Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door berenboot
#1427548
Inmiddels zijn we enkele maandjes bezig met barf en het bevalt super!! Ik zou graag jullie mening lezen over de door ons aangehouden percentages.

De percentages die we nu aanhouden zijn:
50% vleesbot (min 50%-50%)
20% spier
15% orgaan
15% rest

Deze maand hebben we de volgende dingen in de vriezers:
Voor bot hebben we: eendenrug, eenden- en kippennekken, voorkant konijn (v. lupa), zalm (lijf/staart).
Voor spiervlees: paard, rund,kip, kalkoen,hert, eend
Orgaan: runderhart, rundernier, kippenmaagjes, kippenlever, orgaanpakketjes van duif/fazant, konijnennier, kippenhartjes,pens
Rest: kefir,diverse groenten,ei, yoghurt.

Wat vinden jullie? Zijn de verhoudingen oke? Ik lees/hoor hier zoveel verschillende meningen over dat ik weer begin te twijfelen of er niet toch meer spier bij moet en minder bot   :help: ;)
En is er voldoende afwisseling?
Door Lizzy
#1427551
Ik vind je percentages + afwisseling perfect. En hoe doet je hond het erop? Ga je het op 4 verschillende fora vragen, krijg je vast een stuk of 4 verschillende antwoorden. Dus de hoofdvraag is hoe jouw hond/honden het er op doet/doen.
Door spickenstef
#1427798
kijk naar de ontlasting van je hond en daar kan je je voer op aanpassen , zo krijgt fibo het dubbele aan vleesbot als Spickel anders is fibo z'n ontlasting meer diaree dan een drolletje
Gebruikersavatar
Door berenboot
#1427936
dank julie wel.  :) De meiden zien er alle heel goed uit qua body/vacht. 2 van de dames ben ik zelfs wat minder gaan geven daar je kon zien dat ze het thuis bepaald niet slecht hebben ;) Eentje moest ik juist wat meer voeren. Ze is ook nog redelijk jong (2jaar) en ,net als haar moeder vroeger, een energieke newf welke lang jeugdig blijft.

Ik hou de ontlasting goed in de gaten van alle meiden. Merendeels is dit prima. Soms is het nog wat zoeken naar het samenstellen van de juiste weekmenu`s. Zo had ik van de week wat teveel orgaan in een voeding en was de ontlasting de volgende dag wat dunner. Soms bevat een vleesbot minder vlees als ik dacht en wordt de ontlasting wat harder.  De dagelijks gegeven voedingen schrijf ik op in een boekje maar zat te denken er ook een "keutelverslagje" bij te vermelden.  ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1428024
Gewoon goed naar de poep kijken. Hier had ik in het begin wat wisselende botpercentage's per hond, maar nu staat alles op 50 bot/20 orgaan/10groente/20 spier. Qua bot let ik op dat bij de inkoop het bot wisselend vlees heeft. Heb even een periode vrij kaalbot gehad (kwam zo uit), heb toen wat meer spier gegeven en wat minder vleesbot. Hier heb ik op het moment twee zussen, 1 energiek die krijgt maar heel weinig en de ander in rust (blessure) en die eet in rust nog heel veel. Dus inderdaad voeren met je ogen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door