noten

Berichtdoor Barfplaats

rheawithpixels
4-sterren

Berichtdoor rheawithpixels » Vr 27 Nov 2009, 15:30

Kiba schreef:Heb je die met schil en al gegeven? Nee toch? Of wel... :)

Ehm...kom ik zo dom over?  :o
Kiba

Berichtdoor Kiba » Vr 27 Nov 2009, 15:46

Haha nee :) Maar ik vroeg het me ineens af. Want ik had zelf ook nooit bedacht om eieren met schil te geven :) En wie weet is dat ook zo voor walnoten
rheawithpixels
4-sterren

Berichtdoor rheawithpixels » Vr 27 Nov 2009, 15:59

Kiba schreef:Haha nee :) Maar ik vroeg het me ineens af. Want ik had zelf ook nooit bedacht om eieren met schil te geven :) En wie weet is dat ook zo voor walnoten

Wat ik weet over walnoten is dat de schil nogal scherp is. Heb ooit eens een verhaal gehoord van mensen met een walnotenboom in de achtertuin die hun hond er eentje kapot had gebeten en daarna met spoed naar de DA kon.
nikèdog2000
5-sterren

Berichtdoor nikèdog2000 » Vr 27 Nov 2009, 19:25

hier gooi ik 5 walnoten in de tuin
met schil en die wordt vakkundig gekraakt
niets geen last
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Vr 27 Nov 2009, 19:42

nikèdog2000 schreef:hier gooi ik 5 walnoten in de tuin
met schil en die wordt vakkundig gekraakt
niets geen last
Lijkt me toch echt niet goed voor het gebit.
Kiba

Berichtdoor Kiba » Vr 27 Nov 2009, 19:48

Haha zo raar was mijn vraag dus niet :). Ik zal vanavond wat walnoten kraken voor 'm
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Vr 27 Nov 2009, 19:50

rheawithpixels schreef:Wat ik weet over walnoten is dat de schil nogal scherp is. Heb ooit eens een verhaal gehoord van mensen met een walnotenboom in de achtertuin die hun hond er eentje kapot had gebeten en daarna met spoed naar de DA kon.

Er zit ook nog eerst 'n groen schil/bast  met scherpe pukkeltjes op de buitenkant,
Afbeelding

en wanneer die openbreekt comt de noot met harde bruine schil er uit

Afbeelding

en dan de noot pas
Afbeelding

De harde bruine schil eten ze waarschijnlijk niet op,maar het is wel gevaarlijk wanneer er schimmel op de noot zelf is gekomen.
Nadia
5-sterren

Berichtdoor Nadia » Vr 27 Nov 2009, 20:24

mevrouw wiki zegt mij dit:
Rauwe cashewnoten bevatten een giftige stof (cardol), die ernstige huidirritaties kan veroorzaken. Na bewerking door frituren of roosteren wordt het gif omgezet in een onschadelijke stof.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Cashewnoot

Iemand die hier meer over weet? Zoekfunctie op cardol levert niks op..
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Vr 27 Nov 2009, 22:15

Nadia schreef:mevrouw wiki zegt mij dit:
Rauwe cashewnoten bevatten een giftige stof (cardol), die ernstige huidirritaties kan veroorzaken. Na bewerking door frituren of roosteren wordt het gif omgezet in een onschadelijke stof.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Cashewnoot

Iemand die hier meer over weet? Zoekfunctie op cardol levert niks op..

gegoogled op "cardol raw cashews" leverd wel wat info...
het gaat voornamelijk over de schaal van de noot wat de cardol bevat.
Volgens dit article worden bij ** de cashew noten eerst "behandeld" waarbij de olie uit de schaal, die met de noten in aanraking is geweest te verwijderen.

En tenzij je allergies voor noten bent, is het voor mij dus geen reden om geen cashews te gebruiken. ;)

meer op: http://www.cdc.gov/MMWR/preview/mmwrhtml/00001269.htm

Editorial Note

Editorial Note: The cashew tree, Anacardium occidentale, belongs to the same family of plants (Anacardiaceae) as the Rhus species, which cause poison ivy, poison oak, and poison sumac (1). This tree bears a pear-shaped fruit called the cashew apple. On the distal end of the fruit is the cashew nut, which is not encased in the pulp of the fruit. It is composed of an inner kernel and a double layered outer shell. Between the layers of shell is an oil containing 12 chemically distinct antigens, including cardol and anacardic acid, which are immunochemically related to the pentadecylcatechols found in the Rhus species (2). These oils have irritant and allergenic properties. **Cashew nuts are partially processed before importation into the United States to remove shells and oil, and then cooked and packaged before distribution.

Pruritic dermatitis is a common problem among workers who shell the nuts by hand (3). Modern processing equipment has reduced the frequency of dermatitis among workers, and has increased the efficiency of oil extraction from cashew nuts.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
There is a lot of debate about the edibility of raw cashew nuts, with some people saying they can make you very ill.  There are toxic characteristics to a liquid called cardol that exists between the shell and the cashew nut.  The truth is that the raw cashew is more nutritious than the cooked version, but like many other foods, some people have an allergy to this particular nut.  Cooking or processing seems to remove some of the allergic characteristics for some people, as well as a good way to remove cardol.  Those who are allergic to cashews may also tend to be allergic to other tree nuts and have severe reactions to poison ivy.  The cashew allergy can manifest itself as hives, or it may be respiratory or intestinal in nature.
http://peterpanama.wordpress.com/2009/0 ... r-cashews/
Hertog
3-sterren

Berichtdoor Hertog » Za 28 Nov 2009, 10:35

Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?
rheawithpixels
4-sterren

Berichtdoor rheawithpixels » Za 28 Nov 2009, 12:11

Hertog schreef:Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?

Dat doen die van mij dus ook. Ik zit met dezelfde vraag.  8)
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Za 28 Nov 2009, 13:50

Hertog schreef:Hier wordt nootje voor nootje zorgvuldig opgeknabbeld. Is het advies dan toch malen?

Wanneer de hond zelf de nootjes maald dan word het nooit zo fijn gemalen als in de molen...
Wanneer ik mijn honden af en toe 'n hele amandel geef,dan zie ik de zelfgemalen stukjes weer in de poep terug :-\
Dus ik zie dat ongemalen noten niet word opgenomen zoals de gemaalde nootjesmix.
Bekijk de ontlasting van je hond of je er stukjes noot in terug vind, en dan heb je 't antwoord ;)
vagebond
5-sterren

Berichtdoor vagebond » Za 28 Nov 2009, 15:45

Bij de aldi liggen in het schap bij de groente walnoten en pijnboompitten, die koop ik altijd voor ons en de teckels. Supergezond en lekker door de roerjoghurt.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Ma 30 Nov 2009, 21:39

ik koop weleens rauwe gemengde noten bij de notenbar  :) :)
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Di 01 Dec 2009, 16:20

Er zijn toch noten die honden niet mogen?
Macademia's? Pinda's toch ook niet?

Suzanne
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”